پیشرانههای بامو علاوه بر خودروهای خود این شرکت، در سینهٔ خودروهای برندهای دیگری هم قرار گرفته و سرعت و شتاب فوقالعادهای را به ارمغان آوردهاند.
بامو دهههاست که موتورهایی نمادین و قدرتمند تولید میکند؛ اما تأثیر این برند فراتر از محصولات خودش است. خودروسازان مختلفی، از برندهای گمنام تا نامهای افسانهای، از موتورهای بامو برای خلق خودروهای پرقدرت و خاص استفاده کردهاند. این خودروها صرفاً باموهایی با نشان متفاوت نیستند؛ آنها محصولاتی منحصربهفردند که با قلب بامو، پرفورمنسی استثنایی ارائه دادهاند. در این مقاله، ۸ خودروی غیر بامو را معرفی میکنیم که با موتورهای بامو به سرعتهایی خیرهکننده دست یافتهاند.
۸-بنتلی آرناژ گرین لیبل
شتاب صفرتاصد: ۶.۴ ثانیه
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر |
آرناژ گرین لیبل تلاشی مدرن برای بهروزرسانی سدان پرچمدار بنتلی بود که با کمک بامو شکل گرفت. زیر کاپوت عظیم این خودرو، یک موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بامو با قدرت تقریبی ۳۵۰ اسب بخار قرار داشت. این موتور به آرناژ امکان میداد تا در ۶.۴ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. با وزن تقریبی ۲۵۰۰ کیلوگرم، شتاب این خودرو در سال ۱۹۹۸ برای یک سدان لوکس مملو از چرم و چوب بریتانیایی، دستاورد بزرگی بود. گرین لیبل اما عمر کوتاهی داشت و بنتلی بهسرعت به موتور سنتی ۶.۷۵ لیتری V8 خود بازگشت. این موضوع آرناژ مجهز به موتور بامو را به فصلی خاص در تاریخ بنتلی تبدیل کرده است.
۷-دتوماسو گوآرا
شتاب صفرتاصد: ۵.۰ ثانیه
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
هرچند دتوماسو را بیشتر با مدل پانترا میشناسیم که از پیشرانههای فورد استفاده میکرد ولی بنیانگذار این برند «الخاندرو دتوماسو» در آخرین پروژهٔ خود، سوپراسپرتی بنام گوآرا را با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 تنفس طبیعی بامو به بازار فرستاد. به لطف وزن کم ناشی از ساخت بدنه از فیبر کربن و کولار و همینطور ترکیب موتور وسط، گوآرا ظرف ۵ ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت میرسید. این ماشین هندلینگ چابکی هم داشت ولی به دلیل طراحی عجیب، مورد استقبال قرار نگرفت و تنها ۵۲ دستگاه از آن ساخته شد.
۶-رولزرویس گوست بلک بج
شتاب صفرتاصد: ۴.۲ ثانیه
پیشرانه | ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
رولزرویس متعلق به بامو است و بنابراین طبیعی است که از پیشرانههای این شرکت آلمانی استفاده کند. موتوری که هماکنون در همهٔ محصولات رولزرویس استفاده میشود، یک نمونهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربوی ساخت بامو است. هرچند این موتور را زیر کاپوت هر سه محصول درونسوز رولزرویس میبینیم ولی سدان گوست به دلیل اندازهٔ کوچکتر و وزن سبکتر از همه سریعتر است. این خودرو در نسخهٔ قویتر بلک بج که ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد، ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که برای یک سدان مجلل با انبوهی از چرم و امکانات رقم قابلتوجهی است.
۵-وایزمن GT MP5
شتاب صفرتاصد: ۳.۹ ثانیه
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V10 |
قدرت | ۵۰۷ اسب بخار |
گشتاور | ۵۲۰ نیوتن متر |
وایزمن GT MF5 از موتور ۵ لیتری V10 بامو M5 نسل E60 با قدرت ۵۰۷ اسب بخار بهره میبرد. این پیشرانه که یکی از بهترین موتورهای دور بالای تاریخ محسوب میشود، به GT MF5 شتاب ۳.۹ ثانیهای بخشید. ترکیب بدنه منحنی، ساخت دستساز و محور عقب محرک، این خودرو را به ترکیبی از قدرت، زیبایی و خاص بودن تبدیل کرد. GT MF5 خودرویی نادر و هیجانانگیز است که روح بامو را در قالب وایزمن به نمایش میگذارد.
۴-مورگان سوپراسپرت
شتاب صفرتاصد: ۳.۹ ثانیه
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
مورگان سوپراسپرت هرچند تازه معرفی شده ولی همچنان ظاهری کلاسیک دارد. البته این خودرو در باطن کاملاً مدرن است. سوپراسپرت از موتور ۳ لیتری توربوشارژ شش سیلندر خطی بامو (مشابه Z4 M40i) با قدرت ۳۴۰ اسب بخار استفاده میکند. شاسی آلومینیومی سبک آن، شتاب ۳.۹ ثانیهای را ممکن کرده است. راز موفقیت مورگان، نسبت قدرت به وزن فوقالعادهاش است که تجربه رانندگی خالص و بدون پیچیدگی را با قلب بامو ارائه میدهد.
۳-تویوتا سوپرا
شتاب صفرتاصد: ۳.۹ ثانیه
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 |
قدرت | ۳۸۲ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر |
نسل پنجم تویوتا سوپرا در زمان معرفی بسیار بحثبرانگیز شد زیرا همکاری بامو و اشتراک پلتفرم با Z4 ساخته شد. موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ بامو با قدرت ۳۸۲ اسب بخار، شتاب ۳.۷ ثانیهای را برای این کوپه ژاپنی فراهم میکند. هرچند این همکاری بحثبرانگیز بود، سوپرا هویت خاص خود را حفظ کرده و ترکیبی از مهندسی بامو و تیونینگ ژاپنی را به نمایش میگذارد.
۲-رنجروور اسپرت SV
شتاب صفرتاصد: ۳.۶ ثانیه
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۷۵۰ نیوتن متر |
رنجروور اسپرت SV یک شاسیبلند لوکس با پرفورمنسی خیرهکننده است. موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بامو با قدرت ۶۳۵ اسب بخار، این شاسیبلند ۲۵۰۰ کیلوگرمی را در ۳.۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو با وجود وزن بالا، سریعتر از بسیاری از سدانهای اسپرت است و ترکیبی از تجمل، قدرت و ظرافت را ارائه میدهد. همین موتور در رنجروور و لندروور دیفندر اوکتا هم استفاده شده است.
۱-مکلارن F1
شتاب صفرتاصد: ۳.۲ ثانیه
پیشرانه | ۶.۱ لیتری V12 |
قدرت | ۶۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
مکلارن F1 نهتنها سریع، بلکه تاریخساز است. این خودرو سالها سریعترین خودروی تولیدی جهان بود. موتور ۶.۱ لیتری V12 که توسط بخش موتوراسپرت بامو ساخته شد، با قدرت ۶۲۷ اسب بخار قدرت، شتاب ۳.۲ ثانیهای را برای F1 فراهم کرد. F1 با وزن کم، تعادل بینظیر و هیجان در هر سرعت، بهترین نمونه از همکاری بامو با یک پروژه جاهطلبانه است.
احمدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴عکس آخر
نه به تفادس
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴بیمر فقط برای ۶.۱ لیتری V12
Iman 007
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴طاها مرسدس بنز بهترین نیست اما جزو بهتریناست به هر حال شرکتیه که شاهکاری به اسم amg oneرو ساخته و همینطور amg gt
همایون
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اون بنتلی آرناژ اول لیست داره مثل مروارید میدرخشه یکی از زیباترین خودروهای لوکس ساخت بریتانیا هستش واقعا در عین سادگی زیباست
امیدوارم یه لیست از خودروهایی که موتور بنز رو استفاده کردن هم بدید اونجا دیگه شتاب میاد به زیر سه ثانیه و تاپ اسپید میرسه به چهارصد
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش مرسدس بنز حرمت داره اصلاً نباید با هیچ خودروسازی مقایسه بشه
مرسدس بنز تو هر کلاسی که وارد میشه بهترین اون کلاس میشه و یه جورایی ملاک و معیار و الگویی برای بقیه میشه
(((اول مرسدس بنز بعد پورشه و بیامو و آئودی بعد فراری و فورد و بعد بقیه…)))
سهیل
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴نتیجه مستقیم تحریم ها
کسرا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴واکنش مرسدس سری ایکس:
جدی میفرمایید؟
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اون در واقع اصلاً مرسدس بنز نبود و یه جورایی نیسان ناوارا بود که یه آرم بنز روش زده بودن حتی سوئیچ سری ایکس هم مال نیسان بود و حتی سوئیچ معروف مرسدس بنز رو هم روش نذاشتن
مرسدس بنز خودش نخواست تو اون کلاس موفق بشه خیلی راحت هم میتونست موفق بشه ولی خودش نخواست و هیچ زحمتی هم حاضر نشد بکشه که موفق بشه
من منظورم این بود اگه جدی تو هر کلاسی وارد بشه واقعاً بیرقیب میشه
بعد من واقعاً دلیل دیس لایکهام رو نمیفهمم مگه چیز بدی گفتم یا فحش دادم یا به کسی بیاحترامی کردم من فقط واقعیت گفتم چون این نه تنها نظر منه بلکه واقعیت هم هست در هر صورت من یه چند سالی تو پدال نبودم نمیدونستم انقدر اوضاع پدال به هم ریخته که حتی حرف حق رو هم که میگی کلی دیس لایک میخوری در صورتی که قبلاً اصلاً اینطور نبود
و من فکر میکنم دلیل اینکه سایت یه مقدار خراب شده بچههای سن پایینی هستن که میان کامنت میذارن و لایک و دیسلایک میدن
Taha Ayoobi
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴چیز بدی نگفتی، اشتباه گفتی
مرسدس میخواست هم نمیتونست موفق بشه تو اون کلاس.
الان تو کلاس سوپر سدان هم بهترین نیست حتی.
JaMsHiD-B
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴بنز دقیقا وارد هر کلاس که شده بهترین بوده . این حرفیه که راست میگه
از کامیون ها و اتوبوس و بوژی های سنگین گرفته که کلکسیونی از افتخارات دارن و یه پا افسانه هستن
تا سوپر اسپرت و ماشین های نمادین و ماشین های رکورد دار
مرسدس کاملا قابل احترامه
حالا بعضیا با بیمر مقایسه اش میکنن
از روی جهل و نادانیه
علی Shelby
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اف وان 🥇
🥇M🏆bavaria///👑
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴شالوده اصلی مهندسی ب ام و در دل سلاطین🏆💪💪
PURIYA
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴بی ام وست دیگه کمتر از اینم ازش انتظار نمی رفت
Hf
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴600 اسب بخار برای موتور v12 یکم کم نیست؟
BMW is GOD
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴چشم قربان. به بچه ها میگم موتور رو همین الان برگردونن کمپانی روش کار کنن هزار اسب بکشن بیرون ازش. شرمنده که رضایت شما رو جلب نکردیم
داش همین ۶۰۰ اسب باعث شد سریعترین خودروی تنفس طبیعی تاریخ شکل بگیره! اگه هم منظورت رولزوریسه که اصلا قدرت اولویت اصلیش نیست. مهمترین چیز کارکرد نرم موتوره که به بهترین نحو انجام شده و هرکی میخره از موتور نرم و آروم و پرقدرتش کیف میکنه
Hf
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ممنون. من منظورم رولزرویس بود.
یوسف
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اینجوری ها هم نیست که موتور bmw توی جعبه چوبی بیاد و توی کارخونه و ماشین جدید نصب بشه…. کلی تغییرات روش انجام میگیره….
سیستم کارتل و روغن
سیستم گردش آب
سیستم جرقه زنی
سیستم کوفت و زهر مار و کلی چیزهای دیگه
به طور مثال رنجرور با وزن بیشتر نسبت به x5
سریعتر هست هرچند بیس موتور مشترکی دارن اما تغییراتی که اعمال شده باعث برتری رنجرور شده….
اما bmw همیشه موتور های خوبی داشته….
اما سوال اصلی اینه bmw با داشتن موتورهای خوب مثل v12چرا نتونست ماشینی مثل f1 تولید کنه
مازیار
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط که موتور نیست
هیچ کمپانی نتونست ماشینی مثل f1 تولید کنه
شخصی مثل گوردون موری پیداش شد و با نهایت دانش فرمول یک اراده کرد که بهترین سوپراسپرت جادهای دنیا رو بسازه بدون محدودیت، و سی سال قبل با قیمت یک میلیون دلار اونو عرضه کرد. بی.ام.و میتونست اینکارو بکنه؟ نه گمونم.
Siyavash
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴سلطان قلب ها آقا f1یه شاهکار به تمام معنا که هنوز رکورد سرعتش شکسته نشده و فکر نکنم شکسته بشه..تقریبا غیر ممکن هست شکسته بشه..💪
M power
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴من عاشقه اون رولزرویس زرده شدم
M power
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴پدال دمتگرم با این مقاله جذابت