طراحیمک لارن

در محضر بزرگان: صحبت‌های گوردون موری درباره خودروی جدید T50

۳۰ سال پیش، خودروی سه سرنشینه V12 گوردون موری یعنی F1 یک رؤیا بود. حال V12 جدید موری که آن هم دارای ظرفیت سه سرنشین است، قول می‌دهد که از F1 هم بهتر باشد… .

گوردون موری کیست؟

یک طراح، یک نابغه… . موری یک مهندس مکانیک کارکشته است که بر روی F1 مک لارن کار می‌کرده است و تا حدودی به‌عنوان پدر این خودرو شناخته می‌شود. وی ابتدا برای برابهام کار می‌کرد تا اینکه بالاخره به مک لارن پیوست. کار بر روی پروژه F1 بود که هوش موری در حل مسائل را برای جهان آشکار کرد. وی بعدتر در ۲۰۰۷ «گوردون موری دیزاین» را تأسیس کرد. خودروی جدید وی که ظاهراً T50 نام دارد، نخستین خودروی «گوردون موری اتوموتیو» است.

T50

تاریخ در حال تکرار است، آن هم به بهترین شکل ممکنش… . گوردون موری پس از کار بر روی خودروی جادویی و بی‌نظیر F1 و خودروهای فوق‌العاده فرمول ۱، در حال کار بر روی یک خودرو با سنت خودش است، یعنی وزن پایین و لذت رانندگی بالا! با ساختار و اسکلت فیبر کربنی و آزاد بودن از هرگونه توربویی، به علاوهٔ یک موتور V12 و گنجایش سه سرنشین، موری قصد دارد تا خودرویی را بسازد که پس از آخرین افسانه‌ای که روی آن کار کرد، بهترین و بی‌نقص‌ترین تجربه رانندگی را ارائه دهد.


موری می‌گوید:

برای من این مسئله اذیت کننده است که چرا کسی از زمان F1، یک F1 دیگر نساخته است؟ می‌دانم که ادعای بزرگی است ولی هیچ کس (از زمان F1) تاکنون یک خودروی خالص، سبک وزن و با تمرکز بر راننده نساخته است. T50 از هر لحاظ بهتر خواهد بود.


اگر به یاد داشته باشید، F1 ترکیبی از استعداد موری در مهندسی و فضاسازی، تجربه مک لارن در ساخت کامپوزیت و موتور تنفس طبیعی V12 ب‌ام‌و بود. سه نفر را درون خود می‌پذیرفت و فضایی هم برای بار داشت؛ به این موارد تهویه هوا را هم بیافزایید. آن خودرو با وجود سرعت سرسام‌آورش مانند یک گرن تورر عمل می‌کرد. F1 به‌عنوان یک خودروی تمام مسابقه‌ای ساخته نشده بود ولی توانست در مسابقات ۲۴ لمانز پیروز شود.

حال آینده فرا رسیده است. خودروی جدید موری، T50، در خیلی چیزها با F1 مشترک است. ساختار فیبر کربنی که دارای گنجایش سه سرنشین است. مانند تمام اجزا در T50، شاسی نیز سفارشی و کاملاً برای خودرو بهینه شده است. راه رسیدن به هدف موری، وزن ۹۸۰ کیلوگرمی این خودرو است.

شاید بپرسید چطور چنین چیزی ممکن است در حالی یک مک لارن ۶۰۰LT نزدیک به ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد؟! موری در این رابطه می‌گوید: «بیشتر خودروها از تصمیمات مشاوران شرکت و حمل اجزای اضافه رنج می‌برند. شما نمی‌توانید خودرویی با وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم داشته باشید مگر اینکه دوروبر خود را از عوامل مزاحم خلوت کنید. در T50 حتی یک قطعه اضافه هم نیست».


T50 نه توربوشارژ است و نه هیبریدی. این خودرو قادر است تا دور موتور خود را تا مقدار اعجاب‌انگیز ۱۲۰۰۰ دور بر دقیقه برساند! این خودرو دارای یک مولد ۴۸ ولتی است که به فن ۴۰۰ میلی‌متری T50 نیرو می‌بخشد (این قطعه اشاره‌ای به آئرودینامیک خودروی برابهام BT46B دارد). همچنین از یک موتور V12 کاسورث استفاده می‌کند (همان تأمین‌کننده موتور V12 بزرگ‌تر والکری آستون مارتین).

موری می‌گوید:

T50 سبک‌وزن‌ترین V12 دنیا خواهد بود که تاکنون ساخته شده است -۶۰ کیلوگرم از موتور F1 ب‌ام‌و سبک‌تر است- و همین‌طور دارای بیشترین میزان دور موتور!

تمام T50 ها در ۲۰۲۲ ساخته خواهند شد. موری می‌افزاید:

با توجه به هزینه‌ها، احتمالاً این خودرو آخرین سوپرخودروی عالی آنالوگ خواهد بود. من تمام سوپرخودروهای جدید را رانده‌ام، آن‌ها عالی هستند ولی هیچ یکشان شما را درگیر شکل و نحوه رانندگی‌شان نمی‌کنند. به F1 بازگردید، متعجب خواهید شد؛ T50 نیز همان کار را خواهد کرد.

فن خنک‌ساز درجه یک!

T50 که خودرویی موتور عقب است، از یک فن در پشت محل قرارگیری موتور خود سود می‌برد که یک وظیفه اصلی و یک وظیفه فرعی دارد: وظیفه فرعی آن است که گرمای موتور را بیرون بکشاند و وظیفه اصلی‌اش، مدیریت کردن آئرودینامیک پیچیده خودرو است!

موری در این رابطه می‌گوید:

فن به‌طور مداوم فعال است و با یک سری زبانه و فلپ در زیر خودرو ارتباط دارد. بدنه بالایی به‌جز کنار زدن و شکستن هوا کار دیگری در حوزه آئرودینامیک نمی‌کند ولی این فن به ما امکان کنترل کشش خودرو، نیروی عمودی و مرکز فشار را می‌دهد. ما می‌توانیم هر سه فاکتور مذکور را با توجه به شرایط در لحظه‌ای تغییر بدهیم.

بله…جعبه‌دنده دستی

گوردون موری می‌گوید:

من از خود پرسیدم که باید از چه جعبه‌دنده‌ای استفاده کنم؟ یک دستی عادی یا ترتیبی، شاید یک… . اما در ۱۵ ماه اخیر با مالکان بحث و گفتگوی بسیار داشتم تا جعبه‌دنده‌ای دستی (مشابه F1) را در این خودرو به کار گیرم؛ توسط سرمایه‌گذاران تحت فشار بودم تا ۳۰۰ خودرو را با قیمت ۸۰۰ هزار پوند بسازم (هر T50 قیمتی بالغ بر ۲.۳ میلیون پوند دارد!) ولی برای انتخاب درست می‌خواستم تا هر دارنده آینده این خودرو و اینکه از خودروشان چه می‌خواهند را بشناسم؛ همان‌طور که در پروژه F1 برایم میسر بود.

کمک و دستیار شما

موری در این مورد می‌گوید:

ما در حال توسعه یک فرمان جدید با دستیار هستیم. من به شخصه نشده که خودرویی الکتریکی را برانم و از فرمان پذیری‌اش خوشم بیاید! خودم مالک یک دستگاه آلپاین A110 هستم و این خودرو در این مورد عالی است. مک لارن هنوز از سیستم‌های هیدرولیکی (برای فرمان) استفاده می‌کند و واقعاً هم خوب هستند اما به‌خوبی فرمان‌های دستی و عادی نیستند. با توجه به این‌که متوجه شده‌ام مردم به دستیار رانندگی نیازمندند، پس تصمیم به توسعه فرمانی همراه با دستیار گرفتم که بتواند حس مشابهی نظیر آنچه در F1 بود را به شما القا کند.

خریداران چه کسانی هستند؟

موری می‌افزاید:

گروه نخست افرادی هستند که هم‌اکنون مالک F1 هستند. سپس ما خودروی خود را به افراد جوانتری خواهیم داد که F1 پوستر اتاق خوابشان بود. این فرصت خوبی است تا چیزی شبیه F1 را داشته باشند، درحالی‌که هر F1 هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ میلیون پوند قیمت دارد! گروه سوم افراد هم سن و سال خودم هستند که تشنه راندن یک خودروی آنالوگ دیگرند که در رانندگی سهیم و درگیرشان کند!

مشخصات «T50»:

  • موتور: ۳.۹ لیتری V12 کاسورث، دیفرانسیل عقب
  • توان خروجی: ۶۴۰ اسب بخار / ۴۵۰ نیوتن‌متر
  • جعبه‌دنده: ۶ سرعته دستی
  • شاسی: مونوکوک فیبرکربن
  • قیمت: نزدیک به ۲.۳ میلیون پوند (بدون احتساب مالیات)
  • زمان عرضه: ۲۰۲۲

 

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/gordan-murray/t50/

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    ببینیم و تعریف کنیم ، آقای نابغه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Alireza

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (629 ديدگاه)

    امیدوارم این ادعاها هم بعد از یه مدت گم و گور و فراموش نشه
    چون جدیدا خیلی این شکل موارد بوجود میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهراد

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (755 ديدگاه)

    یچیزی طراحی کردن که خودشون هم توی ساختن جایگزینش موندن ، وجدانا هم حق دارن
    مک‌لارن اف وان یکی از خفن ترین ماشین های ساخت بشره و ضمنا باید به بی ام و بابت ساخت اون انجین در اون زمان تبریک مخصوص گفت (هر چند اصلا طرفدار بی ام و نیستم ولی واقعیت گفتنیه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    مکلارن اف وان واقعا یه جهش بود واسه صنعت سوپراسورت اما بزرگنمایی زیادی در موردش کردن… فهم محدود من بهم میگه یه سوپر اسپرت بیشتر از اینکه تو مسیر مستقیم سریع باشه باید تو پیست خودش رو نشون بده جایی که علاوه بر چالش موتور و گیربکس تو دورهای مختلف بتونه عیار شاسی و سیستم تعلیق و ترمز و کنترل پذیری رو هم نشون بده که دوستان میتونن برن تحقیق کنن و ببین این ماشین ترمز ضعیفی داشت و تو پیست هم از خیلی از رقبای ضعیفتر و قدیمیتر از خودش نظیر f40 و ۹۵۹ کندتر بود. مدام تعریف و تمجید هم بلاخره مرز باید داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Fk

      ۷ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (232 ديدگاه)

      قهرمانی مسابقات لمانز برای شما معنی چیو داره ؟؟؟
      ٢۴ ساعت تو پیست !!!!
      کافی نیستً ؟؟؟که میگی تو پیست باید خودشو نشون بده !!!!
      جالبه شما خیلی هم تو زمینه خودرو ادعا دارید

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علی

        ۷ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (1116 ديدگاه)

        از نظر ایشون کلا شرکت مکلارن یه باگ خودروییه زیاد جدی نگیرین??

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ایلیا

      ۷ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      هم تعریف و تمجید حدی داره هم ادعای شما.
      کلا ی اکانت درست کردی که بگی مکلارن بده فراری خوبه. چیزه دیگه ای هم بلدی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مانی

    ۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    درست یا نادرست بودنش رو نمیدونم و کاری هم ندارم
    اما نظر شخصی‌ من اینه که انگلیس و آمریکا تو بحث تبلیغات و ایجاد جریان فکری
    خیلی‌ قوی هستن

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Fk

      ۷ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (232 ديدگاه)

      درست میفرمایید ولی این چیز بدیه ؟؟؟؟
      اصولا جهت دهی أفکار مردم خصوصا تو کشورهای توسعه یافته بسیار سخت و طاقت فرسا
      چون از هر بابت إشباع شده و رقابت پذیر
      اما متوجه نشدم روی صحبت شما در رابطه با تبلیغاته یا چیز دیگه
      در هر حال سوق دادن مردم و و ادار کردن ب انتخاب تو کشورهای پیشرفته کار راحتی نیستً

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. علی

      ۷ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1116 ديدگاه)

      دو تا از ابرقدرت های دنیان غیر از این انتظار دیگه ای داشتی?
      یا مثل 90 ایرانیا فقط المان رو خودروساز میدونی?
      تعصب یا قبول واقعیت.
      مسئله این است✌

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۷ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (1585 ديدگاه)

        تعصب؟ اینجا نه کسی المانیه نه امریکایی نه انگلیسی منتها یکی مثل من یه جور دیگه به ماشین ها نگاه میکنم تا شما. صنعت به شیوه مدرن که زایده فرانسه بود و الان هم فرانسه و المان صنعتی ترین کشورهای دنیا هستن. امریکا هم بیشتر چیزی که داره مدیون همین المان و جنگ جهانی هست چه از نظر جنگ افزارهای نظامی چه سطوح دیگه از تکنولوژی های حساس از مهندسی و علم آلمان نازی استفاده کرد. من خودم امریکایی سوار بودم و هستم خیلی بیشتر از شما اون هم صرفا به خاطر ظاهر اغراق امیز و سادگی قسمت های فنی اما نمیتونم منکر برتری مهندسی خودروهای المانی و حتی فرانسوی باشم. جسارت نمیکنم اما خود شما اگر به جای دیدن عکس و پوستر و عدد و رقم یک ساعت یه e کلاس و cts رو باهم از نزدیک برانداز کنید دیگه کلا ذهنیتتون برمیگرده

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. علی

          ۷ شهریور ۱۳۹۸
          سوابق: (1116 ديدگاه)

          اولا صنعتی ترین کشورهای دنیا
          چین و امریکا هستن
          المان چهارم و فرانسه ششم هست
          رتبه 1 امریکا
          رتبه 5 انگلستان
          دوما المان چی بوده و چی شده مهم نیست کسی هم منکر قدرت المانیا و صنعتشون نیست ولی حداقل امار اشتباه ندین.
          المانم اگر المان شد بعد جنگ جهانی بخاطر لطف بریتانیا بود که اوردش توی اتحادیه اروپا و المان به سرعت پیشرفت کرد و الان چهارمین کشور صنعتی دنیاس

          الان موضوع اینجاس که شما همه شرکت های دنیا افتابه ساز میدونین و فقط المان رو قبول دارین که دنیا همچین نظری نداره.

          من خودم به شخصه هیچوقت منکر هیچ شرکتی نیستم…چون به قول شما میشینم پوستر و عکس نگاه میکنم ولی حداقلش مثل شما از روی تعصب اطلاعات غلط نمیدم به خورد بقیه که خدای مطالعه هستی و جوایز دریافت کردی از جشنواره های مختلف خودروسازی!

          یه دنیا دارن میگن اف 1 اسطوره هست شما کارشناس محترم میگی نه ادم نمیدونه به دنیا اعتماد کنه یا به شما که یه فرد عادی مثل من و بقیه??

          همین که اف وان بعد از دو دهه هنوز سریعترین تنفس طبیعی جهانه یعنی اسطوره…حالا بماند که در زمان خودش چه کولاکی به پا کرده.

          پیشرفت شرکت های مثل مکلارن بد نیس باعث میشه شرکت های رقیب که شما روشون تعصب داری و هر روز مخالف مکلارن کامنت بی ربط میذاری بیشتر از قبل تلاش کنن و رو کیفیت کار کنن و این رقابتو داغ تر کنه و رضایت مشتری هم بیشتر بشه…

          من خودمو در حدی ندیدم و نمیدونم که از هیچ برندی ایراد بگیرم تا حالا همچین چیزی اتفاق نیوفتاده ولی شما هر بار یه داستانی برای مکلارن میسازین که خوده المانیا و ایتالیایی ها اگر این داستان ها کامنت ها بخونن تسمه تایم پاره میکنن.?

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. مانی

        ۷ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        چرا منو ریپلای میکنی‌
        من قبول دارم که اسطورست

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا