صنایع هوایی

هواپیمای بدون سرنشین زفیر رکورد استقامتی جدیدی را ثبت کرد

هواپیمای بدون سرنشین زفیر محصولی برجسته است که برای مأموریت‌های استقامتی بسیار طولانی بکار می‌رود و به عنوان پلتفرم بررسی محیطی خورشیدی عمل می کند. این هواپیما در جدیدترین تست‌های خود توانسته رکورد استقامتی قبلی خود را پشت سر بگذارد و شاید حتی بهتر نیز عمل کند. با طول بال ۲۵ متری، زفیر وزنی کمتر از ۷۵ کیلوگرم دارد و بنابراین نسبت به ابعاد خود محصولی کاملاً سبک‌وزن به شمار می‌رود. این هواپیما کاملاً الکتریکی بوده و دو پیشرانه کارای آن دو پره را در طول بال ها به حرکت درمی‌آورند و فریم هوایی خاص آن ظاهری شبیه گلایدر را ایجاد می‌کنند. حدود ۲۴ کیلوگرم از وزن زفیر به باتری‌های لیتیوم-یون پیشرفته اختصاص دارد اما بال‌های این هواپیمای بدون سرنشین از سلول‌های خورشیدی گالیوم-آرسنید نیز سود می‌برند.

نور خورشید در طول روز به این پانل‌ها می‌تابد و زفیر هم برای پرواز در بالای ابرها و دیگر هواپیماهای سنتی طراحی شده و ارتفاع پروازی آن به حدود ۲۱۳۳۶ متر می‌رسد. در واقع این هواپیمای عمودپرواز سال پیش رکورد ارتفاع پروازی جدیدی را برای سیستم‌های هوایی بدون سرنشین ثبت کرد و در آسمان آریزونا به ارتفاع ۲۳۱۹۵ متری رسید.

پلتفرم زفیر در ابتدا توسط شرکت کینتیک ساخته شد و حالا در اختیار ایرباس است. این پلتفرم بیش از یک دهه است که رکوردهای مختلفی را بر جای می‌گذارد. در واقع هواپیمای موردبحث برای پرواز بدون سرنشین و تا هر زمانی که نیاز داشته باشید طراحی می‌شود. ایرباس محدودیت استقامتی خاصی را برای زفیر ذکر نمی‌کند و می‌گوید می‌توان آن را برای ماه‌ها به پرواز درآورد و در واقع زفیر به عنوان یک ماهواره زمین ثابت اما با هزینه‌ای بسیار کمتر عمل می‌کند. زفیر در آسمان می‌تواند پهنه‌ای ۲۰ در ۳۰ کیلومتری از زمین را بررسی کرده و یا اینکه پوشش مخابراتی معادل ۲۵۰ برج گوشی همراه را برقرار نماید.

رکورد استقامتی قبلی زفیر در سال ۲۰۱۸ ثبت شده و تنها ۳ دقیقه کمتر از ۲۶ روز بدون سوخت‌گیری بود. ولی این هواپیمای بدون سرنشین حالا به رکورد جدیدی دست یافته و ارتش آمریکا در ۱۵ جولای با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشته زفیر ۳۶ روز را در هوا بدون سوخت‌گیری پیموده است. ارتش آمریکا می‌گوید این تست زفیر شامل برخی “اولین” های دیگر نیز بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به اولین پرواز در فضای بین‌المللی، اولین پرواز روی آب، طولانی‌ترین پرواز مداوم با استفاده از کنترل‌های ارتباطی ماهواره‌ای و ایجاد دورترین فاصله از جایگاه پرواز اشاره کرد. سخنگوی ارتش آمریکا چند روز پیش اعلام کرد تیم کنترل‌کننده زفیر منتظر بهبود شرایط آب و هوایی هستند تا آن را به زمین بازگرداند ولی از آن زمان تاکنون خبری منتشر نشده و بنابراین حدس می‌زنیم زفیر همچنان در آسمان پرواز می‌کند. این هواپیمای بدون سرنشین می‌بایست به زودی فرود آید زیرا علاوه بر اینکه قدرتش تمام می‌شود باید در تست‌های دیگری نیز شرکت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    واقعا عالیه
    36 روز خیلی حرفه
    فقط موندم وقتی ارتباطشون قطع میشه هواپیما تو چه مسیری حرکت میکنه؟ چطور سقوط نمیکنه؟
    آیا هوش مصنوعی یا اتوپایلوت داره؟

    موافقم 6
    مخالفم 0
  2. دوچرخه سوار

    ۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    خیلی خوبه
    فقط حواستون باشه به درستی ارتقاء بدید و کم کاری هم نکنید زود تر تحویل ارتش آمریکا بدید.
    آخه قراره ارتش آمریکا اونو تقدیم ما کنه .😂

    موافقم 5
    مخالفم 10
  3. مانی

    ۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    اون خرس گنده‌هایی‌ که دنبال هواپیما میدون
    کودکانی‌ هستن که فقط اسباب بازیشون گنده تر شده😂

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا