خودروهای چینی

لندویند، رنج‌روور به سبک چینی‌ها!

اصلاً قانونی در مورد احترام به حقوق مولف هم در چین وجود دارد؟ قانون به کنار، اصلاً روحیه‌ی برخورد حرفه‌ای چطور؟ من که این‌طور فکر نمی‌کنم! حداقل نه در تمام موارد…

لندویند اکس ۷: شاهکار چینی‌ها در کلون‌سازی!
لندویند اکس ۷: شاهکار چینی‌ها در کلون‌سازی!

این روزها دیگر محال است که محصولی نمونه‌ی چینی نداشته باشد؛ حال تفاوتی ندارد که این محصول یک دمپایی باشد یا یک خودرو! دیگر آی‌فون چینی، پیچ‌ومهره‌ی چینی و لوازم خانگی چینی کاملاً طبیعی و عادی به نظر می‌رسد، به همین دلیل این بار چینی‌ها به سراغ لقمه‌ای بیش از حد بزرگ‌تر از دهانشان رفتند؛ کلون SUV لوکس انگلیسی، رنج روور محبوب! این خودرو که ۹۹٪ آن تقلید ناشیانه و غیرحرفه‌ای از لندروور- رنج‌روور انگلیسی به شمار می‌رود، قیمتی حدود ۱۳۴ تا ۱۴۹ هزار یوآن چین خواهد داشت؛ چیزی حدود ۷۲ تا ۸۰ میلیون تومان. حال نگاهی به نسخه‌ی اصلی رنج‌روور می‌اندازیم:

رنج روور؛ اصالت انگلیسی در قامت یک SUV
رنج روور؛ اصالت انگلیسی در قامت یک SUV

بیایید رو راست باشیم، اگر جای آرم‌ها عوض می‌شد و قبلاً تصویر هیچ‌کدام را ندیده بودیم، مطمئناً در تشخیص نسخه‌ی اصلی و قلابی دچار مشکل می‌شدیم! البته تصویری که در بالا هم می‌بینید در چین توسط Cherry-JLR تولید شده است؛ سازنده‌ای که طی قراردادی با جگوار-لندروور به تولید و مونتاژ خودروهای این ابرکمپانی در چین و باقیمت پایین‌تر می‌پردازد. قیمت فعلی این خودرو در چین چیزی حدود ۳۹۸ تا ۵۵۲ هزار یوآن چین (۲۱۴ تا ۳۰۰ میلیون تومان) تعیین شده است که تقریباً ۳ تا ۴ برابر نسخه‌ی کلون شده قیمت دارد.

LandWind X7
LandWind X7
حال کمی به Landwind و گذشته‌اش بپردازیم. همان‌طور که مطمئناً می‌دانید، قبل از تصاحب لندروور در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی TATA ی هند، فورد مالکیت این برند را بر عهده داشت. داستان زمانی جالب می‌شود که سهام‌داران عمده‌ی Landwind دو کمپانی خودروسازی Jiangling Motors و Changan Auto هستند؛ شرکای فورد موتورز در چین!

لندویند اکس۷؛ کلون رنج‌روور
لندویند اکس۷؛ کلون رنج‌روور

تصویر بالا متعلق به لندویند چینی است و بد نیست که با هم مقایسه‌ای حول اندازه‌های این دو خودرو داشته باشیم:

رنج‌روور تحت لیسانس ۵ در:

  • طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برحسب میلی‌متر: ۴۳۶۵، ۱۹۰۰ و ۱۶۳۵
  • فاصله‌ی دو محور برحسب میلی‌متر: ۲۶۶۰
  • وزن برحسب کیلوگرم: ۱۸۵۰

لندویند اکس ۷:

  • طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برحسب میلی‌متر: ۴۴۲۰، ۱۹۱۰ و ۱۶۳۰
  • فاصله‌ی دو محور برحسب میلی‌متر: ۲۶۷۰
  • وزن برحسب کیلوگرم: ۱۷۷۵

از نظر اندازه که این دو خودرو هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ مگر چند میلی‌متر را تفاوت به شمار می‌آوریم؟ جالب است که حتی رنج‌روور تحت لیسانس ۷۵ کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه‌ی کلونی باسکول شده است! در پایین تصویر نسخه‌ی تحت لیسانس را می‌بینیم:

آیا نیاز به معرفی رنج‌روور هم هست؟
آیا نیاز به معرفی رنج‌روور هم هست؟
چرخ‌های X7 «بی‌کیفیت‌تر» به نظر می‌رسد. البته این کاملاً مشخص است که هرچند از نظر طراحی این دو خودرو شباهت ۹۹ درصدی به هم دارند اما حداقل از نظر کیفی ۲۰۰٪ تفاوت بین این دو SUV وجود دارد! منبع (که خود نیز اهل چین است!) چرخ‌های X7 را «زیباتر» دانسته، ولی به نظر من که این چرخ‌ها به‌هیچ‌وجه ابهت رنج روور را ندارند و فریاد «من چینی هستم!» را سر می‌دهند! نوبت به مسائل فنی‌تر می‌رسد:

LandWind X7
رنج‌روور تحت لیسانس ۵ در:
مطمئناً موتور فوردی که در این خودرو بکار رفته است حرفی برای خودروی چینی باقی نخواهد گذاشت. رنج‌روور تحت لیسانس از یک موتور ۳ لیتری توربوشارژ با ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. همچنین تعداد اسب‌های بخار این خودرو AWD (تمام چرخ‌ها متحرک) برابر ۲۴۰ واحد است. مصرف سوخت رنج‌روور حدود ۱۰/۸ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

لندویند اکس ۷:

البته موتور این SUV چینی نیز چندان ضعیف نیست؛ به هر حال میتسوبیشی هم یکی از بهترین خودروسازان دنیا است! این موتور توربوشارژ با حجمی معادل ۲ لیتر از گشتاوری معادل ۲۵۰‌ نیوتن‌متر و همینطور ۱۹۰‌ اسب‌بخار بهره می‌برد. قابل ذکر است که برخلاف رنج‌روور، لندویند اکس۷ تنها از محور جلوی متحرک بهره می‌برد و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۰/۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند. به هر حال قرار نیست که هر کمپانی چینی توانایی کپی کردن مشخصات فنی را نیز در کنار ظاهر داشته باشد!

طراحی شرقی؛ به مذاق من که خوش می‌آید!
طراحی شرقی؛ به مذاق من که خوش می‌آید!
تفاوت در دیدگاه و فلسفه‌ی شرق و غرب اینجاست که بیداد می‌کند! اصلاً چین را فراموش کنید، کابین هیوندای را مثال با پژو مقایسه کنید، آی‌فون ۶ را با پرچم‌داران سامسونگ مقایسه کنید؛ عمده تمرکز غرب بر روی اضافه کردن امکاناتی است که «کارایی» لازم را داشته باشد و هیچ موردی بدون اثبات کارایی و مفید بودن آن به اغلب محصولات غربی اضافه نمی‌شود. اما حال به شرق بازگردیم، اغلب محصولات شرقی مملو از امکانات کارآمد و صد البته غیر کارآمد است. من هم به هر حال ایرانی هستم و سلیقه‌ام بیشتر به سمت طراحی شرقی تمایل دارد، به همین دلیل طراحی داخلی لندویند اکس ۷ چینی را بیشتر می‌پسندم و از کنسول وسطی خودرو نیز بسیار لذت می‌برم، اما این صرفاً دلیل برتری این طراحی نیست!

سادگی حرف اول را می‌زند!
سادگی حرف اول را می‌زند!
همان‌طور که می‌بینید، طراحی داخلی رنج‌روور بیشتر بر روی سادگی تمرکز دارد؛ ممکن است که صفحه‌نمایش لمسی کنسول وسط خودرو از لحاظ اینچی مغلوب خودروی چینی باشد، ام مطمئن باشید که این صفحه‌نمایش پس از مدتی از کار نمی‌افتد، مطمئن باشید که حساسیت آن به فشار دست بسیار بسیار بیشتر از نمونه‌ی چینی است! فکر هم نکنم که اتاق این خودرو پس از مدتی به صدا درآید و چرم‌های صندلی‌اش پوسته‌پوسته شود؛ هرچند که به زیبایی نسخه‌ی چینی نیستند!

اصلا به زیبایی رنج‌روور نیست!
اصلا به زیبایی رنج‌روور نیست!
از نظر من که طراحی پشتی نسخه‌ی چینی افتضاح است! کاش اینجا هم چینی‌ها بیشتر «کپی/پیست» می‌کردند! در ضمن،‌ به نظر می‌رسد که استحکام بدنه‌ی این خودرو به‌مراتب کمتر از نسخه‌ی اصلی باشد؛ چشم‌بسته غیب می‌گوییم!

ابهت؛ واژه‌ی مناسب‌تری یافت می‌شود؟
ابهت؛ واژه‌ی مناسب‌تری یافت می‌شود؟
رنج‌روور فوق‌العاده است… چینی‌ها حتی مدل اگزوز این خودرو را نیز دقیقاً کپی برابر اصل کلون کرده‌اند! منبع (سایت CNC) از نظر خودش سؤال خیلی مهمی را مطرح کرده است:

سؤال ۱ زیلیون دلاری: آیا این خودرو موفق می‌شود؟

معلوم است که می‌شود! چینی‌ها فرهنگشان همین است! محصولات بی‌کیفیت درجه‌ی چند کلون‌شده را می‌خرند و لذت می‌برند! داد تمام مردم چین از قیمت‌های رنج‌روور تحت لیسانس که زیر نظر Tata-JLR توسط Cherry-JLR ساخته می‌شود، به آسمان رسیده است! آن‌ها دوست دارند که سوار یکی از بهترین و لوکس‌ترین SUV های جهان (یا حداقل شبیه‌اش) شوند، اما نه به هر قیمتی، بلکه به پایین‌ترین قیمت ممکن!

LandWind-X7
LandWind-X7
البته باز هم وضعیت چین خوب است، خودشان تولید می‌کنند، خودشان استفاده می‌کنند و خودشان هم پشتیبانی! تأسف را باید به حال کشورهایی خورد که بی‌کیفیت‌ترین خودروهای چینی را برای استفاده‌ی مردم وارد می‌کنند؛ کشورهایی که مردم باید بین یک کیا پراید -که همان ۲۰ سال پیش پرونده‌اش در دنیا بسته شد- و یا کلون‌های چینی انتخاب کنند. خوشحالیم که حداقل در ایران غیر از پراید و خودروهای چینی، کلون‌های پژو ۴۰۵ را نیز می‌توان انتخاب کرد!
منبع: CNC

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر مقدم

نویسنده و ویراستار، دانشجوی مهندسی مکانیک و یک عشق تنیس!

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    والا داده ما ایرانی ها هم درومده دیگه بسته بابا چقدر پژو 405 و پارس و پراید واقعا بس نیست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. شهریار

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (176 ديدگاه)

    دست شما درد نکنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sasan

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    ایده و الگو گرفتن عیبی نداره و همه این کارو انجام حتی کمپانی ها ی بزرگ .اما این دیگه یه کپی برداری محض.بعد چین یه کشور صنعتی بزرگ با سرمایه بی انتها با ایران شما نمی تونید مقایسه اش کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    صد در صد مطمعن باشید که بازار رو در دست میگیره .
    من ماشین بازم و تجربه ای که تا حالا دارم میدونم که بازارو کلا گرفته .
    ضمنا هرچی باشه بهتر از آشغالای داخلی هستش هر چند به نوبه خودش عالیه .
    واگه قیمتی در حدود80تا95داشته باشه میترکونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. arman

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نخریدا پولاتونو بدید تیبا صفر بخرید موتورش تو عرض یه هفته میسوزه صددرصد تضمینی خخخخخ بخدا که این چینیا شرفشون ازتولیدات ایرانی بهتره خودروی مارکم که باید ده برابر قیمت بخری پس واسه استارت اینا بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۱۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با این قیمت عالیه تو ایران میترکونه از mg GSخوشگل تره الان چینیا مخلوطه بزنeکلاس با بی ام و۳۲۸ رو میزنن که اسمشم تو ایرانbaic senovaس که موتوره قویم داره کلا سگش به ماشین ایرانی میرزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. هوشنگ

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیاییم یکبار، فقط برای یکبار شرف داشته باشیم و برای همیشه بساط این مافیای خودرو رو جمع کنیم. شعار هم فقط یه چیز باشه، آزادی واردات خودرو بدون هیچ تعرفه گمرکی!
    این آقایان مردم را احمق فرض کردند. به بهونه جلوگیری از خروج ارز، همون واردات با اون تعرفه 150 درصدی را هم بستند. یعنی همونم نمی تونن تحمل کنن! ما سالانه حدود 80 میلیارد دلار واردات داریم، 1 میلیاردش مال خودرو، بقیه اش مال چیه؟ گندم! گوشت گاو! چایی! موز! … و صد البته قطعات پراید و پژو! برای هر ماشین به گفته خودشون 3000 دلار ارزبری دارن! مثلا پرایدی رو که بزور 7000 دلار هم نمی ارزه 3 هزارتا براش واردات دارن! می رن چایی رو با ارز دولتی وارد می کنن با ارز آزاد صادرش می کنن! موز هم یادمون نره چون خیلی بهش احتیاج داریم! دلارو گرون می کنیم تا بعضی از مافیاها سود ببرن، بعد گوشت داخل را قاچاق می کنیم خارج تبدیل به دلارش می کنیم بعد می ریم با هواپیما وارد می کنیم! یعنی اینطوری 80 میلیارد دلار واردات داریم! بعدش به این نتیچه می رسیم که اون 1 میلیارد دلار خودرو خارجی خیلی ضرر داره! شما اگه خیلی نگران خروج ارز بودید می رفتید سراغ اون 20 میلیارد دلاری که مافیای پتروشیمی همین امسال برده و معلوم نیست چیکار کرده! یعنی بیست سال واردات خودروی خارجی رو توی چند ماه کشیده بالا و برنگردونده!
    آقا جمع کنید این بساط کلاهبرداریو! ملت را چارپا فرض کردید؟ بازارو می بندید که بتونید این فرغونا را به هر قیمتی که دلتون خواست به مردم بندازید!
    شما را به خدا، بیاییم یکبار برای همیشه، با اتحاد کمر این مافیا رو خرد کنیم! فقط نخریم! فقط نخریم! فقط نخریم!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا