پورشهفراری

دوئل فراری لافراری و پورشه 918

در حال نزدیک شدن به پایان دور هشتم سری رقابت‌های خودرویی پدال هستیم و امروز نوبت به گروه هایپراسپرت‌ها رسیده است. البته قبلاً دوئل‌های این گروه بطور کامل برگزار شده بود اما اولاً به دلیل چینش نه چندان مناسب رقبا، دوماً اضافه شدن خودروهای جدیدی مثل مک‌لارن سنا و هنسی ونوم و سوماً حساسیت و جذابیت بالای این گروه، تصمیم گرفتیم دوئل‌های گروه هایپراسپرت‌ها را با چینش کاملاً جدید خودروها و همینطور اضافه کردن شرکت‌کنندگان جدیدی، دوباره برگزار کنیم. بنابراین امروز در اولین دوئل دور جدید مرحلۀ مقدماتی رقابت‌های این گروه، دو هایپرکار هیبریدی یعنی پورشه ۹۱۸ و فراری لافراری در برابر یکدیگر قرار گرفته اند.

پورشه ۹۱۸

فراری لافراری

مک‌لارن P1

جگوار C-X75

؟

؟

مک‌لارن سنا

آستون‌مارتین ولکان

پاگانی هوآیرا

لامبورگینی سنتناریو

؟

؟

هنسی ونوم F5

کوئنیگ‌زگ آگرا

بوگاتی شیرون

کوئنیگ‌زگ رگرا

؟

؟

پورشه ۹۱۸

پیشینهٔ هایپرکارهای پورشه به سال ۱۹۸۶ و معرفی مدل اسطوره‌ای و اعجاب‌انگیز ۹۵۹ بازمی‌گردد. هایپرکار موتور وسطی که توانست در مقطعی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را از آن خود کند. سپس ۱۷ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۳، پورشه جانشین ۹۵۹ را با نام کاررا GT معرفی نمود که تا سال ۲۰۰۷ در تعداد ۱۲۷۰ دستگاه ساخته شد؛ اما سرانجام در دههٔ دوم قرن بیست و یکم نوبت به ساخت سومین هایپرکار تاریخ پورشه و جانشین کاررا GT رسید که ۹۱۸ نام گرفته بود. برای نخستین بار نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ رونمایی شده و بدین ترتیب پورشه قصد خود برای ساخت آن‌را اعلام نمود. سپس بعد از معرفی چند پروتوتایپ، نهایتاً نسخهٔ تولیدی ۹۱۸ برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی گردید؛ اما این هایپرکار تفاوت عمده‌ای با اسلاف خود داشت و آن استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی بود. البته ۹۱۸ نیروی اصلی خود را از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی می‌گیرد که به‌تنهایی ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۵۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانه، دو موتور الکتریکی هم قرار دارد که هرکدام روی یکی از محورها نصب شده‌اند. موتور الکتریکی جلویی ۱۲۵ اسب بخار قدرت دارد و مستقیماً چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد درحالی‌که موتور الکتریکی عقبی ۱۵۴ اسب بخار قدرت تولید کرده و آن‌را از طریق گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ PDK به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. همچنین این موتور به‌عنوان یک ژنراتور هم عمل می‌کند. مجموع خروجی این قوای محرکهٔ هیبریدی نیز معادل ۸۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است. از این هایپراسپرت آلمانی بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تعداد ۹۱۸ دستگاه ساخته شد.

فراری لافراری

فراری در طول تاریخ خود هر چند سال یک‌بار هایپرکاری را معرفی می‌کند که نمایشی از اوج توانایی‌ها و تکنولوژی‌های این سوپراسپرت‌ساز اسطوره‌ای ایتالیایی است. از مدل‌های F40، F50 و انزو می‌توان به‌عنوان تعدادی از این هایپراسپرت‌ها نام برد؛ اما جدیدترین هایپرکار فراری مدل لافراری است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ به‌عنوان جانشین انزو رونمایی شد و سپس در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ هم به نمایش درآمد. این خودرو نیز مانند دیگر هایپرکارهای فراری از ترکیب موتور وسط استفاده می‌کند اما لافراری یک تفاوت عمده با اجداد خود دارد و آن اینکه در کنار پیشرانهٔ دوازده سیلندر بنزینی تنفس طبیعی همیشگی، به یک موتور الکتریکی هم مجهز شده است؛ بنابراین این هایپرکار از قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف استفاده می‌کند و نخستین ساختهٔ هیبریدی فراری محسوب می‌شود. پیشرانهٔ بنزینی لافراری از نوع ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی است که به‌تنهایی ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که موتور الکتریکی ۱۶۰ اسب بخار به آن اضافه کرده و مجموع نیروی قوای محرکه را به ۹۶۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این موتور الکتریکی از سیستم KERS استفاده می‌کند و به ادعای فراری موجب شده تولید دی‌اکسید کربن لافراری به ۳۳۰ گرم در هر کیلومتر برسد. انتقال نیروی عظیم قوای محرکهٔ هیبریدی این هایپراسپرت ایتالیایی نیز از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد که کل نیرو را به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. غیر از نسخۀ کوپۀ معمولی، نسخۀ اسپایدر لافراری با نام آپرتا و همینطور نسخۀ مخصوص پیست آن با نام FXX-K هم ساخته شده است. از این ماشین درمجموع تعداد ۷۰۹ دستگاه ساخته شده که ۵۰۰ دستگاه کوپه و ۲۰۹ دستگاه از نوع اسپایدر است.

مشخصات فنی

پورشه ۹۱۸

فراری لافراری

ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانۀ بنزینی ۴.۶ لیتری V8 ۶.۳ لیتری V12
تنفس طبیعی طبیعی
موتور الکتریکی ۲ عدد ۱ عدد
قدرت موتور بنزینی ۶۰۸ اسب بخار ۸۰۰ اسب بخار
گشتاور موتور بنزینی ۵۲۸ نیوتن متر ۷۰۰ نیوتن متر
قدرت موتور الکتریکی ۲۸۰ اسب بخار ۱۶۳ اسب بخار
مجموع قدرت ۸۸۷ اسب بخار ۹۶۳ اسب بخار
مجموع گشتاور ۱۲۸۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر
باطری ۶.۸ کیلووات ساعت ۲.۲ کیلووات ساعت
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۶ ثانیه ۲.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۲ ثانیه ۹.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر/ساعت ۳۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱ لیتر (ترکیبی) ۱۶.۸ لیتر (ترکیبی)
طول ۴.۶۴ متر ۴.۷۰ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۳ متر ۲.۶۵ متر
وزن ۱۶۷۰ کیلوگرم ۱۵۸۲ کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن ۵۳۱ اسب بخار به تن ۶۰۸ اسب بخار به تن
قیمت پایه ۸۵۰ هزار دلار ۱.۴۲ میلیون دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9921915]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳۷ دیدگاه‌ها

  1. good mood

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    اصلا از این نسل جدید خوشم نمیاد
    فراری Enzo و Carrera GT هنوز هم اون حس اغوا رو در من بوجود میارن اما اینا نه

    موافقم 3
    مخالفم 12
  2. آروین

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با احترام به لافراری به پورشه 918 رای میدم. چون در مقابل یه v12 پر قدرت کم نیاورده. اونم با موتور 8 لیتیری.

    موافقم 15
    مخالفم 3
  3. ناصر

    ۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    رای من ۹۱۸ چون باموتور ۸سیلندر دست کمی ازلافراری نداره این خیلی مهمه فرق بالای مهندسی آلمانی هارو میرسونه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. علی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (360 ديدگاه)

    فقط ۹۱۸ با وزن بیشتر با قدرت کمتر بازم برنده شد بخاطر مهندسی دقیق و ناب

    موافقم 11
    مخالفم 1
  5. MOHAMMAD

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (261 ديدگاه)

    فقط ۹۱۸ اون مهندسی آلمان در زمان خودشه غول نقره ای !

    موافقم 8
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا