کرایسلر

فروش یکی از معدود نمونه‌های باقیمانده از کرایسلر توربین کار

در طول تاریخ صنعت خودروسازی، بن‌بست‌های زیادی وجود داشته است اما تعداد کمی از آن‌ها به زیبایی و جالبی کرایسلر توربین کار هستند. در اواسط دههٔ ۵۰ میلادی، کرایسلر با الهام از جذابیت دوران جت‌ها تصمیم گرفت امکان تجهیز خودروها به پیشرانه‌های جت را بررسی کند. این ایده در ابتدا روی کاغذ بسیار مناسب و جالب به نظر می‌رسید زیرا توربین‌های گازی موتورهایی ساکت بودند، به تعمیر و نگهداری کمی نیاز داشتند و از لحاظ نسبت قدرت به وزن بسیار عالی بودند.

اما وقتی این ایده عملی شد، مهندسان کرایسلر فهمیدند این موتورها به دلایل زیادی برای استفاده در خودروها مناسب نیستند. ازجملهٔ مهم‌ترین این دلایل می‌توان مصرف سوخت زیاد، حرارت بالا و تأخیر در شتاب گیری اشاره کرد؛ اما بااین‌وجود، مهندسان پافشاری کردند و در اوایل دههٔ ۶۰، کرایسلر تصمیم به ساخت حدود ۵۰ پروتوتایپ از توربین کار گرفت. این خودروها که توسط «الوود آنجل» طراحی و توسط گیا تولید شدند، در سراسر ایالات‌متحده مورد آزمایش قرار گرفتند و سپس به کرایسلر بازگردانده شدند تا نابود شوند؛ اما دراین‌بین، نُه دستگاه در امان ماندند که بیشتر آن‌ها به موزه‌ها فرستاده شدند و تقریباً همهٔ آن‌ها تا به امروز سالم باقی‌مانده‌اند.

حال یک دستگاه کرایسلر توربین کار ۱۹۶۳ برای فروش گذاشته شده که به گفتهٔ فروشنده، یکی از تنها دو نمونهٔ خصوصی این خودرو محسوب می‌شود. نمونهٔ دیگر متعلق به «جی لنو» است. این نمونهٔ برای فروش اما متعلق به کلکسیونری بنام «فرانک کلپتز» است که آن‌را در دههٔ ۸۰ خریداری کرده است. این توربین کار در دههٔ ۹۰ بازسازی شده و حتی هنوز هم کار می‌کند. قیمت این خودرو اعلام نشده اما کمیاب و منحصربه‌فرد بودن آن بدین معنا است که برای خرید آن باید مبلغ زیادی هزینه کرد.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Regra loaded

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (123 ديدگاه)

    یکی از قشنگ ترین ماشین هایی که دیدم

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۳
    1. ali (chevy nova)

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (5707 ديدگاه)

      علاوه به زیبایی بسیار پیشرفته بوده در اون دوران

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۹
  2. محمد رستمی نژاد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (733 ديدگاه)

    واقعا زیبا هست
    به نظرم یکی از عوامل اینکه خودرو های امروزی زیبا نیستن اینه که تمام طراحی رو با کامپیوتر انجام میدن
    مثل بوگاتی چندونیچی(دقیق اسمش رو نمیدونم)
    ‌ه طراحیش با کامپیوتر انجام شده
    حس خاصی توی طراحیش نیست
    ارتباط بین طرح و طراح برقرار نمیشه در طراحی کامپیوتری

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۱۷
    1. Farzad

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      چنتودیچی

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۲
      1. Benz309 1974

        ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1949 ديدگاه)

        بالاخره کی درست حسابی رونمایی میشن چنتودیچی و لاویتور؟

        موافقم ۴
        مخالفم ۵
    2. Hamid

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1930 ديدگاه)

      ابتدا طرح رو روی کاغذ رسم میکنند عزیز دل … هیچکس ابتدا با کامپیوتر شروع نمیکنه!!!!!

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۰
      1. akrh78

        ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1111 ديدگاه)

        نه. لامبورگینی سالها هست که از صفر تا صد ماشین رو کامپیوتری طراحی میکنه دیگه اسکچ دستی و نمونه گلی و اینا در کار نیست

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
    3. Ahmedreza2002

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1450 ديدگاه)

      یه عزیزی میگفت لافراری اخرین ماشین زیبای دنیا خواهد بود
      حالا نمیگم اخرینش هست
      ولی
      قراره کمتر بشن ماشینای زیبا تو دنیا

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۰
  3. محمد رستمی نژاد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (733 ديدگاه)

    الان نوید میاد میگه
    ای خاک تو سرت کرایسلر که امروز اینقدر داغون شدی مثل میتسوبیشی ??????????????
    البته راست هم میگه۰????❤❤❤❤

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲۲
    1. Benz309 1974

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1949 ديدگاه)

      از الان به بعد دیگه جون میگیره

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6380 ديدگاه)

      آقای رستمی نژاد عزیز
      مَگه حقیقتاً غیر از اینه !
      میتسوبیشی و کرایسلر یه زمانی بروبیایی داشتند و امروز شدن دست مایه‌ی خودروسازان دیگر !

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۲
  4. - A M I R -

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (699 ديدگاه)

    دهه ۶۰ رو نقطه اوج طراحی آمریکا میدونم؛ ریویرا دم قایقی، کروت C2، الدورادو و همین کرایسلر توربین از نمونه های معرکه اون دهه هستن. به عقیده من از دهه ۶۰ به بعد طراحی آمریکایی روز به روز محافظه کارانه تر شد و اون فرم های جاه طلبانه قبل دهه ۷۰ به ندرت بینشون دیده شد.
    بگذریم! توجه شما رو جلب میکنم به طراحی کابین این اثر هنری که چقدر جزئیاتش خیره کننده است.

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
    1. REVO

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (222 ديدگاه)

      احسنت ب این سلیقه?
      ماکت ۱:۱۸ ریویرا و الدورادو رو دارم،ساعت ها میشه نشست بدون اینکه حس کنی تکراری شده واست نگاهشون کرد

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۱
    2. Farzad

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      دقیقا ، کابین مسحور کننده ای داره ، ظرافت ازش میباره بسیار هم باکیفیت به نظر میاد ، به اون دوخت های ریز نگاه کنید ، دسته دنده مثل یه شمشیره که تو غلافه خیلی جالبه ، صندلی ها هم که به نظر میاد مبل راحتی باشن .

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۱
  5. RezaRs

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1614 ديدگاه)

    واقعا زیباست

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۲
    1. RezaRs

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1614 ديدگاه)

      اونی که دیس داد می خواد بگه واقعا زشته ??

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
  6. abdi_porsche fan

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دلچسبه، کابین و طراحی چراغای عقب خیلی جذبم کرد

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  7. محمد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (393 ديدگاه)

    ای کاش کرایسلر از تحقیقاتش دست نمیکشید و توربین های گازی رو توسعه میداد جالبه بدونید این ماشین از شراب گرفته تا سوخت های فسیلی و روغن اشپزی رو به عنوان سوخت میتونست مصرف کنه صدای قشنگ و نرمی هم دارن و بسیار بادوام هستند کلا کرایسلر شرکتی هست با مهندسی معرکه و پرتوتایپ های تکمیل شده خفن ولی محصولات عمدتا معمولی حتی قبل ویرون رقیبش هم ساخته بودن که میتونست بوگاتی رو نیومده شکست بده ولی اونم سرنوشتش مثل این ماشین شد پدال جان از اون ماشین هم مقاله بذار اسمش هم فکر کنم کرایسلر ME 4-12

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
  8. زیزیگولو

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2506 ديدگاه)

    شرکت کرایسلر در حدودای جنگ جهانی دوم رفت سراغ ساختن اینجور موتورا ……… از مزایای موتورای توربینی نیاز کمتر به نگهداری و عمر بیشتر موتور و همینطور تا حدود زیادی کاهش تعداد قطعات موتور هستش

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۳
  9. Sina10

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2267 ديدگاه)

    جیمز می توی یه ویژه برنامه تخت گاز سوار این ماشین شده بود ، خیلی ماشین باحالی بود
    فکر کنم اون نسخه متعلق به جی لنو بود

    ایده خوبی بود که متاسفانه موفق نشد

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  10. Hamidreza

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1930 ديدگاه)

    طراحی بشدت جذابی داره که آدم رو جذب خودش میکنه … این طراحی نشون دهنده نبوغ و ذهن باز طراحه!

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  11. یوسف

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (437 ديدگاه)

    به به چه زیباست. خصوصا داخلش
    حال کردم.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  12. mahan

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    به به چرم داخل رو ببینید واقعا شرف داره به اون تبلت و مونیتور های امروزی

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  13. حسین دهمرد

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1938 ديدگاه)

    پدال کاش یه مقاله تخصصی تر راجب پیشرانه ی این مدل میزاشتی. چون ترجمه هاتون روانتر از بقیه سایتهاست.و احتمالا تحصیل کرده ی رشته مهندسی خودرو هم بین مترجم ها هست.
    من کلی سرچ کردم و کلی عکس از این پیشرانه تو پینترست پیدا کردم.اما چیز جامعی نتونستم پیدا کنم.قطعا نسبت تراکمش کمتر از موتورهای پیستونی بوده پس بازدهیش کمتر بوده. دور آیدلش ۱۶ هزار دور در دقیقه بوده و دور نهاییش ۲۴ هزار دور. پس قطعا بدرد ترافیک شهری نمیخورده ولی برای ترانزیت بین شهری خوب بوده. هیچی راجب گیربکسش پیدا نکردم واقعا گیربکس منحصربه فردی نیاز بوده.
    برداشت من اینه که احتمالا استارت زدنش سی ثانیه تا یک دقیقه طول میکشیده اون هم با یک موتور الکتریکی قوی و باتری های قویتر.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا