صنایع هوایی

نسل آینده ایستگاه سفینه‌های فضایی

تیم شرکت اسکیپ داینامیکز (Escape Dynamics)، اولین ایستگاه سفینه‌های فضایی پرتاب مستقیم برای قرارگیری در مدار (single-stage-to-orbit) را با سرعت بالا و با قابلیت استفاده مجدد توسعه داده است. تفاوت اصلی بین برنامه شاتل فضایی ناسا و اسکیپ‌ داینامیکز در تکنولوژی به کار رفته برای پیشرانه خارجی سفینه فضایی است. در این حالت، برای تأمین انرژی موردنیاز برای شروع حرکت سفینه از یک زنجیره مرحله‌ای آنتن‌های میکرو ویو که به صورت ایمن و بهینه طراحی شده‌اند، استفاده می‌شود. این آنتن‌های میکرو ویو نیروی پشتیبانی برای اوج‌گیری و شتاب‌گیری برای ایجاد سرعت مداری سفینه را تأمین می‌کنند.

escape-dynamics-space-flight-designboom
این نوع پیشرانه خارجی، می‌تواند انقلابی در زمینه بهینه‌سازی حرکت سفینه‌های فضایی نسبت به راکت‌های شیمیایی کنونی باشد. آزمایش‌های اخیر کارآیی کامل این سیستم را نشان داده است. انرژی دریافت شده از خطوط برق، با استفاده یک سیستم آینه‌ای برای تنظیم پرتوها به میکرو ویو تبدیل می‌شود و از طریق یک آنتن به پیش‌راننده (thruster) منتقل می‌شوند. ریچارد اف. شادن (richard f. schaden)، مؤسس و عضو هیئت مدیره اسکیپ داینامیکز می‌گوید:

تست‌های اخیر ما، گام بزرگی در پیشرفت پیوسته «پیش‌راننده» isp سطح بالای ما با پیشرانه خارجی محسوب می‌شوند و اینکه با تکیه بر آنها می‌توانیم نحوه ارسال سفینه‌ها برای قرار گرفتن در مدار را تغییر دهیم.

diagram of the microwave system
diagram of the microwave system
تبدیل انرژی میکرو ویو به پیشرانه با استفاده از یک «پیش‌راننده حرارتی» به همراه یک مبدَل گرمایی با راندمان جذب بالا انجام می‌گیرد. مبدّل گرمایی به گونه‌ای طراحی شده تا بیش از ۹۰ درصد انرژی ورودی را بگیرد و موجب گرم‌شدن «خرج پرتاب» و جریان‌یافتن آن به سمت نازل شود. دیمیتری سلیوانکویچ (dmitriy tseliakhovich) مدیر عامل و سرپرست تکنولوژی در این رابطه توضیح می‌دهد:

ما برای اولین بار، با قطعیت کامل، یک تکنولوژی پیشرانه جدید را به تصویر کشیده‌ایم که چیزی فراتر از راکت‌های شیمیایی است و می‌تواند برای ارسال سفینه‌ها در مقیاس آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. ما اطمینان داریم که می‌توانیم آن را در مقیاس‌های بزرگ و مولتی‌مگاوات گسترش دهیم و حتی آن را برای سفینه‌های فضایی که مستقیماً از ایستگاه به مدار ارسال می‌شوند، معرفی کنیم؛ چیزی که می‌تواند نحوه دسترسی ما به مدارها را کاملاً تغییر دهد.

رندرینگ شروع حرکت سفینه فضایی
رندرینگ شروع حرکت سفینه فضایی
سفینه بدون‌سرنشین اسکیپ داینامیکز
سفینه بدون‌سرنشین اسکیپ داینامیکز

منبع: designboom

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Hitler

    ۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (499 ديدگاه)

    ولی یه مشکلی هس که اگر خطایی رخ بده امواج مایکرویو مخرب هس.محدوده امواج به گونه ای هس که تقریبا هر چیزی که مقدار اندکی ماده ی مایع داشته باشه رو بخار کنه.البته که فکر اینجاهاشو کردن ولی خب خطا گریز ناپذیر هس.حتی ممکنه با اینکه فرستنده ها رو به آسمون نشونه رفتن یه گزارش هواشناسی اشتباه یا امواج متخلل هارپ که بعضی ها قصد های دیگه ای داشته باشن،کل ساکنای یه منطقه بزرگو تهدید کنه.در کل جالب هس.

    خدا دستان من است ،هنگامی که اشک های گونه ی یتیمی را پاک کنم نه وقتی برای قرض هایم اشک بریزم(کامیاب کبیر)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      جدیدا مد شده در جهان سوم همه میخوان بگن خدا خودشونند یا دست و پاشون و به حرف یه بیمار استناد میکنند به هر حال روزی میرسه که بفهمین خدا کیه و دست شما چیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hitler

        ۵ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (499 ديدگاه)

        اینجا بحث خدا نیس اون جمله کنایه بود.شک و شبهه ای هم داری اد کن کامل مناظره کنیم ببینیم واقعا اینایی که میگی چن درصد قابل اثباتن،شاید بدیهیات برای تو برای من خرافات هس.
        http://WWW.FB.Com/Casino.day

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. اریک

      ۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (103 ديدگاه)

      اولا هارپ هیچ ربطی به ماکرو ویو نداره( موج بلند) دوما در صورتی که Microwave موج کوتاه در یک جهت با زاویه کم انتشار پیدا کند خیلی خطر ناک است. Microwave در فارسی به معنی “موج میلیمتری” است چون امواج آن خیلی کوتاه و فاصله میلیمتری دارند برای نقشه برداری لایه های زمین ، کشف منابع زمینی، فلز یاب باید دستگاهی باشد که امواج آن از لایه های زمین عبور کند برای همین از امواج بلند استفاده می شود پس هیچ ربطی به هارپ ندارد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. AHMADREZA

    ۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    باحال بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ALL CARS

    ۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    سپاس از مسعود انیس حسینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Breezy

    ۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واسه ی همچین مطلب مفیدی کلا سه تا نظر داده شده حالا اگه در مورد چهار تا ماشین یا مقایسه شون بود تا الان هزار تا کامنت و نظرای فلسفی میومد بیرون….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ALL CARS

      ۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      مبارک باشه اولین نظرتون در مورد مطالب پدال :) :) :)

      اما از اونجایی که سایت مختص خودروست معمولا کسی تو همچین سایتی دنبال مطالب غیر خودرویی نیست ودیگرانهم که دنبال همچین مطالبی باشن به پدال سر نمیزنن

      اما هستند دوستانی مثل شما وخودم وتعدادی اندک که دیدم برای همچین مطالبی ارزش قائل میشن وحداقل یک تشکر خوشکو خالی ای میکنن ، از ارائه کنندهء مطالب به پدال

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا