چشم اندازطراحی

مد جدید دنیای خودرو: چراغ‌های جلوی بسیار نازک…

تغییرات تکنولوژیک و طراحی صنعت خودرو باعث شده ظاهر خودروها در ۱۰۰ سال گذشته به شدت تغییر یابد و ما هم با برخی خودروهای بسیار خاطره‌انگیز و زیبا آشنا شویم. قطعاً در این سال‌ها روندهای مشخصی هم بر صنعت خودرو حاکم بوده است.

به چراغ‌های پاپ آپ یا همان مخفی شونده فکر کنید که روی Cord 180 1936 ظاهر شدند اما همین ویژگی در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی توصیف کننده بسیاری از خودروهای اسپورت و سوپر اسپورت بود. مورد دیگر چراغ‌های جالب خودروهایی همچون بیوک ریویرا یا پونتیاک GTO و… بوده است.

1968 PONTIAC GTO RAM AIR II

گاهی اوقات قوانین مختلف روی طراحی خودروها تأثیر می‌گذارند و حتی ظاهر خودروهای نمادین را تغییر می‌دهند که مثالهای بارز آن مجبور شدن جگوار به باز کردن پوشش لامپ‌های ای تایپ و همچنین تعویض پوشش لامپ پلکسی گلس فراری دیتونا با نمونه‌ی پاپ آپ به علت مقررات ایالات متحده بوده است.

در عصر مدرن که از تکنولوژی LED و چراغ‌های روز روشن یا همان DRLs استفاده می‌شود نیز روندهای به خصوصی دیده می‌شود. خودروهای امروزی دارای چراغ‌ها و LED های متمایز برای نمایش هویت سازنده هستند.

اما اگرچه خودروهای مدرن از چراغ‌های متفاوت و پیشرفته‌ای برای حفظ ظاهر منحصربه‌فرد خود استفاده می‌کنند ولی ما متوجه شده‌ایم بسیاری از آن‌ها از یک مد مشابه پیروی می‌کنند و آن‌هم استفاده از چراغ‌های جلوی بسیار نازک است.

کادیلاک لیریک واضح‌ترین مثال اخیر است هرچند تنها خودروی چنین لیستی نیست. همانند بسیاری از خودروهای موجود در لیست ما، چراغ‌های جلوی بسیار نازک کادیلاک در واقع اصلاً چراغ‌های اصلی نیستند بلکه دیلایت ها را تشکیل می‌دهند. لیریک همچنین از جلوپنجره نورانی بسیار جذابی سود می‌برد که به شکل لوگوی کادیلاک روشن می‌شود.

از جمله خودروهای دیگری که دارای چراغ‌های جلوی بسیار نازک هستند می‌توان به هیوندای کنای جدید، سیتروئن C5x و هیوندای استاریا مینی ون اشاره کرد.

برخی خودروها همچون Nio ET7 و فورد اووس جدید به حدی در پنهان کردن چراغ‌های جلوی واقعی خوب عمل کرده‌اند که شاید برخی افراد آن‌ها را با ورودی‌های هوای روی سپر اشتباه بگیرند.

برخی خودروهای دیگر همچون میتسوبیشی اوت لندر از این نظر ظرافت کمتری دارند اما هنوز هم افراد با دیدن چراغ‌ها در شک و تردید خواهند بود که آیا آن‌ها چراغ‌های اصلی هستند یا دیلایت.

کانسپت تویوتا bz4x نیز دیلایت های سنتی خود را با یک دست لامپ‌های LED نازک ترکیب کرده و از این نظر طراحی مرسوم‌تری دارد.

مورد دیگر آئودی A6 e-tron و چراغ‌های دیجیتال ماتریکس آن است که نه‌تنها بسیار جذاب هستند بلکه حتی می‌توانند ویدئو گیم کنترل شده با گوشی هوشمند را روی یک دیوار بتابانند و شما به همراه همراهان بتوانید از حضور در خودرو لذت ببرید.

اما بهترین خودروی این مجموعه بوگاتی سنتودیچی است که کل چراغ‌های جلوی آن به خوبی با شکل‌های گلگیرهای جلو ترکیب شده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Ninja (ناشناس سابق)

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    جالب بود قبلا زیاد توجه نکرده بودم ?

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (194 ديدگاه)

      حالا آنچنانم جدید که نیست حتی بنظرم جالبم نیست! بجای اینکه با برقی شدن ماشین ها و عدم نیاز انچنانی به جلوپنجره، جلوپنجره ها دارن بزرگ تر میشن و چراغ ها که میتونن متمایز کننده ی خوبی باشن دارن کوچیک میشن

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. حسین

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (26 ديدگاه)

      فقط بوگاتی سنتودیچی که واقعا بیشتر شبیه
      الاحه زیبایی دنیا خودرو می مونه تا یه هایپر کار
      واقعا تاحالا هایپر کار به این زیبایی ندیده بودم
      اینم جواب بوگاتی بود به منتقدانش که چرا
      مدل های ظریف و زیبا تولید نمیکنه
      حالا ببینید که الاحه زیبایی چجوری چشماتون رو
      درگیر خودش میکنه?

