تجربه و آزمایششورلت

اولین تجربهٔ رانندگی با شورلت تریل‌بلیزر جدید، ظاهر جذاب، پیشرانهٔ کم‌توان

این روزها در بازار با کم شدن تعداد خودروهای سواری کوچک، در بسیاری از نمایشگاه‌های فروش خودرو این کراس‌اوورهای کوچک هستند که نقش محصول پایهٔ خودروسازان را بازی می‌کنند و به‌نوعی جایگزین هاچ‌بک‌ها و سدان‌های کوچک شده‌اند. هم‌اکنون در بازار تعداد زیادی از این کراس‌اوورهای کوچک پایه‌ای وجود دارد اما بسیاری از آن‌ها در ازای قیمت پایین، ویژگی‌های قابل‌توجهی را قربانی کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، بعضی از این کراس‌اوورها صرفاً به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شوند و برخی دیگر خیلی کوچک هستند.

اما این کلاس در حال گسترش است و مدل‌های کمی بزرگ‌تر و مجهزتری به آن اضافه شده‌اند. البته قیمت این مدل‌ها کمی بیشتر از کراس‌اوورهای پایهٔ واقعی است اما بسیار جادارتر و کاربردی‌تر هستند. جدیدترین عضو این گروه شورلت تریل‌بلیزر جدید مدل ۲۰۲۱ است که با قیمت پایهٔ ۱۹,۹۹۵ دلار به میزان قابل‌توجهی از رقبا ارزان‌تر است. تریل‌بلیزر عنوان محصول پایهٔ شورلت را از کراس‌اوور ترکس گرفته است زیرا هرچند کمی از ترکس بزرگ‌تر است اما قیمت پایهٔ کمتری نسبت به آن دارد. شاید این موضوع کمی گیج‌کننده و عجیب باشد اما با رشد کلاس کراس‌اوورهای کوچک، بسیاری از برندها اقدام به ارائهٔ دو محصول در این بخش کرده و آن‌را تقسیم نموده‌اند. به‌عنوان‌مثال، هیوندای مدل‌های ونی و کُنا را ارائه می‌کند، مزدا مدل‌های CX-3 و CX-30 را عرضه کرده و کیا هم مدل‌های استونیک و سلتوس را روانهٔ بازار نموده است.

تریل‌بلیزر اما قبلاً خودروی بسیار متفاوتی نسبت به این مدل جدید بود. این ماشین قبلاً یک اس‌یووی میان سایز سه ردیفه بود که بر اساس ساختار بدنه روی شاسی پیکاپ ساخته شده بود و با پیشرانه‌های بزرگ V6 و V8 عرضه می‌شد اما حالا به یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت با پیشرانهٔ سه سیلندر تبدیل شده است. دو تیپ بالا ردهٔ تریل‌بلیزر جدید اکتیو و RS نام دارند که هردو با قیمت پایهٔ ۲۷,۸۹۵ دلار بسیار گران‌تر از تیپ پایه هستند. البته هردوی این تیپ‌های بالا رده بسیار شیک‌تر از تیپ پایه به نظر می‌رسند. تیپ اکتیو به‌عنوان نسخه‌ای آفرودی و خشن در نظر گرفته شده درحالی‌که تیپ RS قرار است عضو اسپرت خانواده باشد.

هردوی این تیپ‌ها به‌صورت استاندارد با رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ یا ۱۸ اینچی و صفحه‌نمایش ۸ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به بازار عرضه می‌شوند. برای این تیپ‌ها همچنین پکیجی بنام تکنولوژی هم با قیمت ۱۷۲۰ دلار قابل سفارش است که در نمونهٔ مورد آزمایش ما هم موجود بود و اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم، پد شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، کروز کنترل تطبیقی و چراغ‌های LED را به خودرو اضافه می‌کند.

در زیر کاپوت تمام تیپ‌ها و مدل‌های تریل‌بلیزر پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ قرار می‌گیرد که دور از شأن نام تریل‌بلیزر و شورلت است. تیپ‌های پایهٔ این کراس‌اوور آمریکایی با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری توربو ارائه می‌شوند که ۱۳۷ اسب بخار قدرت دارد اما تیپ‌های بالایی اکتیو و RS به موتور ۱.۳ لیتری توربو با ۱۵۵ اسب بخار مجهز شده‌اند. گیربکس استاندارد برای انتقال نیروی هردو موتور یک نمونهٔ CVT است اما برای موتور قوی‌تر امکان سفارش یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد. همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک هم فقط برای موتور ۱.۳ لیتری قابل سفارش است و صرفاً با گیربکس نُه سرعته ارائه می‌شود.

ما یک نسخهٔ RS چهارچرخ محرک را مورد آزمایش قرار دادیم و با هر معیاری باید گفت تریل‌بلیزر خودروی کُندی است. البته پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ خودرو در دورهای پایین کشش خوبی دارد اما با افزایش دور موتور و سرعت سریعاً تسلیم می‌شود. به همین دلیل تریل‌بلیزر برای رسیدن از سرعت ۸۰ به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به ۷ ثانیه زمان نیاز دارد که زمان زیادی است. این ماشین همچنین ظرف ۹.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۷.۱ ثانیه طی می‌کند.

البته این‌ها بدترین اعدادی نیستند که تاکنون در سگمنت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت تجربه کرده‌ایم زیرا این عنوان به تویوتا C-HR با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۱۰.۹ ثانیه اختصاص دارد اما بااین‌حال اعداد ناامیدکننده‌ای هستند و نباید فراموش کرد که این پیشرانهٔ قوی‌تر تریل‌بلیزر است. از سمت دیگر، در بالاترین پرفورمنس این بخش کیا سلتوس با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو و شتاب تنها ۶.۶ ثانیه قرار دارد. البته طبیعتاً یک پیشرانهٔ سه سیلندر کم‌حجم موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود اما بااین‌وجود مصرف سوخت تریل‌بلیزر هم خیلی بهتر از رقبای چهار سیلندر نیست زیرا در آزمایش مصرف سوخت ما با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه، مصرف ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر را به ثبت رساند درحالی‌که مصرف سوخت سلتوس و سوبارو کراس‌تِرک در همین آزمایش به ترتیب ۷.۸ و ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر بوده است.

هرچند ممکن است طراحی بیرونی تریل‌بلیزر RS از کامارو و همین‌طور برادر بزرگ‌ترش بلیزر الهام گرفته باشد اما رانندگی و هندلینگ آن این‌گونه نیست. فرمان سریع خودرو در رانندگی‌های شهری به آن احساس چابکی می‌دهد اما در سرعت‌های بزرگراهی بیش‌ازحد تیز و حساس است هرچند که بعد از کمی رانندگی راننده به آن عادت می‌کند. همچنین فرمان سریع در جاده‌های پیچ‌درپیچ به ویژگی مثبتی تبدیل می‌شود اما بااین‌حال تریل‌بلیزر احساس اشتیاق را مثل مزدا CX-30 به راننده منتقل نمی‌کند. علاوه بر این، رینگ‌های ۱۸ اینچی تریل‌بلیزر RS هم سواری را خشک کرده‌اند.

در بخش فضای داخلی و راحتی سرنشینان اما تریل‌بلیزر می‌درخشد زیرا فضای داخلی آن بیش از ۱۴۰ لیتر از ترکس بیشتر است. در داخل این ماشین فضای زیادی وجود دارد، فضای پای عقب خوب است و چهار بزرگ‌سال به‌راحتی زیر سقف بلند آن جای می‌گیرند. پشت صندلی‌های عقب هم ۷۱۰ لیتر فضای بار وجود دارد که هم از ترکس بزرگ‌تر است و هم می‌توان کف صندوق بار را تنظیم کرد تا هنگام خواباندن صندلی‌های عقب فضای مسطحی ایجاد گردد. همچنین پشتی صندلی سرنشین جلو را هم می‌توان به سمت جلو خم کرد تا امکان حمل اشیاء طویل فراهم گردد.

تریل‌بلیزر یکی از بهترین طراحی‌های بیرونی را در کلاس خود دارد و از کابین بسیار راحت و جاداری برخوردار است اما هرچند شورلت در طراحی داخل و خارج این کراس‌اوور جدید موفق بوده است، پیشرانهٔ سه سیلندر از جذابیت رانندگی آن کاسته است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های منفی تریل‌بلیزر قیمت بالا در تیپ‌های RS و اکتیو است که اگر یک پیشرانهٔ قوی‌تر برای آن‌ها ارائه شود مطمئناً بهتر می‌توانیم با این قیمت بالا کنار بیاییم اما با این پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری سه سیلندر و این برچسب قیمتی، رقبایی مثل مزدا CX-30 و هیوندای کُنا تجربهٔ رانندگی بهتر و ارزش بالاتری دارند.

مشخصات فنی

Chevrolet Trailblazer RS 2021
پیشرانه ۱.۳ لیتری I3 توربو
قدرت ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۹.۴ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۷.۱ ثانیه
مصرف سوخت ۸.۴ لیتر ترکیبی
فاصلهٔ محوری ۲,۶۳۹ میلی‌متر
طول ۴,۴۱۲ میلی‌متر
وزن ۱۵۰۷ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۷۱۰ لیتر
قیمت پایه ۲۷,۸۹۵ دلار
قیمت مورد آزمایش ۳۰,۵۸۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3505 ديدگاه)

    چقدر شبیهه فولکسه
    قشنگ یعنی از روی فولکس T-rocks و هیوندایی اسکی رفته

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. مهدی موتورز

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      من فکر میکنم کامارو ی شاسی بلنده

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. M.A.S

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (815 ديدگاه)

      شبیه جیلی آیکون هم هست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. رها

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (87 ديدگاه)

    حیف اسم بلیزر .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Archi KHAN

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    آخه انصافا کجا این ظاهر جذابه ؟!
    آرم روش نباشه با ماشین های چینی اشتباه گرفته میشه
    بقول دوست مون حیف نام بلیزر

    موافقم 2
    مخالفم 1
  4. Lorenzo

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (31 ديدگاه)

    برید برانکو و ببینید چه نانازه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. meysam

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    بهتر از این نمیشه یه نام افسانه ای رو به زیر پا کشوند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. کافر مقدس

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    سال 2020 زندگی میکنیم این ماشین هم یه ماشین اقتصادی هست حالا دلیل نمیشه چون اسم بلیزر قدیم رو یدک میکشه همونقدر هم تنومند باشه

    Trailblazer هم یه معنا و مفهوم مشخصی داره لزوما شناسنامه یک suv در دهه های گذشته نیست و سگمنت شون هم فرق داره این کراس اوور ـه

    اگر suv بود اسم بلیزر با این خروجی باید اون موقع ب نامش ایراد میگرفتید . بعد نی چیزی تو سگمنت سابربین ب اسم تریل بلیزر بسازن

    تو آمریکا دوچرخه هایی هم هست ب اسم بلیزر حتی جاروبرقی . لوازم خانگی

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ADAK

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      یعنی منظورت این که هر حرکت احمقانه ایی قابل دفاع و توجیهه ؟!
      آخه چرا ما ملت اینجوری هستیم
      4 روز دیگه خود شما میای دفاع میکنی از حفظ اصالت برانکو و رانگلر و … حالا داری اینجوری میگی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. Solid Snake

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (71 ديدگاه)

    یعنی گند زده به اسم بلیزر کلا جنرال موتورز داره خیلی اشتباه میزنه هیوندای خیلی به این شرف داره

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. z

      ۲۴ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (256 ديدگاه)

      خیلیم درست میزنه کسی بخواد فول سایز شورولت بخره میره تاهو و سابربن میخره
      بلیزر جدید یه ماشین اقتصادی جا دار و زیباس و نیاز نیست یه موتور وی هشت داشته باشه
      شورولت انگار داره یه فول سایز جدید تست میکنه عکسش کنار کوروتC8 z06 لو رفته شایدم من اشتباه میکنم
      https://gmauthority.com/blog/wp-content/uploads/2020/06/2022-Chevrolet-Corvette-Z06-Prototype-Coupe-Convertible-Stingray-June-2020-001.jpg

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. 911 lover

        ۲۵ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (4 ديدگاه)

        داداش اگه دقت کنی اون شاسی بلنده شبیه سابربن و تاهوئه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  8. Enzo

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (319 ديدگاه)

    این چیه دیگه .ساختار بدنه رو شاسی .موتور V6 وV8.بعد حالا اندازه شده یخورده بزرگتر از یه هاچبک موتورشم 3سیلندر!!! . اصالته اسمو براحتی ازبین برد . رسماً دمپایی تحویل داده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. مهرداد كمال

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1813 ديدگاه)

    شورلت خیانت بزرگی به اسم بزرگ بلیزر کرد دم جیپ و فورد گرم که نام رانگلر و برانکو رو زنده نگه داشتن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. کورش

    ۲۴ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ایکاش اسم دیگری به جاری بلیزر می گذاشتند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. حسن

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (187 ديدگاه)

    برای این موتور واقعا ماشین سنگینیه. بنظر برای داخل شهر خوبه ولی نه برای بزرگراهها.
    ایکاش شورلت بلیزر رو طوری زنده می کرد که رقیب رانگلر و برانکو می شد. حیف …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. مهدی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (552 ديدگاه)

    زیباست
    اما شبیه تیگو 7 خودمونه !!!!!! خخخخخخخخخخخخخ

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا