در این مطلب با مقایسهٔ قیمت هواپیماهای ایرباس A330Neo و بوئینگ ۷۸۷ خواهیم دید هواپیماهای مسافربری مدرن پهنپیکر در سال ۲۰۲۵ چه قیمتی دارند.
ایرباس A330neo بهعنوان گزینهای اقتصادی در بازار هواپیماهای پهنپیکر دوربرد در سال ۲۰۱۵ روی خط تولید رفت. این هواپیما نسخه بهروزشده A330 است که اگرچه در مسیرهای طولانی بهاندازهٔ بوئینگ ۷۸۷ کارآمد نیست اما قیمت خرید پایینتر و امکان ادغام آسانتر برای اپراتورهای فعلی A330 دارد. از زمان اعلام برنامهٔ توسعهٔ این هواپیما در سال ۲۰۱۴، تعداد ۳۸۴ سفارش دریافت شده که ۱۵۷ فروند از آنها تا سال ۲۰۱۸ ساخته شدهاند. A330neo در دو نسخه عرضه میشود. مدل A330-800، جانشین A330-200، با برد بیش از ۱۵ هزار کیلومتر، از تمام مدلهای ۷۸۷ برد بیشتری دارد اما تنها ۱۲ سفارش دریافت کرده است. در مقابل، A330-900 که جانشین A330-300 است، با برد ۱۳,۳۰۰ کیلومتر، محبوبتر بوده و با ۷۸۷ رقابت میکند.
قیمت هواپیماهای پهنپیکر
ایرباس قیمت A330-800 را ۲۶۰ میلیون دلار و A330-900 را ۲۹۶.۴ میلیون دلار اعلام کرده است. برای مقایسه، بوئینگ ۷۸۷-۸ با قیمت ۲۴۸.۳ میلیون دلار و ۷۸۷-۹ با ۲۹۲.۵ میلیون دلار عرضه میشود که کمی ارزانتر از رقیب اروپایی است. بااینحال، این قیمتها صرفاً تبلیغاتی بوده و واقعی نیستند. شرکتهای هواپیمایی هنگام مذاکره با سازندگان، تخفیفهای قابلتوجهی دریافت میکنند و قیمت اعلامی هیچگاه پرداخت نمیشود. این قیمتها بیشتر برای تبلیغات و نمایش ارزش سفارشهای بزرگ استفاده میشوند. قیمت واقعی فروش بسته به شرکت هواپیمایی متفاوت است و محرمانه باقی میماند اما بهطورکلی، شرکتها کمتر از نصف قیمت اعلامی پرداخت میکنند. این یعنی یک A330neo نو که تازه از کارخانه بیرون آمده باید کمتر از ۱۴۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد که تقریباً مشابه قیمت واقعی بوئینگ ۷۸۷ است. بااینحال، عوامل متعددی بر قیمت هواپیما تأثیر میگذارند. بوئینگ ۷۸۷ به دلیل طراحی کاملاً جدید و تقاضای بالا، حاشیه سود بیشتری برای سازنده دارد و بوئینگ نیازی به کاهش بیشازحد قیمت ندارد. در مقابل، A330neo با هزینه توسعه کمتری برای ایرباس ساخته شده اما تعداد سفارشهای کمتری داشته است.
قیمت هواپیماهای مسافربری کارکرده
قیمت نمونههای کارکرده تازهساخت A330-900 حدود ۱۰۷ میلیون دلار است یعنی تقریباً یکسوم قیمت اعلامی. در مقایسه، قیمت کارکردهٔ یک ایرباس A350-900 جدید ۱۵۸ میلیون دلار است. این تفاوت نشاندهنده نقش متفاوت این دو هواپیما در بازار پهنپیکر و همچنین ویژگیهای برنامههای تولید آنها است. ایرباس A350 یک هواپیمای کاملاً جدید با نوآوریهای طراحی متعدد است که برای شرکتهای هواپیمایی عالی است اما هزینه تولید آن را بالا میبرد. در مقابل، A330neo نسخهای بهبودیافته از A330 است که سالهاست تولید میشود و هزینه تولید آن نسبتاً پایینتر است. تفاوت ۵۱ میلیون دلاری در قیمت نمونههای کارکرده نیز نشان میدهد ایرباس چگونه این دو هواپیمای هماندازه را جایگاهیابی کرده است. A350 برای پروازهای دوربرد طراحی شده و در این مسیرها کارآمدتر و توانمندتر از A330neo است اما A330neo در مسیرهای کوتاهتر برتری دارد و وقتی هزینههای کلی، در نظر گرفته شود، بسیار رقابتی است؛ بهعبارتدیگر، A330neo در مقایسه با A350 و ۷۸۷، هواپیمایی ارزانتر برای مسیرهای کوتاهتر است که در صورت نیاز میتواند مأموریتهای دوربرد را نیز انجام دهد.
هزینهٔ اجارهٔ هواپیماها
اجاره هواپیما در میان شرکتهای هواپیمایی بسیار محبوب شده است زیرا امکان دسترسی سریعتر به هواپیما را بدون هزینه اولیه خرید فراهم میکند. در حال حاضر حدود ۵۸ درصد ناوگان تجاری جهان اجارهای است و این روند از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است. هزینه اجاره ماهانه A330-900 معمولاً بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دلار است اگرچه قیمت دقیق متغیر است. در مقایسه، بوئینگ ۷۸۷-۹ اغلب با حدود یک میلیون دلار در ماه و A350-900 با بیش از ۱.۱ میلیون دلار اجاره داده میشود. این ارقام نشاندهنده مزیت هزینهای A330neo است. نرخهای اجاره تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نرخ بهره، شرایط بازار، مشتری و تقاضای کلی برای هواپیما قرار میگیرند. اگرچه A330-900 بهطورکلی ارزانتر از ۷۸۷ برای اجاره است اما این موضوع نشاندهنده تقاضای کمتر برای این هواپیما نیز هست. تقاضای بالای ۷۸۷ به اجاره دهندگان اجازه میدهد هزینه بیشتری دریافت کنند.
قیمت نمونههای شخصی هواپیماهای مسافربری
ایرباس هر دو مدل A330neo را بهعنوان جت شخصی با نام ACJ330neo عرضه میکند. قیمت ACJ330-800 حدود ۲۶۰ میلیون دلار و ACJ330-900 حداقل ۳۰۰ میلیون دلار است، مبلغی که تنها برای ثروتمندترین افراد جهان قابل پرداخت است. در حال حاضر، بیش از ۶۰ فروند ACJ330-200 (مدل قبلی) در آسمانها هستند که بیشتر آنها متعلق به دولتها برای حملونقل مقامات، مانند هواپیمای رئیسجمهور فرانسه هستند. انتظار میرود بسیاری از این جتها با ACJ330neo جایگزین شوند. نسخههای شخصی هواپیماهای مسافربری معمولاً گرانتر از نمونههای تجاری هستند. این هواپیماها اغلب تغییراتی برای افزایش برد دارند و کابینهای کاملاً سفارشی آنها هزینه را بیشتر میکند. جتهای خصوصی ۷۸۷ معمولاً بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار قیمت دارند، درحالیکه هواپیماهای بزرگتر مانند ۷۴۷-۸ بیش از ۴۰۰ میلیون دلار هزینه دارند. ACJ330neo با برد ۱۹,۲۰۰ کیلومتر میتواند تقریباً هر دو نقطهای روی زمین را به هم متصل کند.
Hamid
۱۶ خرداد ۱۴۰۴مدلش مهم نیست، دلیر مردان دولت با سه برابر خریدارن
حسن
۱۶ خرداد ۱۴۰۴شرکت گمنام چینی دو فروند هواپیما که در بازار کمتر از ۳۰ میلیون دلار برآورد میشوند را در قالب تهاتر نفتی هر کدام را به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار به ایران فروخت این رقم چهار برابر ارزش واقعی آنها میباشد
یعنی دقیقا میشد دو تا ایرباس نو گرفت
اگه نام فرد اصلیه دخیل در این تهاتر و تیمش را در بانکهای چین و انگلیس ردیابی کنن میفهمن که شرکت چینی نهایت 60 تا گرفته بقیش تو حساب اقایونه
محمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴واقعاً که فوق العاده باهوشی.
هواپیما ۳۰ میلیون دلاری پیدا کردی برای من ۱۰ بخر.
شهروند ایرانی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴خب اگه تحریم جوون عمر تباه کرد ولی خیلیا نون حروم خوردن از بابتش و مرگ بر این اونم به اونا حال میده یه مدل از بمباردیه هست البته اون ملخی ولی هم قیمتش ارزونتر هم مصرفش کمتر البته یه مقداری هم ظرفیت مسافرش کمتر به اسم داش ۸ سری ۴۰۰
Lyting
۱۶ خرداد ۱۴۰۴با میلیون تومان ماشین نمیدن وای میلیون دلار میشه هواپیمای مسافربری خرید 🤣
froG-driVer
۱۷ خرداد ۱۴۰۴نخند🙃
M power
۱۶ خرداد ۱۴۰۴فکر کن قطر یدونه از اینا به ترامپ کادو داده
عجب ….
ایرانیان
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اگرازچین بخریم احتمالا چندبرابرقیمت واقعی ، امااگه از کشورای دیگه بخریم باقیمت روز بازاربهمون میفروشن
موسی
۲۰ خرداد ۱۴۰۴بهتون نمیفروشن چون تحریم میفهمی ینی چی اگه تحریم برداشته بشه اره میشه ولی وقتی تحریم باشه میلیارد دلار هم بدی نمیدنبهمون
رضا
۱۷ خرداد ۱۴۰۴امان از تحریم که با یک کشور چه می کند ….ایران با داشتن بهترین صنایع دستی مثل قالی ..محصولات کشاورزی بی نظیر مثل پسته عناب. زعفران..مراکز تفریحی تاریخی ومذهبی….و معادن…نفت وگاز ببیتید چه می کشد از دست تحریم که چه می کند ..دنیا سر جایش هست این ما هستیم که آسیب می بینیم …بعد مجبوریم نیازهای خود را با چند برایر قی
مت بخریم
کیانوش
۱۸ خرداد ۱۴۰۴یعنی واقعا ی بوئینگ یا ایرباس بزرگ با قابلیت پرواز از تهران تا آمریکا قیمت نوش کم تر از صد و پنجاه میلون دلاره ؟خیلی خوبه مشکل تحریم ها اگر حل بشه میتونیم تو حداقل ده سال ناوگان هواییمون رو کامل بروز کنیم هرچند خیلی بعدیه که به دوره اوج ایران ایر که رتبه اول رو داشت تو منطقه برگردیم اما لااقل باید بتونه نیاز کشور خودمون رو پاسخگو باشه و باید در نطر داشت که ایرلاین ملی تاثیر خیلی خیلی زیادی تو جذب گردشگر خارجی داره اتحاد و امارت ایر کلی تخفیف میدن به گردشگر های خارجی که قراره بیان به امرات و قطر چقدر حسرت بخوریم آخه امارت بعد از انقلاب بود که پنجاه میلون دلار سرمایه گذاری کرد تو شرکت هوایی امارت و مدیریتش دولتی نکرد داد به ی تیم خارجی و با همون بودجه اولیه تونست خودش رو به اینجا برسونه یعنی از همون چند سال اول با دراند خود شرکت توسعه پیدا کرد ناوگانش شرکت های هوایی خیلی از خرید هاشون رو اعتباری میکنن لازم نیست همون روز اول چند ده میلیارد دلار بابت خرید هواپیما ها بدن صنعت هوایی تعداد خیلی زیادی بانک و سرمایه گذار داره که دست به نقد حاضرن سرمایه گذاری کن و دیدگاه کشور های عربی این بوده که شرکت های هواییشون وسیله ای بشن برای جذب گردشگر که شد البته خیلی از خبرگذاری های خارجی زیر سئوال میبرن گزارش های مالی ایرلاین های عربی رو میگن محاله همچین بهره وری بدون کمک های دولتی
جاوید
۱۸ خرداد ۱۴۰۴««تحریم ها هیچ اثری بر ملت ایران ندارد…..»»
این جمله رو از دهان مبارک دو سه تا از این مسئولین کشور عزیزمان ایران، فرمایش کردند.
اینکه ایران چی داره و نداره هیچ دردی دوا نمیکنه.
دوستان عزیز بیخودی هم زور الکی نزنید. ماها دیگه به قهقرا رفتیم و بس
محمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴جالب بود چند وقت پیش تو رسانه ها گفته بودن چینی ها یک هواپیمای ۳۰ میلیون دلاری رو ۱۲۰ میلیون دلار فروختن.
ملت همیشه در صحنه شروع به خود تحقیری کردن.
پول کیت موتورشم ۳۰ میلیون تا نیست که گفته بودن اسن هواپیما ۳۰ میلیون دلاره.
امان از جهل جاهلیت.
امیرمحمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴بعضی قیمت هارو اشتباه زدید به عنوان مثال یه هواپیما بوئینگ 777 قیمتش کمتر از ۴۸۰ ملیون دلار نیست برید از گوگل هوش مصنوعی یا هرچیزی تحقیق کنید یا هواپیما a350 هم کمتر از ۴۸۰ ملیون دلار نیست
امیر
۱۹ خرداد ۱۴۰۴تازه امسال ممکنه خیلی خیلی گرونترم بشه
پرویز رضایی کرمانشاه
۱۹ خرداد ۱۴۰۴همه کشورهای دنیا در حال پیشرفت و مدرن شدن و بروز شدن هستند ،، صنعت و توریسم پیشرو دارند و دارن شب و روز سیستم هاشون رو ارتقا میدن ،، ما داریم چکار می کنیم ؟؟؟؟