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. Aryan kia

        ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (574 ديدگاه)

        بوگاتی سنتودیچی نسبت به قیمتش جزو بیریخت ترین و زشت ترین ماشینا های دنیاست البته به نظر من

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. 00BEHZAD00

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (65 ديدگاه)

    فیس لیفت ۲۰۲۲ لنکروز هم چراغاش باریک شده و جلوش شبیه اسکالید و عقبش شبیه جیپ چروکی شده

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. امیررضا

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (45 ديدگاه)

    حالا خدا کنه بی ام و همچین نکنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Twin H Power

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (271 ديدگاه)

    این سیتروئن چه خوشکله . ندیده بودم !

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. Amin

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2170 ديدگاه)

    البته بد هم نیست و به ترکیب ماشین هم بستگی داره،مثلا به f8 چراغ های نازک میاد نه چراغ های پهن تری که داخل نسل های قبل بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. Elmiraj

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (3114 ديدگاه)

    این مد را کانسپت کادیلاک Escala پایه‌گذاری کرد…
    پنج سال پیش

    موافقم 1
    مخالفم 2
  7. زیزیگولو

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4895 ديدگاه)

    به نظر من خیلی از ماشینایی که از این مدل چراغ استفاده کردن طراحیشون خوب شده

    موافقم 4
    مخالفم 0
  8. Sina10

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    از طرح چراغ خوشم میاد ولی نه اینکه روی هر چی بیان اینو اجرا کنن ، متاسفانه همین باعث زشتیش میشه ، هیوندای با کراس اوور هاش این روند رو شروع کرد که خوب نبود
    نمونش سانتافه نسل جدید که نسل قبل بسیار زیباتر بود

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. new Ramin

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (80 ديدگاه)

    پونتیاک GTO کوپه 1968 چه قدر دلربایی میکنه تو عکس !! ( البته رنگ فیروزه ای و نارنجی خیلی بهش میاد )

    لعنتی بعد گذشت 53سال هنوز میگه : داداش چپ چپ نگاه میکنیا. میخواهی بیام لولت کنم ؟؟؟؟
    .
    با اینکه برای 53 سال پیشه ولی اگه نسخه سالمشو پیدا کنید و دست و رویی روش بکشید. همچو عین قدیم آسفالت رو پاره پاره میکنه تحویلتون میده !
    0 تا 100 : 6.8 ثانیه
    0 تا 160 : 13.5 ثانیه
    درگ 1/8 مایل : 8ثانیه
    درگ 1/4 مایل : 14.2 ثانیه
    حداکثر سرعت : 180 کیلومتر بر ساعت
    قیمت سال 1968 : 11 هزار دلار.
    .
    کارگرا دهه 60 تو آمریکا سالی 7 هزار دلار درامدشون بود. دکتر ها هم سالی 22 هزار دلار قیمتش گرون بود ولی کاملا منطقی بود. داخلش هم چوب و چرم اصل بود
    آپشن هاش هم نسبت به 53 سال پیش واقعا خوب بود.

    هعی روزگار…. امید وارم پونیتاک روزی زنده بشه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. " Swedish Arrogant Tiger "

      ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      امیدوار نباش، چون اگه بیاد ایندفعه برقی میاد و اسمش خدشه دار میشه، بزار همون تصویر تو ذهن طرفدار هاش بمونه!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. Amirreza

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    ولی خداروشکر اصلا زشت نیست و میتونه خیلی زیباتر از معمولی باشه اگر یه شرکتی نیاد یه چیزی مثل جوک تولید کنه ، مثلا اصلا به اوتلندر نمیاد چون طراحیش جوک مانند شده ولی توی همین سگمنت برای سانتافه خیلی قشنگ شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    خیلی از چراغ های نازک خوشم میاد
    خودرو رو جذاب میکنن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. Farzad

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    فاجعه جدید طراحی خودروسازان !
    چشم باید زیبا باشه و درشت اینا مثل چینی ها هست !
    چراغ های جلو بنتلی مولسان رو نگاه کنید یا پورشه ۹۱۸ اسپایدر یا بنز SLS و …

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. porsche

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (749 ديدگاه)

      برای بعضی ها چشم کوچیک بهتره

      اما نه برای همه…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  13. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    چیه اینکار ها آخه، یه دیلایت با طرح نازک و تیز میزارید و یه چراغ بزرگ و بی قواره هم بزور فرو میکنید یه جای سپر. دارم به این فکر میکنم که با تاریکی هوا و روشن کردن چراغ اصلی چه نمای زشت و مضحکی به ماشین میدن!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. MjM

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (721 ديدگاه)

    واقعا اینارو کی مدکرد؟!
    چراغ نازک!
    جلوپنجره بزرگ!
    گوشه سپر فرورفته!
    هواکش سپر مثلثی!
    تبلت به جای داشبورد و کیلومتر شمار!
    و….
    واقعا زشت کردن ماشینارو

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. PHILIPP

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    بجز بوگاتی و سیتروئن بقیشون از نیسان جوک هم زشت تر شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حیدر حسن پور

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    چراغ نازک یا همون دیلایت خودمون برا بعضی ماشین ها خوبه برا همه خوب نیست
    مثلاً برای همین بوگاتی با سیتروئن عالیه ولی برای بی ام و اصلأ خوب نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا