سایر خودروهای اروپایی

اولین تجربهٔ رانندگی با پروتوتایپ اینیوس گرنادیر، تازه‌وارد توانمند!

اولین برداشت از اینیوس گرنادیر نشان از توانایی‌های آفرود جدی آن دارد

زمانی که برای اولین بار «جیم راتکلیف» رئیس میلیاردر شرکت چندملیتی صنایع شیمیایی اینیوس ایدهٔ ساخت یک شاسی‌بلند آفرودی جدید برای جایگزینی با نسل اول لندروور دیفندر را مطرح کرد، شاید کسی خیلی آن را جدی نگرفت ولی وی در این راه کاملاً مصمم بود و پروژهٔ خود را با همکاری شرکت‌های معتبری مثل مگنا اشتایر و ب‌ام‌و پیش برد. درنتیجه، حالا گرنادیر تقریباً به پایان مراحل توسعه رسیده و پروتوتایپ‌های آن برای بررسی و آزمایش در اختیار نشریات قرار گرفته‌اند.

گرنادیر آشکارا از لندروور دیفندر قبلی الهام گرفته و مفهوم این خودرو را با تکنولوژی‌های مدرن ترکیب کرده است. مثل دیفندر، این آفرودر جدید هم طراحی جعبه‌ای شکل، ساختار بدنه روی شاسی و اکسل‌های صلب دارد اما گرنادیر پروژه‌ای است که به‌طور کامل از ابتدا توسعه پیدا کرده و هیچ اشتراکی با لندروور ندارد. پذیرش سفارشات برای خرید این ماشین از آوریل امسال آغاز می‌شود و قیمت آن در بریتانیا از حدود ۴۸ هزار پوند برای نسخهٔ تجاری آغاز خواهد شد.

پشت دماغهٔ جعبه‌ای گرنادیر موتورهای ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ساخت ب‌ام‌و قرار می‌گیرد که شامل دیزلی با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور و بنزینی با ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌شود. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع بنزینی است. هردو موتور به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF و سامانهٔ چهارچرخ محرک با ضریب سنگین قابل انتخاب برای آفرودهای جدی متصل می‌شوند. گرنادیر به دیفرانسیل مرکزی با قفل مکانیکی هم مجهز است درحالی‌که دیفرانسیل‌های فعال الکترونیکی برای هردو محور آن نیز قابل سفارش خواهد بود.

گرنادیر در داخل طراحی ساده اما کاربردی با ترکیبی از تکنولوژی‌های امروزی و ابزارهای به‌دردبخور دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از طریق یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی ارائه می‌شود از ب‌ام‌و گرفته شده و در اصل نسخه‌ای از iDrive با پوسته‌ای جدید است اما غیر از انتخاب‌گر دنده، دیگر قسمت‌های کابین به‌طور اختصاصی برای گرنادیر طراحی شده‌اند. در اینجا هیچ خبری از صفحه آمپر سنتی نیست و داشبورد جعبه‌ای شکل خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است. روی پانل میانی داشبورد دکمه‌های بزرگی برای کنترل قسمت‌هایی مثل سیستم تهویه و سیستم صوتی تعبیه شده که برای استفاده با دستکش طراحی شده‌اند درحالی‌که دیده رو به بیرون خودرو برای دارندگان دیفندر قبلی آشنا خواهد بود.

گرنادیر ظاهر گیرایی دارد و با اندازه‌ای بزرگ‌تر از دیفندر به همراه روکش‌های پلاستیکی مشکی که از بدنه بیرون زده و لاستیک‌های آفرودی سفارشی، هدفمندتر به نظر می‌رسد. با ارتفاع بیش از دو متری، برای سوار شدن به گرنادیر واقعاً باید به آن صعود کرد اما این ارتفاع فاصلهٔ ۲۶۴ میلی‌متری از زمین و همین‌طور دید خوبی از پشت فرمان را فراهم می‌کند. با فشردن پدال گاز، پیشرانهٔ توربوشارژ خطی با ارائهٔ تحویل نرم گشتاور، مشکل چندانی برای جابجایی خودرو ندارد. گرنادیر احساس قدرت دارد و هرچند گِل نرم محل آزمایش مثل یک مسیر صخره‌ای نمی‌تواند کیفیت سواری خودرو را محک بزند اما کابین به‌خوبی از ناهمواری‌های مسیر جدا می‌شود.

فنرهای پیشرفتهٔ Eibach با کمک‌فنرهای بیلستین روی دست‌اندازهای بزرگ عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و به لطف اکسل‌های صلب، راننده احساس می‌کند که خودرو در هر چهارچرخ خود حداکثر چسبندگی را ارائه می‌کند. گرنادیر در چالش‌برانگیزترین قسمت‌های مسیر کشش قابل‌توجهی دارد و هرچند روی گِل‌های نرم کمی لغزش دارد و لیز می‌خورد اما به‌ندرت توانایی‌های آن به پایان می‌رسد. ساختهٔ اینیوس هرچند گاهی هنگام تقلا برای بالا رفتن از شیب‌ها متوقف می‌شود اما با کمی تلاش بیشتر، از سخت‌ترین شیب‌ها هم بالا می‌رود.

با تغییر حالت گیربکس به دستی و انتخاب دنده یک، گرنادیر در پایین رفتن از شیب‌ها هم به همان اندازه چشمگیر عمل می‌کند و با برداشتن هردو پا از روی پدال‌ها و استفاده از ترمز موتور، خودرو با خیال راحت و بدون از دست دادن کنترل به پایین رفتن ادامه می‌دهد. همچنین به لطف زوایای حمله و فرار به ترتیب ۳۵.۵ درجه و ۳۶.۱ درجه، هنگام پایان شیب و رسیدن به مسیر صاف، بدنه به سطح مسیر نمی‌گیرد. بااین‌حال، فرمان روی مسیرهای خیس به‌طور وحشتناکی احساس سبکی دارد اما مشکل بیشتر خود غربیلک فرمان است زیرا به خاطر طرح دو پره، حتی با وجود نوار قرمز در موقعیت ساعت ۱۲، هنگام آفرودهای سخت فهمیدن جهت چرخ‌ها آسان نخواهد بود.

به‌طورکلی، گرنادیر واقعاً آفرودر چشمگیری است و با برخورداری از شاسی نردیانی مستحکم، محافظ‌های بدنهٔ برجسته و کابین مستحکم و بادوام، احساس کارایی و توانمندی آن بسیار به دیفندر قدیمی نزدیک است تا نسل جدید. ویژگی‌ها و قطعات آفرودی گرنادیر نشان دادند که در مسیرهای ناهموار و خشن خودروی کاملاً توانمندی را خلق کرده‌اند اما سؤال بزرگ این است که این ماشین روی آسفالت چگونه رفتار خواهد کرد؛ بنابراین، قضاوت نهایی در مورد اینیوس گرنادیر را به زمان آزمایش جاده‌ای کامل موکول خواهیم کرد.

جمع‌بندی

با توجه به برداشت اولیه از یک نمونهٔ پیش‌تولید، اینیوس گرنادیر نشان داد که در مسیرهای خشن توانایی‌هایی جدی دارد. این ماشین از همان توانایی‌های آفرودی برخوردار است که از یک دیفندر قدیمی انتظار داریم اما این با تکنولوژی‌های مدرنی همراه شده که جذابیت آن را افزایش می‌دهد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این تمرکز تمام و کمال روی آفرود، به رفتار جاده‌ای خودرو لطمه‌ای زده یا نه اما گرنادیر تا به اینجای کار، خودروی توانمندی نشان داده است.

مشخصات فنی

Ineos Grenadier

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت ۲۸۵ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
طول ۴,۹۲۷ میلی‌متر
عرض ۱,۹۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۲,۰۳۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۲۲ میلی‌متر
قیمت پایه ۴۸ هزار پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (438 ديدگاه)

    خود دیفیندر جدید هم زیباتر هست ،هم قابلیت آفرودش دسته کمی از این نداره، به علاوه چندین دهه تجربه و مهندسی پشتش هست.قیمتش هم که تقریبا برابر هست

    موافقم 29
    مخالفم 6
  2. گلاب

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (186 ديدگاه)

    هیچی جی کلاس دیزل نمیشه همه از این کم استهلاک تره هم افرودی تر هم نرم تر هم با امکانات تر در کل از همه رقبا خودش بهتره اگر هم ماشین ارزون تر میخواستیم لندکروزر دیزل

    موافقم 8
    مخالفم 25
    1. GMA

      ۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      عزیز قیمت پایه G کلاس بیش از دو برابر اینه! حتی نسخه دیزل

      موافقم 19
      مخالفم 0
  3. مهردادکمال

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    سوال اینجاس چرا لندرور از این شرکت شکایت نمیکنه؟؟؟

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. GMA

      ۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      کرد ولی موفق نشد

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. مهردادکمال

        ۵ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1825 ديدگاه)

        سپاس

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. یوسف

      ۶ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (939 ديدگاه)

      ببین دوست عزیز لندرور همه جا پیشتازه و همه ازش کپی میکنن چه از اسمش چه از رسمش چه از محصولاتش… نمونه ش 40 سال پیش بنز از روی لندرور کپی کرد و g کلاس رو معرفی کرد
      و 60 سال قبل هم تویوتا از اسم لندرور کپی رفت و یه جبپ رو مارکشو عوض کرد و اسمشو گذاشت لندکروز…..

      موافقم 4
      مخالفم 11
      1. GMA

        ۶ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1662 ديدگاه)

        و ١٣٠ سال پیش هم کارل بنز از لندرور کپی کرد و ماشین رو اختراع کرد 🙂
        همینطور بری عقب یهو به این نتیجه میرسی اولین گاری ها هم یه کپی از لندرور بودند😄

        موافقم 12
        مخالفم 3
  4. امیرشایان فرازی

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (459 ديدگاه)

    کاروو هم بررسی کرده

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Hero

      ۶ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (39 ديدگاه)

      بله ولی نسخه ای که مت واتسون سوار بود دکمه های روی داشبورد و کنسول وسطش متفاوت با این بود. دسته دنده ی کمکش هم ظاهر متفاوتی داشت. اتفاقن توی تستش این نسخه که تصاویرش در بالا دیده میشه هم اونورتر حضور داشت

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. R@m!n

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    بنظرم ارزش خرید نداره. از در و دیوار با وصله پینه از بی ام و و دیفندر نسل قبل با این قیمت بهتره یا دیفندر جدید خرید یا دیفندر نسل قبل تیون شده.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Amir Machine

      ۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      انتخاب دیفندر نسل قبلی نمیتونه خیلی جالب باشه رامین جان اونم برای کسی که دنبال یه آفرودر نو و بی‌دردسر هست
      معلوم نیست شیوه نگهداریش چطور بوده، چقدر ازش کار کشیدن، چطور تیون شده و…
      نسل جدید دیفندر هم که درسته خیلی توانایی داره اما هم زیادی پیچیده شده و هم شاسی مستقل نداره
      پس این گرنادیر لااقل تو اروپا میتونه انتخاب خوبی باشه، البته بهتر بود برای موتور سراغ شرکت دیگه‌ای میرفتن چون ممکنه موتورهای ب ام و خیلی برای آفرود جون سخت نباشن اما از خروجی موتور معلومه اصلاً فشاری روش نیست و این باعث افزایش قابلیت اطمینان میشه
      بنظر من گرنادیر تو اروپا میتونه موفق باشه اما تو آمریکا با وجود برانکو شانسی نداره

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. R@m!n

        ۵ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        من بر اساس شباهته کپی وارش از دیفندر میگم‌.

        خرید آفرودر دست دو کاملا متفاوت از بقیه کلاس ها هست و فقط کافیه بدنه سالم باشه و با صرف هزینه ای در حد قیمت همین گرنادیر میشه یه هیولا ساخت.

        اما بنظرم انتخاب بهتر از همه موارد بالا رانگلر هست که هم تواناتره هم قیمت های بهتری داره هم نمونه صفر و بی دردسر مدنظر کسی که دنبال این مدل آفرودر هست رو داره.

        موافقم 5
        مخالفم 2
  6. GMA

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    راستش من اولش احساسی بهش نداشتم ولی بعد از تستش توسط کارواو، از جسارتش خوشم اومد، از اینکه با وجود دیفندر جرأت کرده وارد بازی بشه و بدون کمترین تجربه ای چنین آفرودری بسازه
    برای نمونه اولیه این خودرو ١٧ هزار رزرو ثبت شده البته که قطعا همه اون ها نهایی نخواهند شد
    بنظرم کابینش بیشتر شبیه خودرو نظامیه تا یه خودرو جاده ای، بهتر بود ظرافت بیشتری ایجاد میکردن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. کوبیده

    ۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    این خودرو دزدیه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. ehsan.fa

    ۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1896 ديدگاه)

    دوستان دفعه قبل هم توضیح دادم ، ایشون این ماشین رو برای سود مالی تولید نکرده بلکه بخاطر علاقه و دل خودش ساخته ، پولداره دوست داشه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. ADAK

    ۷ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    من نمیگم بده
    ولی تو سال 2022 رفته اول راهی که لندروور 50-40 سال پیش رفته

    معقولانه اس ؟!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Behi

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (146 ديدگاه)

    عه این آقای راتکلیف باشگاه فوتبال چلسی رو خریده!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا