در مسابقهٔ درگ، کوروت E-Ray هیبریدی چهارچرخ محرک سریعتر خواهد بود یا Z06 با قدرت بیشتر و وزن کمتر زودتر به خط پایان خواهد رسید؟
بروکس وایزبلات از کانال یوتیوب درگتایمز این بار رقابتی خانوادگی را ترتیب داده و کوروت E-Ray و Z06 را به پیست درگ آورده است. وی این آزمایش را ترتیب داده است ببیند آیا E-Ray هیبریدی میتواند او را متقاعد کند که Z06 خود را کنار بگذارد یا خیر. کوروت E-Ray از یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی به همراه یک موتور الکتریکی روی محور جلو استفاده میکند که مجموعاً ۶۵۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهند. از سوی دیگر، کوروت Z06 به یک موتور ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور را فقط به چرخهای عقب منتقل میکند.
E-Ray نهتنها قدرت کمتری دارد بلکه ۱۸۰ کیلوگرم از Z06 سنگینتر است. همچنین نمونهٔ حاضر در این درگ از نوع کانورتیبل است که کمی وزن بیشتری نسبت به کوپه دارد. بااینحال، در مسابقهٔ درگ، E-Ray به لطف سامانه چهارچرخ محرک، از لحظه استارت برتری یافت و با شتابگیری فوقالعاده، Z06 را پشت سر گذاشت. Z06، با وجود قدرت بیشتر، به دلیل دیفرانسیل عقب، در شروع مسابقه عقب ماند. برای آزمایش نهایی، Z06 زودتر استارت زد تا ببینیم آیا E-Ray میتواند جبران کند یا نه. با وجود سرعت بالای E-Ray، تأخیر اولیه مانع پیروزی آن شد و Z06 این دور را برد.
کوروت E-Ray با ترکیب موتور V8 و الکتریکی، شتاب اولیه بینظیری ارائه میدهد و سامانه چهارچرخ محرک، آن را در مسابقات درگ برتر میکند. این خودرو برای رانندگی روزمره و پیستهای مستقیم ایدهآل است. Z06 اما با موتور تنفس طبیعی و دور بالا، حس رانندگی خالصتری منتقل میکند و با پکیج Z07، در پیچها بیرقیب است. بروکس پس از تجربه هر دو خودرو، Z06 را ترجیح داد. او حس پیست محور و صدای موتور V8 تنفس طبیعی را به فناوری هیبریدی E-Ray ترجیح داد و تصمیم گرفت Z06 را نگه دارد، حداقل تا زمان عرضه کوروت ZR1 با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت.
مقایسه مشخصات فنی
کوروت E-Ray | کوروت Z06 | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 هیبریدی | ۵.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۶۵۵ اسب بخار | ۶۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۶۲۵ نیوتن متر |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۸۶۰ کیلوگرم | ۱۶۸۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۰۸,۷۹۵ دلار | ۱۱۶,۹۹۵ دلار |
PURIYA
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴قطعا ZO6 تنفس طبیعی
صدایی که از اگزوزش در میاد خیلی وقته کمیاب شده تو این زمونه
فقط رنگشو بد انتخاب کرده باید قرمز میبود
قرمز آپشنالِ کارخونه😂
Nismo
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴F22 در برابر F35🔥🚀
Mr wrong
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴E_ray قاعدتا نباید بین z06 و zr1 قرار میگرفت؟هیبریده ولی قدرتش از z06 کمتره ؟
بنظرم اگه به مرز ۸۰۰ تا میرسید جذاب تر بود
ali_x76
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴کلا جنرال موتورز اومده دوتا ماشین تو یه سطح قیمتی و پرفرمنس مشابه عرضه کرده که رقیب هم محسوب میشن.
به نظرم اگه نسخه هیبرید با انجین LT6 به بازار میومد و قدرت تقریبی ۸۰۰ اسبی داشت، بهتر میشد.
Mr wrong
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴دقیقا
وقتی هیبرید زدی خب یه اختلافی باید باشه
سنگینترم که هست که باید با قدرت بیشتر جبران میشد که نشده
کلا به شخصه e_ray رو درک نمیکنم.تازه وقتی قراره زورا بیاد این دیگه چی میگه ؟کلا اینو بیخیال میشدی
همایون
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴وای زورا چی بشه کوروت ۱۲۰۰ اسبی چها چرخ متحرک احتمالا وزنشم زیر ۱۹۰۰ باشه
amirboss
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴«حداقل تا زمان عرضه کوروت ZR1 با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت»
لحظه ای که فرق مهندسی واقعی با مهندسی پوشالی مشخص میشه!
سوشیانت
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴درست میفرمایید خودروی ۱۰۶۴ اسبی پوشالیه😄
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴سوشیانت …
برادر …
amirboss ، داره از ZR1 طرفداری میکنه …
از اردوی رقیب نیست ، از یاران خودتونه !!!
😲😲😲
این قدر حساس شدی به اروپایی فنا ، که متلک طرف خودتون رو هم ، به حساب این وریا می گذاری ؟
این قدر برای جواب دادن عجول شدی که خودی رو هم تشخیص نمی دی !!!
به عنوان برادر بزرگتر و کسی که از عجله در زندگی ، ضربه ها خورده ، با عشق و با احترام بگم بهت که :
عجله توی زندگی ، دشمن انسانه …
عجله ، همیشه باعث سوتفاهم و خدای نکرده خسارت مادی و معنوی میشه …
اگر می خوای جواب کسی رو هم بدی ، با تمرکز کامل ، اول حرفش رو بسنج و بعد بهترین جواب رو از بین چند جواب پیدا کن و اون رو از دو ، سه تا فیلتر عبور بده تا بهترین لحن رو پیدا کنی و بعد به طرف بگو ، تا همیشه ، تو ، توی بحث پیروز باشی …
سال 1390 ، مدت 4 ماه این توفیق رو پیدا کردم که با آخرین شهردار شهر اراک قبل انقلاب ، همخونه باشم و زندگی کنم …
یک پیرمرد رشتی هفتاد و هشت ، نه ساله که اوایل سال 57 ، با فوق لیسانس زمین شناسی ، آخرین شهردار شهر اراک بودند …
منه عجوله حاضر جواب بچه پر رو 27 ساله ، از این پیرمرد ، آداب سطح بالا و نزاکت در کلام و صبر و بردباری و سیاست و تدبیر ، رو دیدم و اندکی یاد گرفتم …
چند سالی میشه که از ایشون بی خبرم و احتمالا دیگه به آسمونها پر کشیدن اما من ، تا آخر عمر ممنونشون هستم چون روی من تاثیر گذاشتند …
ببخشید سوشیانت جان و روی حساب نصیحت نگذاری …
صرفا انتقال تجربه بود …
Nismo
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴مهدیار جان خیلی خوشحالم برگشتی و ما رو از تجربیات و اطلاعاتت بهره مند کردی
انشالله در همه مراحل زندگیت موفق باشی
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴مخلصم عزیزم …
لطف داری شما …
انشاءالله شما و همه دوستان عزیز هم در همه مراحل زندگی موفق و پیروز باشید …
🌹❤️🌹
سوشیانت
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴من به کامنت های ایشون دقت نکردم و نمیدونم طرف اروپاست یا آمریکا ولی طبیعتا وقتی که فقط اسم یه شرکت میاد و حرف از پوشالی بودن زده میشه اولین چیزی که به ذهن آدم میاد اینه که این حرف راجب همون شرکته
amirboss
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴دوست عزیز اینجا دور هم جمع شدیم از اطلاعات هم استفاده کنیم نه اینکه بخایم معلومات خودمون رو به رخ بقیه بکشیم.
من خودم رو میگم!!!!
تا به الآن هیچوقت مدعی نبودم و نخواهم بود چون چیز زیادی از علم مکانیک نمیدونم تنها یه سری نکات جزیی که باهاش سروکار دارم بسنده میکنم.
علم مکانیک هر روز درحال پیشرفته و بروز بودن برای منی که صبح تا شب درگیر مشغله کاری و زندگی و….هستم واقعا غیر ممکنه.
من قبلاً تعصب آمریکایی بودن رو خیلی میکشیدم اما الآن میفهمم دنیای خودرو خیلی زیباتر از چیزیه که تعصبات بیجای من بخاد مانع از لذت بردن ازش بشه.
718
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴هنرنمایی بعضی کاربرا داره وارد سطوح جدیدی میشه. اون از کاربر نوجوانی که زیر همه پست ها، با کمک از هوش مصنوعی انبوهی کامنت بی پایه میزاره درحالیکه حتی سگمنت ها رو هم نمیشناسه، اینم از کاربری که خودی رو هدف میگیره…
نمیدونم چرا اکثرشونم طرفدار یه کشور خاص هستند.
Taha Ayoobi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴718
به عنوان یکی از پایه های اصلی سطح جدید باید ازت تقدیر بشه.
718
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴Taha Ayoobi
هر تقدیری بشه و هر جایزه ای بهم بدن، در اولین فرصت پُست میکنم برای خودت و دوستانت. چون تا وقتی شماها و کامنتاتون مثل ستاره در پدال میدرخشید، جایی برای من نیست. هنوز نظرات فوق کهکشانیت راجع به زورا یادمه.
خوب شد حرف خود مهندس ارشد کوروت رو با منبع نشونت دادم وگرنه تا الان همچنان در توهم و هذیان سرگردان بودی.
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴باشه باشه
! i M α η δ υ α R
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴در مهندسی اصیل و اوپتیموم اروپایی ، اسب بخار و گشتاور بیشتر ، لزوما به معنای پرفورمنس بیشتر و بهتر و دقیق تر نیست ، دوست عزیز …
توان بیشتر = از دست دادن کمپرس بیشتر یا همون پاور لاست ( در تنفس اتمسفریک ) = دوام کمتر = افت توان بیشتر = استهلاک بیشتر = هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر و ….
تورک بیشتر = هرزگردی بیشتر = هزینه های تعمیر و نگهداری جلوبندی و عقب بندی بیشتر = لاستیک سایی بیشتر = تعادل و ایمنی کمتر و …
باز هم دعوت می کنم از دوستان عزیز که تست درایو گیبلی تروفعو اولتیما 334 رو در اتوبان های آلمان اگر ندیدند ، حتما از کانال یوتوب ” اتو تاپ ان ال ” تماشا کنند …
با 571 اسب بخار ….
با 750 نیوتن متر تورک …
شتاب 0 تا 100 اعلامی مازراتی : 3.9 ثانیه ( شتاب حاصله 4.2 ثانیه در ویدیو )
حداکثر سرعت اعلامی مازراتی : 334 کیلومتر بر ساعت ( حداکثر سرعت 329 کیلومتر در ویدیو با توجه به محدودیت مسیر مستقیم در اتوبان ) …
amirboss
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴“توان بیشتر = از دست دادن کمپرس بیشتر یا همون پاور لاست ( در تنفس اتمسفریک ) = دوام کمتر = افت توان بیشتر = استهلاک بیشتر = هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر و ….”
دوست عزیز یه مقداری این متنی که زحمت کشیدی نوشتی تناقض داره!
اونوقت powerloss بیشتر تو الکترونیک به کارمیاد به معنی تضعیف توان از توان جذب شده ست نه تولید ضعیف توان!!!!که فکر کنم برحسب دسیبل هم بیان میشه.
حالا ربطش به موتور اتمسفریکی رو نمیفهمم احتمالا معلوماتم پایینه.
حالا:
توان بیشتر=از دست دادن کمپرس بیشتر؟؟؟؟
عاشق اونایی هستم که لایک میکنن.
دمتون گرم
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴عزیز دل …
اصطلاح power lost ( توان از دست رفته یا به اصطلاح گمشده ) اگه هنوز به گوشت نخورده ، اشکالی نداره …
پدیده افت توان تولیدی در نتیجه از دست دادن کمپرس موتور در موتورهای تنفس طبیعی یک امر رایجه و به دلایل مختلفی اتفاق می افته …
مثل
صفرم ) کارکرد بالا ( پیمایش بالا ) ….
اول ) رانندگی پر شتاب و تهاجمی و بالا نگه داشتن دور موتور …
دوم ) استهلاک زیاد ، در اثر بی توجهی یا عدم رسیدگی به تعمیر و نگهداری زمانی / مصرفی …
سوم ) استهلاک زیاد ، در نتیجه عیوب فنی طراحی قطعات و چیدمان ( مونتاژ ) …
چهارم ) استفاده از قطعات بیشتر و پبچیده تر توسط برند خودروسازی …
پنجم ) انتخاب متریال نامناسب فلز قطعه یا گرید غیر مناسب توسط طراح …
و هزار تا دلیل دیگه ….
اما و اما و اما ، مهمترین دلیل پاورلاست و اولین و بزرگترین دشمن هر انجینی ، چه اتمسفریک ( تنفس طبیعی ) ، چه القای اجباری (توربوشارژ و سوپرشارژ ) و چه الکتریکی …
همانا ” حرارت و سرد شدن و حرارت و سرد شدن و حرارت و سرد شدن و حرارت و سرد شدن بیشتره ” ….
در دنیای مهندسی ( طراحی ) ، بزرگترین مشکل هر طراح و مهندس ، خنک کاری و پایین نگه داشتن دمای سیستم هست …
هر چه ماشین ما پرفورمنس بالاتری تولید کنه ، این پرفورمنس بالا ( در دور موتورهای مختلف ، شرایط متغیر و گاها متضادی رو هم می طلبه ) ، دامنه نوسان عملکرد مولکول ها و فلز و قطعات و انجین رو بیشتر میکنه و این بالا و پایین شدن ها ، این کم و زیاد شدن ها ، این شل و سفت شدن ها ، این رفت و برگشت ها ، به مرور زمان ( با کارکردهای بالاتر از 100 هزار کیلومتر و به بعد ) شما رو با مدول الاستیسیته ( یانگ ) در فلزات ، آشنا میکنه و پای علم متالورژی فلز و پارامترهایی مثل استحکام تسلیم و تنش تسلیم و تار خنثی و تنش ماکزیمم و سایر دوستان و وابستگان میاد وسط …
القصه ، این که برای انجین ماشینی مثل 812 سوپرفست ، یا همین دسته گل جدید شوروله ( ZR1 1064hp ) از دست دادن سالی بین 4 تا 7 اسب بخار ( به دلیل رانندگی تهاجمی در دور های بالا و سایر عوامل مستهلک کننده انجین ) نه تنها طبیعیه بلکه چه خوشت بیا و چه نیاد ، در عمل اتفاق میفته …
برات بخوام مثال بزنم :
مارتین از کانال اتو تاپ ان ال ، فراری F12 ( شخصی خودشون که الان فروختنش ) رو برد روی داینو و نتیجه تعجب آور بود …
گفت به طور متوسط سالی 4 اسب کم کرده …
یا سالار در بررسی E300 اشاره میکنه که این ماشین و نسخه E350 بعد شش ، هفت سال کارکرد اگه درست یادم باشه 30 ، 40 اسبی ازش میفته …
یا در یکی از اپیزود های تاپ گیر ، سه کله پوک ، سه تفنگدار ایتالیایی قدیمی رو با قیمت های پایینی خریدند و قبل از شروع برنامه ، بردند روی داینو و دیدن که مازراتی و لامبو بین 60 تا 80 اسب و فراری هم اگر اشتباه نکنم 40 اسب ، نسبت به روز اول ، پاور لاست داشت و توان از دست داده بود …
حتی ریچارد هموند ، فکر می کنم لامبو بود یا مازراتی رو مسخره کرد و به تشبیه گفت که در اسطبل رو باز کرده و 80 تا از اسب ها فرار کردند …
خلاصه این قصه سر دراز داره …
از محضر دوستان فنی و با تجربه و با سواد هم ، عذرخواهم اگر چیزی از قلم افتاد و اشاره نشد یا نکته ای ناخواسته اشتباه بیان شد و امیدوارم دوستان حتما ، تصحیح کنند …
ببخشید کامنت طولانی شد …
Nismo
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴توضیحات خیلی جامع و کامل بود لذت بردم. البته یه نکته ای که باید اشاره کنم اینکه اگه همین کوروت 1064 اسبی سال به قول تو 7 اسب از دست بده واقعا هیچ تاثیر خاصی روش نداره توی قدرت های بالا این مسئله کمتر به چشم میخوره
اما شما تصور کن یا ماشین 100 اسبی سالی 7 اسب بخواد از دست بده چیزی ازش نمیمونه
amirboss
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴! i M α η δ υ α R!
«اصطلاح power lost ( توان از دست رفته یا به اصطلاح گمشده ) اگه هنوز به گوشت نخورده ، اشکالی نداره …
پدیده افت توان تولیدی در نتیجه از دست دادن کمپرس موتور در موتورهای تنفس طبیعی یک امر رایجه و به دلایل مختلفی اتفاق می افته …»
توان از دست رفته یا گم شده با دلایل مختلف!!!
اینایی که لیست کردی دلیل نیست داداش!
اینا بیشتر شرایط نگهداری از موتورهای درون سوزه.دلیل یه چیز دیگه ست.
اگه منظور حضرت عالی فرار کمپرس باشه که البته یکی از اصلی ترین دلایل افت توان موتور های درون سوز همین مسئله هست، چند دلیل ساده میارم همه متوجه بشن:
اصلا کمپرس چیه؟
کمپرس یعنی تراکم!
کمپرس موتور در اصطلاح، به موجی از هوای فشرده رو میگن که در موتور خودرو جهت احتراق نیازه که البته حد و حدودی داره.
معمولا در موتور های احتراق داخلی نسبت تراکم به سوخت ۱۴/۷ به ۱ هست.
در واقع کمپرس، یکی از مرحله های کاری تمام موتور های احتراق داخلی هست که هم در طراحی موتور خیلی مهمه هم در خرابی و افت توان موتور تاثیر زیادی داره. نشت تراکم یا کمپرس،مشکلات زیادی برای موتور خودرو ایجاد میکنه.
کمپرس در موتور خودرو، عامل ترکیب سوخت و هوا در پیستونه که در محفظه احتراق اتفاق می افته. اگر کمپرس و هوای اصلی از جای اصلی خود جا به جا بشه، یه سری مشکلات برای خودرو ایجاد میشه. چنانچه در پیستون، به هنگام احتراق، نیروی حاصل از این عمل به خارج درز پیدا کنه در اصطلاح میگن که موتور خودرو دارای نشتی کمپرس شده که این مسئله موجب بوجود آمدن دو مشکل عمده میشه:
کاهش نیروی تولیدی موتور و نشت کمپرس در یه ناحیه دیگه از موتور که اینم مسائل خودش رو داره و از بحث اصلی خارج میشیم.
دلایل اصلی افت کمپرس:
ضعیف شدن رینگ پیستون
قفل شدن رینگ پیستون
آب بندی ضعیف سوپاپ ها
مشکل در سیستم تخلیه فشار درونی موتور
حالا انواع ایرادات کمپرس که تو موتور اتفاق میفته:
نشت کمپرس از اطراف یا بغل رینگ
کمپرس سیلندر به آب(معیوب بودن واشر سرسیلندر)
کمپرس سیلندر به سیلندر(واشر سرسیلندر،مشکلات بلوکه سیلندر یا سرسیلندر)
کمپرس از سوپاپ ها(مچ نبودن سوپاپ با سیت سرسیلندر و فرار کمپرس)
علت های کم بودن کمپرس موتور می تواند یکی از دلایل زیر باشد.
علل کلی کمبود کمپرس موتور:
۱-ممکن است به دلیل ساییدگی و یا شکستگی رینگ ها باشه یا اینکه سیلندر حالت اصلی خودش رو از دست داده باشه(بیضی شده باشه)
۲ـممکن است که سوپاپ ها درست آب بندی نشده باشن ، زمانی که سوپاپ ها، نو و سالم باشند، یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود درست مچ نشن، کمپرس خارج میشه.
اگه فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت خودش رو از دست بده و قادر نباشه سوپاپ ها را به موقع باز و بسته کنه، این اتفاق می افته.
سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها، و چرخ دنده ها، موجب کم شدن کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندر ها را از طریق محفظه شمع آزمایش بشن.
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴NISMO جان …
لطف داری عزیزم …
🙏🙏🙏
دقیقا حرفت درسته …
البته این روند افت توان ، با رسیدن به کارکرد خاصی و بعد از سالها ، تقریبا دیگه متوقف میشه و به سمت صفر میل میکنه و انجین بیش از اون دیگه پاورلاست نخواهد داشت و همون طور که خودت هم اشاره کردی ، در ماشین های پرفورمنس ، این پاور لاست ، حتی بعد از سالها تغییر چشمگیری در شتاب و حداکثر سرعت ماشین ( به شرط داشتن مهندسی برتر ) نخواهد داشت ….
کانال تاپ ان ال ، یک تست درایو داره از یک 812 سوپرفست اجاره ای که بیش از 165000 کیلومتر ، پیمایش دست مشتری داشته و چون کسی دلش برای ماشین های رنتی نمیسوزه و پدر این ماشین ها رو به قصد لذت ، در میارند ، قاعدتا باید انتظار افت عملکرد فاحش طبیعی باشه ، اما در کمال تعجب ، این ماشین به 351 کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت رسید و شتاب 100 تا 200 هم تکون نخورده بود …
[[[ ” هر چند که اونها این ماشین رو روی داینو نبردند تا بعد پنج ، شش و کارکرد تهاجمی ، توان باقی مونده اش مشخص بشه ، اما اگر می بردند ، می دیدند که از توان تولیدی این انجین ، نسبت به توان روز اولش ( 789hp ) ، قطع به یقین بیش از 70 یا 80 اسبش ، مثل مرد ، پریده … ” ]]]
حمیدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴بسی لذت بردیم دوست عزیز ولی چه فایده نرود میخ آهنین در سنگ. خود خدا هم بیاد همین حرفا رو بگه بازم ی عده که میشناسیم قبول نمیکنن چونکه ماشینای مورد علاقه اونا سالی ۲۰ اسب اضافه میشه
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴عزیز دل …
اولا …
انتخاب کلمه “همه” ، برخورنده است …
این که میگی [[[ چند دلیل ساده میارم تا همه متوجه بشن ]]] …
این برای من و تو و هرکسی که کار تجربی نکرده ، هنوز زوده …
تا 40 سال دیگه زوده …
این لحن بیان ، به مهندس مکانیک یا تعمیر کاری می رسه که 40 سال دستش تا کتف توی موتور بوده ، نه شما که تا ریپلای اولت ، هنوز کمپرس و ربطش به پرفورمنس بالا رو نشنیده بودی و داشتی من و دیگران رو مسخره می کردی و حالا با یه سرچ ، اومدی مدعی شدی …
دوما …
اگه در مورد پیکان 55 سبز انگوری فرمون انگلیسی پدر بزرگ خدابیامرزم که 40 سال پیش فروخت ، داشتیم صحبت می کردیم ، دلایلی که برای از دست دادن کمپرس در موتورهای قدیمی ( اصطلاح فرار کمپرس رو مردم عادی کوچه و بازار متوجه نمی شن ) سرچ کردی و نوشتی ، قابل قبول بود …
اما ما داریم در مورد تکنولوژی روز صحبت کنیم و فرار و نشت کمپرس برای ماشینی مثل 812 سوپرفست یا ZR1 نه تنها بی معنا ، بلکه خنده داره …
اگه به سر مهندس تیم طراحی فراری یا شوروله ، این دلایلت رو برای افت توان 70 ، 80 اسب بخاری 812 سوپرفست بعد از پنج سال ، بگی ، اول بهت می خندن ، بعد با همکارانش ، محترمانه از اتاق به بیرون هداییت می کنند …
با پیشرفت علم متالورژی روز و آنالیز و شبیه سازی کامپیوتری متریال و آلیاژ ها ، به مدد برش های فوق دقیق لیزری ، با کمک نرم افزارهای فرا پیشرفته طراحی ، یه چیزی مثل فرار یا نشت کمپرس برای فراری یا پورشه یا شوروله یا لامبو ، در حالت عادی اتفاق نمی افته ، مگر تصادف و ضربه خوردن ماشین و دفرمه شدن انجین …
القصه نکاتی که زحمت کشیدی و سرچ کردی ( هر چند سرچ کردن به خودی خود بسیار پسندیده است ) ، بیشتر مربوط به انجین های با تکنولوژی پایین یا قدیمی یا ارزان قیمته و درجای خودش بسیار درست و ارزشمنده و دستت هم درد نکنه …
اما دوره سرسیلندر چدنی پیکان سالهاس که گذشته و به خصوص در سگمنت محصولات پرفورمنس به مدد استفاده فلزات گرانبهایی مثل آلومینیوم و تیتانیوم و … و یک قرن تجربه مسابقات موتوراسپرت و استقامتی و آزمون و خطاهای بسیار ، مشکلات قدیمی موتورهای احتراق داخلی ، به خاطره ها پیوسته …
یک بیمر 2012 ، مدل 535i ، با کارکرد 105هزار تا ، در تهران ، رفت روی داینو ( 3 سال پیش ) و عددی که نشون داد با بنزین سوپر و دو تا اکتان اورجینال ، 299.5 اسب بود …
[[[ در ضمن ، توان تولیدی نسخه صفر کیلومتر 306 اسب بخار هست ]]]
بیمر به نگه داشتن کمپرس ( توان ) در دنیا معروفه ، ولی این ماشین بعد از 10 سال ، 6.5 اسب کم کرده بود ، در حالی که هیچکدام از دلایلی که شما ذکر کردی و اون خرابی ها ابدا براش اتفاق نیفتاده بود و این فرسایش طبیعی و ذاتی موتور اتمسفریکه …
مطمئن هستم اگه یه E350 بلو افیشنسی مدل 2012 یا 13 رو روی داینو می بردند ، در بهترین حالت بین 260 تا 270 اسب توان تولید می کرد ، بدون این که خرابی ها و دلایلی که ذکر کردی براش بوجود اومده باشه …
اساسا ، یکی از دلایلی که انجین های اتمسفریک به سمت توربو شدن رفت ، جدای از بحث مصرف سوخت و آلایندگی ، همین جلوگیری از پاور لاست یا افت توان در دراز مدت بود که توی ذات انجین تنفس طبیعی و طراحیشه و به همون دلایلی که قبلا ذکر شد ، همیشه و همه جا ، بالاخره اتفاق می افته و اجتناب ناپذیره و برندهایی مثل فراری تا دسته توان رو میکشن بیرون ، اونقدر بالا که اگه بعد پنج سال 100 اسب هم کم شد ، هیچ تغییری در پرفورمنس خروجی و اعداد و ارقام و لذت رانندگی ایجاد نمیشه و برندی مثل تویوتا هم همیشه بین 20 تا 40 اسب توان رو کمتر از حالت ایده آله محافظه کارانه خودش ، میگیره و موتور رو اصطلاحا ” دی تیون ” میکنه و تا 2 میلیون کیلومتر هم ، انجینش آخ نمیگه ، اما از اون ور ، لذت رانندگی و صدای 812 سوپرفست رو هم توی رویاهاش ، خواب می بینه ….
ببخشید کامنت طولانی شد …
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴حمید رضا جان ، ارادت دارم …
🙏🙏🙏
حواسم هست که پرچم ایتالیا و اروپا رو گاها ، موقع دفاع کردن و بحث کردن ، یک تنه بالا نگه می داری …
🙏❤️🌹🙏❤️🌹🙏
باعث تاسفه که تقریبا ، دیگر دوستان ایتالیایی فن و بعضا اروپایی فن ، در بیشتر مواقع ، یا سکوت اختیار می کنند و یا رویه محافظه کاری در پیش می گیرند و برای این که مورد وثوق باقی بمونند ، گاها حتی با شوق و ذوق ساختگی و نمایشی ، ذوب در دستاوردهای اردوگاه عزیزان اون ور اقیانوس اطلس میشن و با به به چه چه ، باعث توهم بعضی از اون دوستان میشن که پس ببینید که ما چه کردیم ، که این ها هم از محصول مورد علاقه ما تعریف می کنند …
همیشه باید به شرط عدل و انصاف ، نظر بدیم ، خوبی ها رو بگیم ، نقایص رو ببینیم و چشم ها رو نبندیم …
اما از روزی که به جای چشم ها و وجدان ، دل ها نظر بدن …
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴امان از روزی که …
سوشیانت
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴اینم بهانه جدید اروپایی فن ها کسی که واقعا دانش خودرو داشته باشه و خودروی اسپرت میخره استهلاک براش اهمیتی نداره وگرنه میرفت خودروی اقتصادی میخرید
مازیار
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ای بابا سوشی بازم که اشتباه زدی
منظورش اینه که خودرو قبل از تست تولید شده
😂😂😂😂😂
Nismo
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴کاملا درست میگه کسی که ماشین سوپراسپرت میخره استهلاک و مصرف سوخت براش بی معناست
کدوم سوپراسپرتی به کارکردهای 200 300 هزارتا رسیده؟ با دوام ترین هاشون که لامبو و کوروت باشن هم بازم استهلاک شون بالاست.
amirboss
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴! i M α η δ υ α R
«این برای من و تو و هرکسی که کار تجربی نکرده ، هنوز زوده …
تا 40 سال دیگه زوده …
این لحن بیان ، به مهندس مکانیک یا تعمیر کاری می رسه که 40 سال دستش تا کتف توی موتور بوده ، نه شما که تا ریپلای اولت ، هنوز کمپرس و ربطش به پرفورمنس بالا رو نشنیده بودی و داشتی من و دیگران رو مسخره می کردی و حالا با یه سرچ ، اومدی مدعی شدی …»
خیلی خنده داره!!!!!
تعریف از خود نمیکنم اما من در کنار تحصیلاتم کار تجربی هم انجام میدادم عزیز دل.
البته این قضایا مربوط به سال ۸۵ یا ۸۶ میشه و وقتی که مدرک فنی تخصصی مکانیکم رو گرفتم و برای پایان نامه سوپر شارژ مجهز به گیرباکس با ضریب متغیر دور ۱به۳ رو طراحی کردم و اتفاقا یه نمونه هم ازش ساختم و روی یه پراید مچ کردم اما متاسفانه اساتید اون دوران سوپر شارژ رو برای استفاده در موتور بنزینی رد کردن و خلاصه….
البته این چیزا نیازی به گفتن نداره و حدود بیست ساله از اون روزا میگذره.
در ضمن دوست عزیز من هرچیزی که میگم حاصل تجربیات و دانش خودمه و از اینترنت گدایی نمیکنم.
عکس پروفایلم هم مربوط به ۱۵ سال پیشه و تو یکی از همایشها گرفتم و همه فکر میکنن چون با یه ماستنگ باس عکس انداختم حتما آمریکایی بازم!!!!
اتفاقا خیلی جاها آمریکایی ها رو کوبیدم و از این افکار احمقانه و بچه گونه ندارم.من طرفدار تکنولوژی و کاربری هستم تا تعصبات بی جا.
«القصه نکاتی که زحمت کشیدی و سرچ کردی ( هر چند سرچ کردن به خودی خود بسیار پسندیده است ) ، بیشتر مربوط به انجین های با تکنولوژی پایین یا قدیمی یا ارزان قیمته و درجای خودش بسیار درست و ارزشمنده و دستت هم درد نکنه …
اما دوره سرسیلندر چدنی پیکان سالهاس که گذشته و به خصوص در سگمنت محصولات پرفورمنس به مدد استفاده فلزات گرانبهایی مثل آلومینیوم و تیتانیوم و … و یک قرن تجربه مسابقات موتوراسپرت و استقامتی و آزمون و خطاهای بسیار ، مشکلات قدیمی موتورهای احتراق داخلی ، به خاطره ها پیوسته …»
برادر عزیز تمامی موتورهای احتراق داخلی همه از یه ساختار جامع استفاده میکنند.
تکنولوژی روز نمیتونه همه ایرادات این موتورها رو پوشش بده و به مرور همه موتورها دچار ایرادات مشابه میشن!
حالا میخان از هر آلیاژی در ساختار سیلندر یا پیستون استفاده کنن.
! i M α η δ υ α R
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴امیر عزیز …
خوشحال شدم از خوندن ، سابقه تحصیلات و تجربیاتت …
اگه چیزی گفتم ، بازخوردی بوده که از کامنت خودت گرفتم و اگه خدای نخواسته حس می کنی ، به شما بی احترامی شده ، من صمیمانه ازت پوزش می خوام …
در مورد اینترنت هم بگم که منبع بسیار خوبیه و استفاده ازش نه تنها اشکال نداره که واجب هم هست ، اما صرف اتکا به اینترنت ، خطرناکه …
در مورد موتورهای احتراق داخلی و تاثیر تکنولوژی بر پیشرفته بودن و کم و کیف عملکردشون تا امروز ، نمیشه در قالب کامنت جامع و کامل ، تبادل اطلاعات کرد چون از حوصله جمع و بضاعت وقت ما ، خارجه …
القصه ، تا جایی که در توان داشتم سعی کردم موضوع رو بشکافم و امیدوارم اندک اطلاعات غلط غلوط ما به درد دوستان خورده باشه …
Taha Ayoobi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ما که تهش نفهمیدیم چی شد
دو طرف خیلی منطقی صحبت میکنن
! i M α η δ υ α R
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴طاها جان …
حتما کامنت ها رو با دقت نخوندی …
وقتی توی بحث همه چیز رو گفتی ، از یه جایی به بعد ، دیگه چیزی واسه اضافه کردن نمی مونه و قضاوت می مونه با دوستان …
بحثمون ، مبحث فنی اش ، تقریبا ، تموم شد و امیر جان در مورد سوابقش گفت و کارهایی که کرده و … من هم بسیار خوشحال شدم که شنیدم برای درسش سوپرشارژ هم طراحی کرده …
Kh@shayar
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴میشه یه توضیحی درباره مهندسی واقعی zr1 با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت بدی؟
چون من فکر میکنم ساخت یه موتور 5.5 لیتری توربو که 1000 اسب تولید کنه خیلی چیز مهمی نیست. بعلاوه ایرودینامیک ضعیفی هم داره. و ……………
Nismo
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴مهندسی یعنی اینکه قوی ترین 8 سیلندر تنفس طبیعی دنیاست
و با قدرت 1000 اسبی و دف عقب شتاب 2.3 و حداکثر سرعت 380 کیلومتری داره
ببخشید که یه موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر نذاشتن و با 4 تا موتور الکتریکی به زور ازش 1000 اسب نگرفتن که واسه یه شتابگیری ساده هر دفعه تا مرز فروپاشی بره
راجب آئرودینامیک هم واقعا هیچ حرفی ندارم فقط اینو بدون که ضریب درگش با بوگاتی برابره
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴انتخاب من ای ری هست ولی نه به این شکل.اولین کار کیت استروک رسوندن حجم به ۷ لیتر بعد کیت اگزوز تا صدای واقعی این موتور هیولا رو در آورد.متاسفانه صدای اگزوز رو خیلی محدود کردن برید صدای واقعیش رو بعد نصب اگزوز واقعی گوش کنید
SepehrV10
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴چقدر یه ماشین میتونه خوب باشه
E RAY قطعا به ابهت Z06 نمیرسه ولی یه ظرافت خاصی داره
Mr. gt c
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴پارکینگ آخر ویدیو رو همیشه تو رویاهام میپرستم، ی پارکینک سایز متوسط دو طبقه که سوپر کار توش چپونده شده
Taha Ayoobi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا چپونده شده
SepehrV10
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴هر چند طرفدار سیستم AWD هستم ولی از انجین تنفس طبیعی نمیشه گذشت
الان که درونسوزا دارن منقرض میشن بیشتر قدر ماشینای تنفس طبیعی مثل ارباب حلقه ها، R8 و افعی وحشی، وایپر (با اون V10 های دوس داشتنی) رو میدونیم که دیگه نیستن
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اینجا شوی سنگ تموم گذاشته ۳ گزینه با موتور تنفس طبیعی.اولی که استینگری هست وی۸ تنفس طبیعی با ۴۹۵ اسب دومی ای ری همین موتور به همراه برقی روی محور جلو و ۶۵۵ اسب و کوهی از گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر بعدی هم zo6 با یه انجین دور بالای تنفس طبیعی با ۶۷۰ اسب.خدایی چی میخواد مشتری حالا فکر کن یه نسخه هم هست ۱۰۶۴ اسب بخاره با دوتا توربو.
Nismo
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴هیچ کمپانی ای توی دنیا نیست که این مقدار تنوع رو با این قیمت عرضه کنه
سوشیانت
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ای ری خیلی خوبه ولی z06 رسما رکوردشکنی کرده
حمیدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴یدونه از رکوردهایی که شکسته رو بگو مستفیض شیم از محضرتون
Nismo
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴قوی ترین 8 سیلندر تنفس طبیعی دنیا، رکورد یا بهتره بگیم افتخاری که قبلا دست فراری بود
البته سوشی الان میخواد بیاد راجب صفرتاصد و تاپ اسپید صحبت کنه.
سوشیانت
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴سرعت نسبتا خوب و شتابش که عالیه اتفاقا من هم منظورم همون قدرت انجین بود قبلا هم راجبش گفته بودم
مزدک
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ببین دوست عزیز و جوان من! با اینکه بنده احساسات پاک شما رو درک می کنم، اما قضیه خیلی ساده ست! وقتی می خوایم یه موتور V8 با ۵.۵لیتر حجم، و ۶۷۰ اسب بخار قدرت رو، با یه موتور V8 دیگه، با ۴.۵لیتر حجم و ۶۰۵ اسب بخار قدرت مقایسه کنیم، باید به نسبت حجم به قدرتشون نگاه کنیم، و برای رسیدن به نتیجه ی صحیح، یا باید حجم برابر ۴.۵لیتر رو معیار قرار بدیم، یا ۵.۵لیتر رو! چطوری؟ اینجوری:
با یه تناسب ساده ی ریاضی! یعنی می گیم اگه یه موتور با حجم ۴.۵لیتر، معادل ۶۰۵ اسب بخار قدرت تولید می کنه، در صورتی که حجمش به ۵.۵لیتر برسه، چقدر قدرت تولید خواهد کرد؟
روش حل این مسأله ی بسیار غامض در دانش ریاضیات! به این شکل هست:
۷۳۹.۴۴۴=۴.۵÷۵.۵×۶۰۵
یعنی اگر با همین سطح از پرفورمنس فنی، حجم این موتور به ۵.۵لیتر افزایش پیدا کنه، قدرتش به ۷۳۹.۴ اسب بخار می رسه!
یا می شه از مسیر عکس رفت! یعنی بگیم اگر حجم موتور ۵.۵لیتری مون رو، که معادل ۶۷۰ اسب بخار قدرت داره، به ۴.۵لیتر کاهش بدیم، در همین حد از پرفورمنس فنی، قدرتش تا چه میزان کاهش خواهد داشت؟ پاسخ:
۵۴۸.۱۸۱۸=۵.۵÷۴.۵×۶۷۰
یعنی اگه حجم سیلندرهای انجین Z06 رو، به ۴.۵لیتر (هم سطح موتور فراری!) کاهش بدیم، و فکری بحال بهبود تکنولوژی به کار رفته در اون نکنیم، قدرتش به ۵۴۸.۱۸۱۸ سقوط خواهد کرد!
پیدا کردن دلیل بسیار ساده ست؛ تکنولوژی و نوآوری های تکنیکی! چیزی که آمریکایی ها با سرمایه گذاری در اون مباحث (در زمینه ی صنایع رانتی خودروسازی شون!) بیگانه هستن، چون هدفشون از تولید خودرو، فروش بالا و رسیدن به تیراژهای به طور قطع سودآور هست! یعنی بازار هدف اونها، عوام الناس (از منظر فرهنگی!)، یا طبقات اجتماعی کم درآمد (از منظر اقتصادی!) هستن، که امکان و توان خرید مثلا؛ ۴۵۸ اسپچاله رو ندارن، اما دوست دارن یه ماشین شبیه به اون داشته باشن!
اینجاست که درآمد نفتی عرب ها، دلارهای حاصل از فعالیت های اقتصادی سالم و چه بسا بشردوستانه ی مدیران یونایتد فروت، پول های جمع شده در خزانه ی امریکن رزرو، با استفاده از پرداخت های مالیات دهندگان نازنین ایالات متحده، و … به کار می افتن، تا جی ام دوباره به میدون بیاد! و با ساختن یه کپی دیگه از روی شاهکارهای اروپایی، که اینبار حتی چاشنی تازه و بدیع و سنت شکنانه ی ساختار موتور وسط و سیستم چهار چرخ محرک رو هم بهش افزودن، تا در کنار بدنه ی طراحی شده بر طبق این امکانات جدید (که البته نمی تونه تکنولوژی ناتوان از رقابت فنی/مهندسی زیرش رو پنهان کنه!)، و مهم تر از همه ی اینها، در اختیار گرفتن تمامی رسانه های بی طرف و حق جو! در قاره ی جدید، پارودی نوینی از محصولات اروپایی (به شکل خاص ایتالیایی های الکی گرون!) ارائه کنه، که با سقف قیمت تعیین شده از واشنگتن، دوباره خطوط تولید رو دیترویت به حرکت بندازه، و خیابان ها، و اینبار (با نهایت توان رسانه های آماده در خدمتگزاری!) پیست های مهم جهان رو به آتش بکشه!!!
دوستان عزیز، زیر این بدنه ی کاریکاتور گونه، ساختار اساسی همون تکنولوژی اوج دوران ماسل کارها (نیمه ی دوم دهه ی شصت و بخش ابتدایی دهه ی هفتاد میلادی!)، به علاوه ی حجم زیادی از کیت های الکترونیکی خوابیده، که از تایپه به دیترویت ارسال شدن، تا کهنگی اون تکنولوژی نیازمند بازبینی های جدی رو، پوشش بدن. پس با وجود اینکه قدردان (به قول دوست نازنین و به شدت محبوب مون!) ۷۲ سال تلاش اقتصادی/رسانه ای پشت تولید این محصولی هستیم، که می تونه رویای سوار شدن به یک فراری، لامبورگینی یا پورشه ی ۹۱۱ رو، در سطح اکونومیک و محدود خودش، برای طیف وسیعی از آرزومندان فراهم کنه، لطفا سطح انتظاراتمون رو کاهش داده و به واقعیت نزدیک تر کنیم، و خیلی جدیشون نگیریم…
حمیدرضا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴رکورد قدرت رو نمیشه به ماشین نسبت داد چون کمپانی میتونه تصمیم بگیره فلان موتور ش توی سینه هرکدوم از ماشیناش نصب باشه. مثلا تا حالا دیدین من بگم فراری ۴۵۸ اسپشیاله بیشترین نسبت قدرت تولیدی به حجم موتور رو توی V8 ها داره؟ نه. چون این رکورد و افتخار مربوط به خود موتور میشه نه ماشینی که این موتور روش نصب هست.
البته نیسمو جان این رکورد قوی ترین ۸ سیلندر تنفس طبیعی دنیا قبلا هم دست فراری نبود و در اختیار موتور ۶.۲ لیتری m159 مرسدس بود
Navid A J
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴توی این مسابقات درگ، نقش راننده به جز فشاردادن پدال گاز و رهاکردن ترمز چیه؟
Taha Ayoobi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴دوتا عشق