شورلت

شورولت کلرادو ZH2 هیدروژنی؛ آینده خودروهای نظامی

وقتی به وسایل نقلیه نظامی فکر می‌کنیم، فوراً مواردی چون تانک‌ها، زره‌پوش‌ها و نفربرها به ذهن می‌آیند و شاید کمتر کسی به فکر یک «شورولت کلرادو» بیفتد. همچنین مطمئناً کسی به فکر استفاده از تکنولوژی پیل سوختی هیدروژنی در پیشرانه این نوع خودروها نیست. با این وجود، یک نسخه خاص از کلرادو با عنوان ZH2 که یک نمونه اولیه آفرود از مرکز تحقیقات تانک، اتومبیل، توسعه و مهندسی ارتش امریکا (TARDEC) محسوب می‌شود، به زودی در اختیار ارتش و نیروی دریاییِ این کشور قرار خواهد گرفت. این خودرو در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۷ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و به‌زودی، از ماه می سال جاری میلادی، در مأموریت‌های آموزشی به کار خواهد رفت. در نتیجه، میزان کارآیی تکنولوژی پیل سوختی در میدان جنگ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

chevrolet-colorado-zh2-concept-side-profile-1
ZH2 که بر روی یک نسخه کشیده از شاسی کلرادو ZR2 با اندکی اصلاحات در بدنه، سوار شده است، از پیشرانه پیل سوختی ۹۳ کیلوواتی موسوم به “Gen 0” بهره می‌گیرد؛ پیشرانه‌ای که قبلاً در شورولت ایکوناکس مدل ۲۰۰۷ دیده شده است. این خودرو می‌تواند قبل از تمام‌شدن مخازن سوخت هیدروژنی‌اش، مسافتی به طول ۲۲۸ کیلومتر را بپیماید. در همین حال، طراحی این پروتوتایپ به گونه‌ای است که بتواند در مسیرهای سخت و در مأموریت‌های خاص نظامی مورد استفاده قرار گیرد؛ موضوعی که با استفاده از تجهیزاتی مانند تایرهای BF گودریچ ۳۷ اینچی، افزایش ارتفاع سیستم تعلیق و بهبود زاویه‌های «حمله» و «فرار» حاصل شده است. این تراک دارای یک شعاع گردش کمتر از ۷.۶ متر است و گیربکس ۲ سرعته آن برای حرکت در میان سنگ‌ها و سنگلاخ‌ها مناسب است. این در حالی است که دامپرهای «مولتی‌ماتیک» که در کامارو Z/28 نیز دیده شده‌اند، با حفظ پایداری خودرو، کمترین ضربه را به درون کابین منتقل می‌کنند.

chevrolet-colorado-zh2-concept-front-three-quarter-1
جنرال‌موتورز از زمان معرفی Gen 0، به دو نسخه بهینه‌تر و پیشرفته‌تر از این پیشرانه رسیده است. نسخه Gen 2 حدود ۱۲۷ کیلوگرم سبک‌تر از Gen 0 است، ابعاد بسیار جمع‌وجورتری دارد و به جای ۴۸ هزار کیلومتر، می‌تواند برای مسافتی در حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر کارآیی داشته باشد. دلیل اصلی استفاده از Gen 0 در نمونه اولیه ZH2 این است که این سیستم پیشرانه  تجربه تست در میلیون‌ها کیلومتر مسافت دارد و جایی که سخن از جان انسان‌ها در میان باشد، قابلیت‌اطمینان حرف اول را می‌زند.

chevrolet-colorado-zh2-concept-rear-three-quarter-1
ZH2 آخرین محصولی است که تحت همکاری TARDEC و جنرال‌موتورز شکل گرفته است؛ شراکتی که البته راه و روش‌ خاص خود را دارد. برایان بوتریکو (Brian Butrico) کسی است که سرپرست مهندسان و مدیر برنامه در پروژه ZH2 بوده و با اشتیاق تمام، مزایای غیرمنتظره پیشرانه‌های هیدروژنی را برای استفاده در نیروهای نظامی بیان می‌کند:

به عنوان مثال، پیل‌های سوختی داخلی یک منبع انرژی کامل برای بیمارستان‌های صحرایی، سلاح‌های با کنترل از راه دور، وسایل ارتباطی و تقریباً هر چیزی هستند که به آنها احتیاج خواهد بود. امّا مزیّت‌های این پیشرانه‌ها به همین جا ختم نمی‌شود.

chevrolet-colorado-zh2-concept-motor-1
کلرادو ZH2 نسبت به حالت استفاده از موتور دیزلی، صدای نسبتاً‌ کمی دارد و از این نظر، یک وسیله نقلیه ایده‌آل برای انجام عملیات مخفیانه در هنگام نبرد است. «اثر حرارتی» در این حالت، ۱۰ مرتبه پایین‌تر از یک موتور احتراق داخلی است و در نتیجه، ZH2 می‌تواند با سهولت بیشتری از دید اسکنرهای حرارتی پنهان بماند. گشتاور پیشرانه این خودرو به صورت فوری در دسترس قرار می‌گیرد و در نتیجه، مشکل چندانی برای عبور از کوهستان نخواهد داشت. ضمن اینکه با کاهش ۶۰ درصدی قطعات نسبت به یک سیستم پیشرانه احتراق داخلی، قطعات کمتری در معرض آسیب قرار می‌گیرند. شاید یکی از ویژگی‌های جالب سیستم پیل سوختی، تولید ۳ تا ۱۱ لیتر آب در ساعت به عنوان یک محصول جانبی است؛ موضوعی که می‌تواند یک منبع نجات‌بخش در مکان‌های دوردست و یا مناطق تحت محاصره باشد.

chevrolet-colorado-zh2-prototype-front-three-quarter-02
در همین حال، شاید خیلی‌ها در این فکر باشند که این وسیله نقلیه، چگونه می‌تواند در صحنه جنگ، سوخت هیدروژن موردنیاز خود را تأمین کند. راه‌حل این مشکل، استفاده از یک «مبدّل هیدروژن قابل‌حمل» است. در حال حاضر تکنولوژی‌هایی وجود دارند که می‌توانند بنزین، پروپان و بیشتر منابع سوخت دیگر را به هیدروژن قابل‌استفاده تبدیل کنند. امّا ارتش امریکا بر روی یک مبدّل هیدروژنی مولتی-فیول کار می‌کند که می‌تواند جای چند وسیله کاربردی دیگر را نیز بگیرد. مطابق گفته «بوتریکو»، برای شارژ سلول‌ها، امکان استفاده از انرژی هسته‌ای یا شبکه‌های برق شهری وجود خواهد داشت.

chevrolet-colorado-zh2-concept-cabin-1

به جز کاهش فضای صندلی‌های عقب و عدم‌استفاده از صندلی‌های «ریکارو»، شرایط کابین کلرادو ZH2 کمابیش مشابه سایر نسخه‌های این تراک است. فضای زیادی برای حمل وسایل وجود ندارد، امّا طبق گفته دکتر پال راجرز (Paul Rogers)، رئیس TARDEC، اگر این وسیله نقلیه در آینده از این نوع پیشرانه بخواهد استفاده کند، امکان طراحی سفارشی به منظور بهینه‌سازی فضای داخلی و ویژگی‌های ارگونومیک وجود خواهد داشت. در مقایسه با آنچه در این نمونه اولیه مشاهده می‌شود، یک وسیله نقلیه نظامی واقعی نیاز به مقادیر قابل‌توجهی از سلاح و حفاظ در زیر بدنه‌اش است. «راجرز» در این زمینه می‌گوید:

 یکی از مزایای بسیار عالی پیشرانه پیل سوختی این است که نیازی به جلوپنجره‌های مرسوم ندارد. در نتیجه، یکی از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های یک وسیله نقلیه حذف می‌شود و دیگر نیازی به نگرانی در مورد خرابی رادیاتورها نیست.

پروتوتایپ کلرادو ZH2 در مرکز تکنولوژی جنرال‌موتورز واقع در «وارن»، ایالت میشیگان مونتاژ شده است. پس از پایان مرحله مهندسی در ماه آوریل سال جاری میلادی، پیاده‌نظام ارتش، نیروهای ویژه، هوابرد و دیگران، این فرصت را خواهند داشت که بازخوردهای خود را به TARDEC و جنرال‌موتورز ارائه دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Viper ACR

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    به نظر من پیشرانه های هیدروژنی درخشان ترین آینده رو در صنعت خودروسازی خواهند داشت.
    مزیت های این تکنولوژی بسیار زیاده…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد مهدی کشاورزی

      ۲۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      و همچنین کنترل انرژی ایجاد شده توسط اشتعال هیدروژن بسیار سخت هست و هرکسی نمیتونه!
      الکی نیست برادر من

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Viper ACR

        ۲۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        این به این خاطر که انرژی تولید شده بسیار زیاده.
        در واقعا این یک مزیت هست نه یک عیب.

        مثل این که بگی لامبورگینی اینقدر سریعه که نمیتونی با خیال راحت پدال گاز رو تا ته فشار بدی !! جون میخوری به در و دیوار !!
        حالا این یک حسنه یا یک عیب ؟؟؟!

        کنترل این انرژی هم به زودی ممکن میشه. یک زمان آدم ها از رعد و برق میترسیدن و میرفتن تو غار ها قایم میشدن !! بعدا با کمک همین رعد و برق آتش رو کشف کردند.

        هیچ چیز غیر ممکن نیست. الکی هم نیست.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Bavaria

      ۲۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      به نظر من،آینده خودرو با ترکیب هیدروژن و برق به تکامل میرسه
      برق به تنهایی حریف بنزین نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. faramarz

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    ماشالا جنرال موتورز چقدر خلاقانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یاسین

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    من شک ندارم بزودی تمام دنیا میفهمه ایده خودرو هیدروژنی بهترین راه برای حمل و نقل ایندس و کلا بیخیال خودروهای تمام برقی میشن من یه جا خوندم که این روش فقط و فقط یه مشکل داره اونم اینه که تامین هیدروژن سخته ولی موضوع خوب اینه هیدروژن هیچوقت تموم نمیشه ولی میدونی چیه بشر همیشه کارهایی که سخته رو بالاخره یه روز اسون میکنه یه روز تولید بنزین از نفت یه شاهکار محسوب میشد ولی حالا رو ببین بدون شک بیست سی سال دیگه خودرو های هیدروژنی راحت دنیا رو میگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد مهدی کشاورزی

      ۲۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      هیدروژن کجاش کمه؟!
      از باتری های تویوتا پریوس ک جرمی میگف رفت از کجا برداشتن و کلی ب طبیعت اسیب زدن کمه ن هیدروژن ک کلی ریخته

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاسین

        ۲۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (658 ديدگاه)

        شما از حرف من اشتباه برداشت کردی
        من نگفتم کمه گفتم تولید هیدروژن خالص سخته چون هیدروژن تو طبیعت همه جا متصله به یه چیز دیگس و باید هیدروژن در غالب مولکولیش که H2 است تولید بشه که این یکم هزینه بره واسه همین در حال حاضر فقط در کالیفرنیا و اونم برای هوندا کلاریتی استفاده میشه والا نه کم نیست و ماده اصلی تشکیل دهنده جهانه واسه همین تموم نمیشه ولی تولیدش با دانش فعلی بشر هزینه بره واسه همین دنبال راهین تا راحتش کنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. شاهو

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    فک نکنم بتونه وارد خودروهای نظامی بشه. خودروی نظامی باید قابلیت تعمیرآسان و در هر شرایط اب و هوایی بتونه کار کنه. حالا اگه از اینا هم بگذریم برد کمی رو با هر بار سوختگیری هیدروژن میتونه بره. مثلا این ماشین رو ببرن پایگاه امریکا تو افغانستان بنظرت هزینه نگهداری و سوختش چقد میشه؟قیافش قشنگه ولی این قیافه هم بدرد میدان جنگ نمیخوره. اگه بخوان این ماشینو وارد کنن باید خیلی تغییر تو بدن.(میدونم کانسپته)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ASA

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    اگر نظامی باشه
    انفجارش دیدنیه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرش

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    دوستان به آمپر دور موتور دقت کنین. اول یه بخش کوچیک از دایره (قطاع داره) سبزرنگ داره که از از 4 تا صفر مدرج شده و بعد هم یه بخش یا قطاع بزرگ آبی رنگ که از 0 تا 16 مدرج شده، 4تا 4تا زیاد میشه. حکمتشو نفهمیدم. حدسم اینه که اگه موتور با پیل هیدروژنی کار کنه دور موتور ساعتگرد از صفر تا 16هزار زیاد میشه (عجب دور موتور زیادی، مثل موتوسیکلت میمونه) و اگه با سوخت دیزل کار کنه عقربه دور موتور این بار پاد ساعت گرد میچرخه و از صفر تا 4 هزار زیاد میشه.
    دوستان توضیح بهتری دارن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. GOD BLESS AMERICA

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    یعنی اونقدر زنده میمانیم تا ارتش روبوتیک ایالات متحده آمریکا رو ببینیم؟
    اصلا آمریکا تا آن زمان پا بر جا خواهد ماند؟

    مشکل اینه که کانسپت ها خیلی هیجان انگیزند اما حتی اگر به فاز تولید برسند خیلی با نسخه کانسپت فاصله دارند.
    نمونه اش سوزوکی کیزاشی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. power active

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    سریال the 100 اینده جهان و داره به ما میفهمونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    من فکر کنم قبلا که این خبر اومد، برد قابل پیمایش این وسیله، خیلی بیشتر عنوان شده بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بابک

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ویدئو کامل این خودرو رو دیدم اونجا توضیح میدن اونجا میگه که برد این خودرو ۴۰۰ مایله یعی با یک بار سوختگیری ۶۰۰ کیلومتر طی میکنه که خیلی خوبه.امریکا اینه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فیدار

    ۱۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا فینگلیش ممنوع کردین ؟این یه جور تبعیضه تمام فامیل پدری من و چندین میلیون ایرانی و فارس هستن که اروپا و امریکا بدنیا اومدن و فارسی بلدن اما الفبا رو یاد نگرفتن چون مدرسشو ندارن که یاد بگیرن لطفا فورا این قانون بردار ضمنا ایمیل واقعی ننوشتم چون اجباریه حتما قصد نفوذ دارین. سایت وابسته نباشین بدرود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا