فیاتهوندا

مقایسه کوچولوهای الکتریکی: هوندا e در برابر فیات 500e

هم‌اکنون کل صنعت خودرو به سمت خودروهای الکتریکی در حرکت بوده و اگرچه محصولات پلاگین هیبریدی نیز تولید می‌شوند اما هدف نهایی هر خودروسازی تولید محصولات تمام الکتریکی است.

به این ترتیب شاهد خودروهای بدون آلایندگی در هر کلاس خودرویی خواهیم بود اما اروپایی‌ها بیش از همه روی خودروهای شهری کوچک تأکید دارند. به همین خاطر ما هم تصمیم داریم دو نمونه از جدیدترین خودروهای الکتریکی و کوچک یعنی فیات ۵۰۰e و هوندا e را با یکدیگر مقایسه کنیم.

نسخه تولیدی هوندا e در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ معرفی شد و ۴۰ هزار نفر علاقه خود به خرید این خودرو را ابراز نمودند. اولین نمونه‌های این خودروی ژاپنی نیز از تابستان سال جاری میلادی به دست مشتریان خواهد رسید.

خب می‌دانیم که هر دو خودرو بیشتر مناسب ترددهای شهری هستند و فضای کافی برای ۴ سرنشین را دارند اما فیات به‌طور قابل‌توجهی فاصله بین محوری کمتری داشته و خودرویی دو درب است. از نظر ابعاد فیات ۵۰۰e طول و عرض به ترتیب ۳۶۱۰ و ۱۶۹۰ میلی‌متری داشته و فاصله بین محوری آن نیز ۲۳۲۰ میلی‌متر است. در مقابل طول و عرض هوندا e برابر با ۳۸۹۵ و ۱۷۵۲ میلی‌متر بوده و فاصله بین محوری آن به ۲۵۳۰ میلی‌متر می‌رسد.

طراحی دو خودرو شباهت‌هایی به یکدیگر داشته و ترکیبی از نوستالژی و مدرنیته است هرچند نتیجه نهایی متفاوتی را می‌بینیم به گونه‌ای که فیات از مد ایتالیایی برخوردار بوده و هوندا طراحی سرراست‌تری دارد. همچنین باید گفت فیات خودرویی تقریباً روباز بوده هرچند نمونه روباز کامل آن در آینده عرضه خواهد شد.

اما داخل کابین چگونه است؟ هوندا در واقع پیشرفته‌تر ظاهر شده و در کل ۵ صفحه‌نمایش در بخش بالایی داشبورد دارد که دو نمونه از آن‌ها به عنوان آینه‌بغل‌ها عمل می‌کنند. ۵۰۰e هم طراحی کاملاً مدرنی داشته و از صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی سود می‌برد.

دو صفحه‌نمایش لمسی هوندا e ابعاد ۱۲.۳ اینچی دارند و پشت آمپرها نیز از نوع ۸.۸ اینچی هستند.

از نظر تکنولوژی بکار رفته نیز حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. هوندا e از ویژگی‌هایی همچون سیستم دوربین جانبی استاندارد، دستیار شخصی جدید و سیستم‌های کمک‌راننده‌ای همچون پیشگیری از برخورد جلو، ترمز سرعت کم، هشدار خروج از مسیر، دستیار پارک و… برخوردار است.

فیات ۵۰۰e جدید هم اولین خودروی کلاس خود با سیستم خودران سطح ۲ است. این سیستم ترکیبی از کروز کنترل تطبیقی با دستیار حفظ خودرو بین خطوط بوده و دوربین جلوی آن محیط را بررسی می‌کند.

اما بد نیست نگاهی به قوای محرکه داشته باشیم. فیات ۵۰۰e جدید از پیشرانه الکتریکی ۱۱۶ اسبی و باتری ۴۲ کیلووات ساعتی استفاده کرده و برد ۳۲۰ کیلومتری دارد. از آنجایی که این خودرو با شارژر سریع ۸۵ کیلوواتی هماهنگ است بنابراین در عرض ۳۵ دقیقه می‌توان تا ۸۵ درصد باتری را شارژ کرد.

این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۹ ثانیه‌ای داشته که خب برای خودرویی الکتریکی چندان چشمگیر نیست.

اما هوندا e با دو پیشرانه الکتریکی که قدرت‌های ۱۳۴ و ۱۵۲ اسبی دارند عرضه می‌شوند. پیشرانه قوی‌تر باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۸ ثانیه‌ای می‌شود و برد ۲۲۲ کیلومتری دارد؛ بنابراین از نظر پرفورمنس این خودرو بهتر از رقیب ایتالیایی ظاهر شده است. همچنین تا ۸۰ درصد باتری را می‌توان در نیم ساعت شارژ کرد.

یکی از تفاوت‌های مهم بین دو خودرو این است که هوندا e خودرویی دیفرانسیل عقب است اما فیات دیفرانسیل جلو می‌باشد. آیا این به معنی هیجان رانندگی بیشتر رقیب ژاپنی است؟ ممکن است این‌گونه باشد اما برای قضاوت نهایی باید آن‌ها را چندین ساعت راند.

با اینکه صحبت درباره قیمت جهانی این دو خودرو زود است اما باید گفت نسخه لانچ ادیشن فیات ۵۰۰e در ایتالیا قیمت حدود ۳۷۹۰۰ یورویی دارد درحالی‌که قیمت هوندا e در نسخه کم‌توان‌تر به ۲۹۴۷۰ یورو می‌رسد و مدل ادونس قیمت پایه ۳۲۴۷۰ یورویی دارد.

از نظر فنی شما می‌توانید قیمت بیشتر فیات را با برد بیشتر، سقف بازشونده و تجهیزات بیشتر نسخه لانچ ادیشن توجیه کنید.

اما انتخاب شما کدام‌یک از این خودروهای کوچک و جذاب است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    انتخاب من هوندا است. برد 222 کیلومتری هم با توجه به کاربرد این ماشین در شهر کاملا کافیه

    موافقم 4
    مخالفم 3
  2. سامی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (50 ديدگاه)

    دو سه روز بود ترکونده بودی چقدر سوپر کار جدید معرفی کردی که گل سرسبدشون جمرا بود ولی دوباره سایت افت کرد .ی فکری بکن طرح جدیدی .نظر سنجی بزار بین ماشینا .کل کل راه بیفته

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    خیلی دوسشون دارم فارق از اینکه با ماشین کوچیک حال نمیکنم ولی ناز شصت اونایی که اینارو طراحی کرده و ساختن
    فقط قیمتاشون قابل هضم نیست برام با توجه به قیمت پیش فروش تسلا ۳

    انتخاب من عروسک ایتالیایی جاودانست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    من واقعا از هوندا e خوشم میاد، قبل این که مقایسه‌ رو ببینم و بخونم، قاطعانه میگفتم ماشین جذاب‌تریه، اما الان نظرم عوض شد، ۵۰۰e نه تنها شیک‌تره، بلکه کاربردی‌ترم هست.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. Mercede kaviani

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (551 ديدگاه)

    از نطر طراحی برتری با هوندا است

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. محمد

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    هیچ جوره نمیشه از سطح خودران ۲ چشم پوشی کرد
    قطعا فیات

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. احمدرضا

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (877 ديدگاه)

    فیات 500 یکه تاز میدان فسقلی هاست
    فیات چندین سال هستش که فیات 500 رو تو سبد محصولاتش داره و موفقم بوده
    فیات 500 یه ماشین نیست یه سبکه
    سبکی تعریف شده برای ماشینای فسقلی
    من بدون خوندن مطلب میگم فیات 500 بهترین ماشین این کلاسه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    برد ۳۲۰ کیلومتری با این ابعاد واقعا هیجان اگیزه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا