فورد

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم فورد F150

فورد سری F پرفروش‌ترین خودروی آمریکا است و تا آینده‌ای قابل پیش‌بینی نمی‌توان تصور کرد که جنرال موتورز یا کرایسلر بتوانند فورد را به زیر بکشند. حال به‌منظور بدتر کردن شرایط رقابت برای پیکاپ‌های رقیب، فورد نسل جدید F150 را معرفی کرده است که به نظر می‌رسد در آن نقاط قوت اصلی نسل قبلی حفظ و موارد جدیدی به آن‌ها اضافه شده باشد؛ اما آیا F150 جدید به‌اندازهٔ کافی بروز شده است؟ پاسخ این سؤال را به‌طور قطعی نمی‌توان داد زیرا این پیکاپ جدید در ظاهر بسیار آشنا و شبیه به نسل قبلی به نظر می‌رسد اما به گفتهٔ فورد تمام پانل‌های بدنهٔ آن از نو طراحی شده‌اند درحالی‌که کابین آن‌هم بشدت بروز شده است. درهرحال در این مطلب نسل جدید F150 را با نسل قبلی مقایسه می‌کنیم تا تغییرات آن‌را بهتر مشاهده کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بیرون

به گفتهٔ فورد، F150 جدید ظاهر جسورانه‌تر و خشن‌تری دارد اما با نگاه به دو نسل در کنار هم، تمام چیزی که در نسل جدید می‌بینیم طراحی کمی ساده‌تر و شاید مدرن‌تر است. در قسمت جلویی، نسل قبلی دارای چراغ‌های C شکل بود که در نسل جدید جای خود را به نمونه‌های بزرگ‌تر و مربعی شکلی داده‌اند که گرافیک داخلی پویاتری دارند. البته طرح C شکل هنوز هم دیده می‌شود اما حالا قسمت پایینی آن به چراغ‌های مه شکن منتقل شده است. در این قسمت کاپوت، گلگیرها و سپر هم جدید هستند. به‌طورکلی، بخش جلویی F150 با طراحی زیبا و جذاب ممکن است کمتر تهاجمی باشد اما مطمئناً تازه و مدرن است.

ازآنجایی‌که ابعاد بیرونی، تناسبات و پنجره‌های جانبی F150 جدید نسبت به نسل قبلی بدون تغییر باقیمانده است، پروفیل جانبی نسل جدید این پیکاپ بسیار شبیه به نسل قبلی خود به نظر می‌رسد. بااین‌حال چند تغییر در اینجا به چشم می‌خورد مثل آینه‌ها و دستگیرهای جدید درها و برآمدگی گلگیرها که حالا عضلانی‌تر به نظر می‌رسند و بهتر با بدنه ادغام شده‌اند. طراحی بخش جانبی چراغ‌های جلو و عقب هم مثل قبل آینهٔ یکدیگر هستند هرچند که فرم پنج‌ضلعی نامنظم آن‌ها با شکل ساده‌تر مثلثی جایگزین شده است.

در عقب F150 جدید خبری از چراغ‌های چندضلعی قبلی نیست و حالا این چراغ‌ها با نمونه‌های ساده‌تر مثلثی جایگزین شده‌اند اما خوشبختانه درب پشتی تغییر کرده و با هندسهٔ جدید حالا موجب کاهش درگ و بهبود آئرودینامیک می‌شود. این درب جدید همچنین ویژگی‌های بسیار مفیدی مثل نگه‌دارندهٔ لیوان و تلفن همراه را هم در خود جای داده است و می‌توان از آن به‌عنوان یک میز کار استفاده کرد.

داخل

تغییرات هیچ کجای F150 جدید آشکارتر از داخل آن نیست. البته هرچند در اینجا همه‌چیز از داشبورد و کنسول مرکزی گرفته تا دکمه‌ها و رو دری‌ها تغییر کرده‌اند اما هنوز هم به‌وضوح می‌توان فهمید که این کابین یک F150 است. در اینجا داشبورد به‌طور کامل بازطراحی شده تا بتواند نمایشگر بسیار بزرگ ۱۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را در خود جای دهد. برخلاف دوج رم، در F150 این نمایشگر بزرگ به‌صورت افقی طراحی شده است. البته در تیپ‌های پایه نمایشگر کوچک‌تر ۸ اینچی ارائه می‌شود. علاوه بر این، صفحه آمپر هم بازطراحی شده و حالا به‌صورت استاندارد از یک نمایشگر دیجیتالی ۴ اینچی در بین آمپرهای آنالوگ خود بهره می‌برد درحالی‌که در تیپ‌های بالاتر، صفحه آمپر از نوع تمام دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی خواهد بود. در F150 جدید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC 4 فورد هم ارائه شده که به‌صورت استاندارد از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند.

نسل جدید F150 در بخش تکنولوژی هم بسیار پیشرفت کرده و حالا از تکنولوژی‌های استاندارد بهتر، نرم‌افزار جدید، ویژگی‌های رفاهی بهبودیافته و سیستم‌های کمک‌رانندهٔ هوشمندتر مثل دستیار جلوگیری از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده و ترمز اضطراری خودکار برخوردار شده است. فورد در این پیکاپ جدید همچنین تکنولوژی دستیار فعال راننده را هم ارائه کرده که امکان رانندگی بدون نیاز به دخالت دست را در بزرگراه‌ها فراهم می‌کند. البته انصافاً نسل قبلی F150 هم با برخورداری از تکنولوژی‌هایی مثل دستیار جلوگیری از برخورد با قابلیت تشخیص عابرین پیاده و کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت، در بخش سیستم‌های ایمنی بسیار خوب عمل کرده بود. البته مطمئناً تکنولوژی‌های نسل قبلی به‌اندازهٔ نسل جدید پیشرفته نیستند. F150 جدید همچنین اولین پیکاپ فول سایز آمریکای شمالی با قابلیت به‌روزرسانی از طریق اینترنت است که می‌توان از آن در کل طول عمر پیکاپ استفاده کرد.

زیر کاپوت

یکی از مهم‌ترین خبرها در مورد نسل جدید F150 ارائهٔ قوای محرکهٔ هیبریدی پاوربوست ۳.۵ لیتری است. فعلاً خروجی این موتور اعلام نشده اما ظاهراً بیشترین قدرت و گشتاور را در بین همهٔ پیکاپ‌های فول سایز وظیفه سبک بازار آمریکا دارد درحالی‌که توانایی بکسل ۵.۴ تن و بُردی در حدود ۷۰۰ کیلومتر با یک باک بنزین را هم ارائه می‌کند. این در حالی است که قوی‌ترین پیشرانهٔ نسل قبلی (غیر از نسخهٔ رپتور) یک نمونهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۳۹۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور بود. البته در نسل جدید غیر از موتور هیبریدی، تمام موتورهای نسل قبلی شامل ۳.۳ لیتری V6 تنفس طبیعی، ۲.۷ لیتری V6 اکوبوست، ۳.۵ لیتری V6 اکوبوست، ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی و ۳ لیتری V6 دیزلی هم ارائه خواهند شد.

به‌طورکلی، هرچند شاید نسل جدید F150 در بیرون ساده و آشنا به نظر برسد اما در پس این ظاهر آشنا ویژگی‌های بسیار کاربردی‌تر و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌تری پنهان شده است که این ویژگی‌ها و تکنولوژی‌ها در کنار قوای محرکهٔ هیبریدی جدید و کابین بشدت مدرن و لوکس، قطعاً شرایط را برای رقبای اصلی یعنی شورلت سیلورادو و دوج رم بسیار سخت‌تر خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
CarScoopsMotor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مهدی موتورز

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1195 ديدگاه)

    کاشکی اون رپتور با چراغ c شکل رو بازم تولید میکردند
    بت موبیلی بود واس خودش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ممد ژانگولر

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3454 ديدگاه)

      داش مهدی باید بگی کاشکی این ماشین پاش به ایران باز بشه
      گل بود به سبزه هم آراسته شد
      مدل جدیدش بی نهایت دوست داشتنیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پارسا عشقی

        ۱۷ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (190 ديدگاه)

        اقا شما به این فکر ها نباش اصلا غیر ممکن بیاین برید ببینید دارن k135 دویست میلیون می فروشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ممد ژانگولر

          ۱۷ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (3454 ديدگاه)

          بله متاسفانه
          هممون به فنا رفتیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Enzo

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (319 ديدگاه)

    رو دست نداده این وانت .برای من اگه بخوام توجیهش کنم .سرآمد هر کلاس خودرویی. بنز کلاسs . تویوتا کمری.ب ام و سریه3. ب ام و سریه5 . رنجرور .فورد f150.بنظرم اینا معیار کلاس خودشونن .نه اینکه بقیه خوب نباشن .شاید یه چنتاییم یادم رفته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Elmiraj

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    نکته اینجاست که آیا نسل جدید رپتور از چه پیشرانه ای برای رقابت با رم TRX تازه نفس ۷۱۰ اسب بخاری استفاده خواهد کرد…؟!؟!
    .
    امیدوارم رپتور جدید قاتل TRX بشه و از کایوت ۷۶۰ اسب بخاری gt500 استفاده کنه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایمان جباری

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3880 ديدگاه)

      پادشاه پیکاپ ها همیشه بهترین بوده
      شک نداشته باش مُچ RAM Rebel TRX رو می خوابونه
      البته باید بگم که احترام بسیار خاصی برای RAM قائل هستم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. AMIR-REZA

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    رقباش به گرد پاش هم نمیرسند…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی موتورز

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      فورد با خود چی فکر کرده که مارک خودشو رو فرمون،بدون رنگ زده؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. L

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (51 ديدگاه)

    کرایسلر چی بود تو متن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (688 ديدگاه)

      کرایسلر بعنوان شرکت مادر دوج و رم ذکر شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. L

        ۱۷ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (51 ديدگاه)

        ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. مک وال

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (217 ديدگاه)

    به نظر من تا این حد متداول شدن استفاده از پیکاپ های بزرگ امری غیرضروری و کاری مسرفانه است.
    با توجه به حجم و وزن این پیکاپ ها، قطعا متریال به کار رفته در آنها بیشتر از سدان ها و کراس اورها است و به نظر میرسد کمتر از نصف خریداران به قابلیتهای پیکاپ احتیاج داشته باشند. مثلا قسمت بار بدون حفاظ یا قابلیت آفرود موردنیاز عموم مردم نیست.
    سایز این پیکاپها هم بزرگ است که قاعدتا جای پارک، پارکینگ و فضای تردد بیشتری نیاز دارند و همه اینها زمانی که نیاز واقعی نباشد یعنی انتخاب نادرست و اسراف!

    یه زمانی دنیا داشت به سمت صرفه جویی و پرهیز از زواید و اصافات پیش میرفت، ساعتها، ماشینها، گوشیها و خیلی وسایل دیگه کوچکتر و بهینه تر میشدند. ولی تو 20 سال اخیر خیلی از اینها داره به سمت بزرگتر شدن و لوکستر و اشرافی شدن پیش میره و این اصلا خوب نیست. درسته که بشر هر ساله به منابع بیشتری از طبیعت دست پیدا میکنه، ولی بهتره حد رو نگه داره و علاوه بر پیشرفت علمی، عدالت جهانی رشد کنه و بجای ترویج مصرف گرایی، انسان گرایی ترویج بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. behnam1012

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (983 ديدگاه)

      همین کامنت رو واسه رنجر رپتور گذاشتی
      نظرتون محترمه
      ولی این پیکاپ ها با توجه به نیاز خریداری میشن و در کشور های امریکایی یا اروپایی که مالیات دادن حرف اول رو میزنه کسی واسه استفاده عادی پیکاپ نمیخره
      البته قضیه امریکا کمی متفاوته بخاطر شرایط کاری و جاده ای پیکاپ میتونه یه خودروی کامل واسشون باشه بخاطر همین فروش بالایی داره و اونجا با مشکل جای پارک و جاده های کم عرض مواجه نیستن
      چیزی که شما می فرماید در ایران قابل قبوله
      اینجا همه شاسی بلند پرست شدن و در لول بالا تر عشق افرود های که تا حالا افرود نرفتن ولی سپر و گارد افرودی بستن
      مالیات و هزینه ی اضافی هم نمیدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. MehdiTurbo

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (1920 ديدگاه)

      میدونی چرا غیر ضروری چون تو ایران و کشورای اروپایی میبینی
      بله تو ایران و کشور های اروپایی غیر ضروری و تو امریکا برای شغل و لایف استایلی که دارند کاملن ضروری.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Irani

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (141 ديدگاه)

    تو آمریکا هم ضروری نیست.
    بیشتر خریداراش به خاطر استایلش میخرن.
    ولی واقعا غولیه و این حرف که ابعادش خیلی یوغور و مسرفانه است رو قبول دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. خسرو

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (225 ديدگاه)

    یه همسایه داشتیم که دخترش دانشگاه علم وصنعت لیسانس گرفته بود {کارمند وزارت نفت بود} که به کاندا مهاجرت کرد که یه نژادپرست با همین وانت داخل پمپ بنزین بهش میزنه که مرگ مغزی میشه که شوهرش اعضای بدنشو اهدا میکنه برمیگرده ایران.بعد 1سال شوهرش که برای ساگردش به کاندا میره تصادف میکنه و فوت میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آریا ماشین

    ۲۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    زیبا تر شده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۲۳ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    فورد هم زیاد جالب عمل نکرد، این کجاش جسورانه ست اتفاقا خیلی هم محافظه کارانه ست!
    بدون جلو پنجره کروم همه که دیگه خیلی نچسب میشه رخ جلوی ماشین، اون حس قلدری و ابهت رو خوب القا نمیکنه بنظرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا