صنایع هوایی

قابلیت فرماندهی و کنترل سوخو 57 برای پشتیبانی از سوخو 35 در میدان نبرد

مهران عسکری: جنگنده سنگین چندمنظوره نسل ۵ روسیه که سال‌هاست در دست تحقیق و توسعه است نهایتاً آماده تحویل و عملیاتی شدن می‌باشد.

طبق گزارش‌ها، روسیه از جنگنده سنگین‌وزن نسل ۵ خود در ژوئن سال ۲۰۲۰ در یک نقش کاملاً جدید فرماندهی و کنترل برای پشتیبانی از جنگنده‌های برتری هوایی سوخو ۳۵ استفاده کرده است؛ اگرچه سوخو ۵۷ فلون در حال تولید است اما همچنان وارد خدمت در نیروی هوایی روسیه نشدهدر حالی که طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نسل بعدی برای بهبود طرح توسعه این هواپیما ساخته شده است.

جنگنده سوخو ۳۵ طرح قبلی شرکت سوخو با کلاس و وزن مشابه سوخو ۵۷ می‌باشد که از سال ۲۰۱۴ در خدمت نیروی هوایی روسیه است اما سوخو ۵۷ یک جنگنده نسل ۵ می‌باشد که به یک پلتفرم نسل ۶ ارتقا یافته که از طیف وسیعی از فناوری‌های جدید بهره می‌برد؛ از سیستم دفاع لیزری گرفته تا سیستم قابلیت حمل و شلیک موشک‌های بالستیک هایپرسونیک و هوش مصنوعی. سوخو ۳۵ هم یک جنگنده نسل ۴++ است که بر اساس پلتفرم سوخو ۲۷ توسعه یافته، برای رودررویی با جنگنده‌های نسل ۵ آمریکایی مانند اف ۲۲ رپتور در یک نبرد هوایی طراحی شده است.

سوخو ۵۷ قادر است تا با سوخو ۳۵ در یک فضای اطلاعاتی واحد به انجام عملیات بپردازد که این مهم باعث افزایش چشمگیر راندمان مبارزات در هنگام حضور هر دو جنگنده در میدان نبرد می‌گردد. به نقل از منابع نظامی و صنعتی روسیه در مورد نقش جدید سوخو ۵۷؛ این آزمایش‌ها در شرایط جنگ واقعی صورت پذیرفته‌اند و گروهی از جنگنده‌های سوخو ۳۵ وارد میدان نبرد شبیه‌سازی واقعی شده‌اند و توسط هواپیمای سوخو ۵۷ فرماندهی و کنترل گشته‌اند. در گذشته نیز از هواپیماهای سنگین و پیشرفته مانند میگ ۳۱ و اف ۱۴ در دهه ۸۰ میلادی برای کنترل و فرماندهی میدان نبرد استفاده شده است که هردو دوسرنشینه و دارای پیشرفته‌ترین رادار در زمان خود بوده‌اند گرچه استفاده از سوخو ۵۷ با توجه به تک سرنشین بودن آن برای فرماندهی و کنترل میدان نبرد تا حدودی غیرمعمول به نظر می‌رسد اما استفاده از هوش مصنوعی و کنترلرهای پیشرفته می‌تواند حجم کاری خلبان را کاهش داده و اجازه هم‌زمان پرواز و فرماندهی را به او بدهد.

افزایش گزینه‌های قابلیت لینک شدن و همکاری سوخو ۵۷ و سوخو ۳۵ نه‌تنها پتانسیل جنگی آنها را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند جنگنده جدید را برای صادرات به مشتریانی که از قبل سوخو ۳۵ یا همتای ارزان قیمت و دوسرنشینه آن یعنی سوخو ۳۰ را استفاده می‌کنند جذاب‌تر کند البته هنوز مشخص نیست که سوخو ۵۷ مورد آزمایش قرار گرفته یک مدل تولیدی یا یکی از چندین نمونه اولیه با قابلیت جنگی است که چندین سال است برای آزمایش فن‌آوری‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چهار پیش نمونه اولیه سوخو ۵۷ که قبلاً به پایگاه هوایی خمیم روسیه در سوریه اعزام شده بودند، انواع عملیات‌ها را علیه نیروهای داعش انجام داده و مورد تست و بررسی قرار گرفتند اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا در آن عملیات‌ها با سوخو ۳۵ ها مشارکت اطلاعاتی و عملیاتی داشته‌اند یا خیر.

روسیه قرار است سوخو ۵۷ های بروز شده را از سال ۲۰۲۲ مورد آزمایش قرار دهد و تست‌های نوع برتر فلون را در طی این ۲ سال به سرانجام رساند. سوخو ۵۷ های بروز شده به موتورها و سیستم‌های اویونیکی جدید و در کابین نیز به صفحه نمایش‌هایی با دید گسترده پانوراما مجهز خواهند شد.

گرچه هنوز نامشخص است که آیا نام این هواپیما به سوخو ۵۷ ام یا سوخو ۶۰ تغییر خواهد کرد ولی گفته شده که نوع پیشرفته‌تری از سوخو ۳۵ که به موتورهای جدید؛ رادار سوخو ۵۷ و موشک‌های برد بلندتری تجهیز خواهد گشت نیز ارائه خواهد شد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۸۰ دیدگاه‌ها

  1. hamid

    ۴ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (277 ديدگاه)

    پدال جان لطفا بیشتر راجع به جنگ افزار مطلب بذار

    موافقم 17
    مخالفم 1
  2. مهدی

    ۴ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    چیزی که مشخص هست اینه که کشورهای سازنده جنگ افزارهای نظامی مخصوصا جنگنده خیلی محدود هستن و بیشتر این اطلاعاتی که به گوش افراد عادی مثل من و شما میرسه شو آف های رسانه و تبلیغات هستن دلیلش هم اینه که رسانه مال همون ابرقدرت هاست مثل این میمونه که از اخبار شبکه یک سیما انتظار داشته باشیم بیاد از ضعف های صنعت موشکی کشور حرف بزنه!

    موافقم 9
    مخالفم 7
  3. آرش

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ببخشید مگه اسم این هواپیما سوخو 57 پکفا نیست؟چرا نوشتین فلون؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. Akbar top

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    شنیدم که می‌خوان به ماهم سوخو۳۵ بدن خدا کنه ازاین جدیده باشه.نکنه از اون قدیمی‌اش بهمون بندازن.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا