تجربه و آزمایشکادیلاک

اولین تجربهٔ رانندگی با کادیلاک XT4

این روزها کادیلاک در حال تجربهٔ تغییرات بزرگ و فعالیت در بخش‌های مختلف است تا همچنان روند رو به رشد فروش خود را حفظ کند. این شرکت از یک سو سیستم رانندگی نیمه‌خودکار سوپر کروز را توسعه داده و گفته است که خریداران محصولات کادیلاک مجبور نیستند همواره خود اقدام به رانندگی کنند زیرا ماشین به‌طور خودکار این کار را انجام می‌دهد. از سوی دیگر، کادیلاک مشغول توسعهٔ سری V خود هم هست که اولین نتیجهٔ این پروژه، سدان عملکردی جدید CT6-V با پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 توئین توربوی ۵۵۰ اسب بخاری است. کادیلاک همچنین برای اینکه بتواند با سابقهٔ ۱۱۶ سالهٔ خود همچنان در صنعت خودروسازی باقی بماند، برنامه‌های آیندهٔ خود را با شرایط بازار سازگار کرده و قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ هر شش ماه یک محصول جدید را معرفی کند که این فرایند با معرفی کراس‌اوور کامپکت XT4 آغاز شده است.

یک جستجوی ساده در آمار فروش خودرو در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که از ۱۰ خودروی پرفروش این بازار در ماه آگوست تنها سه خودرو از انواع سدان هستند و هفت جایگاه دیگر را پیکاپ‌ها و کراس‌اوورها تصاحب کرده‌اند. وقتی به آمار فروش خودروهای لوکس نگاه می‌کنیم نیز تنها دو خودروی لکسس ES و تسلا مدل ۳ در بین پرفروش‌ترین‌ها قرار دارند و بقیهٔ لیست تحت سلطهٔ کراس‌اوورها است؛ بنابراین، کادیلاک که شعار «استاندارد جهان» را سرلوحهٔ کار خود قرار داده است، به بخش کراس‌اوورهای کامپکت وارد شده تا بتواند از این بازار پرطرفدار سهمی کسب کرده و خریداران بیشتری را به سمت خود جذب کند. XT4 که در سلسله‌مراتب کراس‌اوورهای کادیلاک دقیقاً در زیر XT5 قرار می‌گیرد، در بازار ایالات‌متحده با رقبای سرسختی چون مرسدس بنز GLC، ب‌ام‌و X3، آئودی Q5، ولوو XC60 و لکسس NX مواجه خواهد بود.

به‌منظور رقابت با رقبای اروپایی، کادیلاک روی جنبه‌های مهندسی و عملکردی XT4 تمرکز کرده است. تیم تحقیق و توسعهٔ این شرکت اطمینان داده است که ساختن XT4 به‌گونه‌ای که خودروی سرگرم‌کننده‌ای برای رانندگی باشد، مأموریت اصلی آن‌ها بوده است. این تیم همچنین به طراحی، مصرف سوخت و تکنولوژی XT4 هم توجه زیادی داشته است. پس از پیمودن بزرگراه‌های ایالاتی واشنگتن با نمونه‌های پیش‌تولید این خودرو می‌توان ادعا کرد که XT4 بیشتر اوقات یک کراس‌اوور لوکس لذت‌بخش است. در این آزمایش، تیپ‌های اسپرت و پریمیوم لاکچری حضور داشتند که هردو به سیستم چهارچرخ محرک مجهز هستند.

برای XT4 یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ کاملاً جدید در نظر گرفته شده که در کنار یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است. این موتور ۲ لیتری با ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور، تقریباً با موتور استاندارد بسیاری از رقبا برابری می‌کند اما بااین‌حال XT4 در شتاب گیری در پس رقبا قرار می‌گیرد زیرا این کراس‌اوور آمریکایی ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که GLC، Q5 و X3 این کار را در کمتر از ۶.۵ ثانیه انجام می‌دهند.

با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی، کیفیت سواری XT4 عالی است. گیربکس نیز دنده‌ها را بسیار روان و بدون تکان عوض می‌کند البته امکان تعویض دنده‌ها با استفاده از پدال‌های پشت غربیلک فرمان وجود دارد اما این کار کمکی به گیربکس نمی‌کند زیرا برنامه‌نویسی گیربکس به‌قدری خوب صورت گرفته که در هر شرایطی بهترین دنده را انتخاب می‌کند؛ بنابراین واقعاً نیازی به استفاده از پدال‌های پشت غربیلک فرمان نیست. نمونهٔ مورد آزمایش همچنین به آپشن تعلیق اسپرت فعال هم مجهز است که با کنترل مداوم کمک‌فنرها، میزان سفتی آن‌ها را ۵۰۰ بار در ثانیه تنظیم می‌کند. این سیستم در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک دوکلاچه موجب می‌شود که XT4 به‌راحتی از پیچ‌ها عبور کند. با انتخاب حالت اسپرت می‌توان سیستم تعلیق را سفت‌تر کرد. این حالت همچنین تعویض دنده‌ها و احساس فرمان را هم تنظیم می‌کند.

تمامی تیپ‌های XT4 مجهز به سه حالت رانندگی تورینگ، برف/یخ و اسپرت هستند. تورینگ حالت معمولی است که در آن حتی در نسخه‌های چهارچرخ محرک هم به‌منظور کاهش مصرف سوخت، نیرو فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما اگر خودرو در شرایطی قرار گیرد که به انتقال نیرو به هر چهارچرخ نیاز داشته باشد، بلافاصله سامانهٔ چهارچرخ محرک فعال می‌شود. هنگام کاهش سرعت نیز احساس ترمز خوب است و سرعت خودرو بدون هیچ تکان و تنشی کم می‌شود اما هنگامی‌که نیاز به توقف کامل باشد، باید فشار بیشتری به پدال ترمز وارد کرد. فشاری خیلی بیشتر. این موضوعی غیرطبیعی است که موجب کاهش اعتمادبه‌نفس راننده هنگام دیدن چراغ‌های ترمز خودروی جلویی می‌شود.

در تیپ پریمیوم لاکچری اما اوضاع کاملاً متفاوت است و ترمزها طبیعی عمل می‌کنند؛ بنابراین به دلیل اینکه در تیپ اسپرت به جهت جبران عملکرد ترمز، فشار بیشتری به پدال ترمز نیاز است، در تیپ پریمیوم لاکچری با همان میزان فشار، XT4 به‌اندازهٔ طول حدود دو خودرو زودتر از جای موردنظر متوقف می‌شود. بااین‌حال کادیلاک می‌گوید سیستم تعلیق اسپرت فعال نباید هیچ تأثیری روی عملکرد ترمز XT4 داشته باشد. البته همان‌طور که اشاره شد، خودروهای مورد آزمایش از نوع پیش‌تولید هستند و به‌احتمال‌زیاد این مشکل در نمونه‌های تولیدی نهایی وجود نخواهد داشت.

در بیرون، XT4 نمای تازه‌ای دارد و دقیقاً همانند یک کادیلاک مدرن به نظر می‌رسد. البته این کراس‌اوور جدید را نمی‌توان یک بچه اسکالید دانست زیرا نمای باابهت و جسورانهٔ اسکالید در آن دیده نمی‌شود اما در عوض XT4 به نزدیک‌ترین برادرش یعنی XT5 شباهت دارد زیرا هردوی این خودروها پروفیل جانبی مشابهی دارند، جلوپنجرهٔ معروف کادیلاک در هردوی آن‌ها کوچک شده و در هردو، چراغ‌های جلوی L شکل دیده می‌شود. بااین‌حال، طراحی XT4 شیک و شسته‌رفته است و طراحان کادیلاک هیچ‌گونه خطوط جانبی دیوانه‌وار و بی‌هدفی را به آن اضافه نکرده‌اند. البته به همین دلیل، XT4 در جاده‌ها بلافاصله به‌عنوان یک کادیلاک قابل‌شناسایی نیست.

کابین XT4 با سطوح نرم در همه‌جا و طراحی شناور داشبورد، بسیار خوب به نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش استاندارد خودرو نیز از نوع هشت اینچی است که خصوصاً برای یک کراس‌اوور لوکس کمی کوچک احساس می‌شود اما کار با آن بسیار راحت است. در کابین این کراس‌اوور آمریکایی همچنین غیر از صفحه‌نمایش لمسی، امکان کنترل ویژگی‌های خودرو از راه‌های دیگری مثل دکمه‌های روی غربیلک فرمان و همین‌طور کنترلر دوار روی کنسول مرکزی هم وجود دارد. خوشبختانه برای ویژگی‌هایی که به دسترسی سریع و مکرر نیاز دارند مثل کنترل تهویه، همچنان دکمه‌های فیزیکی تعبیه شده‌اند زیرا هیچ‌کس دوست ندارد فقط برای روشن کردن سیستم تهویه، بین هزاران منو لمس و حرکت کند.

قیمت پایهٔ XT4 از ۳۵,۷۹۰ دلار آغاز می‌شود که از همهٔ رقبا کمتر است زیرا مثلاً قیمت پایهٔ مرسدس بنز GLC از بیش از ۴۰ هزار دلار آغاز می‌شود. بااین‌حال تیپ‌های اسپرت و پریمیوم لاکچری فول آپشن مورد آزمایش به ترتیب ۵۶,۸۳۵ دلار و ۵۵,۰۸۵ دلار قیمت دارند. در کل در بازاری که هیچ نشانه‌ای از کاهش فروش در آن دیده نمی‌شود، کادیلاک با عرضهٔ XT4 حرکت صحیحی را انجام داده که مطمئناً به افزایش فروش آن کمک شایانی خواهد کرد.

 

مشخصات فنی کادیلاک XT4

Cadillac XT4 2019

پیشرانه ۲ لیتری I4 توربوشارژ
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۲ ثانیه
مصرف سوخت ۱۰.۲ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۶۶۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۳۴,۷۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۵۶,۸۳۵ دلار

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    کادیلاک از همون اول تا الان محصولات خاصی تولید میکرده
    طراحی هاش واقعا زیبان

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. vahid evo

      ۲۱ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (474 ديدگاه)

      من نمیفهمم چرا کادیلاک اون نامهای زیبای گذشته رو کنار گذاشت و رو به این حروف بی روح اورد که برای مصرف کننده هم گیج کنندس بنظر شما کدوم بهتره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sajjad

        ۲۱ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        دقیقا
        منم از حروف و اعداد خوشم نمیاد
        محصولات لینکن داره بازم به سمت اسم میره و دیگه از اعداد و حروف استفاده نمیکنه، مثل اویاتور یا نویگیتور
        اینطوری حس میکنی ماشین روح داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. شایان

      ۲۲ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (191 ديدگاه)

      من طزفداره آمریکاییم ولی چه آمریکایی چه غیر آمریکایی توی این کلاس ماشینا حال بهم زنه معلوم نیست چیه جرمی کلارکسون خوب اینا رو معرفی میکنه توی یه برنامه از فصل دوم گرند تور یدونه ماکان یه آلفا و یه رنجروور آورده بودن آخرش به این نتیجه رسیدن با یک سوم قیمت اونا برن یدونه F150 بخرن بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Saeed

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    کادیلاک‌ماشیناش طراحی خاص خودشو داره.اما بعید میدونم‌ بتونه از پس لوکس سازایی مثل بنز بی ام و پورشه آئودی لکسوس بر بیاد حداقل فعلا.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    عجب علامت بزرگ T پشتش چسبونده ، اونم با موتور ۲۰۰۰cc .
    نه اینکه عیب باشه ها ، نه ، اما یادم به روزگاری افتاد که اندازه موتورهای کادیلاک خودش به اندازه یک اسمارت بود ، ولی با قدرت حدوداً نصف همین موتور ۲ لیتری .
    یعنی اینکه برای زندگی در شرایط حال باید تغییر کرد و نه اینکه با اون مقابله کرد .
    مسئولان ما هم هنوز تو جَو تولید خودرو ملی موندن ((خودشون شاخ دارن ))و تنها دودش هم فقط و فقط تو چشم ما مردم بدبخت میره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۱ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      حرف شما درسته اما اگه یه نگاه به مشخصات کادیلاک فلیت وود1976 بندازین متوجه میشین ک خیلی هم تو بحث قدرت ضعیف نبوده ، طرفا جهت اطلاع:
      موتور 8200سی سی با قدرت 200اسب در دور 3600 و گشتاور 520نیوتن بر متر در دور 2000 با تاپ اسپید 257کیلومتر و شتاب حدود 10ثانیه ای (با وزن 2.5تن)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۱ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        ۸۲۰۰cc = ۲۰۰ph !!! نسبت به زمان حال ، بچه بازیه .
        اما کشتاورش نسبت به اون زمان واقعاً بالا بوده .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Sajjad

          ۲۱ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (1867 ديدگاه)

          ذات اون ماشین سنگین بودن و نرم بودنش بوده
          وزن بسیار بالا و تعلیق خیلی نرمی داشته و ابعاد بزرگش اونو به یه ماشین راحت تبدیل کرده بود
          در واقع سلیقه امریکایی ها خودروهای بزرگ و راحته و مصرف سوخت اون زمان براشون مهم نبوده.
          خودروی سنگین گشتاور بالا میخواد و اگه اسب بخار رو زیاد کنیم و متریال سیلندر و بلوکش همون باشه، استهلاک بالا میره. برای همین حداکثر پرفورمنس رو از موتور خارج نمیکردن تا استهلاکش بالا نره. وگرنه توانایی افزایش اسب بخار هم تا حدودی داشتن حتی در اون زمان.
          خاصیت دیگه انجین های کلاسیک امریکایی تولید گشتاور در دو پایینه؛
          یعنی اینکه لازم نیست بخاطر شتاب گیری به محدوده دور موتور بالایی برسی و در دورهای پایین میتونی به شتاب خوب برسی.
          در واقع فلسفه حجم زیاد انجین های کلاسیک امریکا؛ افزایش گشتاور در دور پایین (که با افزایش افزایش طول شاتون رابطه مستقیم داره) و افزایش شتاب بوده.
          مثلا شما فرض کن انجین 3.5 لیتری روی فلیت وود سوار بود!
          اولا اون حجم کم نمیتونست گشتاوری تولید کنه که شتاب مطلوبی رو ارائه کنه.
          از طرفی اگر انجین دور پایین نبود، برای شتاب گیری مناسب لازم بود دور موتور تا محدوده ردلاین پیش بره که این با استهلاک و مصرف سوخت رابطه مستقیم داره.
          دوما نسبت گشتاور به اسب بخار در خودروهای سنگین باید بیشتر از یک باشه و یه انجین کم حجم به دلیل استهلاک نمیشده اون زمان ازش اسب بخار متناسبی با گشتاور بیرون کشید.
          برای همین از موتور های پرحجم دور پایین استفاده میکردن که سرگاز ماشین شتاب خوب و مصرف کمی داشته باشه و صدای کمی از پیشرانه خارج بشه که نتیجه اون آسایش در حرکت با سرعت بالاست، در صورت لزوم اگه دور موتور به محدوده ردلاین برسه که هم صدای موتور زیاد میشه و هم مصرف سوخت، ولی گشتاور ویران کننده ای تحویل فلایول میده.
          (ایرادی بود اصلاح کنید من در همین حد ناچیز بلدم)

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. Elmiraj

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3102 ديدگاه)

    مثل همیشه خاص ، زیبا و منحصر به فرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسن

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (28 ديدگاه)

    جلوپنجرش از کیا کپی شده و فقط اون دوتا برجستگی وسط رو حذف کردند.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Mohammad

      ۲۱ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      خدا وکیلی چطور میتونی بگی کادیلاک که تعداد سال های تولیدش به اندازه تعداد ماه های تولید کیا هست از کیا کپی کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۲۱ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (28 ديدگاه)

        آفتاب آمد دلیل آفتاب /گر دلیلت باید از وی رو متاب
        عکسها گویا و مشخصند و در ضمن طراحی و حتی کیفیت ربطی به سابقه ندارند.بحث من هم بر سر برند کادیلاک نیست روی جلوپنجرست.

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. مهدی

        ۲۱ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        پس چطورخوده شما برمیگردی میگی bmw چراغ عقبش رو از لکسوس کپی کرده اونم bmw که یکی از 3خودروساز بزگ جهانه.این ماشین طراحیش عالی نیست اما بدهم نیست.ولی رنگه زشتی براش انتخاب شده.وبااین موتور شتابش واقعاضعیفه.اما موضوعی که میتونه خریدار رو دودل بکنه اینه که امسال کادیلاک بعد ولوو غیرقابل اعتماد ترین خودروساز سال لقب گرفت.!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohammad

          ۲۱ آبان ۱۳۹۷
          سوابق: (1430 ديدگاه)

          مهدی داداش
          ۱ من نگفتم از رو لکسوس کپی کرده
          همه میگفتن حتی در پیج های انستگرامی هم خیلی دیده میشد کامنت میزاشتن چرا کپی کرده
          ۲ موتور هشت سیلندری که توان تولید به اندازه موتور شش سیلندر هست دقیقا برعکس قوانین پیشرفت هست خوب قرار حجم و تعداد سیلندر ها کم شه تا مصرف کمتر شه همه این کمپانی ها این کارو میکنن خب بی ام و داره در زمان عق عقب میره با موتور ایکس هفت
          ۳ و تو سایت حتی وقتی میزان فروش برند ها با امار غیر قابل اطمینان بودن رو کنار هم میزاری میفهمی که مردم به این امار ها هیچ اهمیتی نمیدن چون فورد غیر قابل اطمینان سالی سری اف ش داره ۱ میلیون فروش میره

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. amin

      ۲۱ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      خدا وکیلی یه چیزی میگید که آدم میخواد سرش رو محکم بکوبه تو دیوار!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به نظرم خیلی ماشین خوشگلی هست البته من کلا کادیلاک رو دوست دارم که ممکنه مزید بر علت بشه در هر حال امیدوارم فروش کادیلاک بیشتره بشه تا بازار خودروهای لوکس شکل رقابتی بیشتری بگیره تا ما بتونیم مقاله های جذاب تری بخونیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر.عارف

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    کادیلاک جزو ماشین هایی هست که نمیشه با دیدنش عکس العمل نشون نداد . واقعا جذاب و دوست داشتنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طراحی داخلش خیلی مدن نیست اما خیلی خیلی ازctsوats بهتره طراحی کابینش

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. Omid

    ۲۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    داداش اون کیا هست که از رو کادیلاک کپی زده .موقعی که پدربزرگ کسی که هیوندای رو تاسیس کرد به دنیا نیومده بود کادیلاک ماشین میزد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد رضا

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (804 ديدگاه)

    کراس‌اوور آمریکایی ظرف 7 ثانیه از صفر به سرعت 60 کیلومتر در ساعت می‌رسد
    قطعا منظور ۶۰ مایل بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ALI

    ۲۲ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (42 ديدگاه)

    چقد جای یکی از اینا خالی تو زندگیمون..؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا