سایر خودروهای اروپایی

معرفی GFG استایل باندینی دورا با استایل فرمول یکی!

نمایشگاه خودروی ژنو به‌طور سنتی محبوب‌ترین رویداد برای نمایش خودروهای مفهومی بوده اما امسال سرنوشت تلخی داشت. شرکت GFG استایل نیز قرار بود سه گونه از این خودروها را روانه ژنو کند که خب این‌گونه نشد.

مهم‌ترین سه‌گانه این شرکت باندینی دورا نام دارد که نشان دهنده‌ی یک بارچتای چهار چرخ محرک تمام الکتریکی با قدرت کل ۵۳۶ اسب بخاری می‌باشد. این خودرو از شاسی آلومینیوم فریم فضایی و بدنه‌ای فیبر کربنی سود می‌برد.

کار طراحی این خودرو توسط جیورجتو و فابریزیو جیوجیارو صورت گرفته و آن‌ها طرح باندینی دورا را به عنوان یک دو درب آزاد و لذت‌بخش که به کار گشت‌وگذار در طبیعت می‌آید توصیف کرده‌اند. در حقیقت این خودرو نیم‌نگاهی به محصولات اسپورت باندینی در دهه ۵۰ میلادی دارد.

موضوع جالب اینکه باندینی دورا مفهوم بارچتای کلاسیک را در پکیجی مدرن که تأثیر منفی روی ایمنی ندارد ارائه کرده است. از جمله ویژگی‌های برجسته بدنه می‌توان به طراحی تیز و طویل با چراغ‌های جلوی بسیار بزرگ، کاپوت گسترده، رول بار در نقش اسپویلر و شیشه‌ی جلوی کشیده شده از ستون‌های A اشاره کرد.

جیوجیارو می‌گوید این ویژگی آخری از خودروهای فرمول ۱ مدرن الهام گرفته شده است. او گفته است:

ما این ویژگی را از هالو خودروهای فرمول ۱ به عاریت گرفته‌ایم زیرا به خودرویی فکر می‌کردیم که شیشه‌ی جلوی بزرگ‌تری داشته باشد و بنابراین این بخش تا حد امکان خطی و شفاف بوده است.

این طراح با سابقه ادامه می‌دهد:

برای حل این نیاز من به فراساختاری فکر می‌کردم که بتواند با استایل خودرو ادغام شده و عملکرد حفاظتی برای راننده و سرنشین را نیز ارائه کند.

دو درب قیچی شکل کاملاً خودکار باعث دسترسی به کاکپیت کاملاً بدون کلید می‌شوند. این بخش بنا به گفته طراحان پلی ساختاری است که بخش راننده را از سرنشین جدا می‌کند. موارد برجسته کابین باندینی دورا شامل فرمان با صفحه لمسی، صندلی‌های کربنی و چرمی ثابت و نورپردازی منحصربه‌فرد داخل داشبورد هستند.

نام این کانسپت ادای احترامی به لاریو باندینی است. باندینی صنعتگری ایتالیایی بود که از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۹۲ تعداد ۷۵ خودروی مسابقه‌ای تولید کرد. خودروی کلاسیکی که به همراه کانسپت باندینی دورا می‌بینید باندینی ۷۵۰ اسپورت اینترنشنال بارچتا نام دارد که در مسابقات میله میگلیای سال ۱۹۵۷ شرکت کرده بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. آریا ماشین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    الان دقیقا کار شرکت gfg استایل چیه؟
    این که چند تا کانسپت مثل ۲۰۳۰ و کانگورو و باندینی بسازه که هیچ وقت تولید نمیشن؟
    نمیگم کارشون بیهوده س تازه کانسپت های خوبی هم میدن بیرون ولی فایده ش چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رزیتا

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (418 ديدگاه)

      فایده ش این هستش که هر شخص و هر شرکت نوپایی اگه طرح و ایده ای داشته باشه میتونه ارائه بده و بیاد با شرکتای دیگه رقابت کنه که همین وادار شدن شرکتا به رقابت سالم باعث میشه که شرکتا به فکر ارتقاع کیفیتو رفاه حال مشتریاشون باشن و داریم به چشم میبینیم کیفیت برند های اروپای ، آمریکایی و کره ای روز به روز بهتر از قبل میشه و مثل ایران ما نیستش که ایرانخودرو و ساییپا هیچ رقیبی واسه خودشون نمیبینن و همچنان به بنجل سازی و فرغون سازیاشون ادامه میدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رزیتا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (418 ديدگاه)

    فایده ش این هستش که هر شخص و هر شرکت نوپایی اگه طرح و ایده ای داشته باشه میتونه ارائه بده و بیاد با شرکتای دیگه رقابت که همین وادار شدن شرکتا به رقابت سالم باعث میشه که شرکتا به فکر ارتقاع کیفیتو رفاه حال مشتریاشون باشن و داریم به چشم میبینیم کیفیت برند های اروپای ، آمریکایی و کره ای روز به روز بهتر از قبل میشه و مثل ایران ما نیستش که ایرانخودرو و ساییپا هیچ رقیبی واسه خودشون نمیبینن و همچنان به بنجل سازی و فرغون سازیاشون ادامه میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Hadi

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    جالب شده..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا