سایر خودروهای اروپایی

ایزرا Z100 و T100، اولین خودروهای الکتریکی ساخت لهستان

لهستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در اروپا محسوب می‌شود اما این کشور از زمانی که در سال ۲۰۱۱ تولید محصولات شرکت FSO پایان یافت، فاقد برند خودروسازی بوده است؛ اما شرکت الکتروموبیلیتی (ElectroMobility) که یک جوینت ونچر تحت حمایت دولت است که در سال ۲۰۱۶ توسط چهار شرکت لهستانی حوزهٔ انرژی تأسیس شد قصد دارد این مشکل را برطرف کند. بدین منظور، این شرکت برندی خودروسازی بنام ایزرا (Izera) را ایجاد کرده که نام آن از کوه‌های ایزرا در جنوب غربی لهستان گرفته شده است.

حال الکتروموبیلیتی دو خودروی الکتریکی پروتوتایپ را معرفی کرده که یکی هاچ‌بک و دیگری کراس‌اوور بوده و به ترتیب با کد T100 و Z100 شناخته می‌شوند. هدف این است که هردو مدل در سال ۲۰۲۳ روی خط تولید بروند و ایدهٔ خودروی الکتریکی لهستانی را به واقعیت تبدیل کنند. زمانی که این دو خودروی الکتریکی وارد مرحلهٔ تولید شوند به‌احتمال‌زیاد در مقایسه با این پروتوتایپ‌ها تغییراتی را تجربه خواهند کرد اما مدیرعامل الکتروموبیلیتی «پیوتر زارمبا» می‌گوید در نسخه‌های تولیدی شخصیت اصلی این نمونه‌هایی که حالا به نمایش درآمده‌اند حفظ خواهد شد.

برای هردو مدل کراس‌اوور و هاچ‌بک ایزرا وعده‌های جالبی داده شده است. طبق گفته‌ها، این دو خودرو در کمتر از ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند و با هر بار شارژ بُردی تا ۴۰۰ کیلومتر خواهند داشت. همچنین ایزرا قصد دارد دو پکیج باطری سازگار با شارژرهای دیواری خانگی و جایگاه‌های شارژ سریع را هم برای خودروها ارائه کند. در حال حاضر اطلاعات در مورد معماری این خودروها اندک است اما به گفتهٔ الکتروموبیلیتی، هم‌اکنون مذاکرات مربوط به قرارداد نهایی برای خرید یک پلت‌فرم از شرکت مهندسی EDAG آلمان در حال انجام است. این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی دراین‌باره گفته است:

این بدان معنا است که این پروژه برای ورود به مرحلهٔ اجرا مثل صنعتی‌سازی پروتوتایپ و ساخت کارخانهٔ تولیدی آماده است

الکتروموبیلیتی وعده داده است که خودروهای ایزرا از تکنولوژی‌های مدرنی مثل اپلیکیشن اختصاصی گوشی‌های هوشمند، چراغ‌های تمام LED، نمایشگر لمسی وضوح‌بالا، کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار برخورد جلو، تشخیص نقاط کور، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و… برخوردار باشد. علاوه بر این، هدف مهم سازنده در طراحی این خودروها، جاداری آن‌ها بوده است زیرا ایزرا قصد دارد به برندی محبوب خانواده‌ها تبدیل شود. به همین دلیل، هم کراس‌اوور Z100 و هم هاچ‌بک T100 فاصلهٔ محوری زیادی دارند هرچند که فعلاً هیچ عددی دراین‌باره اعلام نشده است.

یکی از شرکای مهم در پروژهٔ ایزرا استودیوی طراحی تورینو دیزاین است و اگر طراحی خودروها خصوصاً کراس‌اوور Z100 آشنا به نظر می‌رسد به این دلیل است که طراح جگوار «Tadeusz Jelec» مشاور پروژه بوده است. این نشان می‌دهد چرا هنگامی‌که از نمای جانبی به Z100 نگاه می‌کنیم چیزی بین جگوار F-Pace و I-Pace به نظر می‌رسد.

خودروهای ایزرا بر اساس تجزیه‌وتحلیل دقیق انتظارات خریداران لهستانی طراحی شده‌اند و محصولات لوکسی نیستند بلکه به‌عنوان خودروهایی مقرون‌به‌صرفه برای لهستانی‌ها در نظر گرفته شده‌اند. بدین منظور، الکتروموبیلیتی قصد ایجاد سیستم خرید و پرداخت اقساطی راحتی را دارد تا هزینهٔ مالکیت این خودروها نسبت به خودروهای درون‌سوز هم‌کلاس مناسب‌تر باشد؛ اما جاه‌طلبی‌های ایزرا صرفاً به لهستان محدود نمی‌شود زیرا این برند قصد دارد خودروهای الکتریکی خود را در کشورهای اروپایی دیگر هم به فروش برساند. بااین‌حال، فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این اتفاق واقعاً روی می‌دهد یا نه.

 

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (141 ديدگاه)

    وحشتناکه … اینکه همزمان با سرعت روزافزون دیگران در پیشرفت،ما با شتابی روزافزون به درّه نابودی سقوط میکنیم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. مهدی موتورز

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1195 ديدگاه)

    دیوانه ها
    اگه تجربه ندارین نیومدی از ایران خودرو مشاوره میگرفتین تا چراغ عقبتونو(کنایه از چراغ پر نور k132)به نور بالا مجهز می کردین تا چشم حسودایی که ازش جلو میزنی بترکه???
    این چی بود من نوشتم؟?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامین

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (919 ديدگاه)

      قیمه هارو ریختی تو ماستا :))

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ارشیاsvj

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1745 ديدگاه)

      گفتنیست پراید ۱۵۱،شده است۱۰۱ میلیون تومان!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مهرداد كمال

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1800 ديدگاه)

    و همچنان سایپا زه پلاستیکی رو در پراید رو بعنوان اپشن ارائه میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. کوشا

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (220 ديدگاه)

    لهستان و اوکراین هردو در یک زمان از حاکمیت شوروی خارج شدن.
    نتیجه ی پیروی لهستان از بازار آزاد و روابط با اتحادیه اروپا: پیشرفت صنعت و اقتصاد نهایت پیشرفت سطح زندگی مردم
    نتیجه ی پیروی اوکراین از روسیه و دلخوش کردن به حمایت این کشور و دوری از اتحادیه اروپا و فساد و ریختن سرمایه ی عظیم اقلیمی و طبیعی اوکراین به چاه نظامی گری : کشور ورشکسته و مردم بدبخت و ناراضی

    موافقم 2
    مخالفم 3
  5. بی ریا

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    لهستان چندسال پیش یه سوپراسپورت به اسم آرینرا هوساریا معرفی کرد که البته فقط درحد یه کانسپت موند فکرکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مسعود

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (114 ديدگاه)

    جالبه که کشور لهستان زمانی که زیر نظر اتحاد شوروی بودش یک کشور نسبتا بدبختی بود که اکثر مردمش فقیر و بیچاره بودند و زندگی فلاکت باری داشتند ولی بعد از جدایی از شوروی به سمت بلوک غرب و به خصوص آمریکا تمایل پیدا کرد و حتی پای سربازای آمریکایی و پایگاه نظامی آمریکا را به کشورش باز کرد و به تبعش تونست سرمایه گذاری خارجی زیادی جذب کنه. الان هم مردمش هنوز فقیر و ضد مهاجرند ولی نسبتا به 3 دهه قبل خیلی کمتر شده و عملا روز به روز داره وضع مالیشون بهتر می شه. اگه ایران هم به سمت بلوک غرب تمایل پیدا می کرد میتونست سرمایه گذاری خارجی زیادی جذب کنه و الان به آرزوی دیرینه خودمون یعنی ساخت خودروی ملی می تونستیم به راحتی دست پیدا کنیم.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. حسن

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (326 ديدگاه)

      ما زمان شاه با بلوک غرب بودیم و مردم ناراضی و فقیر بودن،الان با بلوک شرقیم باز مردم فقیر و ناراضی اند.به نظرم عیب از خودمونه که آدمهای تنبل،خودخواه،منفعت طلب،نادان و زودباوری هستیم. ارتباط با شرق و غرب هم مشکل این ملت رو حل نمی کنه

      موافقم 1
      مخالفم 2
    2. حسین دهمرد

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      شاید این آرزوی دیرینه ی خودت باشه ولی ملت ماشین خارجی رو ترجیح میدن. همین چندتا کشوری که میشه بهشون خودروساز واقعی گفت موندن توش چون حاشیه ی سودش پایینه. مگه تمام کشورای دنیا که قرار نیست خودرو خودشونو بسازن و سوار شن. حتی صنعت سرگرمی سودش بیشتر از خودروسازیه خصوصا با قوانین آلایندگی که سال به سال سخت تر میشه و خودروساز باید خودشو باهاش وفق بده. چیزای مهمتری از خودرو هست. در آینده جهان دچار بحران آب و مواد غذایی خواهد شد. فقط روسیه و برزیل و کانادا آب شیرین کافی دارن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. Malt hill

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    تنها کسی که از لهستان میشناسم
    لواندفسکی هست :) ?

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا