بوگاتی

پانزدهمین سالگرد رکورد زنی تاریخی بوگاتی ویرون

دقیقاً پانزده سال پیش، بوگاتی به اولین خودروسازی تبدیل شد که توانست با یک خودروی تولیدی از مرز سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند. خودرویی که این رکورد تاریخی را به ثبت رساند، شاهکاری بنام ویرون بود که اولین هایپرکار هزار اسب بخاری دنیا هم محسوب می‌شد. در سینهٔ این هیولا یک نیروگاه ۸ لیتری W16 چهار توربو قرار داشت که ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل می‌شد.

ویرون به لطف این قلب توانمند، برای اینکه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد به تنها ۲.۵ ثانیه زمان نیاز داشت درحالی‌که ظرف فقط ۷.۳ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. رسیدن از صفر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ۱۳.۷ ثانیه طول می‌کشید. بااین‌حال هدف از ساخت ویرون شکستن مرز سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و به‌طور خاص شکستن رکورد ۴۰۶ کیلومتر بر ساعتی بود که توسط پورشهٔ مسابقه‌ای افسانه‌ای ۹۱۷ به ثبت رسیده بود.

رئیس بوگاتی «استفان وینکلمن» در رابطه با ویرون می‌گوید:

بوگاتی بیش از ۱۱۰ سال در اوج مهندسی خودرو بوده است. بوگاتی با ویرون نه‌تنها آنچه می‌توان اولین هایپراسپرت دنیا دانست را در سال ۲۰۰۵ رونمایی کرد بلکه رکورد سرعت باورنکردنی را هم به ثبت رساند. ویرون حتی پانزده سال پس از رکورد زنی، هنوز هم خودرویی با قدرت، سرعت، ظرافت و طراحی بدون زمان است. این نمادی از تاریخ خودرو است. من بیشترین احترام را برای موفقیت، شجاعت و ارادهٔ تیم بوگاتی قائل هستم. آن‌ها واقعاً خودروی خارق‌العاده‌ای را ساختند

رانندهٔ آزمایشی بوگاتی «Uwe Novacki» که در سال ۲۰۰۵ با ویرون رکورد زنی کرد نیز می‌گوید:

من قبل از رانندگی با ویرون عصبی نبودم و ترسی نداشتم اما احساس احترام می‌کردم. هرچند من عادت داشتم مرتب با سرعت‌های زیاد رانندگی کنم اما این محدودهٔ سرعت کاملاً جدید بود و هیچ‌کس تجربهٔ این کار را نداشت

 

نواکی در ابتدا برای آشنایی با ویرون، در پیستی در فرانسه در نزدیکی دفتر مرکزی شرکت در مولشایم اقدام به رانندگی کرده و در اولین آزمایش به سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. وی در مورد دومین تجربهٔ رانندگی با ویرون می‌گوید:

خودرو بسیار آرام و کاملاً تنظیم بود و من بلافاصله احساس کردم که پیشرانه قدرت واقعاً زیادی را ارائه می‌کند. بااحتیاط به محدودهٔ سرعت موردنظر نزدیک شدم. در دور اول، پیچ شیب‌دار را با سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت طی کردم که سرعت خیلی بالایی بود و ماشین ناپایدار شد؛ اما پیچ بعدی را با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت طی کردم و خودرو احساس پایداری بیشتری داشت. قبل از آنکه از پیچ بیرون بیایم، هرچه توان داشتم شتاب گرفتم تا بتوانم تمام ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت را از موتور ویرون خارج کنم. من از اینکه ماشین در سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت این‌قدر پایدار، بدون مشکل و ایمن احساس می‌شود تحت تأثیر قرار گرفتم

بدین ترتیب در پایان مسیر مستقیمی پیست، ویرون به سرعت شگفت‌انگیز ۴۱۱ کیلومتر بر ساعت رسید هرچند که رکورد در دو جهت اندازه‌گیری شد و نهایتاً سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت در کتاب گینس ثبت شد تا ویرون سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا تا آن زمان لقب بگیرد؛ اما این پایان جاه‌طلبی‌های بوگاتی نبود زیرا در ژوئن سال ۲۰۱۰، نسخهٔ قوی‌تر ویرون سوپراسپرت با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت با رانندگی رانندهٔ مسابقهٔ فرانسوی «پیر هنری رافانل» به سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد. سپس در آوریل سال ۲۰۱۳ نیز نسخهٔ روباز گرند اسپرت ویتس ویرون با رسیدن به سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت، به سریع‌ترین رودستر جاده‌ای و تولیدی دنیا تبدیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (119 ديدگاه)

    کسی هس بوگاتی رو دوس نداشته باشه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alex

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (12 ديدگاه)

      فکر نکنم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سورنا

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      بله خیلیا نمونش خود من هیچوقت خوشم نیومد ازش نمیدونم چرا ولی از همون اولش علاقه ای بهش نداشتم
      عوضش لامبو و فراری و مک لارن و استون و پورش و … رو به قدری خوشم میاد که از هرکدوم پوستر زیاد داشتم
      ولی خودم هم نمیدونم چرا از بوگاتی هیچوقت خوشم نیومد حتی وقتی تو دبی از نزدیک دیدم حسی بهش نداشتم
      مثلا لامبو یا فراری هم زیبایی و خاص بودن دارن هم قدرت و توان و …
      ولی بوگاتی گیر داده رو سرعت !!! سرعتی که هیچوقت تو هیچ کجا نمیتونی حتی تستش کنی
      نمیدونم شاید مشکل از منه ولی تا دلت بخواد دیدم که از بوگاتی خوششون نمیاد : )

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. Car lover

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (688 ديدگاه)

        پورشو دوست داری بوگاتیو نه؟
        به حق که اینجا ایرانه
        یاحق

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. سورنا

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (1055 ديدگاه)

          car lover عزیز میشه بگی چه ارتباطی داره ؟
          حرفت خیلی جالبه عین این میمونه بگی چون تو ایرانو دوس داری پس باید ایران خودرو هم دوس داشته باشی !!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (10201 ديدگاه)

        سورنا عزیز
        بوگاتی فقط سرعت نیست
        داخل مقاله هم اومده ظرافت ، کیفیت ، مهندسی ناب ، طراحی خاص و ….. همه دست به دست هم داده تا یه اَبَر خودرو کم نظیر ساخته بشه .
        من هم بشخصه اگر ثروتمند بودم ، بوگاتی را برای دکور و پذیرایی در خانه میخریدم و برای رانندگی با محصولات کوئنگزگ یا پاگانی بیشتر حال میکنم .
        آخه به جزء پیست اختصاصی فولکس واگن ، کجای دنیا میشه به سرعت ۴۰۰ و فراتر رسید .
        بوگاتی برای خود ثروتمندان هم خدای استهلاک و هزینست و تو هر زمان و کیلومتری باید یه هزینه چند ده یا چند صد هزار دلاری بکنید که در سالش خیلی در میاد اما در مدل شیرون خیلی توانستند جلوی استهلاک بالاش را بگیرند و به کنترل گرفتندش ، بخصوص رینگ و لاستیکهای گران ویرون .
        خودم نظر شخصیم اینه که پاگانی بهترین کار را انجام میده که از موتور و گیربکس AMG در محصولاتش استفاده میکنه که بسیار میتونه هزینه‌های سرباز هیولاها را بشکونه و هر جای دنیا هم که باشه ، راحت تر میشه بهش خدمات رسانی کرد .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سورنا

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (1055 ديدگاه)

          والا طرفدارای بوگاتی چپو راست میگن مهندسی ناب و طراحی و …
          خب فدات شم مگه لامبورگینی یا مک لارن یا استون و فراری و … مهندسی و طراحی نداره ؟
          حالا چون مثلا ١٠٠ تا سرعت بیشتر داره که در عمل به هیچ عنوان حتی یه بارم نمیتونی برسی بهش باید این همه گندش کنی ؟
          من یه تار موی لامبو یا فراری و استون رو به هزارتا بوگاتی نمیدم و این کاملا شخصی هست و سلیقه ای و کسی نمیتونه بگه چرا این طوری هستی
          مثل من هم خیلی زیاده
          ولی متاسفانه خیلیا فقط یه بت ساختن از بوگاتی …

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. JOJO

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (77 ديدگاه)

      من‌ از g.f ام هم بیشتر دوستش دارم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Farzad

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      یس ، تو بوگاتی ها فقط همین ویرون رو خوشم میاد ، بقیشون رو اصلا …!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Joker

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (526 ديدگاه)

    ویرون باعث شد قوانین جاده ای رو هم از نو بنویسن،اینقدر این ماشین شاهکاره که حتی پسرش شیرون هم نتونسته موفقیت هاشو کاملا تکرار کنه،خودرویی که از دید جرمی کلارکسون بهترین خودرو قرنه…خودرویی که باعث شد واسه رقابت باهاش چه شاهکارهایی نظیر ۹۱۸ و لافراری تولید بشن،خودرویی که باید تا ابد به احترام سازندگانش کلاه از سر برداشت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      ویرون واسه سرعت ساخته شد
      اون سه گانه افسانه ای واسه پیست ساخته شدن:/
      بوگاتی هارو نریز تو مکی و پورشه و فراری خواهشا
      مرسی اه……..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Joker

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (526 ديدگاه)

        توقع داشتی از کونیگ زگ به عنوان رقیب اسم ببرم؟! زهی خیال باطل،به همین خیال باش،منظور من تو شتاب و پرفورمنس بود که بعد از سالها ۹۱۸ و لافراری به عنوان یه خودرو استاندارد تونستن باهاش رقابت کنن،تا جایی که پورشه و فراری باشن توهین به بوگاتیه اگه بخوایم از کونیگ زگ به عنوان رقیبش اسم ببریم،امثال کونیگ زگ تا دویست سال دیگم نمیتونه به جایگاهی که بوگاتی و فراری و پورشه در حال حاظر دارن برسه،در آخر هم من اسمی از مکلارن نبردم که تو حرف از سه گانه فلان فلان میکنی،واسه مکلارن هم هنوز خیلی خیلی زوده بخواد با این سه بزرگوار تو یه قاب قرار بگیره…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Saeed

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (757 ديدگاه)

          فهمیدی چی گفتی؟
          کونیگ زگ رقیب بوگاتی نیست؟؟؟هه!
          برو رقابت کونیگ زگ آگراR و بوگاتی ویرونSS عزیزت رو توی پیست Ehra lessien توسط مجله GT Board نگاه کن
          ببین که بوگاتی رو تو پیست خود فولکس چیکارش کرد:)))))))))
          بعدشم برو درگ پورشه 918 با آگراR بازم تو پیست فولکس نگاه کن
          بعدش برو شتاب رگرا رو نگاه کن که با نصف سیلندر و نصف توربو شتاب کلی 0_400_0 کیلومترش 30 ثانیه س درحالی که شیرون 42 ثانیه !

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Farzad

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (2568 ديدگاه)

          خندم میگیره از حرفات همیشه ???

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Hamidreza

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (2443 ديدگاه)

          بعضی موقع ها ادم یه جوری خندش میگیره که خنده واقعی نیس
          اونقدر مسخرست که آدم بجای گریه به حالت خندش میگیره
          والا
          زگ همین الانشم از بوگاتی بهتر میفروشه ! حداقل شگفت انگیز تره ! و طرفدار ها رو به وجد میاره
          مک لارنم که در حد بوگاتی نیس … فقط مشکلش اینه که ده پونزده سال قبل از شیرون رکورد دار سرعت بوده …
          اینجاست که میگن یه فن فیک اسم یه شرکت رو بین برخی طرفدار ها بد نام میکنه
          البته بوگاتی بزرگ تر از اونیه که تو گند بزنی توش …
          راستی بوگاتی زد آتیشه؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. Khosrow

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    زیباتر و محکم تر از شیرون / انگار جزیی از جاده ست / چهره ی بی حوصله شو دوست دارم ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    دنیای خودرو با ظهور این ماشین یک تکان اساسی خورد
    ?? افسانه ای ماندگار ؛ بوگاتی ویرون ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. SRT

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (606 ديدگاه)

    ویرون هیچوقت تکرار نمیشه،هیچوقت!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شاهین

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    سال 2007 کمپانی ssc با ماشین aero تونست به سرعت 412 برسه و رکوردشو تا سال 2010 نگهداره
    دو تا نکته هست:
    اول اینکه تو بزرگراه عمومی این رکودو زدن نه توی پیست!
    دوم اینکه قیمتش نصف قیمت بوگاتی ویرون بود!
    اینو مخصوصا واسه تو گفتم که زیادی جوش میزنی واسه ماشین امریکایی با اون ایموجی های خنده که میزاری معلومه مثل جوکر نمایشیه و از درون آتشسوزیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Saeed

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (757 ديدگاه)

    جوری حرف میزنی که انگار نه انگاررررررررر که جناب امیر دهقان بهت هشدار داده
    اولا این که نسی توی فرودگاه جان اف کندی زده که متعلق به شرکت ناساست
    رفتن اونجا ناسا بهشون گفت فقط یک بار حق دارید از فرودگاه استفاده کنید(یعنی فقط رفت)
    واسه همین رکوردش مورد قبول گینس قرار نگرفت
    اما!
    درعوض هنسی تونست سریعترین خودروی تولیدی سقف باز دنیا بشه که نوزم رکورد دستشه!
    شمایی که هی فورد فستیوا میکنی باید بگم متاسفانه مخ شما اندازه حجم موتور فستیوا هم نیست:)
    حالا بشین و بسوز……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      شما فعلا پشت این استیکر های خنده محو شو
      فعلاجناب فورد فستیوا:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Hadi

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    یادش بخیر…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. R

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    مستندشو ببینین چقد شاهکار و مهندسی داره علاوه بر اینا تو چند تا چیزم اولین بوده مثل 0_100_0 زیر پنج ثانیه و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. آریا ماشین

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    در هر نسل خودرو هایی تحول ایجاد کردن…
    دهه ۶۰ : میورا ، اولین سوپر اسپرت جهان
    دهه ۸۰ : فراری f40
    دهه ۹۰ : سه گانه بوگاتی eb110 و جگوار xj220 و مخصوصا مک لارن f1 که از بهترین مهندسی های تاریخه
    دهه ۲۰۰۰ هم ویرون و دهه ۲۰۱۰ سه گانه لافراری ، ۹۱۸ و p1 و در دهه ۲۰۲۰ که تازه آغاز شده ماشینایی با تکنولوژی فرمول ۱ ( والکری و ای ام جی وان ) و تکنولوژی تمام برقی ( اویجا و ریماک و باتیستا ) انقلاب ایجاد خواهند کرد و این روند هیچوقت متوقف نمیشه
    اما در بین همه اینا به نظرم موثر ترین خودروی تاریخ همین ویرون هست…
    یه شاهکار به تمام عیار… اولین هایپر اسپرت ، اولین خودروی بالای ۱۰۰۰ اسب ، اولین خودروی بالای ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و کلی رکورد دیگه و جوایز بهترین خودروی دهه و غیره
    این ماشین یه انقلاب بزرگ ایجاد کرد که هیچ ماشینی تا الان نکرده…
    تمام مجلات تحت تاثیر مهندسی فوق العاده این خودرو قرار گرفتن ، حتی شیرون هم نتونست عین ویرون تاثیر گذار باشه
    تاریخ همیشه ویرون رو به خاطر خواهد داشت…
    ❤BUGATTI VEYRON 16.4❤

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا