سیتروئن

همه چیزهایی که درباره دی اس 9 کراس‌بک می‌دانیم

یک کراس‌اوور کوپه لوکس فرانسوی

مارک‌های فرانسوی خودرو (به‌جز بوگاتی که البته بیشتر آلمانی است) یادآور خودروهای کوچک و اقتصادی هستند اما همیشه این طور نبوده و DS یکی از برندهایی است که زیر سایه استلانتیس سعی می‌کند وجهه لوکس را با سلیقه فرانسوی تقدیم شما کند.

دی اس در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی یکی از نمادهای لوکس کلاسیک فرانسه بود و بعدها توسط سیتروئن احیا شد تا خودروهای سفارشی و لوکس‌تر این برند را تولید کنند. سپس در سال ۲۰۱۵ زیر چتر سیتروئن مستقل شد و هویت جداگانه‌ای برای خود ساخت.

درحالی‌که فروش برند DS همواره در حال رشد بوده اما هنوز هم خطری جدی برای رقبای لوکس ساز آلمانی خود محسوب نمی‌شود.

ایده پشت DS 9 کراس بک، ترکیب یک کوپه اسپرت با یک کراس‌اوور لوکس است. با ورود DS 4 هاچ‌بک جدید، راه برای برادر بزرگتر و پرچم‌دار ان نیز باز می‌شود. DS 4 همچنین سرنخ‌هایی از طراحی DS 9 را به ما می‌دهد.

فراتر از ابعاد بزرگتر DS 9 و استفاده از پلتفرم الکتریکی eVMP، ما هنوز از برنامه‌ریزی برای تولید این خودرو مطمئن نیستیم. اما پیش‌بینی می‌کنیم که در اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ این خودرو رونمایی شود.

واضح است که DS 9 کراس بک، یک کراس‌اوور است و این همان چیزی است که بازار می‌خواهد. بزرگ‌ترین سرنخ ما از ظاهر این خودرو، کانسپت Aero Sport Lounge است که سال ۲۰۲۰ ساخته شد و به DS 4 فعلی منتج گردید. رئیس طراحی شرکت دران زمان تأکید کرد که این خودروی کانسپت، مقدمه‌ای بر خلاقیت‌های بعدی آن‌ها خواهد بود. البته قرار بود این خودرو در نمایشگاه ژنو رونمایی شود که به علت پاندمی کرونا، لغو شد.

این کانسپت با چرخ‌های ۲۳ اینچی، طول ۵ متری، طراحی جلوی منحصر به فرد و گیرا کاملاً خود را به بیننده تحمیل می‌کند.

سال گذشته از نسخه سدان DS 9 پرده‌برداری شد که روی پلتفرم قدیمی EMP2 بنا شده و احتمالاً به بازار فروش در چین چشم دوخته است. با این حال DS 9 شاسی‌بلند قبل از ادغام این شرکت در استلانتیس روی پلتفرم eVMP توسعه یافته توسط PSA برای خودروهای متوسط تا بزرگ و البته هیبریدی یا الکتریکی خالص بنیان نهاده شده است. این پلتفرم می‌تواند خروجی بیش از ۳۳۵ اسب بخار را تحمل کند و بسته به فاصله بین دو محور، باتری‌های ۶۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعتی را دربر گیرد. شعاع حرکتی قابل پیش‌بینی برای این پکیج بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ کیلومتر خواهد بود. از آنجا که DS 9 فاصله بین دو محور حدود ۳ متری خواهد داشت پس انتظار بالاترین میزان شعاع حرکتی نیز برای آن می‌رود.

پیشرانه مورد استفاده این خودرو قبلاً در خودروی فرمول E این شرکت استفاده شده و البته در آنجا ۶۷۱ اسب بخار قدرت داشته و به یک باتری ۱۱۰ کیلووات ساعتی متصل بود. اما انتظار نداشته باشید که در کراس‌اوور تولیدی هم همان مشخصات را ببینید و این خودرو شتابی تعجب‌آور نخواهد داشت.

در بحث قیمت با توجه به قیمت حدود ۴۵ هزار دلاری DS 7 و ۵۷ تا ۶۹ هزار دلاری DS 9 سدان، باید انتظار قیمتی بین ۶۳ تا ۹۲ هزار دلار برای DS 9 کراس بک را داشته باشیم. این باعث می‌شود تا این خودرو به گران‌قیمت‌ترین محصول اروپایی استلانتیس تبدیل شود.

در برابر این خودرو هم نسخه‌های هیبریدی رقبایی چون مرسدس GLE کوپه، ب‌ام‌و X6 و احتمالاً لکسس RX قرار خواهند گرفت اما درواقع رقبای مستقیمان، ب‌ام‌و iX و مرسدس EQC خواهند بود. این‌ها نام‌های بزرگی هستند که می‌توانند خریداران را برای پرداخت این رقم‌های گزاف، قانع کنند اما آیا DS نیز چنین توانایی را دارد؟

توجه: تصاویر این مطلب از نسخه‌های کانسپت Aero Lounge برداشته شده و یا رندرهای فرضی کاراسکوپ می‌باشند.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. parsa_ashgh.mashine

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (226 ديدگاه)

    باید خفن باشه ولی ولی
    دی اس تو فکر خودش داره با چه برندایی رقابت میکنه؟؟؟
    باید ایینو یادش باشه که از برندی به نام سیتروئن ساخته شده که برای این به وجود اومد که ماشینای با قیمت به صرفه تولید کنه که الان چون خودرو ساز هایی همچون چینی ها اومدن یا کره ای ها کارشون داره خراب میشه.
    چرا جدیدآ دی اس زیاد محصول میزنه؟؟؟؟ چون می خواد این استلانتیس رو یکم بهش نون بده .
    (من عاشق برند های پژو و سیتروئنم ولی از اینکه فرانسوین بدم میاد )
    اون دی اس 9رو هم قیمت بی ام و سری 5 داده اخه تو کجات شبیه بی ام و است؟؟؟؟؟؟؟؟ فنی که ضعیف تری اپشن و پابشنم کمتری یکم رو طراحیت کار شده که مگه رو طراحی بی ام و کار نشده؟؟؟
    اینم شاید قیمت بسیار بالایی بده که رزش مند نباشه
    من فعلا فقط از محصولات جدید پژو خوشم میاد دیگه از اینا خوشم نمیاد
    اگه همون موتور 1.6 بزاره بابا یه بار جایزه گرفتی افرین سال بعد گذاشتی گفتیم باشه الان 10 سسسسسسسسساللللللله هنوز داره رو بهترین ماشیناش میذاره رو این بزاره دیگه نه
    اما یک نظریه هم میتونه باشه که این خودرو برقی باشه اگه برقی باشه خوبه همچین ماشینی که الانشم لذت رانندگی نداره برقی بشه بهتره انشالا.ا.
    یکم بعضی جاهاش اشتباه گفتم به خووبی خودتون ببخشید

    موافقم 2
    مخالفم 2
  2. 🇩🇪👑MERCEDES BENZ👑🇩🇪

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    دی اس باید لوکس تر شه و این ۱.۶ رو بزاره کنار دیگه تازه باید کمی ارزانتر هم بشه .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. محمد مختاری آذر

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    دی اس عالی هستش یکی از خودرو ساز های خوب فرانسوی هستش

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. mahan

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    بله رقابت با 4گانه های المانی x6.gle.کاین.Q8 بزرگوار تو خواب بتونه اونم با 1.6 لیتری

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (141 ديدگاه)

    خیلی زحمت میکشه ولی
    ول معطله

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. با مهربونی جهان زیباتره

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    ممنون از سایت پدال 🙏

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amirreza

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    هم دی اس و هم جنسیس شرکت های نوپای بازار لوکس ها هستن که ماشینای خیلی خوبی میسازن اما حیف که تو بازاری دارن نفس .یکشن که بنز و بیمر هم تو همون بازار نفس میکشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا نمیتونم با برندهای فرانسوی ارتباط برقرار کنم،زیاد به دلم نمیشینن، از طرفی دی اس داره عالی کار می‌کنه اما بقول آقای امیر رضا همچین شرکت هایی اومدن تا با بزرگان لوکس ها (بنز و ب‌ام‌و) رقابت کنن که فکر نکنم اکثریت یه فرانسوی رو به بنز یا ب‌ام‌و ترجیح بده….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Reza

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    توانایی رقابت با جرمن هارو نداره و نخواهد داشت

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. مهدی

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (550 ديدگاه)

    سپر عقب زیر گلگیر اسم ورسم ماشین رو نوشته سنگ قبر شد که . خیلی ضایع است
    ضمنا دو رنگ شدن هم بسیار بد شده شاید با رنگ مشکی بد باشه
    غیر از این خیلی زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا