طراحی

زندگی کریس بنگل پس از ب‌ام‌و چگونه است؟

نام کریس بنگل با واکنش‌های فراوانی بین طرفداران ب‌ام‌و همراه بوده است. برخی افراد احساس می‌کنند طراحی‌های بنگل مدل‌های دوست‌داشتنی BMW از جمله سری ۵ نسل E60 و سری ۷ نسل E65 را خراب کرده است. البته برخی نیز معتقدند طراحی‌های بنگل بسیار جلوتر از زمان خود بوده و دید او به مقوله طراحی این‌گونه بوده است. حقیقت این است که همانند هر موضوع دیگری احتمالاً نظر ما هم چیزی بین این دو می‌باشد. بنگل طراح برخی از زیباترین محصولات BMW بوده و برخی نیز زشت بوده‌اند. اگرچه که او احتمالاً به خاطر Bangle Butt سری ۵ نسل E60 بیشتر از همه شناخته می‌شود.

کریس بنگل
هم‌اکنون بنگل چندین سال است که دور از ب‌ام‌و بوده و سرش گرم چندین پروژه دیگر در شرکت طراحی خود یعنی Chris Bangle Associates است. البته اکثر این پروژه‌ها به خودرو مربوط نبوده و از طراحی خانه پرستار در ژاپن تا پکیج VSOP هنسی را در برمی‌گیرد. البته او اخیراً به صنعت خودرو هم برگشته و پروژه REDS EV را طراحی کرده است. اتوکار اخیراً به گفت‌وگو با بنگل نشسته تا درباره زندگی پس از BMW او و همچنین پروژه‌های جدید چیزهای بیشتری بداند.

کریس بنگل
بنگل درباره دلیل ترک ب‌ام‌و گفته است:

من تصمیم گرفتم که باید پس از ۱۵ سال BMW را ترک کنم اما در نهایت ۱۷ سال در این شرکت حضور داشتم. دلیل این کار عدم علاقه به ب‌ام‌و نبود بلکه اگر می‌ماندم باید تغییر می‌کردم و این زیبا نبود. بسیاری از مدیران طراحی‌ای که می‌شناسم حرفه‌ی خود را به‌طور بدی خاتمه داده‌اند. افراد زیادی خلاقیت خود را از دست می‌دهند.

کریس بنگل
البته بنگل خاطرات خوبی از کار در BMW داشته مخصوصاً زمانی که توانسته تیم را مدیریت کند. او این مرحله را بهتر از طراحی شخصی یک خودرو می‌داند. بنگل ادامه می‌دهد:

زمانی که بیشتر از قبل از طراحی شخصی فاصله گرفته و به مدیریت نزدیک می‌شوید بیشتر به تیم خود افتخار می‌کنید. برای مثال Z4 یک خودروی خاص برای من است زیرا اولین بار در زمان طراحی این خودرو از دو خانم برای طراحی خودروی اسپورت مهمی استفاده شد. فکر نمی‌کنم هیچ تیم دیگری در ۳۰ سال گذشته این کار را انجام داده باشد.

خب بنگل هم‌اکنون چه‌کاری می‌کند؟ او چند پروژه در دست دارد. او اخیراً پروژه یاد شده کانسپت REDS EV را به سرانجام رسانده است. این کانسپت یک خودروی الکتریکی و خودران برای بازار چین است که نگاه ما به خودرو را شاید تغییر دهد.

REDS
بنگل به اتوکار می‌گوید:

من به این خودرو بسیار افتخار می‌کنم. این یک قمار بزرگ برای من بوده زیرا قادر به انجام کاری بوده‌ایم که در بحث طراحی جدید است.

REDS
او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که در حال کار روی پروژه‌های خودرویی دیگری هم هست:

من می‌خواهم به پیشرفت طراحی خودرو کمک کنم. می‌خواهم ایده‌های مرسوم را کنار بگذارم.

بنگل احساس می‌کند طراحی خودرو در حال حرکت به سمت اشتباهی است:

همین‌الان ما در چهارراهی هستیم که به سمت اشتباه می‌رویم. طراحان دنیا را متقاعد کرده‌اند که شما اشیای ساخته شده با ماشین را به ساخته دست انسان ترجیح خواهید داد. شما عالی بودن را به شخصیت و کاراکتر ترجیح خواهید داد. متأسفانه این موضوع در حال به بند کشیدن جمعیت زیادی از زمین است.

خوب یا بد، کریس بنگل تا مدت‌های زیاد در یاد و خاطره طرفداران ب‌ام‌و خواهد بود. در هر حال اینکه شرکت بنگل شلوغ بوده و او به صنعت خودرو بازگشته بسیار خوب است. دید او به طراحی همیشه خیال‌انگیز بوده و اعتقاد او درباره ترجیح عالی بودن به کاراکتر فوق‌العاده است. شاید او در برخی موارد راه را اشتباهی رفته باشد اما ما مطمئنیم که اکثر طرفداران ب‌ام‌و از بازگشت دوباره او به بخش طراحی این شرکت خوشحال خواهند شد. شاید با حضور او در ب‌ام‌و شاهد طراحی‌های احساسی‌تری باشیم…

در ادامه معروف‌ترین کارهای کریس بنگل را در دوران حرفه‌ای او مشاهده می‌نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (489 ديدگاه)

    آقای بنگل طراح بزرگیه
    حیفه که صنعت خودرو از نبوغش استفاده نکنه
    از گوردون واگنر که خیلی بهتره ، حتی از والتر دا سیلوا و ولفگانگ شرایر هم بیشتر قبولش دارم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  2. Khosrow

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    [ شما عالی بودن را به شخصیت و کاراکتر ترجیح خواهید داد] — این حرفش از طراحی هاش قوی تره / قابل توجه مرسدس که کاراکتر- ش رو از دست داد برای فروش بیشتر ..

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. حامد

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    چند وقت دیگه هیوندای کیا ایشون رو هم استخدام میکنن بعد خودشونو رو با بنز و بی ام و مقایسه میکنن??

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Khosrow

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    ای باباااا هر چی تایپ انجام میشوداینم میشه جوابمون — با سپاس. دیدگاه شما در انتظار تایید قرار گرفته است/ فرهنگ لغت بدهید تا درست تایپ انجام دهیم / تشکر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. #ali.m#

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    واقعا از طراحی هاش لذت بردم .
    اکثرا موندگارن و تا همیشه جذاب خواهند بود .
    نبودش قطعا خیلی در بی ام و احساس شده و میشه .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (10201 ديدگاه)

    شخصی که نام او در کنار باقی طراحان بزرگ خودروسازی به روشنی در تاریخ میدرخشه و بسیار قابل احترامن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. امیرمحمد

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (238 ديدگاه)

    از نظر من بهترین طراحی های بی ام و برای دوره ی کریس بنگله و بعد از اون خودرو های بی ام و دیگه اون جذابیت قبل رو تو بحث طراحی ندارن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Love Cars

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    کریس بنگل کسی که نیرو های با استعداد و جوان بی ام و رو تبدیل به طراحان فوق حرفه ای کرد که هر کدومشون طراح ارشد کمپانی های دیگه هستن مثل ویل ، وارمینگ و حبیب.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. Mercede kaviani

    ۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    طراحی فانتوم 7 سدان که بی نظیرترین طراحی قرن 21 بوده است

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Amir amini

    ۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    وای بی ام و جنا دوس داشتنی و پر سرو صدا که هنوزم زیباس چقدر خوب بود این مدل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Raha

    ۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    “Z4 یک خودروی خاص برای من است زیرا اولین بار در زمان طراحی این خودرو از دو خانم برای طراحی خودروی اسپورت مهمی استفاده شد”
    :) :) :) بیخودی نیست که z4 رو بیشتر خانوم ها میشناسند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا