بوگاتی

قلب آهنین 16 سیلندر بوگاتی اسب‌های بیشتری خواهد داشت؟!

گفته می‌شود از زمان مطرح شدن ایده‌ی پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر توسط گستون میجوت فرانسوی بیش از ۱۰۰ سال می‌گذرد. در سال ۱۹۹۵ خودروی ویژه‌ی خیمنز نوویا با پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۴.۱ لیتری تنفس طبیعی رونمایی شد. پیشرانه‌ی این خودرو از اتصال چهار پیشرانه‌ی موتورسیکلت یاماها به همدیگر به وجود آمده بود و قدرت ترکیبی ۵۶۰ اسب بخاری داشت.


حدود ۱۰ سال بعد بوگاتی از مدل آماده‌ی تولید ویرون با پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربوی ۹۸۷ اسب بخاری رونمایی کرد. در اواخر عمر این هایپرکار شاهد خروجی عظیم ۱۱۸۴ پیشرانه ی یاد شده در خودروی ویرون سوپر اسپورت بودیم. همین اواخر و در سال ۲۰۱۶ بوگاتی شیرون با قدرت خارق‌العاده‌ی ۱۴۷۹ اسب بخاری رونمایی شد. همین داستان درباره‌ی مدل پیست دیوو نیز صادق است.


اما آینده‌ی این پیشرانه‌ها چه خواهد بود؟ خب بیایید با اخبار بد کار را شروع کنیم. مدیرعامل بوگاتی آقای استفان وینکلمن در مصاحبه با نشریه‌ی Car Advice اذعان کرده بود پیشرانه ی ۱۶ سیلندر آخرین مدل از نوع خود بوده و اضافه کرده نسل جدید این قوای محرکه وجود نخواهد داشت.

وینکلمن اظهار داشته است:

طرفداران زیادی خواهان پیشرانه ۱۶ سیلندر هستند، همه‌ی می‌خواهند این پیشرانه تا ابد توسعه یابد اما اگر شما خواهان پیشروی بیشتر در تکنولوژی‌های پیشرفته هستید ایجاد تغییر بسیار مهم است.

اما خبر خوب اینکه پیشرانه ی ۱۶ سیلندر بوگاتی بدون اسب‌های بیشتر بازنشسته نخواهد شد زیرا نفر شماره اول بوگاتی گفته مسابقه‌ی قدرت بیشتر هنوز به پایان نرسیده و این برند می‌خواهد خروجی بیشتری را از قلب تپنده‌ی مورد بحث به دست آورد.


بوگاتی در درازمدت راه دیگری نداشته و از الکتریکی سازی برای هماهنگی با استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر بهره خواهد برد. این‌ها را وینکلن گفته و اضافه کرده هیبریدی سازی هم‌اکنون روش خوبی بوده و وزن باتری‌ها نیز در حال کاهش است. البته تکنولوژی یاد شده باید حداقل همان میزان پرفورمنس پیشرانه ی ۱۶ سیلندر را ارائه کند تا ارزش نام بوگاتی را داشته باشد.

ما امیدواریم این پیشرانه پیش از بازنشستگی در خودرویی سوپر سدان همچون کانسپت ۱۶C Galibier 2009 بکار رود…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. s.h

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    دیدید بلاخره گنده الکی هم فهمید دوره این موتور به سر داره میاد و حتما هم میتونه تا 1600 -1700 راحت از این موتور 8000 بکشه بیرون
    اگر کونیک زگ یه همچین موتوری دستش بود فکر کنم 3000 اسب رو از این موتور میگرفت
    حالا کسایی که هی میگند تکنو لوژی و اینده و …. ببینند که سال 2013 رگرا هیبریدی بود و اولین باتریهایی نظیر فرمول یک که اولین پک 800 ولتی هم بود داشت
    حالا هی بیایید سر تعصب تحقیرش کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahdy

      ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      8000 اسب بخار؟؟؟ به راحتی
      شاید اگه همچین موتوری رو بدی دست جان هنسی بتونه 6000 تا دیگه ته تیونینگ دنیا و آخرت رو در بیاره 7000 اسب ازش بیرون بکشه ولی یادت نره بوگاتی اول به پرستیژ و استهلاک پائین موتور دقت میکنه و بعد از کلی فاکتور دیگه میرسه به اسب بخار
      اگه بوگاتی دنبال اسب بخار و سرعت بود که خودشو از رقابت تاپ اسپید با کونیگزگ و هنسی بیرون نمیکشید که
      موتور دوازده سیلندر فانتوم رو ببین درسته که با استهلاک های در حد استاندارد های جهانی میشه از این موتور لا اقل 800 اسب بیرون کشید ولی اون موقع دیگه سر و صدا و لرزشش چند پله بالاتر از استاندارد جهانی نیست بوگاتی شخصیتش بینهایت خاصه کارایی ک میکنه بینهایت خاصه بنا بر این یه عده خیلی دوس دارن (مثل من) یه عده ازشمتنفرن (مثل شما که هم نظرت و هم خودت برای من خیلی محترمین)کمتر کسی پیدا میشه نسبت به بوگاتی بی تفاوت باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. s.h

        ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        منظورم حجم موتور بود
        نه قدرت هنوز نمیدونی حجم گنده الکی 8000 سی سی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mahdy

          ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
          سوابق: (2371 ديدگاه)

          چرا بابا میدونم 8 لیتری 16 سیلندره با سیستم کواد توربو(چهار توربو شارژره )
          من (از این موتور 8000 بکشه بیرون) رو دیدم فکر کردم یه ویرگول بین 8000 و موتور هست که میشه 8000 سی سی

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. s.h

        ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        نظر شما هم محترمه اقا مهدی و بلاخره هر کسی یه سری فاکتور مد نظر و سلیقه و علاقه ای داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. محمد مهدی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    خیلی ناراحتم از این که 16 سیلندر باید بازنشسته باشه
    واقلً از صمیم قلبم ناراحتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mahdy

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    موتور 16 سیلندر یه جوریه نه اصالت 12 سیلندر نه محبوبیت V8 نه…
    کلا هیچ ویژگی خاصی جز گنده بودن نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. GOD BLESS AMERICA

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (758 ديدگاه)

    دوستان کمی خوددار باشید.
    تعصب تو کامنتها موج میزنه.
    همین که تو پدال کامنت میگذارید یعنی عاشق هستید ، و عاشقان خودرو هم همگی احساساتی هستند.
    فقط آرامش خودتون و جو فرهنگی سایت رو حفظ کنید، امیدوارم همه میلیونر شیم آرزو به دل از دنیا نریم.
    ؛)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا