خودروهای چینی

حضور قدرتمند گک موتور در نمایشگاه دیترویت

گروه خودروسازی گوانگژو یا به‌صورت مخفف گک موتور (GAC Motor) یکی از خودروسازانی چینی است که به‌طورجدی برنامهٔ حضور در بازار ایالات‌متحده را دنبال می‌کند. هرچند این شرکت هنوز فروش خودروهای خود در آمریکا را آغاز نکرده ولی بااین‌حال امسال هم تعداد زیادی از محصولاتش را در نمایشگاه دیترویت به نمایش درآورده است. برجسته‌ترین خودروی گک در نمایشگاه دیترویت امسال کانسپتی بنام Entranze است که اولین خودروی طراحی شده در مرکز طراحی آمریکای شمالی گک محسوب می‌شود.

هرچند در غرفهٔ گک در دیترویت این کانسپت بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است اما تعداد زیادی از محصولات تولیدی این شرکت نیز در اینجا به نمایش درآمده‌اند که قطعاً ارزش توجه کردن را دارند. هرچند گک پیش‌ازاین اعلام کرده که قصد دارد تا پایان دههٔ میلادی جاری فروش خودروهای خود را در بازار ایالات‌متحده آغاز کند اما هنوز هیچ‌کدام از محصولاتش آمادهٔ فروش در این کشور نیستند زیرا هیچ‌یک از خودروهایی که در دیترویت امسال به نمایش درآمده‌اند به چراغ‌های شب‌نمای الزامی در قوانین ایمنی دولتی ایالات‌متحده مجهز نیستند و صفحه آمپر تمامی آن‌ها نیز بر اساس سیستم متریک است.

بااین‌حال کیفیت محصولات گک، کارشناسان آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است زیرا متریال داخلی آن‌ها به‌طورکلی قابل‌قبول بوده و کیفیت ساخت آن‌ها بالاتر از حد متوسط است. همچنین تقریباً تمامی محصولات این شرکت طراحی زیبایی دارند تا جایی که به نظر می‌رسد این خودروها توسط شرکت‌هایی معتبر و باسابقه طراحی شده باشند. این در حالی است که طراحی هیچ‌کدام از محصولات گک به‌طور مستقیم از خودروهای معتبر جهانی کپی‌برداری نشده است.

به‌زودی فروش محصولات گک در بازار ایالات‌متحده آغاز می‌شود و به‌احتمال‌زیاد این شرکت تا سال آینده محصولات خود را برای عرضه در این کشور آماده خواهد کرد زیرا گک هم‌اکنون محصولاتی تولید می‌کند که به سلیقهٔ خودرویی آمریکایی‌ها بسیار نزدیک است. مثلاً کراس‌اوورهای GS5، GS7 و GS8 و همین‌طور مینی‌ون GM6 بشدت کارشناسان آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده‌اند. حال در ادامهٔ این مطلب نگاهی خواهیم داشته به تمامی محصولات گک که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ به نمایش درآمده‌اند.

GA4

این یک سدان کامپکت است که برای اولین بار رسماً در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ به‌عنوان جایگزین سدان قدیمی GA5 رونمایی شد. GA4 با دو پیشرانهٔ مختلف ارائه می‌شود. موتور اول یک واحد ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و دومی یک نمونهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۳۷ اسب بخار قدرت است. این خودرو مدت کوتاهی بعد از رونمایی، با قیمتی بین ۷۳,۸۰۰ یوآن (۱۰,۹۰۰ دلار) تا ۱۱۵,۸۰۰ یوآن (۱۷,۰۰۰ دلار) از ژانویهٔ ۲۰۱۸ در بازار چین عرضه شد. عرضهٔ این سدان کامپکت در بازار ایالات‌متحده نیز برای امسال برنامه‌ریزی شده است. گک GA4 در بازار آمریکا با رقبایی چون هوندا سیویک و هیوندای الانترا مواجه خواهد بود.

GM8

این خودرو یک مینی‌ون بزرگ یا فول سایز است که برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۷ رونمایی شد. GM8 اولین مینی‌ون گک محسوب می‌شود و این شرکت برای اولین بار با این خودرو به بازار مینی‌ون‌ها وارد شد. سازندهٔ چینی این ماشین را با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه می‌کند که ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. GM8 در سه‌ماههٔ نخست سال گذشته با قیمتی بین ۱۷۶,۸۰۰ یوآن (۲۶,۱۰۰ دلار) تا ۲۵۹,۸۰۰ یوآن (۳۸,۳۰۰ دلار) به بازار چین عرضه شد. اگر این مینی‌ون در بازار ایالات‌متحده عرضه شود باید با خودروهایی مثل کرایسلر پاسیفیکا و هوندا اودیسه به رقابت بپردازد.

GM6

این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ رسماً به نمایش عمومی درآمد، یک مینی‌ون میان سایز است و در جایگاهی پایین‌تر از GM8 قرار می‌گیرد. این دومین مینی‌ون گک محسوب می‌شود. سازندهٔ چینی برای این مینی‌ون یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو را در نظر گرفته که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. GM6 از سه‌ماههٔ سوم سال گذشته با قیمتی از ۱۰۹,۸۰۰ یوآن (۱۶,۲۰۰ دلار) تا ۱۵۹,۸۰۰ یوآن (۲۳,۶۰۰ دلار) در بازار چین عرضه شده است.

GS3

GS3 یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است و کوچک‌ترین کراس‌اوور ساخت گک محسوب می‌شود. این خودرو در ابتدا در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۷ رونمایی شد و سپس در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ نیز به نمایش درآمد. برای GS3 هم همان پیشرانه‌های سدان GA4 شامل ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۴ اسب بخاری و ۱.۳ لیتری توربوشارژ ۱۳۷ اسب بخاری ارائه می‌شود. گیربکس‌ها نیز شامل دو نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک می‌شود. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت در بازار چین با قیمتی بین ۷۳,۸۰۰ یوآن (۱۰,۹۰۰ دلار) تا ۱۱۶,۸۰۰ یوآن (۱۷,۲۰۰ دلار) قابل خریداری است.

GS4

این ماشین یک کراس‌اوور کامپکت است و قدیمی‌ترین کراس‌اوور در حال تولید گک به‌حساب می‌آید. نسخهٔ پیش‌تولید یا کانسپت GS4 در ابتدا در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ رونمایی شد و سپس نسخهٔ نهایی و تولیدی آن در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۵ در معرض دید عموم قرار گرفت. پیشرانهٔ پایهٔ این خودرو همان نمونهٔ ۱.۳ لیتری توربوشارژ مدل کوچک‌تر GS3 است اما برای GS4 یک موتور قوی‌تر ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۲ اسب بخار قدرت هم قابل انتخاب است. نیروی این موتورها توسط گیربکس‌های هفت سرعتهٔ اتوماتیک و هفت سرعتهٔ دوکلاچه صرفاً به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. GS4 با قیمتی بین ۸۹,۸۰۰ یوآن (۱۳,۲۵۰ دلار) تا ۱۵۱,۸۰۰ یوآن (۲۲,۴۰۰ دلار) در بازار چین عرضه می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار این کشور است.

GS5

نسل اول GS5 در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۱ رونمایی شده و اولین کراس‌اوور گک به‌حساب می‌آمد. این خودرو با یک فیس‌لیفت تا سال ۲۰۱۷ روی خط تولید باقی ماند و سپس حدود یک سال بعد، در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۸ نسل دوم آن رسماً رونمایی شد. نسل دوم GS5 کاملاً نسبت به نسل قبلی متحول شده است. برای این خودرو یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو در نظر گرفته شده که در دو سطح قدرت ۱۵۲ و ۱۷۰ اسب بخار ارائه می‌شود. انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. برخلاف کراس‌اوورهای قبلی گک، برای GS5 سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود. این خودرو در بازار چین بین ۱۰۹,۸۰۰ یوآن (۱۶,۲۰۰ دلار) تا ۱۶۹,۸۰۰ یوآن (۲۵,۰۰۰ دلار) قیمت دارد.

GS8

این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ رونمایی شد، یک کراس‌اوور میان سایز سه ردیفه است که بزرگ‌ترین محصول گک یا پرچم‌دار آن محسوب می‌شود. GS8 به یک موتور ۲ لیتری توربو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. این ماشین یکی از مناسب‌ترین محصولات گک برای عرضه در بازار ایالات‌متحده محسوب می‌شود و به همین دلیل تاکنون چندین بار در نمایشگاه دیترویت به نمایش درآمده است. GS8 که در بازار ایالات‌متحده باید با خودروهایی مثل تویوتا هایلندر و جی‌ام‌سی آکادیا به رقابت بپردازد، در بازار چین با قیمتی بین ۱۶۳,۸۰۰ یوآن (۲۴,۲۰۰ دلار) تا ۲۵۹,۸۰۰ یوآن (۳۸,۳۰۰ دلار) عرضه می‌شود.

GS7

این خودرو که نسخهٔ کوتاه‌تر و پنج‌نفرهٔ GS8 محسوب می‌شود، رونمایی جهانی آن در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ انجام گرفت. این مدل فاصلهٔ محوری و طول کمتری نسبت به GS8 دارد اما ظاهر آن کاملاً با برادر بزرگ‌ترش یکسان بوده و فقط در طراحی ستون C با آن متفاوت است. GS7 هم به همان موتور ۲ لیتری ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است اما در کنار آن یک موتور کوچک‌تر ۱.۸ لیتری توربو با ۱۸۸ اسب بخار قدرت هم برای آن ارائه شده است. این کراس‌اوور میان سایز از ژوئن سال ۲۰۱۷ با قیمتی بین ۱۴۹,۸۰۰ یوآن (۲۲,۱۰۰ دلار) تا ۲۰۹,۸۰۰ یوآن (۳۰,۹۰۰ دلار) در بازار چین عرضه شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. پیکان جوانان گوجه ای

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    با عرضه احتمالی این خودرو برای اولین بار میتونیم میزان ایمنی واقعی خودروسازهای چین ببینیم چون هر دو سازمان ایمنی امریکا اونو تست میکنن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۲۹ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (752 ديدگاه)

      میتونه استانداردها رو بگیره .
      راه مبارزه برای چینی ها خودروهای الکتریکیه که تویوتا و هوندا و خودروسازای المانی واردش نشدن هنوز جدی .
      وگرنه مبارزه در زمین خودروهای معمول الان شانسی برای پیروزی باه دلیل وجود این همه خودروساز جا افتاده ندارند

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. m4

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (294 ديدگاه)

    کپی در انواع مختلف!!!
    هر کدوم از روی یه ماشینی کپ شده :)

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. 917

      ۲۹ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (310 ديدگاه)

      دیگه بامزه نیست!?
      زیر پست ماشینای چینی پر شده از کامنت تکراری و اعصاب خورد کن که فلان جاش تقلید فلان ماشینه و …

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. آرمان

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (85 ديدگاه)

    در کل دلنشین بود .
    ما به راحتی میتوانستیم در این جایگاه باشیم .
    اما حیف و صد حیف
    خاک بر سر شده ایم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. AMANTE

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    صنعت خودروسازی چین و ( گک موتور ) امیدوارم در آمریکا خوب فروش کنید و موفق باشید.
    چینی ها بتونن خودرو هاشون رو با طراحی شرقی یا شرقی آمریکایی، کیفیت، نوآوری و فناوری، اطمینان و ایمنی و قیمت مناسب ارائه کنن. بعد مدتی راحت تو بازار آمریکا جا می افتن و پیشرفت میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۲۹ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (752 ديدگاه)

      درستهخ ولی جا افتادن سخته مخصوصا وقتی انقدر خودرو ساز هست دوستم گفت اونجا این جمله ورد زبونه
      کیفیت و زیبایی المانی
      استهلاک کم و طول عمر لکسوس تویوتا هوندا
      تنها راه چینی ها خودرو برقیه چون مهمترین قسمتش که مربوط به باطریه چینی ها حرف زیادی برای کفتن دارند در مورد باطری هم بحث سرعت رسیدن به تولید انبوه به اندازه کیفیت باطری مهمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMANTE

        ۲۹ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (1855 ديدگاه)

        بله چین بتونه خودروهای الکتریکی رو قبل کمپانی های مطرح مثل ( فولکس واگن ) که می خواد محصولات الکتریکی برای عموم مردم تولید و عرضه کنه.
        معرفی و تولید و عرضه کنه برای صنعت خودرویی چین خیلی خوب میشه مخصوصا با تجربه ی که چین تو ساخت باتری ها داره ولی همینطور ریسک بالایی داره که بخوان همون اول با محصولات الکتریکی وارد بازار خودروی آمریکا بشن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی قیمتاشون خوبه خصوصا با شناختی که از اپشن دوستی چینی ها میره ارزش پرداختیش بیش از قیمته و معمولا در امریکا ماشینو ده سال نگه نمی دارن پس باید منتظر موند و دید چقدر ازش استقبال میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. me84

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    لری پیج یکی از بنیانگذاران گوگل حرف قشنگی زده. یه بار تو یه سمینار گفته: من از یاهو و مایکروسافت و اپل و فیس بوک و کلیه شرکتهای رده بالایی که الان به نوعی تو صنعت IT رقیب گوگل هستن ترسی ندارم. ترس من از اون نوجوانیه که الان داره تو اتاق خونشون چیزی میسازه و ما زمانی میفهمیم چی ساخته که اون تبدیل شده به یه غول بزرگ و تمام معادلات همه مارو بهم زده.
    تو صنعت خودروسازی، شرکتهای بزرگ و معتبر امثال گوگل هستن و شرکتهای چینی همون نوجوان توی اتاقش. حالا هرچقدر هم کپی کنه یا موتور ضعیف بذاره یا ایمنیش و کیفیتش کم باشه یا چه میدونم چرخاش کوچیک باشه و ووو…….. در هر صورت داره میره جلو و چیزی که مهمه همینه که داره با تمام توان میره جلو. همین کافیه که تو خودروساری معادلات رو بهم بزنه.
    احتمال خیلی قوی بعدشم نوبت هنده. اونا هم بشدت دارن رو زیرساختهاشون کار میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۹ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      اتفاقا یکی از دلایل برتری امریکایی توجه شدید به نو اوری هستش و در دنیا با اختلاف اولین کشور در استارت اپ ها هستن یک مقاله جالی در مورد mit خوندم نوشته بود در و دیوار این دانشگاه پر از اگهی هستش البته نه اگهی استخدام اگهی مشارکت برای یک کار جدید و اصولا دانشگاهایی مثل هاروارد و‌ام ای تی کارمند پرورش نمیدن بلکه کارافرین تحویل جامعه می دهند بعد از امریکا اس… دومین کشور هستش و این تفاوت اشکار یک سیستم‌موق مدرن مدیریتی امریکایی هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امیر

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (202 ديدگاه)

    (صفحه آمپر تمامی آن‌ها نیز بر اساس سیستم متریک است.)
    میشه اینو توضیح بدید؟ یعنی چی بر اساس سیستم متریکه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. شایان

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ۱۵۰۰ سی سی ها در سرزمین ۷ لیتری ها!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا