خودروهای چینی

بایک سِنُوا، یک چینی با پیشینه سوئدی

بسیار پیش می‌آید که خودرویی وارد بازار شده اما به دلایل مختلف نمی‌تواند آن‌طور که بایدوشاید در بازار خودی نشان بدهد و به‌جز مشتریانی محدود و خاص، سایر اقشار جامعه چندان از حضور چنین خودرویی آگاه نمی‌شوند. شاید بایک سِنُوا (BAIC Senova) را بتوان یکی از این خودروها دانست. خودرویی که علی‌رغم برخی ارزش‌ها، نتوانست در بازار ما به‌عنوان خودرویی موفق ظاهر شود. قطعاً یکی از دلایل اصلی این امر نیز عدم تبلیغات و بازاریابی صحیح از طرف شرکت واردکننده و ضعف شدید مدیریت این شرکت دانست.

BAIC Senova
BAIC Senova

برای شناخت بایک سنوا باید از چین به سوئد سفری داشته باشیم و ریشه‌های سنوا را در مهد خودروهای ایمن و با کیفیت جستجو کنیم. کمپانی سوئدی ساب یکی از کمپانی‌های ریشه‌دار و باسابقه صنعت خودروسازی است که مدل‌های مختلف تولیدی آن در طی ده‌ها سال از عمر آن، بارها و بارها مورد تحسین منتقدان و کارشناسان قرار گرفته‌اند. اما هر کمپانی در کنار روزهای خوب، روزهای بدی نیز دارد و روزهای بد ساب همانند بسیاری دیگر از برندهای کوچکتر اروپایی در سال‌های آخر قرن بیستم رقم خورد. در آن سال‌ها غول‌های بزرگ خودروسازی جهان شروع به خرید برندهای کوچکی کردند که اوضاع چندان مساعدی را سپری نمی‌کردند. در این بین ساب نصیب جنرال موتورز آمریکا شد و جنرال موتورز تلاش کرد تا با استفاده از پلتفرم و قوای محرکه ساخت خودش، خودروهای جدید ساب را تولید کند. ساب ۹-۵ محصول این تفکر بود که از سال ۱۹۹۷ وارد بازارهای جهانی شد و در گوشه و کنار جهان مورد استقبال قرار گرفت.

BAIC Senova
اما روزهای خوش جنرال موتورز هم دیری نپایید و در اواخر دهه اول قرن بیست و یکم این غول دنیای صنعتی هم مجبور به اعلام ورشکستگی شد. هرچند که حمایت‌های دولت آمریکا جلوی نابودی جنرال موتورز و سایر خودروسازان آمریکایی را گرفت، اما خودروسازان آمریکایی مجبور به فروش اموال اضافی خود، از جمله برندهای ضرر دهی شدند که ساب نیز یکی از آنها بود. در این بین حق استفاده از اختراعات، فناوری و محصولات ساب به یک کمپانی چینی رسید که از اینجای داستان بیشتر با آن سروکار داریم.

BAIC Senova
هرچند که برند ساب پس از دو سه بار دست‌به‌دست چرخیدن همچنان تحت مالکیت جدید به حیات خود ادامه داد، اما بایک موتور چین با در اختیار گرفتن حق اختراعات و محصولات ساب، تصمیم به ایجاد برندی جدید موسوم به “سِنوا” گرفت تا محصولات قدیم ساب را با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات به بازار عرضه کند. اتفاقی که به طور مشابه برای برند انگلیسی روور نیز افتاد و حق اختراعات و محصولاتش به نانجینگ چین فروخته شد تا تحت برند “رووی” با تغییراتی به بازار عرضه شود. (به شباهت لفظی سنوا و رووی با ساب و روور توجه کنید!). محصولات برند سنوا شامل مدل‌های D20، D50، D60 و D70 می‌شود. از بین این مدل‌ها، مدل D70 به کشور ما وارد شده است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

Saab 9-5 BAIC Senova
Saab 9-5 BAIC Senova

سنوا D70 که فیس‌لیفت خودروی بیجینگ اتو C70G می‌باشد، خودرویی بر پایه نسل اول ساب ۹-۵ است. سنوا از همان قوای پیشرانه و سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق ساب ۹-۵ استفاده می‌کند. در واقع می‌توان سنوا را یک فیس‌لیفت از نسل اول ساب ۹-۵ دانست که برخی المان‌های ظاهری خودروهای مرسدس بنز برای افزایش جذابیت در آن به کار رفته است.

BAIC Senova D70
BAIC Senova D70

بایک موتور علاوه بر ساخت خودروهایی با برندهای متعلق به خودش، شریک تجاری کمپانی مرسدس بنز آلمان نیز محسوب می‌شود و محصولات این کمپانی را در چین مونتاژ می‌کند. در نتیجه چندان عجیب نیست که برخی مدل‌های بایک شباهت‌هایی به محصولات مرسدس بنز داشته باشند. سنوا نیز از این قاعده مستثنا نیست و در بخش‌های مختلف آن شباهت‌هایی به خودروهای مرسدس بنز وجود دارد.

BAIC Senova D70
BAIC Senova D70

طراحی کلی سنوا با توجه به این‌که بر پایه یک خودروی بسیار خوب ساخته شده قابل قبول است و تلاش‌های چینی‌ها برای به‌روز کردن آن نیز تا حدود زیادی موفق بوده است. شاید اگر جلوپنجره این خودرو که آرم بایک را تشکیل می‌دهد کمی شکیل‌تر بود، می‌شد گفت که طراحی خودرو نسبتاً بی‌نقص است. اما حتی اگر جلوپنجره را هم نادیده بگیریم و با دقت بیشتری به بخش‌های مختلف نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که چینی‌ها نتوانسته‌اند جلوی خود را بگیرند و چینی بازی درنیاورند!

BAIC Senova D70
BAIC Senova D70

در بخش عقب خودرو دو قاب اگزوز می‌بینیم که این‌طور به ذهن متبادر می‌شود که این خودرو دارای دو اگزوز است که در قاب‌ها قرار گرفته‌اند. اما اگر بیشتر دقت کنیم، خواهیم دید که این خودرو تنها دارای یک خروجی اگزوز است که آن‌هم در قاب قرار نگرفته است! بنابراین آن دو قاب اگزوز فقط جنبه تزئینی دارند و عملاً هیچ فایده‌ای ندارند.

BAIC Senova D70
قوای پیشرانه سنوا یک موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری توربوشارژ با کد B235R است که متعلق به نسل اول ساب ۹-۵ آئرو می‌باشد. این موتور برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ بر روی خودروی ساب ۹-۵ قرار گرفت و پس از آن چندین بار مورد بهینه‌سازی قرار گرفت که نسخه‌ای که در بایک سنوا استفاده می‌شود مربوط به بهینه‌سازی است که در سال ۲۰۰۲ بر روی آن انجام شد و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ در ساب استفاده می‌شد. با این توصیفات نباید انتظاری برابر با پیشرانه‌های مدرن و به‌روز را از این موتور داشته باشیم. این موتور توانایی تولید حداکثر ۲۴۶ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که در کنار جعبه‌دنده ساخت AISIN، می‌تواند این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی را در مدت ۸.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. انتقال قدرت در این سدان بزرگ به چرخ‌های جلو انجام می‌شود و طبق اعلام سازنده، مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۹.۹ لیتر بر صد کیلومتر است. همچنین باید اشاره شود که بیشینه سرعت این خودرو توسط سازنده ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

BAIC Senova D70
BAIC Senova D70

نکته خوبی که در مورد سنوا وجود دارد این است که بسیاری از قطعات و بخش‌های مختلف آن توسط تولیدکنندگان معتبر ساخته می‌شود و در نتیجه می‌توان بر روی قابلیت اطمینان آنها حساب باز کرد. علاوه بر موتور و توربوشارژر ساخت ساب، جعبه‌دنده ساخت آیسین، سیستم‌های ایمنی بوش، سیستم صوتی و اسپیکرهای BOSE، شاسی این خودرو نیز توسط MIRA بهینه‌سازی شده است که این مورد آخر، بزرگ‌ترین تفاوت سنوا با ساب ۹-۵ است که باعث بهبود عملکرد سنوا درزمینهٔ پایداری و هندلینگ نسبت به ساب ۹-۵ شده است.

BAIC Senova D70
با این اوصاف هرچند که این مشخصات فنی برای یک خودروی به‌روز چندان چشمگیر نیست، اما اگر نگاهی به برچسب قیمتی سنوا داشته باشیم، این مسئله تا حدودی قابل هضم می‌شود. بایک سنوا D70 در چین ۲۱۵,۸۰۰ یوآن قیمت دارد که با توجه به نرخ برابری یوآن به تومان، چیزی در حدود ۱۱۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان می‌شود. اما در حال حاضر مدل ۲۰۱۴ این خودرو توسط دیار خودرو به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در نتیجه می‌توان گفت که احتمالاً بایک سنوا تنها خودروی بازار است که پایین‌تر از قیمت مبدأ در کشور به فروش می‌رسد!

BAIC Senova D70
BAIC Senova D70
BAIC Senova D70
BAIC Senova D70
BAIC Senova D70
BAIC Senova D70

لیست تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو توسط واردکننده به شرح زیر اعلام شده است:
ایمنی

  • موتور توربو شارژ با تکنولوژی SAAB سوئد
  • دارای ۵ ستاره ایمنی از CNCAP
  • سامانه اعلان خطر بر نقاط کور و جانبی خودرو (SVA)
  • دوربین و سنسور دنده عقب + سنسور پارک جلو
  • سیستم اعلان خطر خستگی راننده بر اساس مسافت
  • سان روف و شیشه‌های برقی+ سیستم ایمنی در مقابل اشیا
  • زیر سری صندلی راننده قابل تنظیم و سیستم ایمنی ASH
  • کمربند ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم
  • دارای کلیه سیستم‌های ایمنی خودرو شامل:ESP+ HHA+TPMS+BA+EBD+CBC+TCS+EDS+ABS
  • کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای

تجهیزات رفاهی

  • کلید هوشمند و استارت لمسی
  • قابلیت تغییر دنده از روی فرمان
  • کروز کنترل + کامپیوتر سفری
  • گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
  • چراغ‌های جلو زنون به همراه شیشه شوی
  • آینه‌های جانبی برقی + گرم‌کن آینه‌ها
  • تنظیم اتوماتیک چراغ‌ها
  • سیستم روشنایی اتوماتیک
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • سنسور باران
  • صندلی راننده برقی و ۸ جهته + شاگرد ۶ جهته
  • چراغ LED روشنایی در روز
  • چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت راننده
  • شیشه‌ها دارای UV
  • سیستم ضد بخار شیشه عقب
  • محفظه سردکن داشبورد
  • تنظیم اتوماتیک حجم پخش صدا به را اساس صدای محیط + سامانه پخش بیش از ۸ بلندگو
  • سیستم کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک راننده و سرنشین دیجیتالی دو منطقه‌ای (چپ و راست)
  • مانیتور ۸ اینچی لمسی USB، DVD، بلوتوث و مکان‌یاب (GPS)
  • صندلی و فرمان چرمی

بایک سنوا را بخریم یا نه؟
نمونه‌های سنوا که توسط دیار خودرو وارد شده‌اند تنها شامل مدل ۲۰۱۴ هستند و به نظر می‌رسد که برنامه‌ای برای ادامه واردات و عرضه مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ وجود ندارد. به این مسئله سابقه سیاه دیار خودرو در تأخیر طولانی در تحویل خودروها و خدمات محدود و ضعیف این شرکت را نیز اضافه کنید. پس دلایل خوبی برای نخریدن این خودرو وجود دارد. اما از طرف دیگر سنوا مشخصات فنی، ظاهری و امکانات رفاهی و ایمنی بسیار بالایی را ارائه می‌کند که در این رنج قیمت بی‌نظیر است. در نتیجه اگر به دنبال خودرویی بسیار خاص هستید و صبر و حوصله‌ای در حد صبر ایوب در خود سراغ دارید (!)، احتمالاً سنوا می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
در پایان می‌توانید تیزر تبلیغاتی بایک سنوا با بازی بازیگر معروف هالیوود، نیکلاس کیج را مشاهده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. احسان

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا همین الآن لیفان 820 که کرمان موتور آورده واقعا عالیه خیلی هم طرفدار ‍داره چه از لحاظ طراحی و ایمنی و قدرت فوق العاده است با توجه به اینکه ‍‍این خودرو ساخت چین خواهشا از روی تعصب حرف نزنید کمی تحقیق کنید و علمی صحبت کنید.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  2. علي

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    چین رو در صنعت خودرو نمیشه با بعضی چیزای تولیدی دیگه اون مقایسه کرد چون داره برند خودشو وارد یه کشوری میکنه سعی میکنه بهترین کیفیت و بیشترین اپشن رو داشته باشه این باعث میشه فروشش بره بالا و مردم استقبال کنند شما ماشین چینی رو با قطعی که ایران خودرو میره از چین میاره میزاره رو ماشینش مقایسه نکنید مثلا در پراید سال 77 کاربراتی مصرف بین 5 تا 6 بود الان شده انژکتوری و مصرف صدی 10 پس برند با جنس فرق داره ضمن اینکه بستگی کامل به درخواست اون تاجر داره چی بخواد براش بسازن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. مهران

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به ظاهر ماشین بدی نیست و مشخصاتش روی کاغذ و عکس بد نیست
    دیشب هم یکیش رو دیدم و خیلی خاص و جذاب بود! (برای همین سرچ کردم و مدلش رو پیدا کردم و مشخصاتش رو خوندم)
    ولی:
    ماشینهای چینی یکسری مشکلات داره
    1- پایداری مدلشون خیلی پایین هست(قطعات یدکی)
    یعنی یه مدل تولید میشه. هنوز قطعات یدکیش به بازار نیومده ساخت اون مدل تموم شده و میرن برای تولید یک مدل دیگه!
    شما تصور کنید بعد از 3-4 سال از خرید یک مدل با چه فاجعه ای روبرو هستید!
    2- ممکنه شما از لحاظ بدنه و موتور و گیربکس توی ماشینهای چینی به مشکلی نخورید (و معمولا شکایت و مشکل تو زمینه موتور و گیربکس خیلی کمه و ناچیز)
    ولی مشکلات مونتاژی و قطعات تزئینی و سر و صدای اطاق به مرور زمان امان شمارا خواهد برید!
    شما یکسری به انجمنهای این ماشینها بزنید میبینید که انواع و اقسام (متنوع) عیب و ایراد جزی وجود داره که شما مجبورید حداقل (حداکثر) برای رفعش ماهی 1 بار به نمایندگی مراجعه کنید و وقتتون رو برای رفع اون ایرادهای جزئی تلف کنید!
    خوب من انتظار دارم ماشین 80 میلیون به بالایی که خریدم حداقل برای 2-3 سال فقط نیا به سرویسهای اولیه و نگهداری معمول بعدش باشه و دیگه دلیل و نیازی به مراجعه به نمایندگی نداشته باشم!
    ولی خوب همه دارندگان ماشینهای چینی حداقل 1 بار پاشون برای رفع چنین ایرادات جزئی به نمایندگی باز شده (حالا تصور کنید خریدار شهرستانی که به نمایندگی هم دسترسی نداره یا خیلی دوره!)

    3- مشکل بد فروش بودن یک ماشین چینی که همچنان پابرجاست و هیچ فکری به حالش نکردند!
    چه بخواهیم و چه نخواهیم ماشین جزء کلای مصرفی نیست و سرمایه محسوب میشه
    ولی مسلما به خاطر طرز دید و واقعیات موجود خرید یک ماشین دست دوم چینی خیلی خیلی دل میخواد!
    یک دلیلش افت کیفیت محسوس ماشین و دیگریش همان مشکل کمبود قطعات یدکی که قبلا گفتم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. milad

      ۱۸ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (14 ديدگاه)

      باسلام خدمت دوست عزیزم تا حدودی باحرف های شما موافقم مثلا خودم تجربه لیفان 620یاچانگان cs35رو داشتم واین موارد براشون صدق میکرده ولی بعضی از کمپانی های چین واقعا خوب هستن مثل هاوال یا همین بایک بنده سه ساله سابرینا دارم وحدود 100000کارکرد داره ولی تا به حال خدا شاهده هیچ خرجی براش نکردم واصلا نمایندگی نبردم(همیشه میبرم بیرون برای تعویض روغن وفیلتر هوا واینا)یکبار فقط چندوقت پیش رفتم نمایندگی که سپر بخرم چون تصادف کرده بودم اما قیمت سپرش هوش از سرم برد با رنگ حدود یک میلیون!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. وحید

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام من خودم سابرینا دارم نمیدونم مردم ایران اصلا به چی فکر میکنن .ماشین فوق العاده بی صدا و نرم و موتور قوی و پر امکانات.مردم ما لایق همون فرانسوی ها هستند که به اب خوردن چپ میکنه و نه ایمنی داره نه هیچی.منکه کالای مصرفی ماشین میدونم و به افت فکر میکنم و لذت برام مهمه و این ماشین که با این حجم موتور خیلی لذت بخش خواهد بود بتونم میخرمش.فرانسوی بخرید دوستان ایرانی

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. عرفان

      ۳۱ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اقا وحید وقتی از چیزی سر در نمی اری احتیاج نیست نظر بی مورد بدی ماشین فرانسوی معروف به چپ کردن نیست ماشین های چینی معروفن به این چیز چون کل چیزشون کپی هستش و طراحی نشده
      سیستم تعلیق پنوماتیک که جز بهترین تعلیق های جهانه واسه سیتروعن فرانسه هستش
      همونقدری که ماشین فرانسوی پر استهلاکه همونقدرم ماشین چینی عمر قطعاتش پایینه به جز برخی مدلاش که تو اروپا و امریکا وارد میشه
      اکثر ماشین های چینی اجازه ورود به اروپا یا امریکا رو ندارن بخاطر الایندگی و تست ایمنی
      این ماشین دقیقا احیا شده ساب 5.9 با یه موتور قدیمیه طراحی سال 1999
      پس با چیز خیلی شاخی طرف نیستید
      تو بازاری که لوازم جانبی این ماشین به ندرت گیر میاد هیچ ادمی نمی اد 110 میلیون پول بی زبونو بده به ماشینی که هیچیش پیدا نمیشه و افت ققیمت به شدت بالایی داره اون هم در سالی که سوناتا 130 تومن بود نه الان
      در ضمن پسر خوب یه چیزی تو صعنت ماشین هست به اسم تلکنولوژی و مهندسی به اعداد ارقام کاغذ توجه نکن یه مثال میزنم کاملا متوجه شی
      یه ماشین مثل اسپورتیج 2018 با یه موتور 2400 سی سی gdi با 185 اسب توان شتابش افتضاح کنار میتسوبیشی asx با یه موتور 2 هزار
      چرا چون ژاپنی ها خوب بلدن نسبت وزن به قدرت رو تو ماشینشون پیاده کنن که کره ای ها این کارو بلد نیست
      و امسال این ها رو چینی ها هم بلد نیستن
      همون 206 فرانسوی تو بازار ایران با قیمت دلخواه و کمتر از 1 روز فروش میره وای به حال سابرینا بایک

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا