خودروهای چینی

دانگ‌فنگ iX5، مدعی جدید بخش کراس‌اوورهای کوپه!

این روزها بخش کراس‌اوورهای کوپه داغ‌تر از همیشه شده است زیرا از یک سو آئودی با مدل Q8 به‌تازگی به این بخش وارد شده و از سوی دیگر تولید پورشه کاین کوپه نیز رسماً تأیید شده است؛ اما کراس‌اوورهای کوپه فقط در لوکس‌سازان آلمانی خلاصه نمی‌شوند زیرا خودروسازان چینی که همواره جسارت امتحان ایده‌های نو را داشته‌اند نیز قصد دارند به این بخش وارد شوند؛ بنابراین جدیدترین مدعی بخش کراس‌اوورهای کوپه این بار نه از آلمان که از چین سر برآورده است. این خودرو دانگ‌فنگ Fengguang iX5 نام دارد که چندی پیش برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ رونمایی شد.

زیربرند Fengguang دانگ‌فنگ مخصوص ساخت کراس‌اوورها و ام‌پی‌وی‌ها است و حالا مدل جدید iX5 پرچم‌دار این زیربرند محسوب می‌شود. طراحی بیرونی این خودرو به‌طور کامل از طراحی‌های جعبه‌ای شکل ام‌پی‌وی‌های Fengguang فاصله گرفته و استایلی کاملاً مدرن و پویا را به نمایش گذاشته است که کپی کاری فاحشی هم در آن دیده نمی‌شود. از ویژگی‌های ظاهری قابل‌توجهٔ iX5 می‌توان به جلوپنجرهٔ عریض با خطوط کرومی، چراغ‌های متصل‌به‌هم عقب، سر اگزوزهای یکپارچه درون دیفیوزر و اسپویلر روی سقف اشاره کرد که به‌طورکلی نمای زیبا، هماهنگ و قابل‌تحسینی را به خودرو بخشیده‌اند.

کابین iX5 نیز به همان اندازهٔ بیرون خوب بوده و از ویژگی‌های قابل‌توجهی چون یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ، صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمان D شکل برخوردار است. این در حالی است که این کراس‌اوور کوپهٔ چینی از تکنولوژی‌های زیادی هم بهره‌مند است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به مجموعهٔ هوش مصنوعی مبتنی بر سیستم‌عامل بایدو اشاره کرد که در اصل برای خودروهای خودران توسعه پیدا کرده است؛ اما این سیستم در iX5 بیشتر به‌عنوان یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، ایمنی، ناوبری و امنیتی عمل می‌کند.

به گفتهٔ دانگ‌فنگ، قابلیت‌های این سیستم شامل کنترل صوتی برای درها، پنجره‌ها و سانروف، تشخیص چهره برای ورود به خودرو و روشن کردن آن، کنترل از راه دور با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه، هشدار تغییر خط و هشدار برخورد جلو می‌شود که برای خودرویی چینی با قیمتی در حدود ۱۵ هزار دلار ویژگی‌های بسیار چشمگیری است. دانگ‌فنگ همچنین برای iX5 دو پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته است که شامل یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور و یک واحد ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور می‌شود. انتقال نیروی این موتورها هم توسط دو گیربکس مختلف پنج سرعتهٔ دستی یا CVT صورت می‌گیرد.

به‌طورکلی، دانگ‌فنگ Fengguang ix5 خودرویی بسیار خوب با پیشرانه‌های مناسب و تکنولوژی‌های هیجان‌انگیز است درحالی‌که قیمت آن از حدود تنها ۱۰۰ هزار یوآن معادل ۱۵,۶۴۰ دلار آغاز می‌گردد؛ بنابراین iX5 کراس‌اوور شگفت‌انگیزی به شمار می‌رود. البته خبر بد برای خریداران اینکه این خودرو در چهارماههٔ پایانی امسال به بازار عرضه خواهد شد. البته Fengguang ix5 در بازار تنها نیست چراکه دیگر خودروسازان چینی مانند چانگان و بورگوارد هم کراس‌اوورهای کوپه‌ای را توسعه داده‌اند و حتی شرکتی بنام هوانسو، کپی لامبورگینی اوروس را معرفی نموده است؛ بنابراین عرضهٔ این خودروها، بازار خودروی چین را بسیار جذاب و رقابتی خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. حسام

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (144 ديدگاه)

    نمای بغل و عقبش خوبه اما جلوش یکمی سادست
    ولی در کل خوشمان آمد
    راستی امروز شورای رقابت فرمان افزایش قیمت خودرو رو صادر کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    هوش مصنوعی داره!!! بعد ما میایم میگیم چین فلان و فلان اقا من به شخصه دیگه تسلیمم تحمل ندارم انقدر اینا سریع پیشرفت می کنن ظاهر و موتورش خوبه قیمتش خیلی خوبه یه زمانی چینی ها کالا صادر میکردن چون مردموش کارگر بودن و توان خریدشون پایین الان دیگه مردمشون ثروتمندن و بازار خودشون مهم تر هست مشابه امریکا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Genius

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      ما ایرانیها در دهه 80 محصولات کره ای رو تمسخر میکردیم و در دهه 90 محصولات چینی؛هر دو هم بخاطر حس حقارتی که از پیشرفت اونها و پسرفت سریع خودمون داشتیم.فقط خدا میدونه سال 1400 باید به کدوم کشور حسودی کنیم؟پاکستان،افغانستان،سیرالئون و…!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammadreza

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (223 ديدگاه)

        سال ۱۴۰۰ به هند حسودی میکنیم. وقتی کشور پر از ماهیندرا‌ و تاتا موتورز و هندوستان موتورز بشه هممون مسخره میکنیم که میگیم کی میره میخره آشغاله ماشیناشون، زشته، مشینیم تو همین سایت دور هم بحث میکنیم که آره طرحی عقب به جلو نمیخوره موتور فلانه کپی از فلان خودروست گیربکس بهمانه، کیفیت فلانه و آخرشم در حسرت همون هم میمونیم. بنده خودم از چینی متنفر بودم کلی مسخره میکردم و خیلی چیزای دیگه اما با این شرایطی که واسم پیش اومده میخوام خودروی چینی بخرم. سال ۱۴۰۰ سال هند باید باشه احتمالا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. سام

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    دانگ فنگ اصولا از لحاظ طراحی از چری و جیلی و جک عقب تر بود ولی با عرضه این خودرو وارد سبک جدیدی از طراحی شد که با خودروهای قبلی آن از زمین تا آسمان تفاوت دارد.این خودرو از طرح جذاب و پخته ای برخوردار است و اگر با قیمت مناسبی (کمتر از 100 میلیون تومان) در بازار ایران عرضه شودامکان موفقیت آن زیاد خواهد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (27 ديدگاه)

      البته جک در زمینه طراحی جدیدا پسرفت داشته و خوب نبوده.این دان فنگ هم شبیه محصولات فولکس هست ولی به هر حال جذاب و خوبه.موتورش کمی ضعیفه ولی کارراه بندازه.قیمتش هم با این امکانات شگفت آوره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. هادی 8 سیلندر

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (458 ديدگاه)

    از 1800 تنفس طبیعی 140 اسب گرفتن دمشون گرم این ارزشمنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. saeed

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (69 ديدگاه)

      بسترن بی 50
      جک جی 5
      و …
      1800 و 140 اسب هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Hamid.Hellcat

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    برای فولکس واگن کراس اوور کوپه طراحی کرده!
    دستشونم درد نکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۷ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      دقیقا شبیه به کدام خودروی فولکس واگن است؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. ایمان

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3897 ديدگاه)

    وارد حوزه خطرناکی شده این چینیِ دلبر
    جایی که بزرگانی چون X6 دارن حکمرانی میکنن
    پیشرفت چین از طول و عرض و ارتفاع زمین زده بیرون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. net

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    خیلی بدم میاد از این مدل ماشینها که معلوم نیست کراس اوره یا سدانه اولین بار بی ام و x6 رو اینجوری طراحی کرد و بعد هم بنز یاد گرفت حالا هم شرکتهای چینی.خیلی زشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. کوروش

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان یه نظر سنجی:
    دانگ فنگ ix5 _ لایک
    هوانسو C6 هایوسو (کپی اوروس) _ دیس لایک

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا