فراری

بررسی کامل فراری کالیفرنیای توربو

محافظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی همیشه عاقبت خوبی ندارد! این کار ممکن است در نهایت منجر به تسلیم شدن و شکست شود. در دنیای خودرو همین قواعد تا حد زیادی حاکم است. ما تمایل داریم که اغلب اوقات با حقایق ناخوشایند روبرو شویم و با تلاش و کوشش بهترین‌ها را برای خود رقم بزنیم. ما علاقه و اشتیاق به اصول رانندگی را درک کرده و آن را تحسین می‌کنیم اما تبعیت کورکورانه و چشم‌بسته در اصول یک شرکت، ضرورتاً به تجارت قابل دوامی منجر نمی‌شود. کافی است در این مورد از لوتوس سؤال کنید.

2015 Ferrari California T
۲۰۱۵ Ferrari California T

فراری با یک وضعیت دشوار روبرو شده است. بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای لوکس در جهان، در حال حرکت به سوی کارایی بهتر به همراه مصرف سوخت کمتر هستند و هر روز نیز این قوانین سخت‌گیرانه‌تر وضع می‌شوند. این دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم و “دنیای فراری” نیز باید برای فروش محصولات خود نگران آینده باشد.
تمامی این موارد پاسخ این سؤال است که چرا فراری کالیفرنیا T 2015 از توربوشارژر استفاده کرده است. فراری مدعی است که موتور ۸ سیلندر جدید که تقریباً نیم لیتر از حجم خود را از دست داده و ۲ توربوشارژر نیز به دست آورده، پاک‌تر و کاراتر از قبل است و به‌طور قابل‌توجهی قدرت بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد. در حقیقت، این موتور با دارا بودن تورک ۵۵۷ lb-ft به همراه لافراری بیشترین گشتاور را در بین موتورهای فراری دارد. برای خودرویی با این قیمت، این مشخصات بد نیست.

2015 Ferrari California T
۲۰۱۵ Ferrari California T

کالیفرنیا T خودروی بهتری است اما آیا به‌طور مطلق خوب است؟! این سؤال واقعاً همان چیزی است که همهٔ ما می‌خواهیم بدانیم. آیا توربوها کاراکتر فراری را خراب می‌کنند؟ پاسخ کوتاه این است، برای آن‌هایی که بیشتر از هر چیز دیگری به اعداد و تصاویر علاقه دارند خیر این طور نیست. توربوها فراری کالیفرنیا را “تباه” نمی‌کنند اما آن را تغییر می‌دهند.

2015 Ferrari California T
۲۰۱۵ Ferrari California T

کالیفرنیا همیشه یک خودروی واقع‌بین و عمل‌گرا بوده است. این یک GT از کارخانه‌ای است که به ساختن خودروهای اسپرت عجیب و غریب معروف است. بیش از ۷۰ درصد خریداران این خودرو برای اولین بار است که فراری می‌خرند و بیشتر خریداران را نیز خانم‌ها تشکیل می‌دهند و البته درصد زیادی از آن‌ها نیز به‌صورت روزانه با خودروی خود رانندگی می‌کنند. به همین خاطر کالیفرنیا توسط یک برند مشهور به‌عنوان یک خودروی متشخص شناخته می‌شود اما مخصوص افرادی است که خیلی راجع به فراری نگران نیستند اما بودن یک “اسب” روی کاپوت را دوست دارند. همانند اتفاقی که برای بسیاری از برندها افتاده است، مدلی که بیشتر از همه اصول یک کمپانی را زیر پا می‌گذارد، پرفروش‌ترین مدل همان برند می‌شود!

2015 Ferrari California T Engine
۲۰۱۵ Ferrari California T Engine

خلق این نوع موفقیت بسیار مهم است زیرا هیچ کس نمی‌خواهد که فرمول موفقیت را از بین ببرد. بنابراین کالیفرنیا T 2015 تلاش می‌کند درعین‌حالی که به‌روز شده است، موفقیت‌های اجداد خود را تکرار کند.

بخش اعظم شاسی این خودرو بدون تغییر باقی‌مانده و از همان شاسی مدل کالیفرنیا Special Edition 30 سود می‌برد اما اصلاحاتی را برای پذیرایی از موتور جدید و متعلقات آن متحمل شده است. ابعاد داخلی و خارجی نیز همانند مدل ذکر شده هستند. بدنهٔ خودرو جدید است اما شکل و سبک آن و همچنین بسیاری از عناصر انفرادی، مشابه مدل قبلی هستند. نمای داخلی نیز اکثراً بدون تغییر است. علی‌رغم تمامی این شباهت‌ها، تصور می‌شود که این خودرو در بسیاری از زمینه‌ها بهتر است.
از موتور خودرو شروع می‌کنیم، موتور ۸ سیلندر توئین توربوی کالیفرنیا بسیار گیرا است و احساسات را برمی‌انگیزد. این موتور ۳.۹ لیتر حجم دارد و باوجود دو توربوشارژر تکمیل می‌گردد. در این مدل همچنین سیستم مدیریت فشار و بوست توربو به‌کاررفته است که به‌صورت مصنوعی حداکثر فشار را بسته به دندهٔ انتخاب شده در گیربکس محدود می‌کند. فراری می‌گوید که هدف این سیستم پیچیده این است که شتاب خودرو را در هر دنده‌ای و با همان نیروی g طولی میسر سازد و به نظر می‌رسد که در زمان فشردن پدال گاز این سیستم کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد که فراری تمام تلاش خود را انجام داده تا این مدل نیز همانند دیگر محصولات کمپانی به نظر آید. فوت و فن واقعی سیستم فشار توربوی متغیر این است که کالیفرنیا T را همانند یک خودروی تنفس طبیعی نشان می‌دهد. البته این موتور فراری قدری لگ دارد و این فشار توربو به‌تدریج وارد عمل می‌شود و به راننده این اجازه را می‌دهد که دور موتور را به‌صورت خطی و پیوسته بالا ببرد. این موتور قدرت باورنکردنی خود را در دورهای پایانی تولید می‌کند، درست همانند کاری که کالیفرنیای قدیمی انجام می‌دهد.

2015 Ferrari California T Interior
۲۰۱۵ Ferrari California T Interior

علی‌رغم تلاش متقاعدکنندهٔ فرار برای خلق این احساس که ما با یک خودروی توربوشارژ دار روبرو نیستیم اما یک نکتهٔ مهم وجود دارد: این خودرو فریاد نمی‌زند! خب، محدودهٔ قرمز دور موتور ۵۰۰ دور کمتر شده و از ۷۵۰۰ دور در دقیقه شروع می‌شود که برای یک خودروی مجهز به توربوشارژ خوب است اما باید با این حقیقت کنار آمد که توربوها صدا و درواقع سمفونی اگزوز را تغییر می‌دهند. کمپانی هر کاری کرده است تا خودرویی بسازد که صدایش درشان یک فراری اصیل باشد اما سیستم اگزوز گران‌قیمت آن کمی سردرگم عمل می‌کند و صدای فراری‌های معروف را تولید نمی‌کند. تصور کنید که به صدای ضبط شدهٔ اگزوز فراری ۴۵۸ گوش می‌دهید اما فردی وارد تنظیمات سیستم صوتی شده و زیروبم صداها را تغییر می‌دهد! این چیزی است که صدای کالیفرنیا T شبیه آن است. صدای ناله یا فریاد یا هر چیز دیگری که می‌خواهید اسم آن را بگذارید دیگر رفته است. ما نمی‌گوییم که صدای آن بد است، اگر این صدا در هر خودروی دیگری بود، جذاب می‌بود اما این چیزی نیست که شما از فراری و حتی کالیفرنیا انتظار دارید.

2015 Ferrari California T
۲۰۱۵ Ferrari California T

اما این تنها نقطهٔ ناامید کنندهٔ کالیفرنیا است! خبرهای خوب از این قرار است. گیربکسی که با موتور خودرو جفت شده بهتر از هر زمان دیگری است. در هنگام گردش و رانندگی در شهر و در حالت اتوماتیک گیربکس، رانندگی با این خودرو لذت‌بخش است و در مواقع لزوم نیز پدال‌های پست فرمان بلافاصله پاسخ گوی نیازهای شما هستند. راندن این خودرو آسان بوده و سواری آن دارای نرمی خاصی است. در مواقع رانندگی سخت و پرفشار اصلاً آرزو نمی‌کنید که‌ای کاش این خودرو دارای پدال کلاچ بود زیرا گیربکس اتوماتیک کالیفرنیا T چیزی کم نمی‌گذارد البته باید نیم‌نگاهی هم به پدال‌های پشت فرمان داشت. حتی در حالت اسپرت، گیربکس اتوماتیک در هنگام شیفت‌ها هیچ‌گونه ناملایمتی از خود نشان نی دهد و شما ترجیح می‌دهید گه گشتاور موتور کار خود را در دنده‌های بالاتر انجام دهد و این را مطمئن باشید که هیچ‌گاه از بالا بردن دور موتور پشیمان نخواهید شد!

2015 Ferrari California T
۲۰۱۵ Ferrari California T

البته که سیستم منتینو manettino (سوئیچ کوچک قرمز رنگ قرار گرفته بر روی غربیلک فرمان) نقشی بیش از یک پاسخ به عملکرد گیربکس بازی می‌کند. همان‌طور که احتمالاً شما نیز حدس می‌زنید، این سیستم حساسیت پدال گاز، سبکی و سنگینی فرمان و هندلینگ را تغییر می‌دهد. برخلاف دیگر فراری‌ها، منتینوی کالیفرنیا فقط ۳ حالت دارد: comfort،sport و ESC off. حالت track وجود ندارد و حالت wet نیز درون حالت comfort بازتعریف شده است چون‌که فراری انتظار دارد که این خودرو بیش از هر مدل دیگری دور از آب‌وهوای بارانی دیده شود!

2015 Ferrari California T
۲۰۱۵ Ferrari California T

بزرگ‌ترین تغییری که احتمالاً شما با چرخاندن سوئیچ منتینو manettino احساس خواهید کرد، گیربکس یا دریچهٔ گاز نیست بلکه سواری و هدایت کالیفرنیا است. جدیدترین ضربه‌گیرهای به‌کاررفته در کالیفرنیا پیشرفته‌تر از هرزمانی بوده و دارای حسگرهای بیشتر و پاسخ سریع‌تر است. برخلاف برخی دیگر از سیستم‌های ضربه‌گیر، شما قطعاً تغییر را اینجا احساس می‌کنید. در حالت comfort خودرو سواری بسیار بسیار خوبی دارد درحالی‌که هنوز هندلینگ خودرو به طرز باورنکردنی خوب است و کنترل حرکات بدنه همانند خودروهای ممتاز اسپرت است. انتخاب حالت sport به طرز محسوسی باعث استواری و ثبات سواری کالیفرنیا می‌شود اما باعث نمی‌شود که سواری آن شکننده و غیرقابل تحمل گردد. به خاطر اینکه افراد زیادی ترجیح می‌دهند بهترین نوع سواری را با سریع‌ترین پاسخ پدال گاز ترکیب کنند، فراری بالاخره کالیفرنیا را با حالت “جادهٔ ناهموار” عرضه کرده است که این حالت توسط دکمهٔ موجود بر روی فرمان فعال می‌گردد. این گزینه فقط در حالت اسپرت کار می‌کند. ضربه‌گیرها را بینابین دو حالت sport و comfort تنظیم می‌کند. صرف‌نظر از حالت‌های انتخابی، سیستم تعلیق این خودرو کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. کالیفرنیای قبلی زمانی که تحت فشار قرار می‌گرفت قدری به کم فرمانی تمایل داشت اما کالیفرنیا T به طرز جالبی خنثی است.

2015 Ferrari California T
۲۰۱۵ Ferrari California T

به نظر ما این خودرو نیازمند یک رانندهٔ دیوانه و مریض است! سواری پرسرعت با این خودرو نیازمند دقت بالایی است. تمامی اجزای مورد نیاز برای سریع راندن در این خودرو از پدال گاز گرفته تا فرمان پذیری و در نهایت ترمزها به‌گونه‌ای باورنکردنی تندوتیز هستند. فرمان جدید و تیز کالیفرنیا به‌تنهایی شما را مجبور می‌کند تا دست‌های خود را کمتر جابجا کنید و باید دقت کنید که مبادا در پیچ‌ها از مسیر خود خارج شوید. این خودرو همیشه اشتباهات رانندگان را نمی‌بخشد! هیچ‌گاه تلاش نکنید که با این خودرو به خشونت رفتار کنید که اگر چنین کاری را انجام دهید نتیجه‌ای جز یاس و ناامیدی دریافت نمی‌کنید. این خودرو زمانی بهترین است که شما خونسرد باشید و تمرکز خود را بر روی مسیر بگذارید. برنامه‌ریزی کنید که به‌درستی از پیچ‌ها عبور کنید، پدال ترمز را به نرمی و باثبات فشار دهید، پای خود را در مواقع لزوم به‌آرامی روی پدال گاز بگذارید و در آخر پاداش خود را دریافت نمایید. تلاش برای بدرفتاری با این خودرو و اعمال خشونت فقط باعث آشفتگی و شلوغ‌کاری می‌شود. فرمان خودرو به همان اندازه که می‌تواند شما را از اوضاع مسیر آگاه کند، به‌طور جالبی هم می‌تواند بی‌حس و کرخت باشد!

2015 Ferrari California T
۲۰۱۵ Ferrari California T

همان‌طوری که گفته شد، حمله به جاده‌های باریک و پیچ‌درپیچ و پیست‌های مسابقه کار اصلی این خودرو نیست. این خودرو ۴۵۸ نیست و تلاشی هم نمی‌کند که باشد. این یک GT است و به‌خوبی هم وظایف خود را انجام می‌دهد. فراری تمام تلاش خود را انجام داده است تا خودروی سرزنده‌تری را تولید کند. صندلی‌های جلو به‌منظور افزایش فضای پای عقب، ضخامت کمتری دارند. باید اشاره کرد که با سقف بسته افراد بالغ می‌توانند در سفرهای کوتاه رانندگی نسبتاً راحتی داشته باشند. صندلی‌های عقب نیز راحت‌تر از کالیفرنیای قبلی هستند اما زمانی که سقف بسته است تنها خردسالان می‌توانند در آن‌ها جای بگیرند و فضای سر و شانه برای بزرگ‌سالان بسیار کم است. سقف خودرو نیز لزوماً بهتر یا بدتر از گذشته نیست و همان شرایط سابق را داراست. در موقع باز بودن سقف، حتی بدون وجود مجموعهٔ بادگیر، وزش باد چندان شما را اذیت نمی‌کند. در هنگام بسته بودن سقف، کابین خودرو کاملاً ساکت و آرام بوده و شما را برای سپری کردن زمان زیادی داخل کالیفرنیا وسوسه می‌کند. متأسفانه هنوز هم سقف خودرو در هنگام حرکت جابجا نمی‌شود اما زمان باز و بسته شدن آن حدود ۱۴ ثانیه است که اگرچه بهترین نیست اما در کلاس خود خوب است.

2015 Ferrari California T Interior
۲۰۱۵ Ferrari California T Interior

حال نگاهی هم به نمای داخلی کالیفرنیا T می‌اندازیم. واضح‌ترین تغیر کابین به مهندسی و درجات و نشان‌دهنده‌های سیستم توربو مربوط می‌شود. نشانگرهای توربو در میان دریچه‌های هوای مرکزی قرار گرفته‌اند و همهٔ اطلاعات جالب را نمایش می‌دهند. البته اکثر این اطلاعات برای سرنشین جلویی است نه برای راننده. زیرا این درجات از دید راننده دور بوده و برای نگاه کردن به آن‌ها در زمان رانندگی زمان زیادی را باید صرف کرد که البته کار خطرناکی است. علاوه بر نشان‌دهندهٔ توربو (که به طرز جالبی حداکثر فشار آن در ۰.۹ بار یا ۱۳ psi است ولی فراری می‌گوید ماکزیمم فشار توربو ۱.۲ بار است.) نشانگر پاسخ توربو و راندمان توربو (و یک ساعت و یک نمایشگر دمای بیرون) نیز وجود دارد. اولین نکته‌ای که اساسی است، سنجش میزان لگ توربو است که هیچ‌گاه در زمان رانندگی به زیر ۳۰ درصد نمی‌رود و با گاز دادن، سریعاً به ۱۰۰ درصد می‌رسد. دومین نکته درجات و نشان‌دهنده‌های اکو و قدرت هستند.

به‌خوبی رانندگی کنید و حداکثر کارایی و راندمان را دریافت نمایید. شما در این مدل سیستم سرگرمی به‌روز شده‌ای را شاهد خواهید بود البته این سیستم شبیه سیستم‌های قدیمی و رده خارج کرایسلر به نظر می‌رسد. سیستم سرگرمی کالیفرنیا T با گرافیک و رابط کاربری جدیدی عرضه شده است که واضح‌تر بوده و کاربری آن آسان است. این سیستم جذاب‌ترین نوع در بازار نیست ولی به‌هرحال بهتر از برخی گزینه‌های دیگر است. این سیستم سرگرمی در داشبورد دوباره طراحی شده‌ای قرار گرفته است که طراحی و سبک کلی آن مشابه نمونهٔ قبلی کالیفرنیا است اما سعی شده است تا هر چه بیشتر با دیگر مدل‌های فراری هماهنگ باشد. غربیلک فرمان پذیرای عملکردهای بیشتری شده است و سرعت‌سنج نیز با پس‌زمینهٔ زردرنگ عطش سرعت را به سرعت برمی‌انگیزد. صندلی‌های جدید شیک‌تر به نظر می‌آیند و ضخامت کمتری دارند. این صندلی‌ها درعین‌حال که برای یک رانندگی نسبتاً طولانی راحت هستند، در سر پیچ‌ها نیز به‌خوبی بدن را در خود حفظ می‌کنند.

روی هم رفته کالیفرنیا T جدید یک GT قابل و توانا است و از هر لحاظی از پیشینیان خود بهتر شده است. این خودرو حتی احساس بهتری را نیز ایجاد می‌کند. نمای ظاهری کالیفرنیا T نیز بهتر از قبل به نظر می‌آید. این خودرو راحت‌تر بوده و رانندگی با آن آسان است. این خودرو، مک لارن ۱۲c را که بسیار راحت است به یاد ما می‌آورد ولی باید بگوییم که مک لارن ما را مجذوب خود نکرد زیرا احساس یک خودروی “کلینیکی” را داشت اما کالیفرنیا T در مورد اصول و فلسفهٔ یک خودروی GT یک پیروز تمام‌عیار است. این خودرو یک GT بهتر است. یک کالیفرنیای بهتر است! اما آیا یک فراری بهتری هم هست؟! ما اینجا تلاش نمی‌کنیم تا شما را متقاعد کنیم.
سؤال بهتر این است، آیا این خودرو می‌تواند به‌عنوان نقطهٔ عطف فراری شناخته شود؟ ما با خریداران کالیفرنیا که به خود فراری و آنچه که باید باشد اهمیتی نمی‌دهند کاری نداریم اما اگر شما هم مثل ما هستید باید یک ۴۵۸ بخرید. نه به این خاطر که کالیفرنیا خودروی بزرگی نیست بلکه به این خاطر که کالیفرنیا آن چیزی نیست که ما از فراری می‌خواهیم. اما به‌هرحال کالیفرنیا یک خودروی شگفت‌انگیز برای خریداران است و مهم نیست که ما چه فکر می‌کنیم. کالیفرنیا می‌رود که پرفروش‌ترین مدل فراری باشد…

مشخصات فراری کالیفرنیا T 2015
قیمت پایه ۱۹۸,۰۰۰ دلار
موتور ۳.۹ L توئین توربو
توان ۵۵۳ اسب بخار و گشتاور ۷۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعتهٔ دو کلاچه اتوماتیک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۳.۶ ثانیه
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) شهر/بزرگراه/ترکیبی ۱۰.۷/۱۴.۷/۱۳

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۲ دیدگاه‌ها

  1. سام

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    خدای من محشره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASTON MARTin

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      کت شلوارو جلیقه ،، کت شلوارو جلیغه ،، بابا به به به این سلیقه بابا به به به این سلیقه :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. باربد حبیبی

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (810 ديدگاه)

      شاهین جان دستت درد نکنه!
      خیلی مطلب پر محتوا و مفیدی بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (4499 ديدگاه)

        ممنونم دوست عزیزم
        من کاری نکردم.زحمت اصلی رو شما می کشید و این مطلب رو می خونید و به ما دلگرمی میدید.
        ارادتمندم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ahmad..F12

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2543 ديدگاه)

          شاهین فدایی داری
          همانگونه که عاشق F12 میباشیم عاشق کالیفرنای جدید نیز شده‌اییییم…..

          سقف کانورتیبلش منو مجذوب خودش کرد

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. شاهین

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4499 ديدگاه)

          احمد جان ارادت ارادت!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. محمد 7

          ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (103 ديدگاه)

          من عاشقشمچون بی ادعاست

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. abbasjj

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    این یک اثر هنریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. انزو

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (369 ديدگاه)

      تمام فراری ها اثر هنریه.ولی من 458 رو بیشتر از همه شون دوست دارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سینا

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (46 ديدگاه)

        فقط فقط سلطان F12

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ahmad..F12

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2543 ديدگاه)

          سینا میخوامت :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. مک میسل

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        سلطان لافراری

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ahmad..F12

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2543 ديدگاه)

          کسری همه سلطان شدناااا
          دقت کن :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. Mohammad.S.F

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    شاهین جان، ممنون ازت. مطلب خیلی قشنگی بود و دقیق بررسیش کرده بود.
    هر ماشینی طبیعتا نقطه ضعف هایی داره.
    در مورد صدا، اگه فیلمهایی که از کالیفرنیای قبلی و جدید هست ببینین، کاملا مشخصه توربو صداشو بدتر کرده.
    اما این موتور توربو به این خاطر که آغاز گر یه دوران جدید، برای موتورهای فراریه برای ما با اهمیته. مطمئننا تجربه های بعدیش در این زمینه بهتر میشن. ممکنه در جانشین ۴۵۸ هم از توربوهای الکتریکی استفاده بشه که کلا لگ رو از بین میبره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      محمد چرا فراری تمام تلاششو نمیکنه که یک موتور تمام عیار بسازه . یک موتور کم

      حجم و تنفس طبیعی با استاندارد یورو 6 ؟؟ فراری که توانشو داره .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. carbonado aventador

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        به خاطر اینکه نیازی نداره!
        من به شخصه دوست ندارم روی ماشین های اصیل توربو گذاشته بشه!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Mohammad.S.F

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (201 ديدگاه)

        درود مبلاد جان
        فراری تا الان برای افزایش قدرت موتوراش با شیب ملایمی(!) حجم موتوراش رو هم افزایش داده. دهه 60 موتورای 12 سیلندر 3000 سی سی هم داشت که در مدل های 250 استفاده می کرد و خیلی هم موفق بود.
        ولی خب موتورای تنفس طبیعی محدودیت بیشتری از نظر بازده دارن.
        اما در دهه 80 هم که از توربو استفاده میکرد از 2.9 لیتر 480 اسب قدرت میگرفت.(در مدل F40)
        الان دوباره با رو اووردن به توربو به مرور شروع کرده به کم کردن حجم موتورهاش. میگن شاید یه موتور 2.9 لیتری توربو با حدود 500 اسب هم تولید کنه که ممکنه در یک مدل جدید و ارزان قیمت تر استفاده بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. carbonado aventador

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4461 ديدگاه)

          اون وقت این موتور 2.9 لیتری جدید V8 می شه یا V6 ؟؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Mohammad.S.F

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (201 ديدگاه)

          معلوم نیست. همینش هم فعلا فقط در حد حرفه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. carbonado aventador

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4461 ديدگاه)

          داداش صادق کجاست؟؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Ahmad..F12

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2543 ديدگاه)

          محمد جان قبول دارم حرفاتو

          ولی بیستر از همه من ئوس دارم با همون V12 های معروف انقلاب رو شروع کنه

          میخوام روی اونا مانور بده و استانداردهارو روی اونا تقویت کنه

          آخ اگه بشه چی میشه….

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. صادق

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          داداش محمد حسین، من همینجا در خدمتتم

          داش شاهین، از تو هم به خاطر مطلب فوق العادت تشکر میکنم

          توربو های این ماشین، توی تست ها جزء حساس ترین و بهترین توربو ها بودن

          که این امر نوید بخش یه انقلاب بزرگ توی موتورای فراری میتونه باشه، وقتی که روی یه خودروی اسپرت جوابی به این خوبی دریافت میکنه، مطمئن باشید توی سوپر اسپرت هاش و هایپرکار هاش دیگه غوغا به پا میکنه

          در کل خیلی خوشحالم که به توربو روی آورد، چون در غیر این صورت توی سالهای آینده سود دهیش به خطر میافتاد

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    عاشق این مدل فراری هستم + مدل های 599 . اف 12 . مخصوصا طراحی های عقبشون .

    در داخل هم تنها چیزی که منو مجذوب خودش میکنه ، اون دریچه های کولر هستش که

    شبیه موتور هواپیماست . حس قدرت بهت میده .

    از شاهین عزیز کمال تشکر را دارم . اما از پدال میخوام که اینجور مطلب های

    بلند رو 2 قسمت کنه . من خسته شدم خوندم . هر چی میخوندم و میرفتم پایین ،

    تمام نمیشد . الانم که دارم اینو مینویسم ، 30درصدش مونده که نخوندم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASTON MARTin

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      بیشترین خاطرات من با فراری از همین کالیفورنیاس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    ولی تا پشت ماشین نشینی ، نمیتونی نظر قطعی بدی که موتور توربو دار خوبه یا

    تنفس طبیعی . درسته که تنفس طبیعی بهتره ولی خب توربو هم مزه ی خودشو داره .

    در اخر بگم که خدا قسمت کنه پشت هممون پشت همچین ماشینی بشینیم و حالشو ببیریم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      به نظر من باید فراری جلوشو اصلاح کنه.خیلی دیگه جلوش قدیمی شده،ولی عقبش همچنان پایدار و اسپرته.
      در کل با این مدل توربو ماشین بهتری شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. carbonado aventador

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        f12 و 599 شاخ به شاخ خوردن به هم کالیفرنیای توربو به وجود آمده!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. carbonado aventador

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (4461 ديدگاه)

    شاهین جان دستت درد نکنه!
    روز به روز داری بهتر می شی!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      ممنون از دوستان عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. carbonado aventador

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        شاهین یادته اون موقعی که بهت می گفتم یه روزی از پدال زده می شی؟؟؟؟؟
        یادته بهم می خندیدی تو دلت می گفتی برو بابا یارو کم داره؟؟؟؟
        حالا همین بلاها سرت میاد و خواهد اومد!!!!!!
        بسوزه پدر تجربه!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. carbonado aventador

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4461 ديدگاه)

          یاد آهنگ عرفان افتادم!!!!!
          یادته بهم می خندیدی می گفتی […]!!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. شاهین

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4499 ديدگاه)

          نه داداش استغفرالله این چه حرفیه.تو در قلب من جای داری…
          من هیچوقت همچین جسارتی رو بهت نمیکنم.
          فعلا در خدمتتون هستم،آینده دست خداست…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. carbonado aventador

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4461 ديدگاه)

          نه بابا شوخی کردم!
          می خواستم یکم از این حال و هوا ها درت بیارم!!!!!
          بیخیال حرف دیگران!کاری رو که خودت صلاح می دونی انجام بده داداش!!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. hrs

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    طراحی جلوش واقعا مثل یک اثر هنری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Hermidas

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    شاهین جون، خیلی عالی و روان نوشته بودی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      ممنونم
      نظر لطفته هرمیداس جان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1170 ديدگاه)

        شاهین جان اگه قرار بود به بچه های پدال جایزه بدن جایزه اخلاق مال تو بود .هر موقع با یه چیزی مخالف هستی جوری به آدم میگی که آدم دلش نمیاد باهات بحث کنی.خلاصه آقایی .واسه مطلبتم ممنون عالی بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4499 ديدگاه)

          ممنونم احمد جان نظر لطفته داداش.
          ارادتمندم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  9. BMW4ever

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    قشنگ بوددوست عزیز شاهین من همیشه از فرمون فرارى خوشم اومده خیلى خفنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمدرضا

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    طراحی بیرونی که عالبه طراحی داخلی هم که یک اثر هنری هست و قدرت موتور هم که خوبه دیگه فراریه نمیتونه عالی نباشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ROLLS R R ROYCE

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (189 ديدگاه)

    ماشین خوبیه !!!!
    ا
    مکانات و قدرتش خوبه>اما قیمتش!!!!!!!

    البته فراری ماشین ارزون دست مشتری نمیده !!!!

    اما یک ماشینی میده که تا 50 سال برات بمونه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رامتین

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    زیباترین مدل کانورتیبل دنیاست. فوق العاده زیباست. تاپ اسپیدش هم 320 کیلومتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. عسگری

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    1- لافراری
    2- انزو
    3- F12
    3- GTO
    4- 458 special
    5- …
    6- ….
    و 250 GT

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. میلاد

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    قیافه ش از نسل قبلش خیلی بهتر شده.
    در مورد صدای اگزوزم باید بگم با توجه به این که صدای کواتروپورت اس 2014 رو از نزدیک شنیدم،مطمئن باشید راضی تون می کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. بهزاد

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    اگر با دیگر ساخته های حال حاضر فراری مقایسه بشه یک رده پایینتره ولی باز حرفهای زیادی برای گفتن داره.
    سالیان درازی هست که شرکتها بر روی توربو کار میکنند ولی انگار این لگ و صداش همچنان مشکل داره و نمیتونه مثل تنفس طبیعی باشه.
    اگر نگران مسائل مصرف و محیط زیست هستند بهترین راه حل ترکیب موتور تنفس طبیعی با موتور الکتریکی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. datsun

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    زیبا طراحیش حرف نداره داخلیش خیلی لوکسه طراحی عقبش به دلم ننشست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احسان فرج زاده

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1877 ديدگاه)

    شاهین جان تک تک خطوط این پست واسم لذت بخش بود واقعا یه مطلب عالی و بجا با ترجمه ی خوب دیگه داری واسه خودت صاحب سبک میشی منم دارم درجا میزنم به امید روزی که به سطح شما و امثال اقای حسینی و دیگر عزیزان برسم.
    در مورد فراری هرکس خودش رو با شرایط تطبیق نده محکوم به فناست این اصل رو متونین تو جنگل های بارانی ببینید هرگیاهی نتونه خودش رو به نور برسونه میمیره در مورد خودرو سازی هر کارخونه ای نتونه خودش رو به پول برسونه ورشکست میشه پس فراری با وجود عظمتش مجبور به نرمش هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      داداش بیشتر از این خجالتم نده،شرمنده ام میکنی به خدا.
      خیلی مخلصم.
      :oops:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. esi

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (387 ديدگاه)

    من 198000هزار تا رو میدم لامبورگینی هوراکان نه این

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1170 ديدگاه)

      هوراکان قیمت پایش237 هزار دلاره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Carbonado Aventador GT

        ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        یکم قرض می کنه!!!!!
        ولی به نسبت خیلی بیشتر از آونتادور میصرفه!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  19. Saied

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    مطلب اصلا در شأن فراری نبود! مثل اینکه دارن از یه پیکان وانت تعریف میکنن !
    فراری ماشینی هست که هر ماشین بازی ارزویه داشتنشو داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. adel

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    ببخشید اشتباه نوشتم
    بی نظیر هیچ حرفی باقی نمیذاره فکر نمیکردم صندوقش اینقدر جا بگیره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمد

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    دوستان فک کنم عقبش چراغ راهنما نداره!حیف شد خاستم بخرمش ولی راهنما نداره…….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. reza

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (156 ديدگاه)

    حس خوندن متن نبود ، ولی حتما میخونمش ، فراریه دیگه :)

    از عکساش معلومه چیه دیگه ، مخصوصا فرمون خوشگلش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. rapbaz

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    فنای طراحی داخلیشم!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. omid

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    رنگ آبی زیاد بهش نمیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. enzo

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    کلا کالیفرنیا برای کسایی ساخته میشه که میخوان یه فراری با استفاده کاملا روزانه داشته باشن و سواری اونم به اسپرتی و هیجان 458 و بقیه محصولات فراری نبوده و نخواهد بود چون هدفش این نیست .بیشتر یه ماشین راحت با سواری تقریبا اسپرتیه تا یه هیجان خالص یعنی همون چیزی که فراری از اولش میخواسته اینجوری باشه
    تو همون روزای اول معرفی مدل قبلی هم پیش بینی استقبال بیشتر برای خانم ها وجود داشت البته حس وحال سواری یه فراری هنوز درونش وجود داره ولی کمرنگ تر از بقیه مدلا
    در مورد صدا هم فرمول یک با اون همه عظمت و تکنولوژی با ورود توربو صدای ماشینا از این رو به اون رو شد و داد همه رو درآورد این که دیگه جای خود داره
    بالاخره هر تغییری هزینه ای داره اینم تجربه جدید فرای تو توربو هست بعد از نزدیک به 30 سال و تو مدلای آینده نقاط صعف قطعاً بهتر میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. ادریس( ♪♫Edi سابق)

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    شاهین جان بازم ایول بابت زحمتتات..

    فراری اف 12 هم خوشم میاد ، این کالیفرنیای توربو هم جذابه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Ferrrrari-Juve

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام من اولین کامنتمو میزارم….
    به نظر من هر کسی که تعصب یه برند رو داره آرزوی داشتن که هیچ آرزوی دیدن یه فراری رو از نزدیک داره.
    458…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مرتضی

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    چه عجب !!! یه داشبورد زیبا و تر و تمیز از فراری دیدم!! اصلا شبیه فراری هایی که من حالم از داشبوردشون به هم میخورد نیست سلیقه رعایت شده کیفیت خیلی خوبی هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. عرفان

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (101 ديدگاه)

    در یک کلام عالیه…بیاین هممون پولامونو جمع کنیم حداقل دو سه هفته از سال سوارش بشیم…تو بگو اصن یه هفته ..اصن 5 روز!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا