سایر خودروهای اروپایی

آریل اتم، محبوب‌ترین اسپرت سبک به انتخاب مخاطبین پدال

با پشت سر گذاشتن گروه‌های کوپه‌ها در سری مطالب برندگان دوئل‌ها، به بخش خودروهای اسپرت رسیده‌ایم. اولین گروه در این بخش، گروه اسپرت‌های سبک است. این خودروها فقط و فقط برای لذت بردن از رانندگی ساخته شده‌اند و به همین دلیل از ابتدایی‌ترین تجهیزات رفاهی بی‌بهره‌اند. این خودروها همان‌طور که از نامشان مشخص است، وزن بسیار پایینی دارند و به همین دلیل هرچند قدرت پیشرانه‌های آن‌ها چندان زیاد نیست اما شتاب بسیار بالایی حتی در حد سوپراسپرت‌ها دارند. در گروه اسپرت‌های سبک در رقابت‌های پدال دوازده شرکت‌کننده حضور داشتند که عبارت‌اند از:

XTM X-Bow

آریل اتم

واندرهال ونیز

مورگان ۳ Wheeler

زنوس E10

لوتوس ۳-۱۱

کوانتوم GP700

دارکان سکتور ۱۱۱

BAC مونو

ووهل ۰۵

کاترهام ۷

پولاریس اسلینگ‌شات

این اسپرت‌های سبک‌وزن اما توانمند در مرحلهٔ مقدماتی طی شش دوئل باهم به رقابت پرداخته و بدین ترتیب از بین آن‌ها شش خودرو راهی مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی شدند. این شش اسپرت سبک به شرح زیرند:

واندرهال ونیز

زنوس E10

کاترهام ۷

ووهل ۰۵

آریل اتم

کوانتوم GP700

در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی نیز این شش ماشین بار دیگر به مصاف یکدیگر رفته و پس از برگزاری سه دوئل، خودروهای زنوس E10، کاترهام ۷ و آریل اتم مستقیماً خود را به مرحلهٔ نیمه‌نهایی رساندند اما چون تعداد این خودروهای پیروز فرد بود، ووهل ۰۵ که در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی با کمترین اختلاف شکست خورده بود هم به آن‌ها اضافه شد. پس از برگزاری مرحلهٔ نیمه‌نهایی، از بین این چهار اسپرت سبک‌وزن نهایتاً آریل اتم و زنوس E10 توسط شما به‌عنوان فینالیست‌های این گروه انتخاب شده و راهی مرحلهٔ نهایی شدند تا آخرین دوئل گروه اسپرت‌های سبک را برگزار کنند.

اتم و E10 در این دوئل رقابت نسبتاً نزدیک و پایاپایی را داشته‌اند. از سوی دیگر، زنوس در نظرسنجی سایت رأی بیشتری کسب کرده درحالی‌که آریل در نظرسنجی تلگرام جلوتر است. درهرحال با احتساب کل آراء مشخص شد اتم با دریافت ۳۷۲ رأی از مجموع ۷۱۶ آرائی که در این دوئل به ثبت رسیده، با کسب ۵۲ درصد از کل آراء پیروز و قهرمان گروه اسپرت‌های سبک شده است درحالی‌که زنوس با اختلافی جزئی و با دریافت ۳۴۴ رأی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. آریل اتم اما برای اینکه به‌عنوان محبوب‌ترین اسپرت سبک دست پیدا کند، در مرحلهٔ مقدماتی از سد کی‌تی‌ام X-Bow گذشت، در مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی کوانتوم GP700 را از سر راه برداشت و در مرحلهٔ نیمه‌نهایی با ووهل ۰۵ سرشاخ شد.

 

رقبای آریل اتم در مراحل مختلف رقابت‌ها

مرحله

رقیب

درصد آراء

مقدماتی کی‌تی‌ام X-Bow ۵۴
یک‌چهارم نهایی کوانتوم GP700 ۶۴
نیمه‌نهایی ووهل ۰۵ ۶۸
نهایی زنوس E10 ۵۲

آریل موتور یک شرکت بسیار کوچک بریتانیایی است که در دههٔ ۹۰ میلادی تأسیس شد و اولین محصول خود بنام اتم را در سال ۲۰۰۰ معرفی کرد. اتم یک خودروی اسپرت فوق سبک عملکرد بالا است که در شتاب حتی برخی سوپراسپرت‌ها که چند برابر خوش قدرت دارند را هم مغلوب می‌کند. تولید این ماشین همچنان ادامه دارد و تاکنون در انواع مختلفی با پیشرانه‌های گوناگون روانهٔ بازار شده است. قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو، اتم ۵۰۰ است که در سال ۲۰۰۸ با پیشرانهٔ ۳ لیتری V8 با ۵۰۰ اسب بخار قدرت معرفی شد و شتاب صفرتاصد ۲.۳ ثانیه‌ای را به ثبت رساند. جدیدترین نسخهٔ این اسپرت بریتانیایی اما اتم ۴ نام دارد که در فستیوال گودوود ۲۰۱۸ معرفی شد. این مدل به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هوندا سیویک تایپ R مجهز شده است.

 

مشخصات فنی

مدل Atom 4
پیشرانه ۲ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۲.۸ ثانیه
طول ۳,۵۲۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۳۹۰ میلی‌متر
وزن ۵۹۵ کیلوگرم
قیمت ۳۹,۹۷۵ پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    چند سال‌ پیش یه مدل هشت سیلندر آریل اتم با بادی‌کیت تقریبا شبیه خودروهای فرمول ۱ معرفی شد که با سه لیتر حجم موتور، ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت، شتاب اولیش ۲.۳ ثانیه، حداکثر سرعتش ۳۲۲ کیلومتر، وزنش ۵۵۰ کیلوگرم، گیربکسش ۶ سرعته سکوئنشال و قیمتش هم ۲۲۵ هزار دلار بود؛ یه شاهکار واقعی.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    جدول مشخصات خودرو اشتباهه
    ستونهای سمت چپ یک ردیف پایینتر قرار گرفته
    حداکثر سرعت هم حذف شده
    اصلاح بفرمایید لطفا
    تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا