سیتروئن

خداحافظی با سیستم تعلیق هیدرولیک سیتروئن

سیتروئن C5 که در اکتبر سال ۲۰۰۷ به عموم مردم معرفی شد یکی از قدیمی‌ترین خودروهای بازار اروپا به شمار می‌رود. با حضور تقریباً یک دهه‌ای در بازار، این خودرو نهایتاً از خط تولید کنار خواهد رفت تا راه برای تولید نسل جدید این خودرو در خط تولید پژو-سیتروئن در رن فرانسه هموار شود.

اگرچه هر فردی انتظار چنین حرکتی را داشت اما پایان تولید این خودرو به منزله‌ی خداحافظی با سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی مشهور سیتروئن نیز محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۵ این خودروساز فرانسوی تأیید کرد که استفاده از این تکنولوژی را متوقف خواهد کرد و به علت هزینه‌های بالای تولید و تقاضای پایین مشتریان آن را با چیزی انقلابی جایگزین خواهد کرد.


دومین نسل سیتروئن C5 در طول عمر ۱۰ ساله‌ی خودرو فروشی بیش از ۶۳۵ هزار دستگاهی را ثبت کرد و تعداد ۴۳۵ هزار دستگاه از آنان به مشتریان اروپایی تحویل داده شد. البته در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۱۰ هزار دستگاه از C5 در اروپا فروخته شدند.


آخرین C5 ساخته شده برای بازار اروپا از نوع استیشن واگن بوده زیرا نمونه‌ی سدان از سال پیش دیگر تولید نمی‌شود. سیتروئن به مونتاژ نسخه‌ی مدرن شده‌ی این خودرو در چین ادامه خواهد داد. این خودرو با طراحی تازه، کابین کاملاً جدید و سیستم تعلیق فنری استاندارد در دسترس چینی‌ها خواهد بود.


اما سیتروئن برای بازار اروپا نسل جدید C5 را تدارک خواهد دید که احتمالاً سال آینده از راه می‌رسد. به احتمال زیاد این خودرو فرم یک هاچبک بزرگ را به خود خواهد گرفت و از قوای محرکه هیبریدی استفاده خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. یاس ی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    یکی از محاسن خودروی سیتروین نسبت به هم رده هاش سواری نرم و پایداریش توی پیچها بود، امیدوارم طبق قولی که دادن سیستم انقلابی ارایه کنن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (853 ديدگاه)

      این سیستم که بر روی زانتیا هم استفاده شده دارای مشکلات جدی بود هزینه تولید بالا استهلاک زیاد و سیستم یکپارچه با هیدرولیک فرمان که در صورت خرابی خودرو در جاده فرمان ان هم از کار میوفتد در کل بنظر من بهترین سیستم تعلیق در حال حاظر سیستم الکترومغناطیسیه

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. علیx76

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1203 ديدگاه)

        مجیک کنترل بنز فنر پنوماتیکه؟ یا هیدرولیک؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. یاس ی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    البته منظورم در بازار ایران بود،

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. یاس ی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    ببخشید که کامنتهام زیاد شد، راستش با دوستومون آقای فورد موافقم که با اینکه یکسری محاسن داره این سیستم قطعا مشکلاتی هم داره،یکبار برای خود من هم پیش اومد، توی جاده داشتم با سرعت بسیار بالا رانندگی میکردم متوجه شدم فرمون ماشین نرمال نیست، توقف کردم متوجه شدم تسمه دینام کنده شده خوشبختانه به اولین شهر 10 کیلومتر مونده بود،
    ولی تا اونجا که رفتم نه هیدرولیک داشتم نه ترمز. گرچه سالم رسیدم ولی تجربه جالبی نبود.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. ایرانی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (95 ديدگاه)

    اینجور که از نتیجه تستها میشه متوجه شد زانتیا ماشین واقعا نا امنی بوده تو تصادف … ولی برای ما به عنوان یک ماشین ایمن معرفی میشد…!!!
    (یه چیزی کمتر از پراید با1.5 ستاره ایمنی)
    اما…..
    اما اونچه که مهم بود به قول دوستمون ماشین واقعا پایداری بود و تو سرعت بالا احساس امنیت خوبی داشت… و حتی با سرعت 215 کیلومتر هم البته تو شیب جاده مثل این بود که با پژو 130 تا بری … دیگه پراید که هیچی…!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ROHAM

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (728 ديدگاه)

      زانتیا اونقدر ایمنیش پایین بود که سیتروئن حتی اسمش رو از محصولاتش کنار گذاشت که دیگه اون ذهنیت نا امن بودنش روی نسل جدید که c5 بود کنار گذاشته بشه
      این همون قصه کیا با پراید بود که سال 2000 ریو رو جایگزین اسم پراید کرد.
      جالب اینکه تو ایران خیلی از افراد که البته علم بالایی نسبت به خودروها ندارن فکر می کنن زانتیا خیلی ایمنه!!!

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. شاهین پسر

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    کل سیتروئن رو با هیدروپنوماتیک میشناسم مخصوصا زانتیا
    حیف شد خیلی حرکت جوون پسندانه ای بود این سیستم تعلیق.خیلی نرم و قابل تنظیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یاس ی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    متاسفانه عدم اطلاع کافی باعث شد مردم فکر کنن زانتیا از تمام لحاظ ایمنه، در صورتی که زانتیا بدنه بسیار ضعیفی داره و توی تستهای تصادف کمترین ستاره هارو گرفت در زمان خودش،تعادلش سر پیچها و تا حدودی ترمزهاش نسبت به بقیه ماشینهای داخلی بهتر بود ولی متاسفانه بدنه به شدت ضعیفی داشت، من نزدیک به یکسال یدونه مدل 88 داشتم، از اونجایی که یکم اطلاعات خودرویی دارم همیشه ته دلم استرس داشتم که اگه تصادف کنم چی میشه، ولی متاسفانه چون موتور زبلی داشت همیشه آدم وسوسه میشد که گاز بده بهش.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا