طراحیفورد

آنالیز طراحی اسکچ جذاب فورد اکسپلورر

شاید بهتر است فورد برای طراحی نسل بعدی شاسی‌بلند محبوبش به سراغ نسل پنجم این خودرو برود!

شاسی‌بلند اکسپلورر به‌عنوان یکی از راحت‌ترین، جادارترین و روی‌هم‌رفته بهترین شاسی‌بلندهای سایز متوسط شناخته می‌شود. این خودرو که هم‌اکنون شش نسل را پشت سر گذاشته است، نخستین‌بار در سال ۱۹۹۲ و تقریبا همزمان با شورولت تاهو و کمی پس از جمس یوکان روانه بازار شد تا سهم فورد از بخش شاسی‌بلندها را تامین کند.

نسل پنجم فورد اکسپلورر

اخیرا یک طراح خوش‌ذوق ژاپنی به نام «سیدارتا کازامی» دست به بازطراحی اکسپلورر زده و نسل بعدی‌اش را از دید خود به نشان داده است. کازامی در حرکتی جالب و پسندیده، درکنار تمرکز روی نسل آخر این خودرو به سراغ فیس‌لیفت سال ۲۰۱۳ آن هم رفته و المان‌های مهم خودروی خود را از آن نسل اقباس کرده است.

طراحی

در بخش جلو شاهد استفاده از چراغ‌های LED نواری هستیم که با یک نوار هماهنگ روی جلوپنجره به یکدیگر متصل شده‌اند. دو نوار دیگر که زیر چراغ اصلی جا خوش کرده‌اند، سبک چراغ نسل پنجم را یادآوری می‌کنند اما این‌بار خبری از خطوط نرم نیست. طراحی این بخش مانند سایر اجزای بدنه سبکی خشن‌تر، عضلانی‌تر و محکم‌تر را به خود گرفته است که اتفاقا با توجه به خط مشی طراحی‌های اخیر صنعت خودرو و روند پختگی اکسپلورر مطابقت دارد.

برآمدگی زیبای ورودی هوای جلو نیز از نسل آخر آن به عاریه گرفته شده که با استفاده از کنتراست سیاه و آبی سپر جلو، جلوه‌ای خاص به خود گرفته است. طرح جلوپنجره نیز تقریبا متداول است و این‌بار لوگوی فورد شکلی فرورفته دارد. یکی از المان‌های جذاب بخش جلو، خیز رو به پایین کاپوت آن و خطوط استخوانی روی آن به شمار می‌رود که بر عضلانی و قلدربودن اکسپلورر تاکید می‌کند.

کازامی برای طراحی نمای جانبی دست‌به خلاقیت زده و این شاسی‌بلند سطح متوسط را با ترکیبی از خطوط شکسته و برآمدگی‌های گوناگون آراسته است. هرچند که این طرح باعث جذاب‌شدن اسکچ او شده اما با توجه به رنج قیمت نمونه‌های پایه اکسپلورر احتمال استفاده از آن‌ها نزدیک به صفر است؛ با این وجود این محدودیت‌های اقتصادی باعث محدودیت خلاقیت طراحان نمی‌شوند.

رینگ‌های نیز همانند بریدگی بالای گلگیر جانبی و سپر جلو به‌شکل دورنگ طراحی شد‌ه‌اند تا با ایجاد کنتراست، جلوه اکسپلورر را بیش‌ازپیش بهبود دهد. ایجاد کنتراست به موارد یادشده ختم نشده و سقف سیاه‌رنگ و کشیده این شاسی‌بلند هم درجای خود جلوه‌ای اسپرت و زیبا دارد. کازامی برای یکدست‌کردن شیشه‌ها، ستون‌های خودرو را هم به‌رنگ سیاه مزین کرده و آن‌ها را تقریبا هم‌سطح با شیشه قرار داده است تا همان سبک نسل‌های گذشته حفظ شود.

کم‌کم که به عقب خودرو نگاه برویم، ستون C بریده‌شده را می‌بینیم که برداشتی متفاوت و به‌روز از ستون پررنگ و همیشگی مدل‌های اکسپلورر به محسوب می‌شود. شیب سقف به آرامی پایین می‌آید و نهایتا به سه بخش قرینه تقسیم می‌شود. نمونه اغراق‌شده این نوع سقف در کانسپت بی‌ام‌و XM استفاده شده بود. شیشه عقب هم مانند سایر شیشه‌ها انحنای زیادی ندارد و مسیری مستقیم را تا رسیدن به خط میانی چراغ‌ها طی می‌کند. چراغ‌های عقب نیز به سبک چراغ‌های جلو و با الهام از چراغ‌های نسل پنجم اکسپلورر طراحی شده‌اند.

از دیگر مولفه‌های چشمگیر عقب، سپر چندتکه به‌همراه دیفیوزر بزرگ زیر آن است. از آنجا که در این اسکچ هم مانند سایر اسکچ‌های روز، خبری از اگزوز نیست، می‌توان حدس زد که احتمالا کازامی هم رویای یک شاسی‌بلند برقی را در سر می‌پرورانده است. درکل باید گفت که طرح کازامی واقعا چشم‌نواز است و می‌تواند منبع خوبی برای نسل بعدی این خودروی بلندقامت باشد. نظر شما درباره این طرح چیست؟ آیا با مسیر کنونی طراحی فورد موافق‌اید؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (421 ديدگاه)

    خیلی خوب شده

    موافقم 48
    مخالفم 1
  2. ali(chevynova)

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    بسیار عالیه

    موافقم 37
    مخالفم 12
    1. RENAULT5

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      همین طراحی قدیمی فیس لیفت نشدش خیلی بهتره ساده ترم هس
      هرچند که هرکس سلیقه ای داره

      موافقم 13
      مخالفم 7
  3. R@min

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1622 ديدگاه)

    برندهای بزرگ اصولا در زمان معرفی زبان طراحی جدید در سال های اول محصولی نسبتا ساده تولید می کنن تا تو سال های بعد با فیس لیفت و تغییرات بصری ادامش بدن و فروششو تضمین کنن.

    این طرح خیلی زیباست اما دیگه جای تغییری نداره. بیشتر به درد محصولات چینی و کره ای می خوره که یه سال درمیون طرح جدید میدن.

    موافقم 30
    مخالفم 2
    1. phonix

      ۲۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1797 ديدگاه)

      ولوو هم سال هاس طراحی های ساده ای ارائه میده
      نسل جدید رنجروور هم همین طور هست
      ضمن اینکه تمام نمونه های کانسپت ها روتوش شده و فاقد جزئیات زیاد هستن مخوصا اگر در قالب طراحی گرافیکی باشن
      درکل زیبا شده من که خوشم اومد

      موافقم 20
      مخالفم 2
  4. Amir

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (109 ديدگاه)

    خیلی جذابه
    به نظرم از همه رقباش زیباتره اگه همین شه
    فقط فنیش میمونه برای موفقیت حتمیش

    موافقم 19
    مخالفم 1
  5. امیرحسین

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    همون فردی که نسل پنجم این ماشینو طراحی کرده نسل جدیدش هم طراحی کنه امریکا شده چین یا ژاپن یا کره چشم بادومی

    موافقم 8
    مخالفم 12
  6. امیرحسین

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    آلن مولالی کجایی 😔

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. Reza

    ۲۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    داخل کوچه کناریمون یکی نسل پنج اروندی اش رو داره، واقعاً با ابهته:)

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. زمستانم

      ۲۲ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (219 ديدگاه)

      زیارت قبول جوان ایرانی

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. مانی

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    از این فرم ستون سی‌ که ژاپنی‌ها عاشقشن و تو همهٔ ماشین‌ها از سدان گرفته تا سوپر اسپورت کوپه
    و جی تی کوپه و شاسی بلند استفاده می‌کنن متنفرم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. زمستانم

    ۲۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    این خطوط و زوایا فقط کار صافکار ها رو سخت میکنه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. Mohmmad

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    مشکلشون واقعا با چراغای جلو معلوم و قابل درک نیست !

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا