خودروهای چینیلیفان

آشنایی با تاریخچه و عملکرد شرکت لیفان

تجربه سالیان عمر، این نکته را به انسان یادآور می‌شود که چنانچه صنعتگر و یا سازنده‌ای ولو کم‌تجربه، گام در مسیر توسعه و پیشرفت نهاد و در پی آن عیوب محصولاتش را هم برطرف نمود، می‌توان به او اطمینان کرد. این امر همچنین بدان معناست که سازنده مذکور، هدف دارد، برنامه دارد و آینده‌نگری و برنامه‌ریزی را سیره عمل خود ساخته و صدالبته در پی ارضای خاطر مشتریان خویش است؛ بی‌شک کمپانی لیفان را می‌توان مصداق این امر دانست، شرکتی که امروزش بهتر از دیروزش است و بی‌شک فردایش به از امروز.

lifan badge
لیفان، یک شرکت خصوصی چینی است که در سال ۱۹۹۲ میلادی و توسط شخصی به نام ین مین شانگ (YIN MINGSHAN) بنا نهاده شد. محل احداث آن نیز منطقه‌ای به نام چونگ کینگ (CHONGQING) می‌باشد که در جنوب شرقی چین قرار دارد. مین شانگ، فعالیتش را با یک تعمیرگاه نسبتاً کوچک موتورسیکلت آغاز نمود که در بدو امر، تعداد کارکنانش تنها ۹ تن بود؛ اما بعد از دو دهه، آن‌چنان دامنه کارش بالا گرفت که این تعداد از ۱۳ هزار تن نیز فراتر رفت و پس از طی ۱۷ سال هم نامش در ردیف ۵ کمپانی بزرگ موتورسیکلت‌ساز چین جای گرفت. شرح حال مینگ شان شباهت بسیاری به بنیان‌گذار شرکت هوندا یعنی سوئیشیرو (هوندا) دارد. وی نیز کارش را با ساخت و تعمیرات موتورسیکلت آغاز نمود و پس از طی چند دهه وارد عرصه خودروسازی گردید. البته شباهت دردساز دیگری هم در این بین وجود دارد و آن‌هم مربوط به نام‌گذاری موتورسیکلت‌های این شرکت است. نام اولیه شرکت لیفان در بدو شروع بدین‌صورت بود:
“Chongqing Hongda Auto Fittings Research Centre”
این نام در سال ۱۹۹۷ میلادی به لیفان تغییر یافت. از همان آغاز نیز، موتورسیکلت‌های ساخت این شرکت با نام “HONGDA” روانه بازار می‌شدند و این وضع تا سال ۲۰۰۴ میلادی ادامه داشت (علیرغم تغییر نام شرکت). از آنجایی که این نام از شباهت‌های بسیاری با نام هوندای ژاپن برخوردار بود، این شرکت بابت این قضیه، از لیفان نزد دادگاه‌های چین شکایت نمود و در نهایت هم قضات دادگاه پس از شور و بررسی بسیار، حق را به شرکت هوندا دادند و لیفان را به پرداخت غرامتی معادل ۱.۴۷ میلیون یوآن محکوم نمودند. بگذریم!

LIFAN KP150
LIFAN KP150
LIFAN LF250 cruiser
LIFAN LF250 cruiser
Lifan 320
Lifan 320
نخستین کارخانه مونتاژ لیفان در خارج از مرزهای چین، در سال ۱۹۹۹ میلادی و در کشور ویتنام پا به عرصه وجود نهاد. این مجموعه به تولید موتورسیکلت و قطعات آن می‌پردازد و در چند سال اخیر، سواری‌های لیفان را هم به مجموعه تولیدات خود اضافه نموده است. ناگفته نماند که به علت درآمد سرانه پایین ویتنام، هنوز هم موتورسیکلت نقش اساسی را در حمل‌ونقل و جابه‌جایی مسافر در این کشور ایفاء می‌کند. در سال ۲۰۰۳ میلادی، این شرکت ساخت اتوبوس را آغاز نمود و در اواخر سال ۲۰۰۵ میلادی، نخستین خودروی سواری این شرکت به نام لیفان ۵۲۰ روانه بازارهای جهانی گردید. این خودرو در کشور ما نیز مونتاژ می‌شد که بعدها جای خود را به سدان ۶۲۰ داد. نخستین خودروی کراس‌اوور این شرکت نیز مدل X60 می‌باشد که خودرویی کاملاً نام‌آشنا برای هم‌وطنانمان است.

Lifan X60 AT
Lifan X60 AT
Lifan 620
Lifan 620
درزمینهٔ صادرات هم این شرکت تاکنون توانسته در ۵۱ کشور دنیا محصولاتش را به فروش رساند و نکته جالب هم اینجاست که از سال ۲۰۰۱ میلادی تا به امروز، موتورسیکلت‌های این شرکت در کشور ژاپن هم فروخته شده و از سال ۲۰۰۳ میلادی نیز مجوز صادرات به ۱۸ کشور اروپایی را هم اخذ نموده‌اند. این شرکت از نظر صادرات خودرو هم رشد بسیاری را شاهد بوده است، به‌طوری‌که حجم این صادرات از ۴/۹۹۰ دستگاه در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۶۰,۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش یافته است. شاید در یک نگاه، این عدد چندان چشمگیر نباشد ولی این نکته را هم نباید از یاد برد که هیچ‌گاه مجموع صادرات خودروسازان وطنی‌مان در بهترین شرایط نیز به این رقم نزدیک نشده است. هم‌اکنون، مهم‌ترین بازارهای صادراتی خودروهای لیفان را کشورهایی همچون برزیل، شیلی، روسیه، جمهوری آذربایجان، اتیوپی، ایران و عراق و… تشکیل می‌دهند.

Lifan 720
Lifan 720
Lifan 530
Lifan 530
lifan 820
lifan 820
Lifan 630
Lifan 630
در حال حاضر ارزش‌های محوری شرکت لیفان بر سه رکن قرار دارد: نوآوری، صادرات و شهرت نیک. به همین سبب هم است که به مسئله تحقیق و توسعه به‌عنوان عامل کلیدی رشد و سودآوری نگریسته می‌شود و در این راستا نیز، لیفان یک مرکز پژوهشی پیشرفته، با صرف هزینه‌ای معادل ۲۰۰ میلیون یوآن بنیان‌گذاری نموده است که در آن تمامی امور مربوط به یک خودرو اعم از طراحی بدنه، پیشرانه، شاسی و آنالیز صدا و لرزش و… انجام می‌گیرد. همچنین در این مجموعه، پیش از ارائه هر خودروی جدیدی به بازار، حداقل ۱۶ تست حرفه‌ای بر روی تمامی اجزای آن صورت می‌پذیرد. از جدیدترین دستاوردهای این موسسه را هم می‌توان توسعه و تکوین پیشرانه‌های ۲.۴ لیتری، برشمرد. علاوه بر آن، کار پیوسته و مداوم در جهت ارائه خودروهای برقی را هم باید به سلسله فعالیت‌های این مرکز اضافه نمود. نخستین محصول از این نوع نیز لیفان ۶۲۰ با پیشرانه الکتریکی است.

Lifan X50
Lifan X50
در حال حاضر، عمده تولیدات شرکت لیفان شامل را مدل‌هایی همچون ۳۲۰،۳۳۰،۵۲۰i و ۵۳۰،۶۲۰،۶۳۰،۷۲۰،۸۲۰ و کراس‌اوورهای X50 و X60 دربر می‌گیرد. همچنین قرار است که در آینده‌ای نزدیک، مدل‌های همچون X40،X70 و X80 هم به این لیست اضافه شوند.

Lifan X70 SUV
Lifan X70 SUV
Lifan X40
Lifan X40
Lifan X80
Lifan X80
در مجموع این کمپانی توانسته در سال ۲۰۱۳ میلادی، تعداد ۳۷۰,۸۰۰ دستگاه خودرو، ۱,۴۸۸,۹۰۰ دستگاه موتورسیکلت و همچنین ۳,۵۶۳,۱۰۰ عدد پیشرانه را تولید نماید که درآمدی معادل ۲۶ میلیارد یوآن را نصیب آن نموده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. صادق

    ۳ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    کاش پدال و نویسنده هاش که ادعای آگاه سازی دارن، کمی دست از ترس برمیداشتن و کمی هم راجب شرکت افتضاح کرمان موتور صحبت میکردن که دو ساله لیفان ازشون خریدم و بیچارم کردن. آقایون به اصطلاح مهندس کرمان موتور حتی نمیتونن یه پیچ از همین ماشین های چینی رو درست باز و بسته کنن. یکی نیست بهشون بگه اگه تعمیرش رو بلد نیستین دیگه چرا اینجور ماشین ها رو وارد میکنین؟
    اشغالی ترین ماشین چینی شرف داره به آهن پاره های ایرانی…ولی حیف که همین ماشین های چینی هم دست یه کار نا بلد هایی مثل کرمان موتور و مهندس هاش افتاده…. کاش پدال و نویسنده هاش متوجه بشن که گشتاور یه ماشین برای مردم م با این وضعیت بد اقتصادی فقط یه حرف هستش و براشون خدمات پس از فروش مهمتره… بررسی خدمات پس از فروش فاکتوریه که همیشه توی پدال یا از قلم میافته یا فقط یه شاره میشه بهش! یه کم به فکر مردم باشین توروخدا

    موافقم 11
    مخالفم 1
  2. مهسا

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لیفان و جک چند ساله که به ایران وارد میشن و اول هر کاری مشکلات وجود داره و بدون عیب و نقص نیست . با اینه چیزی از ورود و مونتاژ این دو ماشین ( لیفان – جک ) به ایران نمیگذره ، در شرایط فعلی من شخصا راضی هستم هم از خدمات پس از فروش و هم قطعات . و چیزی که برای من جالب بود برخورد درست و مودبانه پرسنل کرمان موتور با مشتریان هستش . من با یکی از نمایندگی های تازه تاسیس اصفهان در مورد خودروی جک برخورد داشتم و با اینکه تازه تاسیس بودند فوق العاده حرفه ای ومسلط بودند . من شخصا راضی هستم .

    موافقم 2
    مخالفم 6
  3. سارا

    ۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقتتون بخیر عذرخواهی میکنم میخواستم بدونم قیمت خودروهای لیفان 320 و 330 چه قد است و آیا امکانش هست که این خوردهای با پلاک ملی استفاده کنیم؟ضمنا پلاک موقت یا منطقه ازاد چه قد است؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. سعید

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشین خوبی هست این مدل x60 at ولی از موقعی که خریدم تا الان که ۱۱ ماه شده ی قطعه ای خراب اش به نام کاتالیزور که هر کاری کردیم از شهرستان مربوطه گرفته تا خود تهران این قطعه رو نتونستن فراهم کنن????!!!!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. حمید

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (48 ديدگاه)

    من سه ساله لیفان ایکس 50 دارم. از همه لحاط از ماشین ایرانی بهتره و هیچ خرجی نداره.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. اسماعیل

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دوساله x60 دارم شرف داره به ماشینهای داخلی همش میگن حمایت کنین حمایت کنین خب کیفیت رو فدای جیبتون نکنین تا حمایت داشته باشین

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. مرتضی

    ۱۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    موتورهای لیفان هم ساخت همین کمپانی هست؟ در حال حاضر قیمت موتور برقی لیفان چند است؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Mohsen.m

    ۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من درسال ۹۲ اول یک لیفان ۵۲۰ کارکرده مدل۸۹خریدم دوگانه کارخانه بود حتی کپسولشم خارجی بود،یه بارهم اذیت نکرد.بخداهرکس سیستم گازشو میدیدحیرت میکرد.خلاصه تا سال ۹۶استفاده کردم.توچهارسال،فقط یه بارسیم کلاج پاره شد،عوض کردم شست هزارتومن، ویه بارتسمه تایم هنگام رانندگی پاره شدعوض کردم کلا شدصدوپنجاه تومن دیگه هیچ خرجی برام نداشت. بخدا اگه قطعات اینادربازاررواج بودیعنی کرمان موتورکوتاهی نمی‌کرد کسی ماشین ایرانی نمیخرید.من قبلاً پرشیا داشتم تسمه تایم پاره کرد سه میلیون خرج کردم،اون زمان پرشیا صفرش، سی ویک میلیون بودفکر کن الان خرجش چی میشه.خلاصه درسال ۹۶فروختم بجاش ایکس ۶۰ خریدم،تابه امروز راضیم.خداراشک هیچ خرجی برام نداشته جزمصرفی ها تازه اونم نسبت به ماشین داخلی عمر بیشتری داره چون هنوزنه باطری نه لنت ونه شمع عوض کردم خدارا شکر هنوزسالمه توپنج سال خورده ای یه استکان آب کم نکرده همون خودش خیلیه الآنم تصمیم دارم آینده ی نزدیک بفروشم انشالله ایکس ۷۰بخرم.دوستان سلامت باشند.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا