سایر خودروهای اروپاییهفته نامه

نامکو پونی، همزاد یونانی پراید!

۲CV یکی از مشهورترین محصولات سیتروئن است که در کشورهای مختلف، با نام‌های مختلف و در انواع مختلف به تولید رسید. در سال ۱۹۶۳ دو مهندس فرانسوی ساکن ساحل عاج کارگاهی را با هدف مونتاژ محصولات سیتروئن در این کشور تأسیس کردند. چندی بعد این دو مهندس، خودرویی را بر اساس پلت‌فرم سیتروئن ۲CV متناسب با نیازهای بازار آفریقا ساخته و نام آن‌را بیبی برویس (Baby Brousse) گذاشتند. این خودرو که بدنهٔ آن از فولاد ساخته شده بود، ساختار بسیار ساده ای داشت و تمامی قطعات آن با پیچ به یکدیگر متصل شده بودند. تولید رسمی بیبی برویس در ساحل عاج در همان سال ۱۹۶۳ آغاز گردید و به دلیل موفقیت، سیتروئن در سال ۱۹۶۹ امتیاز تولید آن‌را از شرکت ساحل عاج جهت تولید در دیگر کشورها خرید.

سیتروئن بیبی برویس
سیتروئن بیبی برویس ۱۹۶۳

سیتروئن در آن سال‌ها پروژه‌ای تحت عنوان «خودروی عمومی جهانی» را دنبال می‌کرد و قصد داشت خودروهای ارزان‌قیمتی را در کشورهای درحال‌توسعه عرضه کند. بیبی برویس برای این پروژه بسیار مناسب بود چراکه به دلیل برخورداری ساختاری ساده، به‌راحتی در کشورهای مختلف قابل‌تولید بود به‌طوری‌که قطعات به‌صورت CKD از فرانسه به کشورهای تولیدکننده ارسال و در آنجا مونتاژ می‌شد و هر کشور این خودرو را با نام و ظاهری متفاوت (و یا با همان ظاهر اصلی) به‌صورت محلی تولید می‌کرد. یکی از این کشورها یونان بود که در آن شرکتی بنام نامکو (Namco) خودرویی بنام پونی (Pony) را در سال ۱۹۷۲ معرفی کرد که بر اساس بیبی برویس ساخته شده بود. بیبی برویس در ایران هم توسط سایپا با نام ژیان مهاری مونتاژ و عرضه شد.

نامکو پونی 1972
نامکو پونی ۱۹۷۲

پونی را می‌توان موفق‌ترین خودرویی دانست که بر اساس بیبی برویس ساخته شده بود. پونی بسیار ارزان‌قیمت و درعین‌حال کاربردی و قوی بود و پس موفقیت آن در بازار داخلی یونان، نامکو آن‌را به بسیاری از کشورها نیز صادر نمود و حتی تعدادی از آن به ایالات‌متحده هم صادر شد. البته مطمئناً بهره‌گیری از برند سیتروئن در این موفقیت نقش مهمی داشت. تولید نسل اول پونی تا سال ۱۹۸۴ ادامه داشت و نامکو در طول این سال‌ها بارها آن‌را مورد فیس‌لیفت و بهسازی قرار داد. بعد از توقف تولید نسل اول پونی در سال ۱۹۸۴، نامکو در سال ۱۹۸۵ خودرویی را با نام سوپر پونی و به‌عنوان نسل دوم پونی تولید کرد.

نامکو سوپر پونی 1985
نامکو سوپر پونی ۱۹۸۵

اما سوپر پونی هیچ ارتباطی با سیتروئن و مدل بیبی برویس نداشت زیرا خودرویی بسیار مدرن‌تر بود که از موتورهای ساخت فورد استفاده می‌کرد. نامکو امید زیادی به موفقیت سوپر پونی داشت و حتی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را جهت صادرات آن به ایالات‌متحده در سر داشت اما هرگز این‌طور نشد و سوپر پونی به‌هیچ‌عنوان موفق عمل نکرد زیرا این مدل در نقطهٔ مقابل پونی قرار داشت یعنی هرچند بهتر و مدرن‌تر از پونی بود اما قیمت گران‌تری داشت که آن‌را از دسترس قشر زیادی از جامعه دور می‌کرد. به همین دلیل نهایتاً تولید سوپر پونی در سال ۱۹۹۱ درحالی‌که تنها چند صد دستگاه از آن ساخته شده بود متوقف گردید. سپس در سال ۲۰۰۳ نیز نامکو نمونه‌ای جدید از سوپر پونی که پیشرفت‌هایی جزئی در آن صورت گرفته بود را به‌عنوان نسل سوم پونی معرفی کرد که البته هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسید.

سوپر پونی جدید 2003 که به تولید نرسید
سوپر پونی جدید ۲۰۰۳ که به تولید نرسید

بااین‌حال شرکت نامکو هنوز به‌طور کامل تعطیل نشده بود. هرچند هیچ اثری از دوران پرفروغ گذشته در آن دیده نمی‌شد اما نامکو هرگز رسماً خاتمهٔ فعالیت خود را اعلام نکرد و همچنان کارخانهٔ خود که قادر به ادامهٔ تولید بود را حفظ کرده بود. به همین دلیل در اواخر سال ۲۰۱۱ نامکو خودروی جدیدی را به‌عنوان نسل جدید مدل افسانه‌ای پونی معرفی نمود و اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی جهت تولید انبوه و عرضهٔ آن به بازار است. این محصول جدید نامکو برای ما ایرانیان چهرهٔ کاملاً آشنایی دارد چراکه طراحی آن متعلق به پراید خودمان است! داستان ازاین‌قرار است که شرکت یونانی نامکو جهت تولید مجدد مدل محبوب پونی همکاری‌هایی را با شرکت سایپای ایران آغاز کرده است تا خط تولید آن‌را مجدداً در کارخانهٔ قدیمی خود راه‌اندازی کند.

نامکو پونی 2012
نامکو پونی ۲۰۱۲

بدین ترتیب نامکو برای ساخت نسل جدید پونی از بسیاری از قطعات پراید تولید سایپا استفاده کرده است به‌نحوی‌که دماغهٔ جلویی آن به‌طور کامل از پراید گرفته شده و داشبورد آن نیز دقیقاً همان داشبورد قدیمی پراید است تا جایی که حتی لوگوی سایپا هم همچنان روی غربیلک فرمان دیده می‌شود! همچنین نامکو برای پیشرانهٔ پونی جدید هم از همان موتور ارتقاءیافتهٔ M13 پراید وانت ۱۵۱ با ۷۰ اسب بخار قدرت استفاده کرده است. البته نامکو در ساخت پونی جدید همکاری‌هایی را نیز با پژو-سیتروئن داشته است و قرار است غیر از موتور ۱.۳ لیتری پراید، موتور ۱.۴ لیتری TU3 پژو در نسخه‌های بنزینی و گازسوز LPG هم برای پونی ارائه شود.

پونی جدید بر اساس همان فرمول پونی محبوب قدیمی ساخته شده است؛ یعنی خودرویی ساده، سبک و ارزان که توانایی‌های مناسبی در پیمودن مسیرهای ناهموار دارد. پونی خودرویی دودر اما با دو ردیف صندلی است که فقط قسمت جلویی آن سقف فلزی ثابت دارد و برای قسمت عقب آن یک سقف برزنتی قابل‌ جمع شدن طراحی شده است. همچنین این خودرو از فضای باری بسیار بزرگی تقریباً هم‌اندازهٔ یک وانت سود می‌برد. به همین دلیل نامکو پونی شباهت زیادی با وانت پراید ۱۵۱ سایپا دارد تا جایی که در وب‌سایت‌های یونانی تصاویر ۱۵۱ در کنار پونی دیده می‌شود. البته شباهت این دو خودرو فقط در قسمت جلو و قالپاق‌ها است و دیگر قسمت‌های بدنهٔ پونی توسط خود نامکو ساخته شده است. نهایتاً تولید پونی جدید از آوریل سال ۲۰۱۲ در یونان آغاز شد. چندی پیش نیز یکی از سایت‌های یونانی تجربهٔ رانندگی کوتاهی با این خودرو داشته است که برگردان آن‌را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

پونی جدید نسخه‌ای مدرن از همان پونی محبوب سابق است و برای کسانی ساخته شده است که یک ماشین باربر با توانایی‌ رفتن به مسیرهای ناهموار می‌خواهند. این خودرو ظرفیت حمل ۵ نفر را دارد (۲ نفر در جلو و ۳ نفر در عقب) درحالی‌که از فضای بار بزرگی هم برخوردار است. این فضا حتی با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها بیشتر هم می‌شود. سقف برزنتی خودرو را به‌سرعت می‌توان جمع کرده و ماشین را به نمونه‌ای نیمه کابریو تبدیل کرد. همچنین برای حمل اشیاء بزرگ هم می‌توان سقف را جمع کرد. نامکو تجهیزات بسیار کمی شامل فقط پخش CD و تهویه مطبوع را برای پونی ارائه کرده است و حتی و پنجره‌های جانبی آن به‌صورت دستی بالا و پایین می‌شوند.

پونی وزن بسیار سبکی معادل تنها ۸۵۰ کیلوگرم دارد اما بر روی جاده رفتاری کاملاً مشابه خودروهای کار از خود نشان می‌دهد درحالی‌که می‌توان برای رفتن به مسیرهای ناهموار هم روی آن حساب کرد. مدت‌زمان رانندگی ما با پونی محدود بود به همین دلیل امکان آزمایش کامل و سنجش توانایی‌های آن فراهم نشد. بااین‌حال عملکرد کلی خودرو مثبت بود. همچنین نمونهٔ مورد آزمایش ما از پروتوتایپ‌هایی بود که چند سال پیش ساخته شده است؛ بنابراین مطمئناً در نمونه‌های تولیدی جدید نواقص آن رفع شده و بهبود یافته است. بدین ترتیب نامکو پونی را می‌توان همزاد یونانی پراید سایپا دانست که با قطعات پراید ساخته شده و نامکو حتی قصد صادرات آن به کشورهای اروپایی و آسیایی را هم دارد. این ماشین یونانی جالب و کاربردی با قیمتی در حدود ۷ هزار یورو به بازار عرضه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۱ دیدگاه‌ها

  1. سیاوش

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    چه خوججله :|

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      بررگترین دلیل نارضایتی مردم از پراید ضعف ایمنی هست
      کسی شکایت نمیکنه که چرا پراید گرم کن صندلی نداره… کسی نمیگه چرا حداکثر خرفت و کم شتابه. همه ی مشکل ما با امنیت پراید در تصادفات و ناپایداری بسیار زیادش در سرعت 100 کیلومتر هست.
      .
      پراید هایی که تا سال 84 یا 85 با آرم KIA تولید میشدن و Pride B عقبشون نوشته شده بود از نظر کیفیت و کارایی مشکل نداشتن . کیفیتشون از 206 تیپ 5 تولیدی الان بهتر بود.
      .
      باید اعتراف کنم پراید اگر در ساختار بدنش تجدید نظر بشه و ایمنیش بهتر بشه میتونه برای داخل شهر ماشین خوبی باشه. مهم ترین مزیتش هم تعمیرات ساده و قطعات ارزونه. موتور و گیربکسش هم هماهنگی خیلی خوبی با هم دارن و ضریب دنده ی عاقلانه و هوشمندانش باعث میشه تا سرعت 60 کیلومتر شتابی در حد ماشین های 150 میلیون تومنی داشته باشه که خب در داخل شهر هم کسی نباید بیشتر از 60 کیلومتر بره.
      .
      مشکل ما با ایمنی پرایده.

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. saeid

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (188 ديدگاه)

        بسم حق

        تحلیل خوبی بود
        اما فقط لحظه اخر یه سوال گوشه ذهنم درست شد
        اونم اینه که ، دقیقا کدوم ماشین 150 میلیونی و منظورت بود ؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. شاهین

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4500 ديدگاه)

        تا سرعت 60 کیلومتر در ساعت شتابی در حد خودروهای 150 میلیونی؟!!!!
        مگه جنسیسه؟!

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          سلام خدمت دوستان گرامی.
          پدر من با حقوق کارمندی ماهی 150 هزار تومن در دهه ی 80 سال 84 برای من پراید خرید. اون موقع قیمتش 6 میلیون و 700 هزار تومن بود.
          10 ساله این ماشین رو دارم.
          هنوز مثل ساعت کار میکنه.
          فقط لنت ترمز ، صفحه کلاچ ، روغن موتور و همین قطعات مصرفی.
          واقعا ازش راضیم.
          الان با وجود اینکه پول خرید مزدا 3 یا کیا سراتو یا اسپورتیج رو هم دارم ( با وام و قرض کردن از خانواده شاید تا 400 تومن هم بتونم فراهم کنم )اما چون با زحمت کشی و شب بیداری قرون قرون روی هم جمع کردم حاضر نیستم برای ماشین شهری بیشتر از 20 میلیون خرج کنم. پولم رو برای خرید محل کار یا تشکیل خانواده لازم خواهم داشت. ان شا الله بعد از ساختن یک شغل خوب و تشکیل خانواده به ماشین بهتر فکر خواهم کرد.

          از طرف دیگه برای داخل شهر ماشین بهتری و گرون تری واقعا نیاز نیست.
          منم که اهل جاده و سفر نیستم.
          برای سفر حاضر نیستم حتی 1 کیلومتر با پراید در جاده حرکت کنم. چون همونطور که گفتم به شدت ناامنه. اما برای داخل شهر ماشین خوبیه. قرار نیست امکانات ماشین 100 میلیونی داشته باشم.
          به چشم خودم دیدم لکسوز 1 میلیاردی گوشه ی خیابون پارک بود یارو با سمند اومد همیچین زد به بغلش که 300 میلیون از قیمتش کم شد. بعد هم گازشو کشید و رفت. پس برای ماشینی که میخوام گوشه ی خیابون به امان خدا ولش کنم حاضر نیستم بیشتر پول بدم.
          ماشین مثل سرمایه ی متحرکه. ریسک داره. اونم با این رانندگی افتضاح مردم و عدم وجدان و انصاف که گفتم.
          من و پرایدم مثل 2 تا رفیق شدیم. ا
          از بس این ماشین خوب و بی دردسر کار میکنه دلم نمیاد با ماشین دیگه ای عوضش کنم.
          .
          .
          .
          خدمت شاهین عزیز هم عارضم پراید به خاطر ضریب دنده 1 و 2 که خیلی سنگینه گشتاور خوبی تولید میکنه. بکسباد ها و چنگ زدن پراید به زمین در کمتر ماشین ایرانی دیده میشه. من تجربه ی سمند ، 206 ، تندر ، رنو کولئوس ، رو داشتم. همه ی اون ماشین ها حس سنگینی خاصی دارن. اما پراید به خاطر وزن زیر 1 تن به راحتی سرعت میگیره. کیا اسپورتیج و هیوندای النترا ، سراتو ، مزدا 3 تا سرعت 60 کیلومتر برتری قابل توجهی به پراید ندارن.

          پراید با دنده ی 1 و 2 زمین رو مثل گربه چنگ میزنه و شتاب میگیره. اما دنده 3 و بخصوص 4 به اصطلاح ماشین کم میاره و ضعف موتور خودشو نشون میده.
          اونجاست که حتی از سمند عقب میافته.
          .
          جنسیس هیچ دخلی به پراید نداره.
          در بحث شتاب و سرعت ( نه راحتی ) جنسیس به راحتی به ماشین های 500 و 600 میلیونی و ماشین های مثل پورشه باکستر ، کیمن، حتی مرسدس S300 رقابت میکنه. اتفاقا برتری جنسیس در سرعت 100 به بالا هست.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. Carbonado Aventador

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4461 ديدگاه)

          با 150 میلیون میشه تویوتا gt86

          یا یه ماکسیما + زانتیا خرید
          __________________________
          الان یعنی شتاپ پراید رو با زانتیا ماکسیما وgt86 یکی میدونی؟

          موافقم 2
          مخالفم 0
        3. ...::: فقط لمبورگینی :::...

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          کربونادو جان شما دیگه منظورم رو بگیر.
          من که نگفتم با همه ی ماشین های 150 میلیونی.
          من فقط مثال زدم تا بگم شتاب پراید خوبه. همین !
          .
          .
          نمیدونم چرا دوستان اینقدر به این یک جمله گیر دادن.
          .
          .
          .
          ________________________________________
          منظور من اصلا این نبود که به ماشین خاصی اشاره کنم.
          منظورم این بود که شتاب پراید برای یک ماشین شهری خیلی خوبه.
          همین.
          .
          من وقتی پشت سمند میشینم موقع شروع به حرکت چند بار ماشین خاموش میکنم. چون با پراید با یک فشار مختصر روی پدال گاز ماشین سریع شتاب میگیره. اما خودرویی مثل سمند اختیاج به گاز دادن بیشتر داره.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        4. saeid

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (188 ديدگاه)

          بسم حق

          بابا حتی 60 تا هم سرعت کمی نیست !
          مزدا
          gt86
          زانتیا
          بیایم پایین تر
          206 تیپ 5

          انصافا
          بازم میگم انصافا
          سر 4 راه
          به دید رالی گاز بده گاز بده هاااااا
          به اونام نگو نیت کورس باهاشون داری
          تو درگ پشت چراغ قرمز تا همون 60 تا
          ببین با این که اونا نمیدونن و خبر ندارن که قصد تو کورسه
          ار چنتاشون میتونی در حالت نرمال تا 60 تا جلو بزنی !!!

          بابا یه مزدا یا gt بخواد گار بده رسیده به 60 تا ، پراید هنوز به 20 هم نرسیده …

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. امیرسابق

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (161 ديدگاه)

        اینطور که میبینم ماشین 150 ملیونی رو باید بفروشیم بیاییم پراید بخریم
        خلایق هر چه لایق – این حرف ها رو فقط یه ایرانی جهان سومی میتونه بگه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          دوست عزیز امیر سابق من فارسی حرف میزنم. درسته ؟!؟
          یک بار دیگه کامنتم رو بخون.
          اینقدر عجولانه نظر نده.
          من فقط بحث شتاب رو مطرح کردم. اونم فقط و فقط و فقط تا سرعت 60 کیلومتر.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Carbonado Aventador

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4461 ديدگاه)

          امیرجان
          با توجه از شناختی که از شما و فقط لامبورگینی دارم….
          شما که از فقط لامبورگینی جهان سومی تری…!!!!
          یجور کامنت میزاری انگار تو بنز سواری و ما پراید سوار!
          خودتم پراید سواری مشتی اینجوری کامنت نزار!!!!
          :)

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          من از لفظ جهان سومی بکار بردن اصلا خوشم نمیاد
          مگه اینجا بحث قدرت نظامی یا نانو و بیوتکنولوژی یا سلول بنیادی مگه

          موافقم 0
          مخالفم 0
      4. امير رحيم پور

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (67 ديدگاه)

        آفرین کاملا درسته
        پراید ماشین بدی واس داخل شهر نیست یکم ایمنیش بره بالا و امکاناتش بیشتر بشه ( چنتا حالا ) خوب میشه البته سایپا در فکر پیشرفت نیس ظاهرا
        با اوضاع الانش هم قیمتش خیلی بالاس

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          افرین اقای رحیم پور عزیز

          موافقم 0
          مخالفم 0
      5. GOD BLESS AMERICA

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (758 ديدگاه)

        گل گفتی ، دمت گرم.

        برای پراید باید به صورت پایه پکیج رول بار کیج در نظر گرفته بشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      6. حسین

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (21 ديدگاه)

        خلایق هر چه لایق
        چرا ما نباید ماشین خوب و با تکنولوژی روز دنیا ایمن کم مصرف و …. سوار بشیم. این همه هاچبک و سدان کوچک شهری ، مطمئنا جان مردم و رفاه و آسایش و آلودگی محیط زیست واس کسی ارزش نداره . شما یک سری به محصولات ماروتی سوزوکی سلریو، ماروتی سوزوکی آلتو K10 ،ماروتی سوزوکی آلتو 800 ، هیوندا EON T داتسون GO ، در هند بزنید … اونوقت خودروی کاربردی تو شهری کم مصرف و ارزان قیمت را خواهید شناخت
        منبع سایت :
        http://alef.ir/vdcg3x9wzak9z74.rpra.html?302860

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          دوست عزیز ضرب المثل خلایق هر چه لایق رو من 100 بار در این سایت استفاده کردم.
          استفاده از ضرب المثل خوبه اما باید بدونی کجا استفاده کنی.
          اگر من میگفتم پراید عالیه ، پراید هیچ کم نداره ( دیدی که به ایمنیش نقد وارد کردم ) ، اونوقت میشد از این ضرب المثل استفاده کرد. اما اینجا … .
          سعی کن منظورم رو بفهمی.
          اگه پراید از نظر ایمنی و کیفیت به یک سطح قابل قبول برسه میتونه برای داخل شهر خودروی خوبی باشه.
          .
          .
          .
          آدم باید واقع گرا باشه.
          ایده آل فکر کردن فقط باعث افسردگی میشه.
          من میدونم تعرفه های گمرک ناعادلانست ، قیمت ماشین های داخل زیاده ، کیفیت کمه ، درآمد ها بالا نیست و …. .
          میتونم 50 تا که چه عرض کنم 70 تا ماشین شهری نسبتا ارزان و کم مصرف برات نام ببرم لینک هم نمیذارم….
          از ماروتی بگیر برو تا اسمارت فورتوو.
          .
          منم از بازار خودرو شکایت دارم. میفهمم چی میگی
          اما چه فایده.
          .
          آدم عاقل و باهوش کسیه که توان تطبیق خودش با شرایط رو داشته باشه. کسی که ایده آل فکر کنه و به وضع موجود توجه نکنه بر طبق نظریه ی دانشمندان از زنجیره ی طبیعت حذف میشه !!
          شما باید ببینی الان میشه چکار کرد.
          با پولی که داری چه ماشینی میشه خرید.
          .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسین

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (21 ديدگاه)

          دوست عزیزم .. من خودم یک پراید مدل 90 دارم واسه استفاده داخل شهر.مزایای پراید که شما و دوستان گفتند همه درسته و من هم نسبت به سایر گزینه های موجود با توجه به هزینه نگهداری و قیمت ، پراید را انتخاب کردم.
          ضرب المثل را در مورد همه مردم و کل خودروهای تولید داخل زدم نه شخص خاص و نه پرایدسواراها …
          منظورم این هست که چرا در یک کشور دوست و همسایه ، این همه خودروی مناسب هست.بله من و خیلی از کاربرای این سایت نمیتونیم مشکل انحصار خودروسازان داخلی را حل کنیم ولی لا اقل میشه نظر داد و شاید این نظرها و اطلاع رسانی ها ، برای بعضی ها جالب باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. aref

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (29 ديدگاه)

          تمام این خودرو هایی که گفتید از پراید ضعیفتر هستن و غیر ایمن تر . چرا پراید رو کمتر از آلتو می دونید؟
          تاحالا آلتو رو از نزدیک دیدین ؟
          بین این خودرو ها فقط eon ظاهر خوبی داره ولی باز خیلی ضعیفه .
          اگه یه بار یه eon تصاف کرده رو ببینید متوجه حرف بنده میشید .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. کامیاب

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (29 ديدگاه)

          مجید اینکه تو سمندو خاموش میکنی مشکل از عدم مهارتته نه کلاچ سمند.
          اون بحث شتاب تا 60کیلومتر میگی مث ماشینای 150میلیونیه،نشون میده یا سوار ماشین 150تومنی نشدی،یا عشق پراید داری.
          در مورد ایمنی این خودرو در داخل شهر هم مزخرف هست.
          در تمامی نسخه ها(چه کره ای،ایرانی،آمریکایی،نسخه فیس لیفت حتی استرالیاییش)ایمنیشون کمتر از صفره. :D
          حالا چطور واقع گرا باید بود و گف مهندسای عزیز سایپا بیان امنش کنن ؟
          جدا واقعا گرایی یا تو عالم سیر میکنی؟
          مشکل مردم با پراید اینه که چرا باید ملتی که همه جور سختی ها رو تحمل کردن بیان این ماشین مال عصر حجر رو سوار شن؟
          اگر در ایران اگر واقعا یه عده ای که حرفشون ارزش داره بیان با یه خودروساز معتبر قرار داد ببندن و یه نسخه خاص ایران(مث فولکس آمئو برای هند)بزنن،میشه با قیمتی در حدود 20میلیون،واقعا خودرویی مناسب ساخت.
          درآخرم اینکه شما از کاربرای سایتی،دوهزار و خورده ای نظر داری و این طرز تفکرته،نشون میده که چرا ما باید حالا حالاها پراید سوار شیم.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        5. madjid911 GT2

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          کامیاب جان من منظورم رو گفتم.
          شما درست متوجه نشدی.
          خیلی توضیح دادم.
          دیگه حوصلش نیست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      7. ساسان.م

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (338 ديدگاه)

        برادر من این لگن فقط مشکل ایمنی داره واقعاً؟
        پراید برا زمان خودش هم خوب نبود چه برسه به الان انگار نه انگار سال 2016 هستیم
        حتی 207 هم از رده خارجه اونوقت اومدی میگی اگه پراید فلان و بهمان؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

          ۲۴ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          برادر عزیز . آقا ساسان
          آواتار منو میبینی. اسم پروفایلم رو هم بخون.
          چی نوشته ؟ نوشتم فقط لامبورگینی. ننوشتم فقط BMW فقط مزدا، فقط بنز ،… من کسی هستم که در حد لامبورگینی ، فراری ، پورشه و مک لارن فکر میکنم. یادش بخیر اول ماشین نداشتیم. فکر کنم 3 سالم بود. تعریف میکنن که وقتی کسی با ماشین میومد خونمون گریه میکردم تا منو سوار کنن و دور بدن 😢پراید نمیتونه ماشین مورد علاقه ی کسی مثل من باشه.

          به نظرت کسی که عاشق لامبورگینی و مرسدس بنز هست در پراید احساس خوشحالی و راحتی میکنه ؟؟!؟؟😂😂 نه واقعا کسی هست که اینطور فکر کنه ؟!؟
          .
          منم دوست دارم با 100 میلیون بنز CLA بخرم.
          منم عاشق اسمارت هستم. دوست دارم با 80 میلیون اسمارت فورفور بخرم.
          منم میدونم هیوندا الانترا باید 40 میلیون باشه نه 140 میلیون.
          منم دوستی در آلمان دارم که با زندگی دانشجویی فورد ماستنگ خریده.
          .
          من که از پراید خوشم نمیاد…
          کیه که کیا Rio نسل جدید رو به پراید سال 1986 ترجیح بده ؟!؟
          .
          تنها فرق من با شما و دوستانی که مخالف من هستن اینه که من واقع گرا تر هستم. . من شرایط موجود رو در نظر گرفتم… دوستان فکر میکنن بازار خودروهای زیر 40 میلیون قراره بهتر بشه. من این فکر رو نمیکنم. پراید فقط با ماشین چینی جایگزین خواهد شد.

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          وقتی پول نداریم مجبوریم با پراید کنار بیایم

          موافقم 2
          مخالفم 0
      8. masood

        ۲۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ممنون از متن طنزتون کلی خندیدیم خستگیمون در رفت

        موافقم 1
        مخالفم 0
      9. آرش

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (163 ديدگاه)

        الان چندمین باره که مشابه این نظر رو تو سایت ها می خونم که تو قیمت خودش پراید خیلی خوبه و فلان…پراید حتی تو رنج قیمت خودشم خوب نیست. یه 405 کارکرده حداقل از پراید هم قیمت و هم مدل خودش بهتره. پراید فقط در مقایسه با فرغون برنده میشه. حتی اگه خیلی هم واقع گرا باشیم پرایدو با هیچ چی نمیشه مقایسه کرد. من هم مث خیلی از مردم، ماشین اولم پراید بود. سال ها هم پراید بابارو سوار میشدم ولی واقعا، واقعا پراید بده، فاجعه س.

        موافقم 1
        مخالفم 0
      10. سجاد

        ۲۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (5 ديدگاه)

        چرا راه دور میرید؟؟؟
        من 91 پراید خریدم صد چندان از پراید 95 که با کوچکترین ضربه درب موتور و درب صندوقش کج و کوله میشه بهتره . . .
        .
        ضمن اینکه اون تجدید نظری که شما میفرمایید همین تیبا هست که الان داره تولید میشه!!!
        .
        قرار بود تیبا جای پراید رو بگیره و اصلاً روی پلتفرم و شاسی پراید طراحی شد . . . اما بعداً دیدن وقتی میتونیم دو تا خط تولید و با دو نام متفاوت داشته باشیم چرا اینکارو نکنیم؟؟؟
        البته الان ساینا هم اضافه شده و شدن سه تا مدل متفاوت که هر سه بر پایه پراید هاچبک دودر سی سال پیش هستن . . .

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Nima

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      دقت کردین اونا هم چقدر گرون میندازن به مردم؟
      7 هزار یورو یعنى حدود 25-28 میلیون.
      واقعا که.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. M

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (227 ديدگاه)

        فک کنم یونان نزدیکای قبرس هستش …. !!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۵ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          سرچ کن نقشه و موقعیت جغرافیایی شو ببین

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. ممل

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (19 ديدگاه)

      برادر فقط “لمبورگینی!”.
      برادر عزیزم. مشکل ایمنی پراید از طراحی اونه و نه در مدل ژاپنی نه در مدل امریکایی و نه در مدل کره ای و نه در مدل ایرانی هرگز این ضعف ایمنی که ناشی از ضعف طراحی بود برطرف نشد. نمیشه و نخواهد شد. ذات طراحی. پلتفرم و سایر فاکتور های مرتبط با ایمنی این گاری چهارچرخ مشکل داره.
      اگر شما پول اسپرتیج رو بیخیال سمند رو هم دارید و پراید سوار میشید با عرض پوزش با عرض شرمندگی روم به دیوار همین الان معذرت میخوام. “زیادی خسیسید!”
      امنیت پراید ( حتی همون کره ای که تولیدات سال 84 همچین کره ای هم نیستند!!! ) در حد دوچرخه است. همه چیز هزینه نیست.
      زبونم لال خدا ناکرده تصادفی بکنید و خسارت جانی ببینید هزاران برابر پول دیسک و صفحه و لنتی که ارزان عوض کردید رو باید بپردازید.
      پراید رو بفروشید و یه ماشین بهتر ( در حد بودجه تون) بخرید.
      پراید ماشین نیست.
      خودرو نیست.
      از نظر منی که بیشتر عمرم رو در صنایع خودرو سازی “تلف” کردم حتی گاری هم زیادشه.
      من خودم پراید داشتم. داشتن پراید به علت نداشتم بنیه مالیه وگرنه واقعا حیف پول که ادم خرج پراید کنه.
      امیدوارم روزی برسه دیگه پراید و 405 و از این اشغالها نبینیم تو خیابونامون.
      رنو کوید و امثالهم به هکذا.
      با حق.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        قرار بود تولید پراید متوقف بشه ولی خبری نشد

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. سعید

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (222 ديدگاه)

      وای خدا پوکیدم از خنده
      خخخخخ
      این مدل پراید رو دیگه ندیده بودیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حامد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    صد رحمت به پراید… والا !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. arash

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اون یارو که عینک افتابی زده پشت فرمون چه عشقی میکنه تریپ ورداشته انگار پشت بنزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. كاپيتاليسم

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (194 ديدگاه)

    یونان چرا؟
    میدونم شرایط مالی سختی داری
    میدونم به المان بده کاری
    میدونم جوونهات کار ندارن
    اما اخه … سایپا؟
    نمیشد با تویوتا برای مونتاژ دو نسل قبل هایلوکس مذاکره کنی؟ یا حتی دو نسل قبل میتسوبیشی L200
    قیمتش همین درمیومد …
    چرا؟…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. reza

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (208 ديدگاه)

    اشکم در اومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. كوروش

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    باعث افتخاره :/
    از فردا یونانی ها هم به ما فوش می دن ما هم اولش فکر می کردیم یه پا رپتوره ، البته بعدا فهمیدیم ….. هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. نیما

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (276 ديدگاه)

    اقا این که از پراید ما گرون تره ! 7 هزار یورو میشه 28 میلیون تازه شیشه هاش برقی نیست و ایربگ هم نداره !
    اینا پراید رو می بردن یونان در میومد 5 هزاریورو کلی امکانات هم داره !
    به خودمون امیدوارشدم بدبخت تر از ما هم هستن :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      نوشته قابلیت افرود هم داره!فرقش اینه!
      کاش تو ایران هم پراید با موتور پژو و تیبا عرضه میشد.حداقل قدرتش بهتر میشد!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. یوسف

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    مخم ترکید
    نمیدونم چی بگم…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامین

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    انشاءاله مبارک یونانیها باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سامی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    یاد کاردستی های دوران مدرسه افتادم.اخه یعنی چی؟پرااااااااید؟شده پوووونی؟فقط باید خندید خخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. من

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (249 ديدگاه)

    یعنی خود پراید وانت که نزدیک 4 هزار یورو است رو مستقیم صادر میکردن ارزون تر میشد تازه این مدل ما ایربگ و ترمز ABS هم داره اینا رو برداریم بازم ارزون تر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      پراید وانت چند کیلو بار میزنه؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. nima

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    قانون پایستگی پراید!!!
    پراید از بین نمیرود بلکه از کشوری به کشور دیگر ی منتقل و از مدلی به مدل دیگر تبدیل میشود!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. vahid porsche

      ۲۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (474 ديدگاه)

      سایپا مطمئن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      قانون پایستگی خیلی حال کردم علمی گفتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. امير رحيم پور

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    پراید ماشین بدی واس داخل شهر نیست یکم ایمنیش بره بالا و امکاناتش بیشتر بشه ( چنتا حالا ) خوب میشه البته سایپا در فکر پیشرفت نیس ظاهرا
    با اوضاع الانش هم قیمتش خیلی بالاس
    یونان هم کم کم داره داغونتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      رو پراید هیچ مانوری نمیشه داد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. دانیال

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (148 ديدگاه)

    متن که تموم شد رفتم از خوشحالی نیم ساعت گریه کردم! هنوزم چشمام پر اشکه! درسته که کره الان با هیوندای و کیا داره فروش می کنه ولی ماهم نشون دادیم که حریف دست و پا بسته ای نیستیم هرچی باشه ما توی خودروسازی چنتا پیرهن بیشتر پاره کردیم (حالا پیرهن یا چیز دیگشو خیلی مطمئن نیستم ولی پاره کردنو مطمئنم، بگذریم، لپ کلامو بچسبین!) و میتونیم با وجود مدیریت قوی مدل های عهد بوق و از رده خارج اونا رو به فرصت تبدیل کنیم و یه سری مردم بدبخت رو (هرجای دنیا که باشن) بتیغیم.
    لگن سازی هنوز در بقیه کشورها هم زندست! درود بر لگن سازان!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hekmat

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (16 ديدگاه)

      بتیغیم ؟!؟!؟!
      آقا جان ماشینو مفت دارن میدن به اونا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. دانیال

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (148 ديدگاه)

        بالاخره یه سودی دارن از فروش اون میبرن دیگه! همین مصداق تیغیدنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دمت گرم دانیال

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. دانیال

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (148 ديدگاه)

        آقایی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. The R

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    اسکندر!!!! تخت جمشیدو آتیش میزنی!؟
    اینجوری انتقاممون رو از نوه هات میگیریم.
    (اسکندر مال مقدونیه بود که خود یونانو هم گرفت، ولی اینجا به متن میومد)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احمد

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (128 ديدگاه)

    دو تا پوروفسور خوردن به پست :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان(احسان سابق)

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    چه خوب. احساس می کنم غیر از ما تو دنیا بدبختای دیگه ای هم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ماسل

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    اینو ۳ میلیون میدن به یونان.ببینین کی گندش در میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. hekmat

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خخخخخ پراید خیلی خنده داره مثل آب خوردن میشه درشو باز کرد
    پس به ایمنی . امنیت رو هم اضافه کنید دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ali

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    اون بنده خدایی که اومده گفت پراید فقط ایمنیش رو ببرن بالا دیگه همه چیش خوبه… نمیدونم با خودش چند چنده !! عمو جان قرن 21 هستیما ! . ایمنی خیلی پایین / مصرف سوخت بالا / آلایندگی بالا / ظاهر بیرونی و داخلی قدیمی و بی کیفیت/ از همه نظر از رده خارج/هست. یونان هم بیچاره یه کشور عقب افتاده نسبت به بقیه اروپایی ها البته ! هست. این ماشینم با قیمت پایینش بیشتر برای کشور خودشون و کشورای اروپایه شرقی تولید کرده.. احتمالا فروشش خیلی هم بد نباشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. mahdi

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    رقیب پراید وانت خودمونه……………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. احمد باقری

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چی بود و چی شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. MiLaD

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پراید خودمان؟!!!!!!
    مگه پراید ماله ماست؟
    ما اینقدر بیچاره ایم که همین پرایدم نمیتونیم طراحی کنیم.به جای مسخره کردن دیگران بهتر دانش خودمونو ببریم بالا??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. داوود

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دوستانی که نسبت به پراید نقد دارن بهتره یه نیم نگاهی به قیمت پراید داشته باشن…قیمت پراید در حال حاضر در حدود6000دلار هست…شما کدوم خودروی6000دلاری رو سراغ دارید که2عدد ایربگ وabsو صندلی راحت و تعلیق پراید رو داشته باشه؟؟یا حتی همین سمندseکه حدود8000دلار قیمتش هست واقعا رقیبی نداره در رنج قیمتی خودش حتی بازار جهانی
    مشکل اصلی مملکت ما ارزش پولمون هست که طی یک سال به یک سوم کاهش پیدا کرد…خدا باعث و بانی این بدبختی و فلاکتمون رو لعنت کنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (148 ديدگاه)

      دوست عزیز پراید توی ایران تولید میشه و قیمت تموم شدش خیلی کمتر از هزینه ای که همین ماشین توی کشورهای پیشرفته برای تولید میبره میشه، در جواب به سوال شما هم عرض کنم شما یه نگاه به رنو کویید ساخت هند بندازید تا متوجه بشید کجای دنیا میشه ماشین با ویژگی هایی که فرمودین رو با قیمت 5هزار و 300 دلار در تیپ فول و نه 6هزار دلار! پیدا کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. vahid

    ۲۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    واقعا به پراید امیدوار شدم.
    ینی اینا چقدر بدبخت تر از ما هستند که مدل 2012 شون مدل پراید قدیم سایپا ست!
    سایپا در سال 2010 موفق به تولید خودرو های مطرحی همچون
    111 sx
    111 ex
    111 st
    131 sl
    131 st
    131 sx
    131 ex
    141 sl
    141 sx
    132 sl
    132 sx
    شاهکار قرن 151 TL
    و الی ماشاءالله شده بود!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. پژمان

    ۲۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (46 ديدگاه)

    آقا به زندگی امیدوار شدم, ببین اونا دیگه کجای دنیان !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. میثم

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    دوستان باهر ماشینی که داریم اول فرهنگ رانندگی مهمه
    پراید هم ماشین تو شهری خوبی میتونه باشه (البته نه الان)
    پراید ماشین پرشتابی هست رانندگی باهاش راحته ایمنی خودرو پایینه درسته ولی این انسانها هستن که باعث حادثه میشن سرعت بالا سبقت بیجا جاده خراب و از این دست مسائل بازم میگم پراید و پژو و سمند اینا دیگه عهدشون سر اومده شما اگه پورشه هم داشته باشی رعایت نکنی آسیب میبینی.به امید روزی که همه ما سوار ماشینهای قشنگ روز دنیا از هر برندی که دوست داریم باشیم بخدا ما لیاقتش رو داریم اگه بزارن مگه ما چیمون از همسایه های عرب زبانمون کمتره که باید ماشین های منقرض شده رو با قیمت نجومی سوار شیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. shsm

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نمی دونم چرا اینقدر بعضی ها دوست دارند به جای بحث علمی کاملا احساسی بحث کنند
    مثلا اگر می گویند در رنج قیمتی پراید رنو کویید قرار دارد واقعا در کنار هم از نظر امکانات رفاهی ُُ ایمنی ُ بدنه ُ قدرت موتور ُ هزینه تعمییر و… مقایسه کنند و آن ها را ذکر کنند و نتیجه گیری کنند کدام بهتر است. آقا لازم نیست به هر چیزی یا صفر بدید یا بیست منطقی ترهم می شه نمره داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. مرتضی هنرمند

    ۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اونا چقد بد بختن خدایی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا