صنایع هوایی

بررسی تخصصی بالگرد شینوک، اسطوره‌ای فراموش‌نشدنی!

پس از ۴۰ سال خدمت‌رسانی، ما بالگرد سنگین RAF را گرامی داشته‌ایم…

بالگرد شینوک متعلق به نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا RAF استارت دراماتیک و غیرمنتظره‌ای داشته است. ارتش بریتانیا تحویل این بالگرد سنگین‌وزن دو روتوری را از اواخر سال ۱۹۸۰ میلادی شروع کرد و در آگوست ۱۹۸۱ بود که اولین اسکادران شینوک در مقر RAF در همپشایر شکل گرفت. خدمه این بالگرد هنوز در حال یادگیری توانایی‌های آن بودند اما در اوایل سال ۱۹۸۲ بود که ناگهان اولین مأموریت مهم این بالگرد اعلام شد: حمایت از آزادسازی جزایر فالکلند از دست ارتش آرژانتین.

۵ فروند شینوک به همراه بالگردهای وسکس و لینکس و جت‌های هریر روی عرشه کشتی کانتینری MV آتلانتیک کانویور روانه فالکلند شدند و یکی از شینوک ها در یکی از جزایر پیاده شد؛ اما زمانی که کشتی MV آتلانتیک کانویور به مقصد خود در اقیانوس اطلس جنوبی رسید توسط دو موشک هدف گرفته شد. در این حمله ۱۲ ملوان کشته شدند و خود کشتی نیز آتش گرفت. همچنین تمامی هواپیماهای داخل کشتی نیز غیرقابل استفاده شدند.

سه فروند شینوک در این حمله از بین رفت اما یک فروند با کد براوو نوامبر در زمان حمله به تست‌های پرواز رفته بود. این شینوک روی ناو هواپیمابر HMS هرمس فرود آمد و اگرچه خبری از قطعات یدکی و برخی لوازم ویژه نبود اما در نهایت ارزش‌های خودش را نشان داد. این شینوک بیش از ۱۰۰ ساعت پرواز کرد و ۱۵۰۰ سرباز و بیش از ۵۵۰ تن محموله را حمل کرد و ۹۵ مجروح را نیز به بیمارستان رساند.

این بالگرد به عنوان بازمانده شناخته شد اما اگرچه نام مستعار بازمانده برای براوو نوامبر بکار رفته است ولی از همین نام می‌توان برای تمامی شینوک ها استفاده کرد. نکته جالب اینکه براوو نوامبر هنوز هم در حال خدمت‌رسانی است.

بالگرد بوئینگ CH-47 شینوک هوی لیفت امسال شصتمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد و سال ۲۰۲۱ نیز چهلمین سالگرد خدمت‌رسانی شینوک در RAF بوده است. از فالکند گرفته تا بالکان و خاورمیانه، شینوک از سال ۱۹۸۲ تاکنون در مأموریت‌های RAF حضور داشته است. شینوک های RAF از مأموریت‌های ضد تروریسم فرانسه در مالی هم حمایت کرده‌اند.

شینوک یک بالگرد فوق‌العاده بادوام است. از میان ۷۰ شینوکی که RAF خریداری کرده بود بیش از ۶۰ فروند آن‌ها هنوز هم در حال خدمت‌رسانی هستند. این بالگردها در طول زمان تعمیر شده‌اند و ارتقا یافته‌اند و به همین خاطر است که RAF چهارده فروند دیگر از شینوک را در سال جاری سفارش داده است تا از سال ۲۰۲۶ وارد سرویس شوند.

احتمالاً شینوک اولین بالگردی است که یک صدمین سالگرد تولد خود را خواهد دید زیرا یک بالگرد عملیاتی است.

طراحی و مهندسی

اهداف شینوک در کد نام آن یعنی بوئینگ HC-47 پنهان شده است. حروف HC در واقع مخفف نام های هلیکوپتر و کارگو هستند. این نام‌گذاری توسط RAF بکار نرفته است چراکه RAF این بالگرد را شینوک HC.MK می‌نامد و شامل نسخه‌ها و مشخصات مختلف است. شینوک یک بالگرد هوی لیفت طراحی شده برای ارتش است هرچند برای کاربری‌های غیرنظامی نیز مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به حمل محموله‌های سنگین و افراد در مسیرهای صعب‌العبور اشاره کرد.

کلید موفقیت شینوک و آنچه باعث تمایز این بالگرد از دیگر بالگردهای هوی لیفت می‌شود تیغه‌های روتور چرخشی و ایده سرراست تولیدش است که نیازمند مهندسی پیچیده نبوده است.

دو مجموعه از تیغه‌های سه‌تایی وجود دارند که یک مجموعه در بخش جلو و یک مجموعه در بخش عقب قرار گرفته‌اند. این تیغه‌ها در جهت‌های متضاد (پادساعت‌گرد در جلو) و با سرعت پایدار ۲۲۵ دور در دقیقه می‌چرخند و یک صدای متمایز را ایجاد می کنند. تیغه‌ها از داخل به یکدیگر متصل شده‌اند و بنابراین هرگز با یکدیگر برخورد ندارند و هر روتور انحرافات روتور دیگر را بالانس می‌کند. روتور عمودی برخلاف نیروی چرخشی روتور اصلی عمل می‌کند و این موضوع شبیه بالگردهای معمولی است. بدون وجود این بخش‌ها و استفاده از روتورهای اصلی می‌توان کل بخش عقب شینوک را برای حمل محموله‌ها اختصاص داد.

در کنار ستون عقب دو پیشرانه توربوشفت قرار دارند که هریک ۴۱۶۸ اسب بخار شفت را تولید می کنند. هر پیشرانه دارای یک گیربکس است و شفت‌ها به گیربکس ترکیبی در جلوی ستون عقب می‌روند. یک شفت دو تکه‌ای هم نیرو را از آنجا به گیربکس روتور عقب می‌برد درحالی‌که شفتی هفت تکه‌ای نیز این کار را برای گیربکس روتور جلو انجام می‌دهد. به این ترتیب ۵ گیربکس وجود دارد که سرعت حدود ۱۵ هزار دور در دقیقه پیشرانه‌ها را به سرعت‌های کمتر روتورها کاهش می‌دهند.

بدنه آلومینیومی شینوک استرس چندانی را تحمل نمی‌کند و با احتساب روتورها طول ۳۰.۱۴ متری دارد. کاکپیت در بخش جلو قرار دارد و هر سمت بالگرد نیز یک درب تعبیه شده است. یک درب نیز در زیر بالگرد دیده می‌شود و یک رمپ هم در عقب باز می‌شود. پف‌کردگی‌های طرفین این بالگرد محل قرارگیری باک‌های سوخت هستند. شینوک ها دارای دو نوع باک استاندارد ۳ هزار کیلوگرمی و ۶ هزار کیلوگرمی برای نسخه “باک چاق” هستند.

زیر بدنه هم سه قلاب خارجی وجود دارد که می‌توانند به‌صورت جداگانه یا همراه باهم مورد استفاده قرار گیرند.

کابین

اگر یک هدف برای شینوک وجود داشته باشد آن هدف کابین و قلاب‌های داخلی خواهند بود. برای ورود به بخش داخلی می‌توان از رمپ هیدرولیکی در بخش عقب استفاده کرد. محفظه بار این بالگرد کاملاً تاریک و عملکردی است. تعدادی شیشه کوچک و کف آلومینیومی با قلاب‌هایی برای محکم نگه داشتن وسایل و محموله‌ها وجود دارند. همچنین یک ردیف صندلی نه چندان راحت و تاشونده نیز در هر طرف تدارک دیده شده است.

شینوک می‌تواند ۵۵ سرباز را به همراه خدمه خود شامل ۲ خلبان و ۱ تا ۳ نفر همراه حمل کند؛ اما شینوک های RAF به خاطر حمل بیش از ۷۰ نظامی شناخته شده‌اند. یکی از خدمه‌های شینوک که در بخش بار کار می‌کند گفته است پیش از آنکه وزن را کم کنیم حجم را افزایش می‌دهیم. فضای بار شینوک ۹.۳ متر طول، ۲.۲۹ متر عرض و ۱.۹۸ متر ارتفاع دارد و بنابراین از فضای کافی برای حمل یک خودرو برخوردار است. همچنین این بالگرد ظرفیت حمل محموله‌های ۱۰ تنی را دارد. برای حمل راحت‌تر پالت‌ها می‌توان از سیستم رولر در کف بالگرد استفاده کرد. در نهایت باید گفت شینوک از نظر حمل بار و محموله‌ها کاملاً انعطاف‌پذیر است. به تیم تست کننده این بالگرد گفته شد:

ما همه‌چیز از رنجروورها گرفته تا پالت‌های دلار و شمش طلا و الاغ‌ها را با شینوک حمل می‌کنیم

همه‌چیز در بخش بار توسط متصدیان کنترل می‌شود و در این بخش سه قلاب بار وجود دارد. قلاب‌های جلو و عقبی هریک ظرفیت ۷۷۱۱ کیلوگرمی دارند که در حالت ترکیبی به ۱۰۴۳۳ کیلوگرم می‌رسد. قلاب مرکزی که مستقیماً از زیر درب بازشونده در کف قابل‌رؤیت است ظرفیت ۱۱۷۹۳ کیلوگرمی دارد. هر سه قلاب را می‌توان در وضعیت اضطراری رها کرد. یکی از خدمه‌های شینوک می‌گوید:

چیزی را که بخواهیم به دشمن بدهیم در زیر شینوک قرار نمی‌دهیم

دسترسی به کاکپیت از سمت محفظه بار با یک درب صورت می‌گیرد اما یک پله برای رسیدن به پانل‌های دکمه‌ها و صندلی‌ها وجود دارد. زمانی که وارد کاکپیت شوید دید رو به جلوی بسیار خوبی را خواهید داشت. دید به عقب چندان زیاد نیست هرچند اهمیت خدمه بالگرد اینجا مشخص می‌شود.

مدل‌های اولیه شینوک دارای نمایشگرها و کنترل‌های آنالوگ بودند اما همه آن‌ها به کاکپیت های شیشه‌ای دیجیتال ارتقا یافته‌اند و امسال آخرین نمونه‌های باقی مانده نیز به سیستم کنترل پرواز خودکار و دیجیتال بوئینگ DAFCS مجهز شده‌اند. پشت خلبان سمت راست یک توربین با سوخت جت وجود دارد که البته به عنوان بخاری کابین عمل می‌کند.

پرفورمنس

یکی از مزیت‌های بالگردهای دو روتوره همچون شینوک این است که تمامی قدرت را می‌توان برای بلند کردن استفاده کرد. این بالگرد برای جلوگیری از چرخش دایره‌ای از هیچ نیرویی استفاده نمی‌کند.

اگر نقطه‌ضعفی هم وجود داشته باشد به پرواز مستقیم مربوط می‌شود چراکه روتور جلویی جریان هوای پشت خود را مختل می‌کند و راندمان روتور عقبی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین ستون عقب ارتفاع بیشتری نسبت به ستون جلو دارد تا کمی از این نقیصه را جبران کند.

واضح است که تلفات اجتناب‌ناپذیری بین پیشرانه‌های هانی ول T55-L-714A (قدرت ترکیبی ۸۳۳۶ اسب بخار شفت) و لیفت روتورهایی با شعاع ۱۸.۲۹ متر وجود دارد؛ اما هنوز هم این روتورها و پیشرانه‌ها می‌توانند بالگردی با وزن ۱۲۱۰۰ کیلوگرم را به همراه حداکثر وزن محموله ۱۰۵۸۰ کیلوگرم بلند کنند. در واقع کل وزن این بالگرد با محموله‌هایش می‌تواند به ۲۲۶۸۰ کیلوگرم برسد. البته گزارش‌های زیادی از حمل محموله‌های سنگین‌تر در مأموریت‌های مختلف نیز به گوش رسیده است.

شینوک می‌تواند تا حداکثر ارتفاع ۴۵۷۲ متر پرواز کند اما بهتر است خلبان به فکر چنین کاری نیفتد. سرعت شینوک نیز به ۳۳۳ کیلومتر در ساعت می‌رسد اما RAF سرعت ۲۲۲ کیلومتر در ساعت را توصیه کرده است.

در سرعت کروز ۲۲۲ کیلومتر در ساعت شینوک ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت را در هر ساعت می‌سوزاند و بنابراین شعاع پروازی آن به دو ساعت و نیم می‌رسد که در نسخه‌های باک چاق این میزان دو برابر خواهد شد. میزان فاصله‌ای که می‌توان با این میزان سوخت پوشش داد به فاکتورهای مختلف از جمله جهت وزش باد بستگی دارد.

پرواز و هندلینگ

شینوک بالگرد بزرگی است و قابلیت مانور بالگردهای کوچک‌تر، سبک‌تر و تک روتوری را ندارد ولی باید گفت از چابکی سورپرایز کننده‌ای برخوردار است. کنترل‌های این بالگرد مشابه دیگر نمونه‌ها هستند هرچند عملکرد آن‌ها کمی فرق می‌کند. هر خلبان از دو پدال پایی برای کنترل انحراف ساعت‌گرد یا پادساعت‌گرد بالگرد استفاده می‌کند. یک بخش نیز برای تنظیم چرخش روتورها در نظر گرفته شده است. به این موارد باید دسته چرخشی را نیز اضافه کرد که بالگرد را کج می‌کند تا اشیا را به حرکت درآورد. با ترکیب تغییرات حرکت روتور و زاویه آن‌ها شینوک قابلیت مانور قابل‌احترام و پایداری بسیار خوبی را به دست می‌آورد.

پایداری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شینوک است که به سربازان اجازه می‌دهد در زمان شناور بودن بالگرد به آن وارد یا خارج شوند. این ویژگی به خصوص در زمان ورود یا خروج سربازان از ارتفاعات بلندتر مفید خواهد بود. ترمزهای عقب قفل می‌شوند و خلبان‌ها تنظیمات کوچکی برای پایداری بالگرد انجام می‌دهند. در زمان شناور بودن شینوک سربازان می‌توانند از آن خارج شوند.

در زمان جنگ واقعاً به شینوک برای مقابله به مثل فکر نمی‌کنید اما نباید آن را خیلی هم دست‌کم گرفت. شینوک اگرچه یک جت جنگنده نیست اما می‌تواند از خودش دفاع کند.

شینوک بالگردی با تسلیحات سبک است و از برخی تجهیزات الکترونیکی نیز سود می‌برد؛ اما در دو سمت درب پشتی سلاح M134 و مسلسل را در بخش عقب می‌توان نصب کرد.

خریداری و مالکیت

قیمت یک شینوک حدود ۳۰ میلیون پوند است اما هزینه‌های مربوط به تجهیزات و نگهداری و پشتیبانی خیلی سرراست نیستند. وزارت دفاع بریتانیا اخیراً یک برنامه ۱.۴ میلیارد پوندی برای خرید ۱۴ بالگرد جدید تصویب کرده است. سفارش‌های خرید وزارت دفاع این کشور باعث شد ۱۳ سال پس از سفارش، ۸ فروند شینوک به‌صورت غیرقابل استفاده در آشیانه باقی بمانند. هزینه این سفارش‌ها حدود ۵۰۰ میلیون پوند بوده است.

جدای از موضوعات تدارک که مسائلی اختصاصی هستند، سایر کارها روان‌تر پیش می‌رود. RAF از شینوک ها به‌صورت بهتری استفاده می‌کند و از نظر نسبت زمان پرواز به تعمیر بهتر از دیگر ارتش ها و شرکت‌هاست؛ و اگرچه خلبان‌های RAF به یک اسکادران تعلق دارند اما همانند خلبان‌های آمریکایی از هواپیمای مخصوص خود استفاده نمی‌کنند بلکه با هر بالگردی که در اسکادران وجود دارد پرواز می کنند.

اکثر شینوک های RAF در کنترل فرماندهی بالگرد مشترک در اودیهام هستند و تنها نیمی از اسکادران RAF در آکسفوردشایر بکار گرفته می‌شوند؛ اما در هر لحظه‌ای حداقل یک شینوک می‌تواند برای فعالیت‌های ضد تروریسم یا اضطراری آماده شود. برای مثال یک فروند شینوک در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰ تن ماسه را داخل سد والی بریج ریخت تا آن را ایمن سازد. یک فروند دیگر نیز در سال ۲۰۲۰ نیروهای ویژه را داخل یک تانکر دزدیده شده پیاده کرد.

اگرچه شینوک بالگردی بسیار بادوام است اما طبق گفته یکی از مهندسان، هواپیمایی قدیمی محسوب می‌شود. راف به سطح مهندسی و کارکنان خود بسیار افتخار می‌کند. ۱۸۰ نفر برای سر پا بودن یک اسکادران از شینوک ها تلاش می کنند و خب دلیل موجهی هم برای بازمانده بودن شینوک وجود دارد.

قضاوت نهایی

RAF می‌داند که شینوک های اولیه سن نسبتاً بالایی دارند اما هنوز هم عجله‌ای برای تعویض آن‌ها ندارد. همچنین این سؤال وجود دارد که این بالگردها را با چه چیزی باید تعویض کرد؟ در دهه ۶۰ میلادی بوئینگ به فرمول پیروزی دست یافت، چیزی که امروز هم تغییر نکرده است.

اگر شما بخواهید از صفر یک بالگرد با مشخصات و توانایی‌های شینوک را بسازید احتمالاً باید چیزی شبیه این داشته باشید: میدان دید عالی، محفظه بار بزرگ برای حمل یک لندروور، ظرفیت سوخت کافی و تیغه‌های روتور کارا. فرمول پیروز همین است…

به همین خاطر با سرویس‌های نگهداری منظم و بهبودهای متنوع، برنامه RAF حفظ شینوک ها و بالا بردن راندمان آن‌هاست.

رقبا

RAF شینوک از نظر انعطاف و کاربردی بودن رقیبی ندارد. قابلیت اطمینان، دوام و بدنه مقاوم باعث شده‌اند شینوک اولین و بهترین انتخاب برای ارتش‌ها باشد؛ اما می‌خواهیم نگاهی به رقبای این بالگرد هوی لیفت هم بیندازیم.

  • بوئینگ ورتول CH-46 SEA KNIGHT

حداکثر سرعت: ۳۳۳.۱ کیلومتر در ساعت

ظرفیت حمل بار: ۱۰۵۸۰ کیلوگرم

پدر شینوک اولین بار در سال ۱۹۵۸ پرواز کرد و هنوز هم در برخی کشورها استفاده می‌شود. آمریکا اخیراً برخی نمونه‌های CH-46 را در افغانستان رها کرده است.

  • بِل بوئینگ V-22 OSPREY

حداکثر سرعت: ۲۶۷.۱ کیلومتر در ساعت

وزن بدون بار: ۳۹۷۵ کیلوگرم

تنها بالگرد روتور کج تولیدی جهان بهترین‌های یک بالگرد را با نمونه‌های بال ثابت ترکیب می‌کند. این بالگرد سریع است و می‌تواند به‌صورت شناور هم باقی بماند اما قیمت بالایی دارد و بارهای سنگین نیز چالش مهمی برای آن محسوب می‌شود.

  • میل MI-26

حداکثر سرعت: ۵۶۴.۸ کیلومتر در ساعت

وزن بدون بار: ۹۰۷۰ کیلوگرم

بالگرد تجاری و نظامی روسیه بزرگ‌ترین و قوی‌ترین بالگرد از نوع خود است.

  • اریکسون S-64 AIR CRANE

حداکثر سرعت: ۲۹۴.۵ کیلومتر در ساعت

ظرفیت حمل بار: ۲۰ هزار کیلوگرم

 

نسخه غیرنظامی لیفتر دهه ۸۰ میلادی هنوز هم مشغول خدمت است. اخیراً نسخه جدیدی از این بالگرد نیز وارد مدار شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    اوهو
    پدال چه میکنه !
    پدال زده به سیم آخر !
    با دیدن این اعجوبه‌ فقط یاد فیلم‌های هالیودی جنگ ویتنام میوفتم ، باران جنگل آتش و سربازهای خونالود با تک‌پوش‌های آستین‌کوتاه مشکی و شلوارهای شش جیب و پوتین‌های مشکی گِلی !

    ای کاش داستان خرید و ورودش به ناوگان نظامی هوانیروز ایران هم پوشش میدادید ، چون مسلماً فردی که این اعجوبه‌ها را به ایران وارد کرد خیلی بانفوذ و ناشناخته بوده که توانسته چنین قرارداد مهمی را به سرانجام برساند و بسیار به کار ارتش و سپاه ما آمده !
    درود بر تمام سربازان جان‌بر‌کف کشورمان ایران که چه رشادت‌هایی میکنند و لعنت بر هرچی مسئول بی‌سواد که رشادت‌های این عزیزان را پایمال میکنند با تصمیمات پامنقَلی !

    موافقم 54
    مخالفم 13
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    لطفاً ابتدای مقاله را خوب بخوانید تا ببینید این انگلیس … چه کشورگشایی‌هایی در تمام نقاط زمین انجام میدهد و هرجایی که به نفعش نباشد فتنه و جنگ راه می‌اندازد !

    خیلی دوست دارم دوباره کسی مثل هیتلر پیدا شود و برای یک بار هم که شده انگلیس مغرور را به جای خودش بنشاند !
    هرچه بدبختی در ایران میکشیم ، ریشه‌یابی کنید ، عمیق‌تر فکر کنید و به گذشته برگردید تا ببینید این جزیره‌ی کوچک در اروپا با سیاست‌هایشان چطور ایران و کشورهای اطراف ایران و بخصوص هند و پاکستان را دچار اختلال فکری و عقیدتی تعصبی کرده‌اند و کاری به جاهوی دیگر هم ندارم مثل آرژانتین و … !

    موافقم 43
    مخالفم 29
    1. مازیار

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2502 ديدگاه)

      واقعا خیلی دوست دارید که دوباره کسی مثل هیتلر پیدا شود؟!!
      عجب تنوع افکاری داره پدال

      موافقم 32
      مخالفم 14
    2. کوبیده

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1115 ديدگاه)

      صد در صد موافقم

      موافقم 17
      مخالفم 6
    3. جنوب

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (322 ديدگاه)

      حیف و صد حیف که زمانبندی درست نبود و پیشوا پیروز نشد

      موافقم 21
      مخالفم 17
      1. Taha Malek

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (914 ديدگاه)

        میشه استدلالتونو برای طرفداری از ی جنایتکار بگید؟

        موافقم 17
        مخالفم 14
        1. امیرعلی

          ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (310 ديدگاه)

          همین که هیتلر جلوی یهودی ها رو می‌گرفت اصلی ترین دلیل ه حمایت از هیتلر ه
          امروزه یهودی ها نفوذ خیلی زیادی در دنیا دارند حتی در رسانه های مثل cnn یا فاکس نیوز و حتی خود ترامپ هم یکی از اهدافش کم کردن قدرت یهودی ها بود که متاسفانه جلوش رو گرفتند

          موافقم 19
          مخالفم 16
        2. امین

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (495 ديدگاه)

          کاربر طاها مالک
          جنایت هیروشیما بود و درسدن چرچیل و روزولت بزرگترین قاتلان بودن ولی الان شدن اسطوره و فرشته چون تاریخ رو فاتحان و رسانه هاشون مینویسن انگلیس و یهود

          موافقم 14
          مخالفم 10
  3. محمد

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    اگه سفارشات جدید به ایران میرسید ایران صاحب سومین نیروی هوایی دنیا میشد بعد از اون نوبت به تولید اف ۱۶ ها و بل ۲۱۴ ها تو ایران در صنایع صها و صادرات اون به کشور های منطقه میرسید همین شینوک های تو مقاله یک سومش از سفارشات اول به ایران رسید و کمک خیلی بزرگی چه تو بلاهای طبیعی و چه تو جنگ بودن اگه چهل و چهار سال پیش یه سری اتفاقات نمی افتاد الان کشور ما یکی از بزرگترین تولید کنندگان هواپیما و بالگرد و صادرکنندگانش میبود نقشی که الان ترکیه و کره برای بازار منطقه ای دارن و تو هوانوردی غیر نظامی هم ایران ایر با رشد خیره کننده ای که داشت اصلا اجازه شکل گیری به هواپیمایی های دیگه منطقه نمی‌داد.
    صد حیف و صد افسوس……. ‌

    موافقم 40
    مخالفم 4
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      آقا محمد
      اگر اشتباه نکنم به جای صها باید مینوشتید هِسا .

      با شما موافقم اما در نظر بگیر یکی از همان‌هایی که نسخه را پیچید اروپا و بخصوص انگلیس … بود که در نقش دوست وارد میشوند و سناریوی خنجر از پشت میکشند !

      هیچ زمانی برای گرگ دلسوزی نکنید و یه روزی باید این انگلیس … از داخل فروپاشیده بشه و امروز وقتی هست که اتحاد چین روسیه ایران میتونه رعشه به دل اروپا و انگلیس بندازه و تلافی تمام منابعی که مفت بردند را بگیرند !
      این اتفاق در آینده خواهد افتاد ، مطمئن باشید !

      موافقم 11
      مخالفم 36
      1. Muty

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1846 ديدگاه)

        هسا که یه اسم یه شرکته :-) اسم یه نوع صنعت نیست که!!!
        لااله الاالله
        ه س ا = هواپیما + سازی + ایران

        موافقم 6
        مخالفم 4
  4. فريد

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (507 ديدگاه)

    از نسل جدید هلیکوپتری که امریکا داره میسازه هم مطلب بزارید پلیز

    موافقم 10
    مخالفم 5
  5. new reventon

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (86 ديدگاه)

    سلام
    یه موردی رو خواستم بگم
    من از سال 92 یعنی از زمانی که مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر قبول شدم، هر روز روزی تقریبا 1 ساعت مقاله نظامی میخونم و به جرات میتونم بگم به تخصص رسیدم. مقالات نظامی که تو اینجا نوشته میشه اغلب پر ایرادات جدی هستن، که نشون میده نویسنده زیر 2 ساله که وارد مبحث تکنولوژی‌ نظامی شده که واقعا خیلی جاها برام خنده داره از سطح سوادشون. خلاصه اگر خواستین میتونم براتون مقاله بنویسم حداکثر ماهی 1 مقاله ولی مقالاتی کاملا حرفه ایی که با مقالات سایت جنگاوران، دائرهالمعارف فارسی زبان تجهیزات نظامی برابری کنه

    موافقم 15
    مخالفم 10
    1. شاهین

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام وقت بخیر
      ممنونم از شما
      لازم دونستم چند تا نکته رو خدمتتون عرض کنم:
      اول اینکه بنده هیچ ادعایی در زمینه نظامی ندارم و کلا تمرکزم روی بخش خودرو اون هم بخش اخبار خارجی هست و حتی در این زمینه هم ادعایی ندارم. به قول معروف من حتی اون هیچ هم نیستم!
      نکته دیگه اینکه مطلبی که مطالعه فرمودید از وبسایت اتوکار ترجمه شده و خب اگه ایرادی مشاهده می کنید احتمالا از منبع اصلی هستش و شما می توانید با این مجله یه تماس ریز بگیرید.
      قطعا سابقه دلیلی بر دانش بیشتر نیست که اگه اینطور بود من از سال 92 کار ترجمه رو انجام میدم و چندین سال قبل از اون هم مطالعه وسیعی در زمینه خودرو داشتم ولی با این حال بازهم خودم رو در حد یه کارشناس نمی دونم
      نکته آخر اینکه ما خیلی خوشحال می شیم که دوستی حرفه ای مثل شما بتونه مطالب تخصصی نظامی رو کار بکنه و ما هم از اون استفاده بکنیم.
      تشکر

      موافقم 32
      مخالفم 3
      1. ADAK

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1846 ديدگاه)

        شاهین عزیز چندین بار پیشنهاد دادم لینک مقاله ی اصلی را در ترجمه بگذارید
        اما دلیل مقاومت تون رو نمی دونم !!

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. شاهین

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (4526 ديدگاه)

          سلام وقت بخیر
          گاها یادم میره بزارم ولی چشم حتما 🌷

          موافقم 3
          مخالفم 1
        2. ADAK

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (1846 ديدگاه)

          من یکی از دوستانم برا ادامه تحصیل رفته آلمان اتفاقا، ترم اول برای یه درس هاشون یه تحقیق مانندی بهشون داده بودن
          ایشونم که تا مقطع لیسانس اینجا بود ؛ مطابق دانشگاههای ایران ، دست به گوگل شده بود و مطالبی جف و جور کرده بود و ریخته بود توی یه پاورپوینت و تمام!
          روز ارائه استادش گیر داده بود بهش
          گفته بود :
          _هر تیکه از مطلب از هر ماخذی هست باید مشخص بشه و رفرنس داده بشه…
          _اسم کتابها و سایتهایی که ازش مطلب گذاشتی باید دقیقا مشخص باشه تا امکان این باشه که ما چک کنیم اون سایت یا کتاب اصلا مورد تایید علمی و فنی هست یا نه !!
          اونوقت ما تو یه سایتی که از سایت های خوب کشورمون هست ، نویسنده یا مترجم میگه یادم رفت!!!
          نه بحثم به شما باشه ها
          بقیه مترجم ها هم نمیزارن رفرنس
          چیزی که جز اصول ترجمه هست

          ارادت و آرزوی موفقیت برای تمام پدالیان عزیز

          موافقم 6
          مخالفم 4
  6. new reventon

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (86 ديدگاه)

    میتونید با استاد حمید تارخ،مالک سایت جنگاوران ، یا خانوم مینا گلرو، و یا بعضی از اساتید دیگه که باهاشون آشنایی دارم به تفاهم برسید و مقاله سطح بالا اینجا درج کنید.

    موافقم 16
    مخالفم 6
  7. MC20

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1611 ديدگاه)

    حمایت از آزادسازی جزایر فالکلند از دست ارتش آرژانتین !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! الله اکبر از این همه دروغ . . . الله اکبر از این همه ریا . . . در برنامه تاپ گیر، سه کله پوک، در آرژانتین گیر افتادن و به ؟ خوردن افتادن، زمانی که توو هتل گیرافتاده بودن و از ترس مردم محلی خشمگین، در حال ترسیدن به خودشون بودن ( با احترام به همه دوستان گلم در این سایت که طرفدار صنعت خودروی انگلیسی هستن ) اما بالاخره با خفت دمشون رو گذاشتن رو کولشون و زیر فشار بدرقه شدید پرتاب سنگ و برخورد چوب و چماق . . . قهرمانانه، مثل ؟ در رفتند . . . فیلمش هم در یوتوب موجوده که تاپ گیر در همون قسمت به دنیا نشون داده . در امپراتوری بریتانیای حقیر، خورشید قرن هاست که غروب کرده، اسکاتلند، آخرین لگد رو محکم تر بزن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . !!! Good Morning Britain . . . روح مارادونای افسانه ای شاد . . . #دست خدا

    موافقم 17
    مخالفم 14
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      جانم داداش تو هم آرژانتیتنی و دیوانه ال دیگو کبیر هستی.کاری که مارادونای کبیر با ملکه بریتانیا کرد هیتلر نکرد

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. MC20

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1611 ديدگاه)

        اون عفریته همه کاره ی لب گوری که آوردن اسمشم کفاره داره . . . کک مکی های انگلوساکسون از دست مارادونای کبیر تا ابد میسوزن . . . زنده باد آرژانتین : the white and blue sky

        موافقم 1
        مخالفم 5
  8. Aboalfazl demon

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    یه زمانی ایران بعد آمریکا بیشترین شینوک رو داشت

    هیچی دیگه همین …………………..

    موافقم 10
    مخالفم 2
  9. new reventon

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (86 ديدگاه)

    جناب آقای شاهین من منظور بدی نداشتم و واقعا سایت پدال و مخصوصا شخص شما رو بدون از هر گونه اغراق در زمینه خودرو متخصص میدونم ولی در زمینه علوم نظامی واقعا فاجعس.
    یه مقاله بود 4 سال پیش تو سایت پدال عرضه شد که در ارتباط با بررسی جنگنده f 35 بود، ایرادات زیادی درش بود،
    مقاله قبلی ام که مقایسه f22 بود و پکفا، اونم یه نگاه اجمالی که من کردم همینجور بود
    اصلا پکفا با رپتور قابل مقایسه نیست از جانب خیلیا پکفا رو یه نسل 4/5 ++. میدونن نه نسل پنجم
    چون سطح مقطع راداریش نزدیک 1 متره
    و خیلی از شرایط یه نسل پنج واقعی رو نداره و اون رو رقیت رافائل و یورو فایتر و اف 15 ای ایکس میدونن
    حتی هنوزم پکفا عملیاتی نشده و 4 تا ازش ساخته شده و موتور اصلی ام براش هنوز ساخته نشده
    درصورتی که f 22 رو وقتی لاکهید در سال 2006 عملیاتی کرد، بیان کردش که این جنگنده در سال 2035 قابلیت رقابت رو داره با بقیه جنگنده ها و حتی سال 2035 هم رقیبی براش نیست
    مثلا همون مساله موتور، رپتور با این موتور پر قدرت پرند اند ویتی که داره توانایی دستیابی به سرعت 1/6 ماخ رو بدون پسسوز داره، موتورش قابلیت تعمیر خودکار داره، موتور جوری طراحی شده که از نازل هوای خنک میده بیرون که امواج مادون قرمز ساطع نکنه، تو جنس حبابی کاکپیتش از طلا استفاده شده تا امواج بسیار کم دیجیتال ناشی از ادوات داخل کاکپیت به بیرون حبابی ساطع نشه، و بازتاب راداریش یک هزارم متره وبازتاب راداریش رو در حد اینسکت insect میدونن.
    فناوریایی داره که بنظر من تا سال 2050 ام بهش نمیرسن
    هر چند که برنانه تولید نسل 6 آمریکام شروع شده و طرح های خوبی از لاکید و بویینگ و نورث روپ در حال انجامه

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. فرشاد

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (3 ديدگاه)

      البته یه یورو فایتر میتونه یک اف22 رو از فاصله 50 کیلومتری از طریق مادون قرمز شناسایی کنه.توی اینترنت تست ها پروازی رد فلگ رو مطالعه کنین.

      موافقم 7
      مخالفم 5
    2. شاهین

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام مجدد
      خب واقعیت اینه که تمرکز روی خودرو بوده ولی با همراهی عزیزانی مثل شما میتونیم بخش صنایع هوایی رو هم پربارتر بکنیم.
      ارادت

      موافقم 4
      مخالفم 1
  10. آرش+وان

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (307 ديدگاه)

    نمی دونم چرا این پست پدال منو یاد غرق شدن چند ناو انگلستان مثل ناو فوق پیشرفته ی شفیلد انگلستان در جنگ فالکلند توسط موشک های فرانسوی اگزوست Exocet انداخت!

    کیا یادشونه جنگ فالکلند و یا جنگ نفت کش ها در خلیج فارس رو که اونم ناو استارک آمریکا با موشک اگزوست شلیک شده از هواپیمای فرانسوی سوپر اتاندارد عراق به فنا رفت؟

    موافقم 7
    مخالفم 7
  11. عاشق پدال

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (259 ديدگاه)

    خداییش افکارتون خیلی عقب موندس.کی گفته انگلیس گرگه؟ یا ما فرشته اییم؟
    دوست ارمنی دارم از ارمنستان. اگه توریستامون نبود چشم دیدنمونو ندارن.
    اول از همه مقصر خودمونیم. طرف برا چشم و هم چشمی مثلا میخواد بر اسراعیل. دیده فلانی که مثلا پدرش *** رفته و کلی پز میده. پس میگه چیکار کنم چیکار نکنم برم؟ میگه عه پدرم که *** یه خورده اطلاعات بدم ویزا اوکی بشه.
    به همین اب معدنی قسم اینطوری رفتن و میرن و میان. باقیش مسخره بازیه.
    مملکتو درست کنیم طرف برا یه سفر اطلاعات مملکتو نفروشه. همشم چشم و هم چشمیه ها.

    موافقم 8
    مخالفم 4
  12. حسین دهمرد

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    درود شاهین جان موضوع مناسبی رو انتخاب کردی خودم عاشق شینوکم اما بنظرم اینکه بخوای برای معرفی شینوک از یه سایت انگلیسی که برای دزدیهاشون هم قصه های افسانه ای میسازن استفاده کنی یکم سطح مطلب رو میاره پایین. فک کن انگلیس آفریقا رو دور بزنه و بیاد بگه جزیره ی کیش رو میخوام از اشغال ارتش ایران آزاد کنم. خب این مسخره س. جزایر فارکلند هم همینقدر با روباه پیر فاصله داره ولی بازم اینها با وقاحت تمام چنین مطالبی میگن.
    ارادت

    موافقم 8
    مخالفم 6
  13. کافر مقدس

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    هلیکوپتر هایی که در ایران استفاده میشه مربوط به بل و سال ساخت 1972 هستن !

    کلا وسایل نقلیه هووایی مون یکسری فسیل هستن

    موافقم 8
    مخالفم 4
  14. Mustang shelby gt 350

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    نمیدونستم تو ایرانم کسایی پیدا میشن که دوست دارن هیتلر دنیا رو به خاک سیاه مینشوند…

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. Ch-47 شینوک

    ۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عجب هلیکوپتری ، بی نظیر و درجه1 واقعا این یکی از ناجیان ما در جنگ با عراق و بلایایی طبیعی بوده و هست.

    موافقم 8
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا