شورلت

18 دستگاه کوروت هم‌قیمت یک دستگاه چارجر دیتونا!

چندی پیش مجموعه‌ای کم‌نظیری از ۱۸ دستگاه کوروت که خودروی ایمنی مسابقات ایندی کار بودند برای فروش گذاشته شد. این کوروت‌ها در ایندیاناپلیس با قیمت ۱.۳۷ میلیون دلار فروخته شدند اما در همان حراجی، یک دستگاه دوج چارجر دیتونا هم با تقریباً با همین قیمت به فروش رسیده است. این چارجر ارزشمند با قیمت ۱.۳۲ میلیون دلار فروخته شده تا ارزشی هم‌اندازهٔ ۱۸ کوروت خاص داشته باشد. این کوروت‌ها توسط یک پزشک اهل ایندیاناپلیس بنام «ریچارد فاسر» جمع‌آوری شده‌اند. هدف وی از این کار، یادآوری تمام مسابقات ایندی کاری است که خود او در آن‌ها شرکت کرده است.

فاسر که ۸۰ کیلومتری پیست مسابقهٔ ایندیاناپلیس زندگی می‌کرد، در سال ۱۹۵۴ در سن دوازده‌سالگی برای اولین بار در مسابقات ایندی ۵۰۰ شرکت کرد و حالا به دلیل بیماری، مجموعهٔ کوروت‌های خود را فروخته است. از این ۱۸ خودرو، تنها دوتا شامل یک کوروت مدل ۲۰۰۵ و یک کوروت Z06 مدل ۲۰۰۶ خودروی ایمنی واقعی هستند که در مسابقات آن سال‌ها مورداستفاده قرار گرفته‌اند. البته یک کوروت مدل ۲۰۰۴ که با طرح بدنۀ خودروهای ایمنی رنگ‌آمیزی شده است هم در این مجموعه وجود دارد که به‌عنوان خودروی رژهٔ مسابقهٔ ایندی استفاده شده است.

از پانزده کوروت دیگر، هشت دستگاه رپلیکا یا کپی خودروهای ایمنی ایندی هستند و شش نمونه هم از مدل‌های یادبودی هستند که توسط خود شورلت ساخته می‌شدند. یکی از این کوروت‌های ویژهٔ کارخانه‌ای، نمونهٔ مشکی و نقره‌ای مدل ۱۹۷۸ است که به مناسبت اولین حضور کوروت به‌عنوان خودروی ایمنی ایندی ساخته شد. این کوروت مجموعهٔ فاستر تنها ۸۰ کیلومتر کار کرده است اما عنوان کم‌کارترین خودروی این جمع به کوروت کانورتیبل مدل ۱۹۹۸ می‌رسد که فقط ۲۷ کیلومتر راه رفته است. این کوروت همچنین با رینگ‌های زردرنگ، یکی از زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین مدل‌ها در این مجموعه محسوب می‌شود.

تکمیل‌کنندهٔ این مجموعهٔ هجده‌تایی هم یک کوروت C8 مدل ۲۰۲۲ است که هم‌اکنون در انتظار تبدیل شدن به کپی خودروی ایمنی واقعی به سر می‌برد. پس از تکمیل، این کوروت‌ها به خریدار ناشناسی تحویل داده خواهند شد که ۱.۳۷ میلیون دلار را برای خرید آن‌ها پرداخت کرده است. شاید این رقم بزرگی باشد اما وقتی تقسیم بر ۱۸ شود، به قیمتی کمتر از ۷۷ هزار دلار برای هر کوروت می‌رسیم؛ بنابراین، شاید از دید خیلی‌ها، این مجموعهٔ کوروت‌ها بسیار ارزشمندتر از یک چارجر دیتونای ۱.۳۲ میلیون دلاری باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. Jdm باز

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    دوستان موتور چاجر دیتونا، ۴۲۶ همی هست درسته؟؟؟

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. دکتر استاپ

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      ی ماشین باز چی دیگه از خدا جز ی ماشین موتور ۷.۲ و گیربکس دستی میخوااد

      دانلود دی تونا🔎🔎🔎🔎

      موافقم 23
      مخالفم 6
      1. Jdm باز

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1062 ديدگاه)

        👌

        موافقم 14
        مخالفم 2
        1. Humer

          ۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (299 ديدگاه)

          یه دونش رو توی فورزا دارم موتورش رو عوض کردم یدونه سوپر شارژر ۳ لیتر هم روش قرار دادم باکلی آپدیت
          ۱۲۰۰ اسب بخار از یه وی ۸ درست می کنه
          با همون دنده دستی تو جاده های گرم مکزیک
          خیلی حال میده رانندگی باهاش حتی توی بازی
          چه برسه به واقعیت
          خوش به حال مالکش
          یکی از فامیلامون در انجا
          عکسش رو برام فرستاده بود
          زنگ زده بود رنگش رفته بود ولی با ۵ هزار دلار میشد خرید با سند و تاریخچه کامل
          فقط به بازسازی نیاز داشت
          ولی ارزش اون بیشتر از یه پراید هست که هزار دلار گرون تره
          حالا شما پراید رو می خرید یا یک چارجر دیتونای ناب

          موافقم 25
          مخالفم 2
    2. AMIN (M.A.S)

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (815 ديدگاه)

      چارجر دیتونا که روی چارجر RT مدل 1969 ساخته شده بود مثل همون با دو موتور 440 مگنوم و 426 همی و دو نوع گیربکس چهار سرعته دستی و سه سرعته تورک فلایت عرضه میشد
      و در مجموع میگن 503 دستگاه ازش ساخته شده ( برخی هم میگن 501 دستگاه اما 503 معتبر تره)
      که از این تعداد فقط و فقط 70 تا مجهز به همی 426 بودن و فقط 22 تا از این همی ها با گیربکس دستی بودن
      این چارجر 1.32میلیون دلاری هم یه 426 همی با گیربکس دستی هست و در واقع همینیه که تو عکس میبینید
      اخ اخ رنگ سبز F8 چه دلبری میکنه

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. Jdm باز

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1062 ديدگاه)

        خیلی ممنون 🙏

        موافقم 8
        مخالفم 2
      2. viper2

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        اقای امین متشکرم بابت پاسخ .

        و این نکته رو اضافه کنیم که اونایی که برای مسابقات بودن همه همی بودن

        موافقم 8
        مخالفم 4
    3. M

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (179 ديدگاه)

      426 (7.0 L) Hemi V8
      440 (7.2 L) Magnum V8

      390hp (291 kW), 425 hp (317 kW)
      (664 N⋅m) torque

      5 -speed manual
      automatic Torqueflite 727

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. Jdm باز

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1062 ديدگاه)

        از شما هم ممنونم پاسخ داید 🙏

        موافقم 4
        مخالفم 2
  2. zeg02

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    یکی ازون کوروت ها هم به این چارجر می ارزید، چه برسه به 18 تا

    موافقم 8
    مخالفم 34
    1. Nima

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      دایتونا ماشینى که مرز ٢٠٠ مایل بر ساعت رو توى زمان خودش شکست😊
      ارزشش بیشتر از این حرفاست.
      حتى پلاک هایى هم روى داشبوردش داره مه نماد ٢٠٠ مایل بر ساعته.

      موافقم 23
      مخالفم 1
    2. AMIN (M.A.S)

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (815 ديدگاه)

      عجب!
      یعنی یه کوروت C8 که سیفتی کار هم نبوده و فیکه از این چارجر بیشتر میارزه؟

      قبلا درباره چارجر دیتونا عرض کردم اما شاید گفتن دوبارش بد نباشه
      بعد از معرفی نسل دوم چارجر یعنی اتاق بی بادی
      برای مسابقه دیتونا 500 داج مدل چارجر 500 رو اماده و روانه مسابقه کرد که متاسفانه اون مدل پشت مرکوری سایکلون و فورد تورینو مسابقه رو تموم کرد
      نکته این ماشین اینجا بود که قدرت موتور همی از همه شرکت کننده ها بیشتر بود و برای همین مشخص بود مشکل اصلی بدنه و ایرودینامیک هست

      داج همین چارجر رو برداشت و با اضافه کردن یه بال و دماغه بزرگ با استفاده از تست های توی تونل باد(جالبه بدونید این اولین ماشین امریکایی ای هست که توی تونل باد طراحی نهاییش انجام شده) نه تنها داون فورسشو به شکل زیادی افزایش داد بلکه ضریب ایرودینامیکیشم به 0.28cd رسوند
      برای مقایسه چلنجر هلکت الان ضریب ایرودینامیکیش 0.38cd هست

      درباره جذاب ترین عدد یعنی حداکثر سرعتش هم میگن که توی تست های پیش تولید تونسته به 208 مایل در ساعت هم برسه!
      گفته میشه سال 1971 هم بابی ایزاک توی صحرای نمک بونیویل باهاش به 216mph رسید!!!!!!
      اما خب رکورد سرعتش روی پیست تالادگا عدد200.096 مایل بر ساعته که با رانندگی Buddy Baker (شماره88) ثبت شده به عنوان اولین ماشین و راننده که توی پیست های نسکار تونسته به سرعت بالای 200mph برسه
      چهار دور بعد
      200.448 مایل در ساعت
      رکورد جدید تا 17 سال بعد هم شکسته نشد…

      کوروت؟!

      موافقم 17
      مخالفم 0
    3. من⁦^_^⁩

      ۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (200 ديدگاه)

      این ماشین با ترزشه ولی وقتی دیدم اینهمه کوروت های تاریخی که بعضیاشون هم واقعا خاصن و خیلی هم تر تمیزن از ارزون فروخته شدنشون دلم گرفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. افشار

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (705 ديدگاه)

    ویدیو صحبتحای انتقادی عطا بهرامی کارشناس مسائل اقتصادی نسبت به تعین سقف قیمتی و حجم متور برای واردات خودرو ، او می گوید باید سقف قیمت و حجم موتور در واردات برداشته شود :
    https://www.tahririeh.com/news/19344/%D8%AA%D9%88%D9%87%D9%85-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

    موافقم 9
    مخالفم 0
  4. TML BN

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    دیتونا واقعا اسطوره است
    (منو یاد ماشین ها یک میندازه😂😂)

    موافقم 25
    مخالفم 1
    1. دکتر استاپ

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      دی تونا میخااااااااااام😐

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. Taha Malek

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (914 ديدگاه)

      ولی سلطان بر اساس پلیموث سوپربرد بوده که عکسشو گذاشتم
      https://assets.whichcar.com.au/image/upload/s–8I4MMG4S–/ar_2.304921968787515,c_fill,f_auto,q_auto:good/c_scale,w_1536/v1/archive/whichcar/2019/06/19/-1/plymouth-superbird-32.jpg
      درمورد این سوپربرد و رانندشو افتخاراتش کسی چیزی میدونه لطفا بگه

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. A.M.D

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (37 ديدگاه)

        یادش بخیر یکی از بهترین انیمه ها

        موافقم 8
        مخالفم 0
      2. AMIN (M.A.S)

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (815 ديدگاه)

        پلیموث رودرانر سوپربرد به شماره 43 رانندش ریچارد پتی معروف بود
        پتی با ماشین های مختلف در مجموع 7 بار مسابقه دیتونا 500 رو برده و رکورد 200 برد درطول دوران حرفه ای شو و واسه همین بهش لقب سلطان رو داده بودن
        سلطان کارتون ماشین ها هم ادای احترام به پتی بود و تو نسخه زبان اصلی ماشین ها هم هم صدای ریچارد پتی روی این شخصیت بود

        ریچارد پتی با این ماشین رتبه چهارم فصل 1970 ناسکار رو کسب کرد
        40 استارت 18 مقام اول
        27 بار بین پنج تای برتر و 31 بارم بین 10 تای برتر
        فصل 1970 بابی ایزاک با داج چارجر دیتونا به شماره 71 قهرمان شد

        موافقم 18
        مخالفم 0
        1. R@m!n

          ۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          به به آقا امین عالی بود ♥️♥️

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. Taha Malek

          ۷ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (914 ديدگاه)

          عالی بود ماشالا به این اطلاعات👌

          موافقم 3
          مخالفم 0
  5. AMANTE

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    اگه چارجر دیتونایی که فروش رفته به همین رنگ باشه ارزش اش به نظر من بیشتر از این ها هم هست.

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. Jdm باز

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1062 ديدگاه)

      به نظر منم ارزشش بیشتره، واقعا اسطوره است این ماشین

      موافقم 11
      مخالفم 1
  6. mahdi-es17

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    اصالت خریدنی نیست❤️

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. کافر مقدس

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      چیه یاد گرفتید یه سری واژه انداختید دهنتون ! اصالت ! فیات 1899 ماشین و .. تولید میکرد یدونه فیات پیدا کن با این قیمت ببینیم

      tatra یکی از قدیمی ترین خودروسازهای دنیاست و 1987 ماشین درونسوز ساخته یدونه ماشین ش رو با این قیمت پیدا کن ببینیم

      دلالی و کاسبی که اسم ش اصالت نیست . با اصالت یدونه موز هم نمیدن . الان تاریخ ایران و مصر و یونان این همه اصالت داره یک هزارم علم و فرهنگ و فلسفه و تکنولوژی و اقتصاد .. آمریکا 400ساله هم ندارن

      موافقم 6
      مخالفم 29
      1. TML BN

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1058 ديدگاه)

        چه ربطی داره اصالت یک کشور نشان دهنده تاریخ فرهنگ تمدن هست و واقعا قابل ستایشه و به رخ کشیدنه
        حالا سر خودرو خب این خودرو ها با این قیمت های فضایی حتما یا رکوردی زدن و در تاریخ موثر بودن و یا واقعا ارزشمند بودن و طرفدار زیاد داشتن وگرنه ما خیلی ماشین قدیمی(خیلی قدیمی که داره تو اسقاطی ها دارن خاک میخورن و اوراق میشن)
        مثلا ۵۰ سال دیگه شاید یک نیسان اسکای لاین با قیمت زیاد فروخته بشه ولی قطعا یک چانگان(ببخشید رامین جان)با قیمت هنگفت فروخته نمیشه

        موافقم 17
        مخالفم 1
      2. TML BN

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1058 ديدگاه)

        چه ربطی داره اصالت یک کشور نشان دهنده تاریخ فرهنگ تمدن هست و واقعا قابل ستایشه و به رخ کشیدنه
        حالا سر خودرو خب این خودرو ها با این قیمت های فضایی حتما یا رکوردی زدن و در تاریخ موثر بودن و یا واقعا ارزشمند بودن و طرفدار زیاد داشتن وگرنه ما خیلی ماشین قدیمی(خیلی قدیمی که داره تو اسقاطی ها دارن خاک میخورن و اوراق میشن)
        مثلا ۵۰ سال دیگه شاید یک نیسان اسکای لاین با قیمت زیاد فروخته بشه ولی قطعا یک چانگان(ببخشید رامین جان😂)با قیمت هنگفت فروخته نمیشه

        موافقم 20
        مخالفم 1
        1. کافر مقدس

          ۷ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1635 ديدگاه)

          اصالت . ملیت . وطن پرستی اینا مزخرفاتی بیش نیست و یک قرون برات ارزش نداره و فقط زبون دارید

          تاریخ و تمدن و فرهنگ! فرهنگ رو که آن تایم میسازن خیلی چیزایی که قدیم بی فرهنگی بود الان نیست . تاریخ م که باهاش موز نمیدن . تمدن هم که نون و اب نشد برای کسی بعد شمایی که به ماشین میگی اصالت دیگه تههه سفسطه یی

          برادران داج قبل ساخت چارجر تو آفریقا الماس و زمرد غارت میکردن تو بچسب به همین حرفای کلیشه یی و همینجوری که سرگرمی اروپا و آمریکا همچنان مشغول غارت آفریقا و خاورمیانه ست

          موافقم 1
          مخالفم 16
      3. Jdm باز

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1062 ديدگاه)

        همون امریکایی که میگی ، با مهاجرت اروپایی ها اینقدر پیشرفت کرده وگرنه یه کشور عقب مونده بود
        علم و تکنولوژی و …. امریکایی رو هم همین اروپایی ها اوردن امریکا
        خیلی از تکنولوژی ها و علم و…. اروپایی ها هم از کشور هاو تمدن های با اصالتی مثل ایران یونان و… به اروپا رسیده

        در ضمن ، همین که خودروی تاتاموتورز رو با دوج‌چارجر دیتونا که رکورد سرعت شیکوند مقایسه کردی، سطحتو نشون داد

        موافقم 13
        مخالفم 5
        1. A.M.D

          ۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (37 ديدگاه)

          تمدن های قدرتمند و عالی قدیم
          ۱. ایران 💎👑
          ۲. یونان و مصر
          ۳. چین و کره
          (چی میشد ایران الانم همین رتبه رو داشت …)

          موافقم 12
          مخالفم 0
        2. کافر مقدس

          ۷ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1635 ديدگاه)

          استاد ما چیزی به اسم اروپایی هم نداریم :)) بعد تو میگی علم یونان و ایران رسیده به اروپا :))

          علم ملیت داره؟ صنعت ملیت داره؟ مجبور کردن تز بدید آیا !

          نشستی تز میدی ولی فقط آمریکاست که هم در فضا هم در هوا هم در زمین هم در دریا . هم در زیر دریا . هم در بیابان . هم در مرز همه کشورهای دنیا حضور داره

          موافقم 0
          مخالفم 9
        3. s.k.power

          ۷ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (223 ديدگاه)

          من فکر کردم نوشته تاترا ، شاید هم من اشتباه میبینم. آخه اینجور که من سرچ کردم تاترا به شدت زیبا و کهن سال و با اصالت به نظر میاد. اون تاتا که شما میفرمایید همونه که در هند وجود داره.

          موافقم 5
          مخالفم 0
      4. مصطفی

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (38 ديدگاه)

        دست شما درد نکنه!
        یعنی ایران یک هزارم از فرهنگ و فلسفه ی آمریکا رو نداره؟؟ فرهنگ و تمدن رو در چی میدونی؟؟؟
        عجب!

        موافقم 8
        مخالفم 1
  7. Taha Malek

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (914 ديدگاه)

    دیتونا ی اسطوره به تمام معناس اونا فقط 18 تا کوروت بودن که تنها ویژگی خاصشون اینه که سیفتی کار بودن وگرنه چیز خاصی ندارن

    موافقم 13
    مخالفم 2
  8. Alan.r

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    به نظر من ارزشش خیلی بیشتر از کوروت هاست

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. TML BN

    ۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    پدال چرا کامنت هام داره غیب میشه😐

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      شما داری میری تو بلک لیست
      سلام کن به حذف کامنتات و دیر اومدنشون😐🗿

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. Jdm باز

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1062 ديدگاه)

        من فعلا مشکلی که دارم اینه که کامنتام دیر میره
        الان ساعت ۲۲:۴۱ دقیقه اس نمیدونم این کامنت کی به دستتون میرسه

        موافقم 8
        مخالفم 0
        1. Clean energy (سلام فرمانده)

          ۷ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1333 ديدگاه)

          هعی!

          موافقم 3
          مخالفم 1
      2. TML BN

        ۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1058 ديدگاه)

        نههههههههههههه
        چیکار باید کنم؟؟؟؟
        من گناه دارم😂😂

        موافقم 9
        مخالفم 0
        1. Clean energy (سلام فرمانده)

          ۷ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1333 ديدگاه)

          حق نگو
          سرت تو کار خودت باشه
          اصلا سخنان حق نگو!
          ولی وقتی رفتی تو اون وضعیت فکر نکنم بتونی در بیای… من خودم که از اول اومدنم تا کامنتای ۱۰۰ یا ۲۰۰ اوکی بود ولی بعد اون دیگ نابود شد

          موافقم 4
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا