کادیلاک

کادیلاک الدورادو بروگام 1957، اولین خودروی تولیدی جهان با سیستم تعلیق بادی

کادیلاک الدورادو بروگام ۱۹۵۷ با تجهیز به سیستم تعلیق بادی انقلابی، راحتی بی‌نظیری ارائه و استانداردهای تجمل را بازتعریف کرد.

برای داشتن نرم‌ترین و راحت‌ترین تجربه رانندگی، خودرویی با تعلیق بادی ضروری است. این فناوری از کیسه‌های بزرگ هوا به‌جای فنرهای مارپیچ سنتی استفاده می‌کند و می‌تواند دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده را به‌طور مؤثری جذب کند. بسیاری از سیستم‌های تعلیق بادی می‌توانند هوا را اضافه یا کم کنند تا خودرو هنگام شتاب‌گیری، ترمز و پیچیدن متعادل بماند، از بادی‌رول بکاهد و تجربه‌ای راحت‌تر ارائه دهد؛ اما برای داشتن این فناوری، باید سراغ برندهای لوکسی مانند بنتلی، رولزرویس یا کادیلاک بروید. کادیلاک اولین برندی بود که حدود ۷۰ سال پیش تعلیق بادی را در یک خودروی جاده‌ای معرفی کرد.

لوکس‌ترین کادیلاک دهه ۱۹۵۰

کادیلاک در اواسط دهه ۵۰ مدل‌های لوکس گران‌قیمتی مانند سری ۷۰ سدان و الدورادوی دودر را ارائه می‌داد اما این برند لوکس جنرال موتورز تصمیم گرفت مرزهای تجمل را جابه‌جا کند و درنتیجه ساخت یک مدل چهاردر جدید به نام الدورادو بروگام را در دستور کار قرار داد. این خودرو، با وجود نام مشابه با الدورادو، از شاسی سری ۷۰ استفاده می‌کرد و بدنه‌ای منحصربه‌فرد داشت. الدورادو بروگام در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان نمادی از ثروت و تجمل معرفی شد و هر آپشن لوکس قابل‌تصوری را به همراه ویژگی‌های نوآورانه ارائه می‌داد. الدورادو بروگام با موتور ۶ لیتری V8 با ۳۲۵ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک هایدراماتیک عرضه شد که رانندگی نرم و آرامی را فراهم می‌کرد. این خودرو با قیمت ۱۳ هزار دلار در سال ۱۹۵۷ معادل ۱۵۰ هزار دلار امروز، دو برابر گران‌تر از دیگر مدل‌های کادیلاک بود. این قیمت بالا به دلیل تولید محدود (تنها ۴۰۰ دستگاه در سال ۱۹۵۷) و تعلیق بادی انقلابی آن بود.

اولین خودروی مجهز به تعلیق بادی

برای تبدیل الدورادو بروگام به برترین خودروی لوکس جهان، مهندسان کادیلاک سیستمی را توسعه دادند که نه‌تنها کیفیت سواری را بهبود می‌داد بلکه انقلابی در آن ایجاد می‌کرد. تعلیق بادی نتیجه این تلاش بود، سیستمی که از فشردگی هوا برای نرم کردن سواری استفاده می‌کرد. این سیستم شامل گنبد فلزی با دیافراگم لاستیکی برای حفظ هوای فشرده و پیستون فلزی بود که ارتعاشات و ضربات جاده را به دیافراگم منتقل می‌کرد تا جذب شوند. نتیجه، حس رانندگی مانند «قالیچهٔ پرنده» بود که سرنشینان را روی جاده شناور می‌کرد. این سیستم نه‌تنها سواری را نرم‌تر می‌کرد، بلکه خودرو را در تمام شرایط متعادل نگه می‌داشت.

سوپاپ‌های تنظیم سطح، مقدار هوای داخل کیسه‌ها را تنظیم می‌کردند تا در پیچ‌ها یا هنگام حمل سرنشینان بیشتر، ارتفاع سواری ثابت بماند. همچنین یک کمپرسور هم جریان هوا را از مخزن داخلی کنترل می‌کرد و امکان تغییر ارتفاع سواری را بر اساس ترجیح راننده فراهم می‌آورد. این قابلیت برای عبور از موانع یا بهبود مرکز ثقل خودرو در رانندگی پویا بسیار مفید بود. با نصب سیستم در ارتفاع پایین‌تر نسبت به فنرهای سنتی، مرکز ثقل بهبود یافت و چسبندگی لاستیک‌ها به حداکثر رسید. بااین‌حال، نگهداری این سیستم پرهزینه و پیچیده بود، به‌طوری‌که بسیاری از مالکان آن را با فنرهای سنتی مدل‌های ارزان‌تر کادیلاک جایگزین کردند.

ویژگی‌های نوآورانه بروگام

تعلیق بادی تنها ویژگی نوآورانهٔ الدورادو بروگام نبود. این اولین خودرویی بود که ترمز پارک خودکار، قفل درهای خودکار پس از حرکت و صندلی راننده برقی با حافظه را معرفی کرد. الدورادو بروگام همچنین به چراغ‌های جلوی خودکار با قابلیت کم‌نور شدن، سیستم تهویه مطبوع و سیستم عطر کابین مجهز بود که سرنشینان می‌توانستند رایحه دلخواه خود را انتخاب کنند. با ۴۴ ترکیب مختلف چرم داخلی، خریداران می‌توانستند خودرویی منحصربه‌فرد داشته باشند. رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده و لاستیک‌های فاق کوتاه نیز از دیگر ویژگی‌های برجسته بودند.

ارزش امروزی

الدورادو بروگام همچنان خودرویی خاص است. در حال حاضر، نمونه‌هایی که شرایط عالی داشته باشند حدود ۱۳۷ هزار دلار قیمت دارند درحالی‌که این رقم در نمونه‌های نیازمند تعمیر به حدود ۴۰ هزار دلار می‌رسد. به‌عنوان‌مثال، یک نمونهٔ سفیدرنگ با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد در ژانویه ۲۰۲۴ با قیمت ۱۱۵ هزار دلار فروخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4538 ديدگاه)

    فکر کن اون موقع کادیلاک چی ساخته .
    کادیلاک همیشه روی نرم بودن بیش از حد مانور میداده نه رو هندلینگ

    موافقم 77
    مخالفم 4
    1. اکتم

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (17 ديدگاه)

      اینجا متوجه میشی چین صد سال از امریکا عقبتره 😁

      موافقم 55
      مخالفم 4
  2. Cadillac-V

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (484 ديدگاه)

    آدم فقط باید بایستد و به احترام کادیلاک با بیش از ۱۳۰ سال قدمت و این همه اختراعات تو صنعت خودروسازی که فقط بخشیش اینجا گفته شد سکوت کرد، دیگه وقتی نرم تر و لوکس تر از رولزرویس و بنتلی باشی حرفی نمی‌مونه!!

    کادیلاک علاوه بر مخترع سیستم تعلیق بادی، مخترع اولین موتور هشت سیلندر V8 و شانزده سیلندرV16 هست
    اولین استارت برقی
    اولین سیستم غیر فعال سازی سیلندرها
    اولین سیستم تهویه اتوماتیک
    اولین گرم کن صندلی
    اولین دوربین دید در شب و….

    اینها تنها بخشی از اختراعات کادیلاکه، پیشینه و قدمت فناوری که هیچ کس نمیتونه زیر سوال ببره
    https://www.pedal.ir/gm/general-motors-inventions/
    https://www.pedal.ir/gm/general-motors-ls-engine/

    موافقم 59
    مخالفم 25
    1. مزدک

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (150 ديدگاه)

      زمانی که کادیلاک، در ۱۹۱۵ میلادی، اولین انجین وی ۸ خودش رو درست کرد، درست یازده سال (۱۹۰۴ میلادی)، از اختراع اولین موتور وی ۸ توسط کمپانی فرانسوی Antoinette، و همچنین کاربرد اولین نمونه از این موتور، در مدل های ریسینگ رنو گذشته بود!
      از اونجایی که به طور کلی، مفهومی به نام ایرکاندیشن رو، رالف پئوی فرانسوی الاصل، برای کمپانی ی معروفش یعنی “هود”، که در آمریکا راه اندازی کرده بود اختراع کرد، قطعاً نخستین کاربردهای هر نوع از اون ابزار سودمند در صنایع خودروسازی هم، باید در آمریکا اتفاق افتاده باشه، که افتاده، اما نه در کادیلاک! اولین ایرکاندیشن مستقلاً مخصوص خودرو، در سال ۱۹۳۳ میلادی، در نیویورک ایالات متحده، به عنوان یک سیستم مجزای قابل نصب بر روی تمام خودروهای لوکس اون دوران ارائه شد، که بعد از بازاریابی گسترده ی جهانی، در آمریکا بر روی انواع پَکارد و پیرس اَرو، و در اروپا روی انواع رولزرویس، بنتلی و لانچیای مدل آستورا در اون سال قابل سفارش بود.
      اولین ایرکاندیشن اتوماتیک امّا، در ۱۹۳۹ به عنوان یک آپشن اضافی، و در ۱۹۴۰ میلادی، به شکل استاندارد، در پَکارد مدل ۱۲ ارائه شد، و در همون سال ۱۹۴۰، به شکل استاندارد روی رولزرویس فانتوم ۳ هم نصب شد. کادیلاک در اینجا پیشتازتر از بحث انجین وی ۸ بود! و در ۱۹۴۱، روی بعضی مدل های وی ۱۲ و وی ۱۶، این دستگاه پرطرفدار رو نصب کرد.
      طبعاً هم می دونیم که چیزی مشابه سیستم های ایرکاندیشن اتوماتیک امروزی (البته بدون صفحات نمایشگر دمای اونها!)، در ۱۹۵۳ میلادی، روی کرایسلر امپریال نصب شد!
      در مورد استارتر الکتریکی موتور خودروها هم باید فقط اشاره کنم، که طبعاً وقتی که اولین تولیدکننده ی این محصول در جهان، کمپانی آمریکایی Delco بوده، باید هم خیلی زودتر از بقیه ی دنیا، در خودروهای آمریکایی مورد استفاده قرار می گرفت، که خوب! از اونجا که مهندسان مخترع اون، از انگلستان به آمریکا و کمپانی دلکو رفته بودن، همزمان با کادیلاک مدل ۳۰ (که نخستین خودروی آمریکایی مجهز به این سیستم بود!)، در همون سال ۱۹۱۲ میلادی، شرکت های وُلزلی، سانبیم و S.C.A.T بریتانیا، و استار و آدلر در آلمان هم، همین سیستم رو روی خودروهاشون نصب کردن!
      بله! اولین خودروهایی که سیستم غیرفعال سازی سیلندر داشتن، تمام مدل های سال ۱۹۸۱ کادیلاک (بجز مدل سویل) بودند! اما این سیستم رو شرکت ایرلندی ایتون، به سفارش جنرال موتورز تولید کرد!
      … و این لیست تا ثریا ادامه خواهد داشت!
      بی فایده ست! نمی دونم چطور می شه که از بعضی دوستان درخواست کرد: لطفا نشر اکاذیب نفرمایید!
      چرا هضم این مسأله ی ساده؛ اینقدر برای شما سخته: تنها آمریکایی های واقعی، سرخپوست ها هستن، و هیچ کدوم از اون دانشمندان و مخترعین مشهور ساکن آمریکا، متأسفانه سرخپوست نیستن! اونها اروپایی ها و بعدتر؛ آسیایی هایی هستن، که آمریکای شمالی رو، نقطه ی مناسبی برای زندگی و کار دونستن، و به اونجا نقل مکان کردن؛ همین!

      موافقم 29
      مخالفم 9
    2. ! i M α η δ υ α R

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2626 ديدگاه)

      قدمت کادیلاک ، 122 ساله …

      وقتی یه عدد و رقم ساده رو هم هنوز متوجه نمیشی ، فهمیدم که توقع زیادیه که تاریخچه اولین 16 سیلندر تاریخ رو متوجه بشی …

      این قدر برای خودت تکرار کردی که دیگه باورت شده ، کادیلاک اولین 16 رو ساخته …

      😬😬😬

      هوش مصنوعی بهت گفته اولین خودروی لوکسی که از 16 استفاده کرده ، کادیلاک بوده اما تو خیال میکنی ، معنی اش اینه که مخترعش کادیلاکه …

      ایستاده باید به جوگیرهایی امثال تو ، دسیلایک داد …

      هر چند که مفهوم دیسلایک رو هم متوجه نمی شی …

      موافقم 26
      مخالفم 28
      1. Cadillac-V

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (484 ديدگاه)

        هوش مصنوعی و اینترنت و گوگل اشتباه میگن کل دنیا اشتباه میگن ولی شما چون مازراتی فنی درست میگی
        منطقیه 👍🏻

        من واضحا پرسیدم از هوش مصنوعی اصلا نگفتم لوکس گفتم اولین موتور رو کی ساخته گفت کادیلاک و تمام!
        شمام با این ذهنیت زندگی کن ایشالا مازراتی بخری سوارش شی

        موافقم 10
        مخالفم 16
        1. ! i M α η δ υ α R

          ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2626 ديدگاه)

          اینترنت و گوگل و ویکی پدیا و هوش مصنوعی همشون گفتن که مازراتی اولین 16 سیلندر رو ساخته ، اما نمی خوای قبول کنی اشکالی نداره …

          می دونم قبول کردنش سخته ، اما هرچه زودتر بپذیری و باهاش کنار بیای ، تحمل کردنش راحت تر میشه …

          به قول خودت که گفتی ایتالیا ، یک پنجم آمریکا هم اختراع نداشته !!!

          حالا این یه اختراع رو حداقل دیگه بگذار برای ما بمونه …

          راه دوری نمیره …

          ثواب داره …

          The 1929 Maserati Tipo V4
          “Sedici Cilindri” (16-cylinder) was a groundbreaking Grand Prix racing car, known for its innovative 16-cylinder engine. This engine was constructed by combining two Tipo 26B engines, each with its own crankshaft, and housed within a common crankcase. The V4 design, placing the two banks of cylinders at a 25-degree angle, was a key feature.

          مازراتی تیپو V4 “Sedici Cilindri” (16 سیلندر) مدل 1929 یک ماشین مسابقه گرندپری پیشگامانه بود که به خاطر موتور 16 سیلندر خلاقانه اش شناخته شده بود …

          این موتور با ترکیب دو موتور Tipo 26B که هر کدام دارای میل لنگ مخصوص به خود بودند و در یک میل لنگ مشترک قرار داشتند ساخته شد. طراحی V4، قرار دادن دو طرف سیلندر در زاویه 25 درجه، یک ویژگی کلیدی بود …
          ……………………………………………..

          The first production car with a 16-cylinder engine was the Maserati Tipo V4, introduced in 1929. This grand tourer-style car featured a 4.0-liter V16 engine, which was derived from two Tipo 26B engines combined on a single crankcase …

          اولین خودروی تولیدی با موتور 16 سیلندر، مازراتی تیپو V4 بود که در سال 1929 معرفی شد. این خودرو به سبک گرند تورر دارای یک موتور 4.0 لیتری V16 بود که از دو موتور Tipo 26B که روی یک میل لنگ ترکیب شده بودند، مشتق شده بود …

          ……………………………………………..

          The Maserati Tipo V4 was a grand tourer-style torpedo car, designed, developed, and built by Italian manufacturer Maserati, between 1929 and 1932. It was also notably the first production car to be powered by a V16 engine ….

          مازراتی تیپو V4 یک خودروی اژدر بزرگ به سبک تورر بود که بین سال‌های 1929 تا 1932 توسط سازنده ایتالیایی مازراتی طراحی، توسعه و ساخته شد. همچنین این اولین خودروی تولیدی بود که از موتور V16 استفاده می‌کرد …

          موافقم 6
          مخالفم 8
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2626 ديدگاه)

          برای آینده این مملکت ، بسیار نگرانم …

          خاصه با سکان داری امور این کشور در آینده توسط نسل جوان هشتادی و نودی ( نسل زد و آلفا ، به قول خودشون ) …

          به عنوان یه دهه شصتی ، چهارده ، پونزده ساله بودیم که سر از تخم درآوردیم …

          تا سی و سه یا سی و چهار سالگی ، بیست سال از عمرمون به تربیت و آموزش و فراگیری اصول و قواعد و فنون و … گذشت …

          تازه هفت ، هشت ساله که با در نظرگرفتن جمیع جهات و اون هم با رسیدن به یقین ، باز هم با احتیاط ، در جمع یا در بحثی ، نظرمون رو ارائه می دیم و همیشه هم سعی کردیم ( یا حداقل به وسعم ، سعی کردم ) حرف مفت و صد تا یه غاز ، نزنیم تا مایه افتخار خانواده باشیم ( روی حساب تربیتی که ما دهه شصتی ها شدیم ) ….

          القصه امروز که به فضای جامعه نگاه میکنم ، همین نوجوانانی که گفتم براشون نگرانم ، به ما دهه شصتی ها میگن فسیل …

          در حالی که ما به سن اینها که بودیم ، از خدامون بود که بزرگترها ما رو هم حساب کنند و تحویل بگیرند …

          از خدامون بود که با بزرگتر از خودمون رفیق بشیم و ازش هر چی میشه یاد بگیریم …

          امروز تقریبا ، هر نوجوان خامی که می بینم با به دست گرفتن یه گوشی و به مدد سرچ گوگل و … دیگه خدا رو بنده نیست …

          به هیچ صراطی هم مستقیم نیست !!!

          احترام به پدر و مادر و بزرگترها و … رو خنده دار می دونه و اگه تذکر هم بدی ، با یه پوزخند ، بدرقه ات میکنه …

          فکر میکنه از همه جلوتره و داره همگام با دنیا جلو میره و دهه های گذشته در دنیا و تجربیات نسل های گذشته ، فقط به درد سطل آشغال می خوره …

          جالبه که اکثرا ، نسل نا امید و عجول و مضطرب و تهی از عشقی هم هستند …

          قدیمی ها راست می گفتند که آدم ها دو دسته اند …

          یا عاشق اند یا کاسب …

          امیدوارم روزی دوباره دنیا به جایی برگرده که باز هم عاشق تولید کنه …

          در هر زمینه ای …

          علم …

          ورزش …

          صنعت …

          هنر …

          اقتصاد …

          فرهنگ …

          محیط زیست …

          و ….

          امیدوارم روزی بیاد که باز هم از دل نظام تربیتی سلسله مراتب استاد و شاگردی ، با صبر و تلاش و پشتکار ، دوباره نوجوانی ، به جوانی …

          و جوانی به پختگی …

          و پختگی به تجربه …

          و تجربه به ارزش …

          و ارزش ، به ثروت مادی و معنوی بدل بشه …

          اون روز دیگه هر نسلی ، آموزش دیده و عاشق ، جایگاه خودش رو می دونه و احترام به ارزشها ، جامعه رو می سازه ، نه مثل امروز که هنجارشکنی ، مایه مباهات و تجدد شده و ضد ارزش ها داره به فرهنگ تبدیل میشه …

          ببخشید که طولانی شد …

          موافقم 15
          مخالفم 7
        3. مزدک

          ۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (150 ديدگاه)

          وقتی آدمیزاد بجای تحقیق و پژوهش شخصی؛ و اتکا به توان خودش، عقلشو بده دست هوش مصنوعی، که طبعاً برداشتی از دانش تعدادی انسان جایزالخطاست؛ نتیجه می شه همینی که فرمودید.
          اولین انجین V16 رو، مجدداً Antoinette فرانسوی، در سال ۱۹۱۰ میلادی، با نام Antoinette Vll، و برای استفاده در صنعت هوانوردی اختراع کرد.
          نخستین کاربردش در خودرو، در سال ۱۹۲۷ میلادی، در محصولات مورمون موتور کامپنی آمریکا بود. دومین خودرو با این انجین، مازراتی تیپو وی چهار، مدل سال ۱۹۲۹ میلادی، و سومین محصول با همین انجین، کادیلاک وی شانزده مدل ۱۹۳۰ میلادی بود.
          اما نکته ی جالب! اینکه انجین مورد استفاده در کادیلاک، همون انجین ۷.۱ لیتری مورمون بود‌. اما این موتور در مدل اصلی (محصولات مورمون) ۱۹۵ اسب بخار، اما در کادیلاک، بخاطر کنترل دور موتور (جهت نرم‌تر کار کردن انجین)، قدرت اون به ۱۶۵ اسب بخار کاهش پیدا کرده بود. اما انجین وی شانزده رقیب ایتالیایی، با حجم دقیق ۳۹۶۱ سی سی (چهار لیتر)، بدون سوپرشارژ ۲۸۰ اسب، و با سوپرشارژ ۳۷۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد.

          موافقم 6
          مخالفم 5
        4. ! i M α η δ υ α R

          ۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2626 ديدگاه)

          Marmon Sixteen :

          The Marmon Sixteen was produced between 1931 and 1934. Howard Marmon had begun working on the world’s first V16 engine in 1927. By the time the Sixteen was introduced Cadillac had already debuted their V-16, designed by ex-Marmon engineer Owen Nacker. Peerless, too, had been developing a V16 with help from an ex-Marmon engineer, James Bohannon.

          The Sixteen’s engine displaced 491 in³ (8.0 L) and produced 200 hp (149 kW). It was an all-aluminum design with steel cylinder liners and a 45° bank angle.[8] The car’s body was designed by Walter Dorwin Teague in 1930, with assistance from his son.[9] …..

          مارمن و مهندسش از سال 1927 م تلاش برای ساخت اولین 16 سیلندر وی شکل در دنیا رو آغاز کرده بودند ، اما همین طور که در این متن انگلیسی هم اومده بین 1931 تا 34 موفق شدند که موتورشون رو بسازند و کادیلاک هم در 1930 از همین انجین مارمن کمپانی استفاده کرده ، در حالی که مازراتی ، زودتر از مارمن ، در 1929 انجینش رو به بازار داده و خب در تاریخ هم اسم مازراتی به عنوان اولین سازنده انجین V16 که به بازار معرفی شده اومده …

          زودتر از عرضه مازراتی تیپو V4 ، یعنی زودتر از 1929 ، در هیچ ماشینی ، از انجین 16 سیلندر در بازار ، خبری نبوده متاسفانه ( البته متاسفانه ، برای دوستان آمریکایی فن ) …

          در ضمن انجین تیپو V4 ، بین 280 تا 305 اسب ، توان تولید می کرده …

          موافقم 5
          مخالفم 7
        5. ! i M α η δ υ α R

          ۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2626 ديدگاه)

          اصلاح کنم …

          اما همین طور که در این متن انگلیسی هم اومده بین 1931 تا 34 موفق شدند که ماشینشون ( 1932 marmon sixteen ) رو بسازند …

          موافقم 3
          مخالفم 7
        6. ! i M α η δ υ α R

          ۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2626 ديدگاه)

          یه نکته اضافه کنم که شاید به ابهام احتمالی که برای بعضی از دوستان پیش میاد ، پاسخ بده …

          کمپانی آمریکایی مارمن ، از 1927 کار بر روی اولین V16 دنیا رو شروع کرده و در 1930 کادیلاک ، از انجین مارمن روی محصول خودش استفاده کرده ، یعنی انجین مارمن در 1930عملیاتی شده …

          اما مارمن ، روی ماشین خودش در 1932 از انجین V16 ساخت خودش ، و برای فروش با برند خودش استفاده کرده …

          در حالی که مازراتی هم که احتمالا در همان سالهای 1925 به بعد به فکر ساخت اولین V16 افتاده بوده ، در نهایت حوالی سال های 27 یا 28 میلادی ، محصولش رو ساخته و در 1929 ، به بازار داده و ماشینش رو با انجین خودش ساخته و فروخته …

          موافقم 4
          مخالفم 6
        7. Cadillac-V

          ۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (484 ديدگاه)

          خیلی راحته
          به کسانی که این کامتنو میخونم میگم، برین یه سرچ بکنین اولین موتور ۱۶ سیلندر را کدام شرکت خودروسازی ساخت؟ خیلی راحت براتون می‌نویسه کادیلاک، حتی از هوش مصنوعی هم بپرسین همینو میگه
          اولین شرکت خودروسازی که موتور ۱۶ سیلندر تولید کرد، شرکت کادیلاک بود. این موتور، با نام کادیلاک وی-۱۶، در ژانویه ۱۹۳۰ معرفی شد. در ابتدا این موتور با حجم ۴۵۲ اینچ مکعب (۷٫۴ لیتر) تولید می‌شد، با سوپاپ رو و زاویه وی ۴۵ درجه.

          موافقم 5
          مخالفم 4
        8. ! i M α η δ υ α R

          ۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2626 ديدگاه)

          مازراتی تیپو V4 که در سال 1929 به عنوان اولین خودروی 16 سیلندر تاریخ ساخته و به بازار عرضه شده ، یک ماشین مسابقه ای گرندپری و از نوع Torpedo ، یا اژدر گونه بوده …

          اولین خودروی سواری لوکسی هم که در بازار از انجین 16 سیلندر استفاده کرده ، برند کادیلاکه که در سال 1930 م ، از انجین مارمن ، استفاده کرده …

          موافقم 1
          مخالفم 4
    3. amir soviet

      ۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      واکنش زانتیا ک اصلا هندلینگ فنر بندی ندارع: مارو دور ننداز ما انقدر هم بدردنخور نیستم 🗿

      موافقم 2
      مخالفم 3
  3. آرش

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    دهه ۵۰ میلادی ماشینهای آمریکایی پادشاه خودروهای سدان لوکس بودند در حالیکه در خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت ایتالیا و آلمان و انگلیس جلوتر بودند

    موافقم 24
    مخالفم 17
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (610 ديدگاه)

      کجا تو اسپرت جلوتر بودن تو سوپر اسپرت آره گزینه‌ای اروپا بیشتر بود ولی شوی کوروت و فورد جی تی هم از آمربکا حضور داشتن ولی تو اسپرت با وجود ماسلهای پر تعداد آمریکایی بقیه دنیا حرفی برای گفتن نداشتن.راجب کدیلاک هم یه طرف بقیه هم یه طرف تمام

      موافقم 24
      مخالفم 13
      1. نیما

        ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (23 ديدگاه)

        فورد جی تی دهه ۶۰ اومد نابغه. بعدشم توی اسپرت بودن و پرفورمنس کوروت ابدا به پای اسپرت های اروپایی دهه ۵۰ نمیرسید

        موافقم 16
        مخالفم 5
  4. Iman 007

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (203 ديدگاه)

    اینجا میشه گفت ماشالا🔥🔥🔥🔥

    موافقم 27
    مخالفم 4
  5. yektachafi

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (174 ديدگاه)

    زیبایی این ماشین در مقابل ماشینای امروزی
    مثل مقایسه مگس با طاووس نره!

    موافقم 30
    مخالفم 6
    1. ashkansg

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (38 ديدگاه)

      موافقم ، واقعا رویایی بودند طراحی های اون دوره 👌👌👌

      موافقم 22
      مخالفم 1
    2. نیما

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (23 ديدگاه)

      برعکس گفتی که🤣🤣🤣

  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1817 ديدگاه)
  7. مزدک

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (150 ديدگاه)

    تصور می کنم تیتر اشتباه انتخاب شده! این شاهکار، که زیباترین کادیلاک تاریخ، و زیباترین سدان (اگه جسارت نباشه که این پدیده رو در یک سگمنت عمومی دسته بندی کنیم!) آمریکایی تولید شده تا امروز، و قطعاً از امروز تا ابدیته! اولین خودروی تولید شده با تعلیق بادی “به صورت استاندارد” هست، نه اولین خودرو با تعلیق بادی!
    اولین خودروهای ساخته شده با تعلیق بادی (که بر اصل گسترش سیستم فنر پنوماتیک، که آرچیبالد شارپ روشی بریتانیایی، در ۱۹۰۱ میلادی ثبت اختراع کرد، شکل گرفت)، توسط خودرو ساز فرانسوی، که در فاصله ی ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۳ میلادی، خودروهایی با برند Messier (مسیه) تولید می کرد، در تمامی محصولات این برند به کار گرفته شد.
    در ۱۹۵۵ هم، سیتروئن، ذیل اختراع جدید پُل مَگِس فرانسوی در ۱۹۵۴ میلادی، یعنی سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، مدل ترکشن آوانت ۱۵ هیدرولیک خودش رو، به شکل سفارشی، به این سیستم تعلیق پیشرفته (به نسبت زمان تولید!) مجهز کرد.
    باید درباره ی زیبایی این کادیلاک مقاله ها نوشت! با این حجم از زیبایی مطلق، دیگه نیازی به هیچ شکلی از برتری فنی (که به نسبت زمانه ش کم هم نداشت…) نیست! فقط جالیوانی های استیل داخل داشبوردش، برای ساعت ها تماشا کردن و لذت بردن کفایت می کنه…

    موافقم 26
    مخالفم 4
    1. سوشیانت

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (237 ديدگاه)

      تعلیق بادی از هیدروپنوماتیک بهتره

      موافقم 4
      مخالفم 11
  8. Arash2009

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    طراحی های کادیلاک در قرن بیستم کلا یه لول دیگه ان، از تمام نسخه های الدورادو بگیر تا فلیت وود و دویل و …
    انجین هاشون هم بلوک بزرگ کاربراتوری
    سیستم تعلیقشون هم فنر شمش، انقد نرمه که حس میکنی داخل کشتی تفریحی زمینی نشستی

    موافقم 26
    مخالفم 3
  9. datsun

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4113 ديدگاه)

    نمیدونم چرا با دیدن ماشین کلاسیک آمریکای اول چیزی که ذهنم میاد gta سن اندرسه:)

    موافقم 29
    مخالفم 3
  10. Taha Ayoobi

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6523 ديدگاه)

    حرفی نمی‌مونه
    اون زمان با این آپشن های یعنی خدا.
    کادیلاک بی نظیر

    موافقم 25
    مخالفم 9
  11. OldSchool

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    زمانی که کادیلاک واقعا استاندارد جهان بود. امیدوارم برگرده اون دوران دوباره.

    موافقم 25
    مخالفم 3
  12. hosen

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1026 ديدگاه)

    طراحیش برای اون سال ها واقعا فضایی بوده

    موافقم 19
    مخالفم 2
  13. Mr wrong

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (604 ديدگاه)

    چطور میشه یه ماشین برا ۱۹۵۷ باشه و درین سطح باشه؟!

    موافقم 25
    مخالفم 2
  14. BlackWing

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1546 ديدگاه)

    ۱۳ هزار دلار ۷۰ سال یعنی الان تقریباً ۱۲ برابر افزایش تورم داشتن ، ما تو ۱۰ سال ۵۰ برابر تورم داشتیم !!!

    موافقم 25
    مخالفم 3
  15. BlackWing

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1546 ديدگاه)

    حتی رولز رویس ها و بنتلی ها در مقابل یه سری از محصولات جنرال موتورز مخصوصاً کادیلاک ، تو سطح پایین تر قرار داشتن

    موافقم 23
    مخالفم 12
  16. خون آشام دندان مصنوعی🤣

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (980 ديدگاه)

    چرا هیشکی نمی گه بنز خیلی مانور و ادعای دروغین مخترع بودن تعلیق بادی هست

    آهان چون میگی آلمانیه و مخترع خودرو

    و مخترع خودرو بودن ادعاست نه حقیقت

    موافقم 5
    مخالفم 5
  17. Mustang

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (51 ديدگاه)

    ایول کادیلاک ۶۸ سال پیش اولین ایرماتیک روی الدورادو نصب کرده

    موافقم 12
    مخالفم 4
  18. nima.jdm

    ۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1146 ديدگاه)

    طراحیش با ادم حرف میزنه

  19. مجتبی افخمی

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    کادیلاک یعنی قصر چهار چرخ ،کادیلاک یعنی استاندارد جهان ، کادیلاک یعنی بیشترین ومهمترین ابداعات اختراعات خودروسازی ،کادیلاک یعنی خدای خودروسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا