طراحی

باتیستا (پینین) فارینا، طراح افسانه‌ای جهان خودرو که بود؟

صنعت خودرو بخش اعظمی از شهرت و محبوبیتش را مدیون طراحانش است، طراحانی چون باتیستا پینین فارینا...

پینین‌فارینا موسس یکی از مشهورترین نام‌های صنعت خودرو است؛ اما این امپراتوری طراحی چگونه به موفقیت رسید؟!

احتمالا بسیاری از شما با نام پینین‌فارینا آشنایی داشته باشید؛ برای آن‌هایی که نمی‌دانند باید بگویم که امروزه، پینین‌فارینا به‌عنوان یک برند طراحی ایتالیایی شناخته می‌شود که اخیرا با ابرخودروی برقی خود به نام «باتیستا»، چند رکورد را در پیست «دبی اتودرام» برای یک خودروی تولیدانبوه شکست. ۱.۸۶ و ۴.۷۵ ثانیه به‌ترتیب زمان موردنیاز برای رسیدن این ابرخودرو برقی به سرعت‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ کیلومتر است.

اما چرا باید یکی از مشهورترین برندهای طراحی جهان که خود به‌تازگی به تولید خودرو روی آورده است، نام نخستین محصول افسانه‌ای خود را باتیستا بگذارد؟ پاسخ این سوال ساده است. باتیستا فارینا (یا پینین‌فارینا به‌دلیل تغییر نام در خانوادگی وی) درحقیقت بنیان‌گذار این امپراتوری طراحی محسوب می‌شود؛ اما باتیستا فارینا که بود و چه کرد؟!

طلوعی از ایتالیا

باتیستا فارینا متولد ۱۸۹۳ شهر «کورتانزه» ایتالیا است؛ او در سنین کودکی خود لقب «پینین» (به معنای فرزند استان پیه‌دمونته‌سه، محل تولد باتیستا،) را از والدینش دریافت کرد. برادر بزرگ‌تر باتیستا، «جیووانی»، در یک شرکت بازسازی خودرو در تورین مشغول به کار بود و زمینه آشنایی او با صنعت خودرو را فراهم کرد. باتیستا در ادامه فعالیتش و در سال ۱۹۲۰ با هنری فورد، خالق فورد مدل T، دیدار کرد. فورد در آن زمان به‌تازگی از شرکتی که بعدها کادیلاک نام گرفت خارج شده بود و به کمک برادر دوج، خودروسازی فورد را بنیان نهاده بود.

باتیستا فارینا و پسرش

دست رد به سینه فورد

ظاهرا هنری فورد از باتیستا ۳۰ ساله خواسته بود تا برایش کار کند اما باتیستا به دلایلی که مشخص نیستند این درخواست را رد کرده و به ایتالیا بازمی‌گردد تا چهره صنعت خودرو را برای همیشه تغییر دهد. او ده سال بعد، شرکت بازسازی خودرو خود، «کاروتزِریا پینین فارینا»، را در تورین بنیان نهاد. این شرکت نخستین مجموعه‌ای بود که از شاسی «یکپارچه» (Unibody) استفاده کرد.

آلفارومئو ۶C 2500 اسپشیاله پینین‌فارینا

نمایشگاه پاریس

با شروع جنگ جهانی کسب‌وکار پینین‌فارینا با وقفه ایجاد شد و کارخانه‌اش با تولید آمبولانس، در جنگ سرد به ایتالیا کمک می‌کرد. پس از جنگ، خودروسازان آلمان، ژاپن و ایتالیا اجازه حضور در نمایشگاه خودروی پاریس را نداشتند اما باتیستا به‌همراه پسر ۲۰ ساله‌اش، «سرجیو»، این مسئله را نادیده گرفت و یک لانچیا «آپریلیا کابریولت» و یک آلفارومئو «۶C 2500 اسپشیاله» بازسازی‌شده را از مرزهای ایتالیا و فرانسه گذراند و به محل برگزاری نمایشگاه رساند.

لانچیا آپریلیا کابریولت پینین‌فارینا

آن‌ها دو خودروشان را روبه‌روی محل برگزاری نمایشگاه پارک کردند پس مردم برای رسیدن به نمایشگاه حتما چشمشان به خودروهای پینین‌فارینا می‌خورد. باتیستا باوجود اینکه عملا در نمایشگاه حضور نداشت به ستاره آن رویداد بدل شد و توجه بسیاری را به‌سوی خود جلب نمود.

پینین‌فارینا سیسیتالیا ۲۰۲

گسترش شهرت پینین‌فارینا

بعدها یک راننده مسابقه به نام «پیرو دوسیو»، موسس برند «سیسیتالیا»، با همکاری پینین‌فارینا مدل مشهور «سیسیتالیا ۲۰۲» را روانه بازار کرد. همین خودرو پینین‌فارینا را به‌عنوان کیفیت ساخت بالای محصولاتش و به‌عنوان یکی از بهترین‌های صنعت بر سر زبان‌ها انداخت. سیسیلیا ۲۰۲ در نمایشگاه نیویورک ۱۹۵۱ به‌عنوان یکی از ۸ خودروی زیبای جهان معرفی شد. پس از آن، روابط پینین‌فارینا با بزرگان صنعت نظیر آلفارومئو، فیات، لانچیا، نَش، پژو و رولزرویس آغاز شد اما مهم‌تر از همه اینها، همکاری باتیستا با اسطوره صنعت خودرو، انزو فراری، بود.

انزو فراری (سمت راست) و باتیستا فارینا در کنار او

همکاری پینین‌فارینا و فراری در سال ۱۹۵۲ آغاز شد و در گذر سال‌ها منجربه خلق بیش‌از ۲۰۰ فراری زیبا و منحصربه‌فرد شد. باتیستا با افزایش موفقیت‌هایش در سال ۱۹۵۸ مقر خود را به «گروگلیاسکو» تغییر داد. بعدها، طرح پینین‌فارینا برای مدل جولیتا اسپایدر موردقبول آلفارومئو قرار گرفت و پینین‌فارینا و آلفارومئو ۴ هزار دستگاه از این مدل تولید کردند.

فراری ۲۱۲، نخستین محصول مشترک پینین‌فرینا و فراری

پایان یک اسطوره، آغاز یک افسانه

باتیستا در سال ۱۹۶۱ نام برند خود را به‌طور رسمی به «باتیستا پینین‌فارینا» تغییر داد و مدیریت این مجموعه را نیز به پسرانش سپرد؛ با این وجود دست از طراحی نکشید. آخرین مدل طراحی‌شده توسط باتیستا، آلفارومئو «۱۶۰۰ دوئتو» نام داشت. سرانجام اما باتیستا تنها چند سال پس از معرفی دوئتو و در سال ۱۹۶۶ درگذشت. در سال ۲۰۲۲، نسخه‌ای ویژه از ابرخودروی پینین‌فارینا باتیستا رونمایی شد که سازنده برای ساخت رنگ بدنه‌اش از محیط طبیعی استان محل تولد باتیستا الهام گرفته بود.

باتیستا فارینا در دوره خود چهره طراحی خودرو جهان بود و توانست طراحی را به سطحی دیگر ببرد. برند پینین‌فارینا که بعدها توسط فرزندان او مدیریت شد، میزبان بهترین طراحان جهان بود و در ساخت مدل‌های بسیاری به خودروسازان بزرگ جهان کمک کرد. خودروسازان بسیاری، محبوبیت مدل‌های مشهورشان را مدیون طراحی فوق‌العاده این برند هستند که در گذر سال‌ها به میراث خود متعهد ماند؛ میراث طراحی زیباترین خودروها برای هر نسل… .

در ادامه می‌توانید برخی از مدل‌های مشهور طراحی‌شده توسط برند پینین‌فارینا را مشاهده کنید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    لافراری پنین فارینا افسانه ای که قرن ها از خاطره ها پاک نخواهد شد و جاودانه خواهد ماند 👑

    موافقم 63
    مخالفم 1
    1. علی

      ۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (817 ديدگاه)

      بهترین طراح تاریخ خودرو , خدا بیامرزدت مرد افسانه ای

      موافقم 40
      مخالفم 1
  2. PRPR

    ۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (239 ديدگاه)

    میتونند جز گزینه های بهترین طراح های هم باشند

    موافقم 23
    مخالفم 3
  3. بی خیال اسم

    ۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    خدا بیامرزت

    موافقم 24
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا