فورد

ملاقات با خانوادهٔ رپتور فورد: رنجر، F150 و برانکو

سال‌ها پیش وقتی برای اولین بار فورد از نام رپتور استفاده کرد و آن را در کنار F150 قرار داد شاید هیچ‌کس پیش‌بینی چنین موفقیتی را نمی‌کرد اما رپتور به‌سرعت در بازار محبوب شد و فورد را بر آن داشت تا خانواده آن را گسترده‌تر کند. درنتیجه حالا فورد دو پیکاپ و یک شاسی‌بلند پرفورمنس بالای آفرودی را در این خانواده دارد و این کار باعث شده بسیاری از دیگر خودروسازان هم از این شرکت آمریکایی الگوبرداری کنند. هرچند شاید اکثر خریداران از پتانسیل کامل این خودروها استفاده نکنند اما همه به ابهت ظاهری و اعتباری که با نشان رپتور ارائه می‌شود علاقه دارند.

پس از موفقیت نسل اول F150 رپتور که در سال ۲۰۱۰ به بازار آمد، فورد دو نسل دیگر از آن را ارائه کرد. سپس در سال ۲۰۱۹ رنجر رپتور کوچک‌تر به آن‌ها ملحق شد که پس از پیدا کردن طرفدارانی وفادار در اروپا، حالا نسل جدید آن با بهبودهای همه‌جانبه معرفی شده است؛ و سرانجام اوایل امسال هم برانکو رپتور به‌عنوان اولین عضو غیر پیکاپ این خانواده معرفی شد. ویژگی‌های مشترک رپتورها برخورداری از پیشرانه‌های V6 اکوبوست توئین توربوی قدرتمند، شاسی نردبانی تقویت‌شده، سیستم تعلیق سنگین با کمک‌فنرهای فاکس، لاستیک‌های بزرگ‌تر و ظاهری سرسخت‌تر نسبت به نسخه‌های معمولی است. در ادامه اما قصد داریم نگاه دقیق‌تر به سه عضو این خانواده داشته باشیم.

فورد رنجر رپتور

پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
لاستیک‌ها ۳۲ اینچی
قیمت اعلام نشده

بررسی را با جدیدترین عضو این خانواده یعنی رنجر رپتور شروع می‌کنیم که نقاط قوت نسل قبلی را گرفته و آن‌ها را بهبود داده است. نسخهٔ پرچم‌دار این پیکاپ میان سایز به لطف کیت بدنهٔ بازطراحی شده با سپرهای آفرودی و گلگیرهای عریض، شبیه یک مینی F150 رپتور به نظر می‌رسد. به گفتهٔ فورد، رنجر رپتور جدید به لطف تجهیز به پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی جدیدی که در نسخهٔ استرالیایی تا ۳۹۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، بسیار سریع‌تر از نسل قبلی شده است. البته نسخهٔ اروپایی این خودرو به دلیل قوانین آلایندگی قدرت بسیار کمتری برابر با ۲۸۸ اسب بخار دارد ولی هنوز هم افزایش ۳۰ درصدی را نسبت به موتور دیزلی نسل قبلی نشان می‌دهد. همچنین گفته شده رنجر رپتور جدید در آمریکا هم با حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت عرضه خواهد شد. علاوه بر قدرت بیشتر، این پیکاپ جدید فورد به لطف تراول طولانی‌تر سیستم تعلیق، در آفرود نیز توانایی‌های بیشتری خواهد داشت و صدای آن‌هم به لطف سیستم اگزوز فعال بهبود قابل‌توجهی داشته است.

فورد F150 رپتور

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
لاستیک‌ها ۳۵ یا ۳۷ اینچی
قیمت ۶۵,۸۴۰ دلار

سومین قسمت از داستان F150 رپتور در سال ۲۰۲۱ بر اساس نسل چهاردهم این پیکاپ محبوب معرفی شد. در این نسل، ویژگی‌های ظاهری تهاجمی مثل کاپوت برجسته، سپرهای فولادی، جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ با نوشتهٔ FORD و فلاپ‌های گلگیر با نمای بیرونی مدرن‌تر و کابین پر از تکنولوژی F150 جدید ترکیب شده است. پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی این رپتور هرچند کمی بروز شده اما همچنان مثل قبل ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. بااین‌حال، توانایی‌های آفرود رپتور بسیار بهتر شده است. سیستم تعلیق جدید خاص رپتور با طراحی پنج اتصالی و فنرهای پیچشی در عقب به همراه کمک‌فنرهای فاکس در جلو نیز تروالی بیش از همیشه پیدا کرده است. این پیکاپ همچنین به‌صورت استاندارد به در جلو به دیفرانسیل لغزش محدود تورسن و در عقب به دیفرانسیل قفل شوندهٔ الکترونیکی مجهز شده است.

فورد F150 رپتور R

پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۶۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
لاستیک‌ها ۳۷ اینچی
قیمت اعلام نشده

فورد F150 رپتور دیگر در این بخش از بازار تنها نیست زیرا چند وقتی است که رم TRX با نیروی عظیم موتور V8 وارد بازی شده است. بااین‌حال فورد این رقیب جدید را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و قبلاً ساخت نسخهٔ قوی‌تری از پیکاپ آفرودی خود را با نام رپتور R و با پیشرانهٔ V8 رسماً تأیید کرده است. هرچند هنوز مشخصات رسمی این نسخه اعلام نشده اما به‌احتمال‌زیاد در سینهٔ رپتور R نیروگاه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ موستانگ شلبی GT500 قرار خواهد گرفت که قدرتی بیش از ۷۰۰ اسب بخار رم TRX خواهد داشت. همچنین انظار می‌رود برای متمایز کردن ظاهر این نسخهٔ قدرتمند از برادر ضعیف‌تر V6، تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شود.

فورد برانکو رپتور

پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور اعلام نشده
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
لاستیک‌ها ۳۷ اینچی
قیمت ۶۸,۵۰۰ دلار

اولین مدل غیر پیکاپ با نام رپتور، برانکو است. این آفرودر نمادین در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان رقیب جیپ رانگلر بر اساس شاسی نردبانی رنجر بازگشت؛ بنابراین، ساخت نسخهٔ رپتور برانکو هم اصلاً دور از انتظار نبود. البته برانکوی پایه به‌خودی‌خود در هر نوع مسیری بسیار توانمند بود اما رپتور آن را به سطح بالاتری ارتقاء داده است. این موضوع حتی از نمای بیرونی برانکو رپتور هم به‌راحتی مشهود است زیرا حالا بلندتر، پهن‌تر و سرسخت‌تر به نظر می‌رسد؛ اما علاوه بر افزایش فاصله از زمین و بیشتر شدن فاصلهٔ عرضی چرخ‌ها، رپتور به پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 قوی‌تری هم مجهز شده که بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. سامانهٔ چهارچرخ محرک ارتقاءیافته، محورها دانا، کمک‌فنرهای فاکس و افزایش تراول تعلیق هم از دیگر بهبودهای برانکو رپتور هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2503 ديدگاه)

    میزان تقاضا و سفارش برای فقط همین سه مدل رنجر ۱۵۰ و برانکو به تنهایی برای تضمین بقای یک کمپانی کافیه😅

    موافقم 33
    مخالفم 1
  2. شاهرخ

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (338 ديدگاه)

    همشون عالی
    از اونجایی که موتور برانکو و رنجر مشترکه و قدرتاشون هم یکیه فک کنم گشتاورشون هم یکی باشه

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. کافر مقدس

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      اتفاقا موتور برانکو و رنجر در جزییات یکی نیست و موتور رنجر پی 375 هست اونم نمونه اکو بلو آِی 4

      برانکو پایه 2300 و 2700 اکو بوست داره که خوده هموناهم با هم کلی فرق دارن . اتفاقا برانکو رپتر گشتاور ش اعلام شده که باید محاسبه کنید با معیارهای غیر از پوند

      torque figures could be over 400 lb-ft as well.

      https://www.motortrend.com/news/2022-ford-bronco-raptor-off-road/#:~:text=The%202022%20Ford%20Bronco%20Raptor%20comes%20with%20a%20single%20powertrain,400%20lb%2Dft%20as%20well.

      https://www.jdemmerford.com/research/new-ford-bronco-engine-options.htm#:~:text=The%20all%2Dnew%202021%20Ford,and%20Electric%20Power%2DAssisted%20Steering.

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. امیر دهقان

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (695 ديدگاه)

        موتور رنجر رپتور و برانکو رپتور هردو 3 لیتری V6 اکوبوست هست که باهم مشترکه
        گشتاور موتور برانکو رپتور هم هنوز اعلام نشده اما چون همین موتور 3 لیتری در اکسپلورر ST هم استفاده میشه و در اونجا 415 پوند فوت گشتاور تولید میکنه، احتمال دادن که در برانکو رپتور هم بیش از 400 پوند فوت معادل 540 نیوتن متر گشتاور داشته باشه

        موافقم 16
        مخالفم 2
  3. RKH7787

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (541 ديدگاه)

    پدال جان لطفا خبر خودروی جدید پولستار رو پوشش بدید
    با تشکر

    موافقم 5
    مخالفم 2
  4. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    کاش انجین وی8 کایوت رو روی برانکو رپتور میزاشت

    موافقم 5
    مخالفم 5
  5. mm-yarlou

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    یکی از یکی بهتر وای رپتور ار بیاد چه شود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. 1123

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    واقعا لازمه که در حال حاضر که همه دارن الکتریکی میشن یه V8 سوپرشارژ توی رپتور R قرار بدن؟
    بهتر نبود نسخه بهینه تر شده همون V6 اکوبوست رو عرضه کنن همراه کلی بروزرسانی های دیگه مخصوص آفرود؟

    موافقم 1
    مخالفم 17
    1. Mad.z.Max

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      خیر، متاسفانه اصلا بهتر نبود. الکتریکی پرقدرت هست همین الانشم، ریویان، هامر هزار اسبی هم که داره میاد، اف ۱۵۰ لایتنینگ الکتریکی هم هست. پس واقعا بهتر نبود :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. A4

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (49 ديدگاه)

    Raptor R Vs Quik R
    🤦🤦

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. Jdm باز

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    اون رپتور r دیگه غول مرحله اخره

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. زیزیگولو

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (4904 ديدگاه)

    کمپانی فورد ۱۲۰ ساله که خودرو تولید میکنه و در طول این دوره یه سری مدلای ماندگار تولید کرده که نه تنها تو تاریخ کمپانی فورد بلکه باید گفت تو تاریخ صنعت خودروی جهان ماندگار و جاودان شدن ……. مدلایی مثل موستانگ و F150 و برانکو

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Mad.z.Max

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      فکت های علمی صادر میکنین ها..

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا