سایر خودروهای اروپایی

فروش آخرین ساب 3-9 استیشن صفرکیلومتر در دنیا

چه کسی می‌گوید که دیگر نمی‌توان یک ساب صفرکیلومتر را خرید؟ یک نمایندگی در ایتالیا خودروی ۳-۹ استیشنی را عرضه کرده که به احتمال زیاد تنها ساب صفرکیلومتر در دنیا می‌باشد.


این خودرو که توسط یک نمایندگی اسبق ساب به فروش گذاشته شده از نوع ۳-۹ اسپورت واگن می‌باشد. نمایندگی مذکور خودروی یاد شده را تنها اندکی پیش از تعطیلی برند ساب خریده است. البته این خودرو از آن زمان تاکنون هرگز خریداری نیافته است. این کمپانی به زمان تولید این خودرو اشاره‌ای نداشته است.


البته حدس می‌زنیم ۳-۹ استیشن موردبحث مدل ۲۰۱۱ باشد چراکه در آن زمان تأسیسات Trollhättan تولید محصولات ساب را پس از اعلام ورشکستگی متوقف کرد.


خودروی یاد شده تنها ۹۰ کیلومتر کار کرده و علیرغم حدود ۷ سال حضور در شوروم نمایندگی هنوز بوی نو بودن کابین را حفظ کرده است. حتی در یکی از تصاویر می‌توانیم پلاستیک زیر پای سرنشین جلو را نیز ببینیم.


این ساب ۳-۹ اسپورت واگن مشکی‌رنگ از نوع وکتور مجهز بوده و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، صندلی‌های چرم، حسگرهای پارک، کروز کنترل، غربیلک فرمان چندکاره‌ی چرمی، شیشه جلوی گرم شونده، رینگ‌های آلیاژی و… اشاره کرد.


پیشرانه‌ی ۱.۹ لیتری توربودیزل ساب قدرت ۱۳۰ اسب بخاری داشته و نیروی خود را از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. به لطف فیلتر ذرات دیزلی، این خودرو استاندارد آلایندگی یورو ۵ را داشته و در هر کیلومتر ۱۱۹ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.


خب به اصل مطالب یعنی قیمت می‌رسیم. این خودرو با قیمت قابل‌توجه ۳۱ هزار یورویی برای فروش عرضه شده است. تنها راهی که می‌تواند پرداخت این همه پول برای یک ساب را توجیه کند نگه‌داشتن آن در گاراژ و امید به فروش آن با مبلغ بالاتر در سال‌های آینده می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    حیف ورشکست شد!
    اگه خط تولید هاشو به ایران انتقال میداد ، ورشکست نمیشد!

    موافقم 0
    مخالفم 2
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    خرید این خودرو ، برای کلکسیون و افزایش قیمت آن ، ریسک بالایی میطلبه .
    این خودروی معمولی در خط تولید بوده و نه یک خودرو شاخص .
    از این خودروهای صفر کیلومتر در پارکینهای تهران و شهرهای بزرگ ، زیاد پیدا میشه ، همینطور خودروهای خاص آلمانی و آمریکایی قبل انقلاب ، که بسیار ارزش کلکسیونی دارند .
    هر چند وقت یکبار در همایشها ، و در سایتهای فروش خودرو و یا در نمایشگاهای خودرویی ، زیاد پیدا میشن .

    موافقم 1
    مخالفم 3
  3. nima

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (21 ديدگاه)

    تا اونجایی که من تو خبرها خوندم ترکیه ساب رو خریده و قراره از پتنت هاش تو خودروی الکتریکی هیبریدی ملی ترکیه ازش استفاده بشه…نمی دونم پروژشون به کجا رسید…ولی قرار بود کانسپتش تو سال ۲۰۱۹ ارائه بشه و تو سال ۲۰۲۲ به تولید برسه…پدال اگه خبرای بیشتری از خودروی ملی ترکیه داری .خبرش رو بزار

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. iliad

      ۱۸ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ترکیه کل شرکت رو نخریده. اصلا شرکت رو نخریده. ترکیه لیسانس پلتفرم ۳-۹ رو خریده و میخواد اولین ماشین بومیشون رو تولید کنن.
      شرکت ماشین سازی ساب کلا ورشکسته شد ولی تعطیل نشده. بلکه هنوزم کار میکنه ولی اسمشو به NEVS تغییر دادن و برند ساب رو کنار گذاشتن. کارشونم تو زمینه ی خودروی برقی و در کنارش تا سال ۲۰۱۴ به صورت سفارشی و تعداد خیلی کم مدل ۳-۹ رو تولید میکرد و الانم حدودا پانصد تا متخصص دارن تو ترولهتان برا NEVS کار میکنن که اکثرا مهندس و محقق هستن تا بتونن محصولات الکتریکی و قطعات ماشینهای الکتریکی تولید کنن که اکثرش برا بازار چینه که تا الان تقریبا یک میلیارد دلار سرمایه جذب کردن و هشتصد هزارتام سفارش قطعی دارن که تا سال ۲۰۲۰ باید تحویل بدن.
      یکی از بزرگترین قراردادهای NEVS با شرکت تاکسیرانی چینی به اسم didi بود که سال پیش امضا شد و باعث جذب پانصد میلیون دلار سرمایه شد.

      اما به خود ساب برگردیم. ساب خودش یه شرکت خیلی خیلی بزرگه و یکی از پنج شرکت یا کنسرسیوم بزرگ تسلیحاتی دفاعی و امنیتی تو دنیاست و همیشه کنار اسمهایی مثل بوئینگ لاکهید مارتین رافال bae میاد. هشتاد سال تو صنعت هوانوردی تجربه داره و بهترین جنگنده ی مولتی رول سبک رو میسازه. به این شرکت saab ab میگن. این شرکت در اصل برا ساخت هواپیما ایجاد شد. بعدا وارد ساخت اتومبیلم شدن که بخش اتومبیل سازیش اسمش saab auto بودش. در واقع تنها این بخش بودش که ورشکست شد نه کل شرکت ساب. شرکتای سوئدی چون خیلی خیلی بزرگ هستن و اکثرا قدیمی ان یه مقدار باعث گیجی میشه با اسمشون و فعالیتهاشون اشنا بشیم

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. nima

        ۱۹ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (21 ديدگاه)

        ممنون از اطلاعاتتون مفیدتون.لطف کنید اگه اطلاعات جدیدی درباره خودروی ملی ترکیه دارین دو هم همینجا کامنت کنین.ممنون

        موافقم 1
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا