صنایع هوایی

رانندگی در آسمان؛ رؤیایی که فروکش نمی‌کند

خودروهای پرنده، حالا دیگر چیزی بیشتر از یک فورد پینتو با بال هستند. آنها اکنون تبدیل به «تاکسی‌های آسمان» و «هواپیماهای جاده‌ای» و نام‌های جالب دیگری شده‌اند که رؤیای پرواز بر فراز ترافیک‌های شلوغ زمینی را نوید می‌دهند. اینها ایده‌هایی هستند که با اینکه به نتیجه قابل‌توجهی نرسیده‌اند، امّا هرگز پا پس نکشیده‌اند. همچنین با روند رو به رشدی که در پهپادهای تفننی وجود دارد، کانسپتی جدید در این زمینه شکل گرفته و آن توانایی این پهپادها در حمل مسافر است. در حالی که هنوز هم ایده خودروی پرنده با شک‌های زیادی روبروست، امَا برخی پروژه‌های علمی که در زیر آمده‌اند، منجر به خلق نمونه‌های اولیه از خودروهای پرنده شده‌اند. ضمن اینکه بسیاری از علاقه‌مندان متمول، سخت به دنبال دست‌یابی به این رؤیای دور از دسترس هستند.

۰۰۱ . اروموبیل
شانس موفقیت: ۱۵۰ به ۱

اروموبیل که از اسلوواکی به پرواز درآمده و گزارش‌ها حاکی از قیمت ۱.۳ میلیون‌ دلاری آن است، دارای بال‌های جمع‌شونده و یک موتور چهار سیلندر تخت و ۳۰۰ اسب‌بخاری در وسط است و از یک ساختار جمع‌وجور فیبرکربنی بهره می‌برد. وقتی موتور برای چرخاندن پره عقب استفاده نشود، نیروی محرکه یک ژنراتور را برای موتورهای الکتریکی پیش‌برنده چرخ‌های جلو تأمین می‌کند.

۰۰۲ . ترافوجیا
شانس موفقیت: ۱۰۰ به ۱

ترافوجیا شرکتی است که از سال ۲۰۰۶ به توسعه خودروی پرنده‌اش، «ترانزیشن» می‌پردازد و نمونه اولیه خود را از سال ۲۰۰۹ به پرواز درآورده است. این کمپانی دارای یک امتیاز FAA و البته، یک منبع مالی بسیار خوب است. کمپانی چینی، جیلی که قبلاً ولوو را احیا کرده، سال گذشته ترافوجیا را خریداری کرده است.

۰۰۳ . لیلیوم
شانس موفقیت: ۷۶ به ۱
Lilium
لیلیوم که پایگاه‌ آن در مونیخ آلمان واقع شده، در حال توسعه اولین جت الکتریکی دنیا با قابلیت اوج و فرود عمودی است. این نمونه اولیه با استفاده از ۳۶ موتور کوچک به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و یک نمونه بدون سرنشین و با کنترل از راه دور از آن در ماه آوریل سال گذشته میلادی، با موفقیت ارائه شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این کمپانی تا ماه سپتامبر به میزان ۹۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده که بخش اعظمی از آن از شرکت چینی هولدینگ «تِنسِنت» و همین‌طور، شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به «اسکایپ» و «توییتر» بوده‌اند.

۰۰۴ . ولوکوپتر
شانس موفقیت: ۷۵ به ۱

مدل ۲ سرنشینه الکتریکی ولوکوپتر ۲X که با استفاده از ۱۸ ملخ کوچک با موتورهای مجزّا پرواز درمی‌آید، قرار است که به عنوان «اولین تاکسی هوایی خودران دنیا» معرفی شود. این کمپانی اخیراً به میزان ۳۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جذب کرده که شامل شرکت‌هایی مانند اینتل و دایملر نیز می‌شوند. در حالی که یک نمونه اولیه از خودران پرنده در اطراف شهر دبی به پرواز درآمده، امّا اگر عملیات تولیدش نتواند به نتیجه لازم برسد، همیشه می‌توان آن را به عنوان یک «غذاساز» نیز برای ورود به بازار درنظر گرفت.

۰۰۵ . کیتی‌هاوک و زیرو اِرو
شانس موفقیت: ۴۷ به ۱

به گفته نشریه «فوربز»، لری پیچ (Larry Page)، مؤسس گوگل که ۴۴ ساله است، تا زمان نگارش این مطلب، ثروتی برابر ۴۷.۷ میلیارد دلار دارد. امّا چه موضوعی باعث جذب دوازدهمین فرد ثروتمند جهان به این رویا شده است؟

Zee.Aero develops flying car
وی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را که ارزش این دو پروژه خودروی پرنده است، از برج ساختمان مرکزی گوگل در «مانتِین ویو»، در ایالت کالیفرنیا به بیرون انداخته است. همانند دوچرخه‌ای تمرینی که به اسکله‌های شناور بسته شده، کیتی‌هاوک فلایر در آوریل گذشته، آزمایش شده است. در این میان، «زیرو ارو» هنوز پروژه‌ای سربسته محسوب می‌شود و ضمن ارائه طرح‌های ثبت اختراعش در سال ۲۰۱۳، این خودروی پرنده در حال گشت‌زنی در آسمان فرودگاه، در نزدیکی شهر «هالیستر» دیده شده است. در بدترین حالت و به نتیجه نرسیدن این دو پروژه، «پیج» ۹۹ درصد سرمایه خود را صرف دنبال کردن رؤیایش خواهد کرد که در این صورت، ۴۷۲ میلیون دلار دیگر برایش باقی می‌ماند.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    مسولین سایپا هم تو پلتفرم جدیدی که دارن طراحی میکنن بدنبال ساخت پراید پرنده هستند،که همه ملتو باهم بدن رو هوا….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1640 ديدگاه)

      نه شایعه است
      مسئولین سایپا به شدت از این حرف و نادیده گرفتن نابودگر های مریخیشون ناراحت شدن چون پراید همین الآنم پرنده است و شما رو به خدای خودتون جایی بالاتر از آسمان هفتم میرسونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سورنا

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    بشر همیشه رویای پرواز رو داشته
    و مطمعن باشین نهایت سال ٢٠٢۵ تجاری میشن و مثل خودرو به فروش میرن البته این طرح ها نه بلکه طرح هایی که در آینده میان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    ما هم سال ۲۰۲۵ پراید ۱۳۳ با تغییر در چراغ عقب و جلو با قیمت ۳۰۰ میلیون میدیم بیرون .
    البته اگه تا اون موقع دلار به ۳۰ هزار نرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا