جنرال موتورزکادیلاک

جی‌ام‌سی آکادیا دنالی، جایگزین ارزان‌تری برای کادیلاک XT6

کسانی که در بازار خودروی ایالات‌متحده به دنبال یک کراس‌اوور سه ردیفه هستند گزینه‌های زیادی از فورد اکسپلورر و شورلت تراورز فول سایز گرفته تا مدل‌های کوچک‌تری مثل کیا سورنتو برای انتخاب دارند. جی‌ام‌سی آکادیا هم در این لیست قرار دارد و ازآنجایی‌که سال گذشته فیس‌لیفتی را تجربه کرد، می‌تواند بیشتر موردتوجه قرار گیرد. آکادیا روی پلت‌فرم C1XX ساخته شده که با مجموعه‌ای از کراس‌اوورهای جنرال موتورز شامل شورلت تراورز و بلیزر، کادیلاک XT5 و XT6 و بیوک انکلیو مشترک است. این کراس‌اوور میان سایز در سبد محصولات جی‌ام‌سی بین مدل‌های تراین و یوکان قرار گرفته و قیمت پایهٔ آن از ۳۳,۸۰۰ دلار آغاز می‌شود.

بالاترین نسخهٔ آکادیا اما یعنی مدل لوکس دنالی ۴۷,۴۹۵ دلار قیمت داشته و از تجهیزات زیادی مثل رینگ‌های ۲۰ اینچی، ناوبری ماهواره‌ای، درب صندوق برقی اتوماتیک و پکیج هشدار رانندهٔ II برخوردار است که شامل ترمز اضطراری اتوماتیک، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و… می‌شود؛ اما در همین کلاس، جنرال موتورز کراس‌اوور لوکس‌تر کادیلاک XT6 را هم ارائه می‌کند که با قیمت پایهٔ ۵۳,۶۹۰ دلار، در نسخهٔ پایه حدود ۶ هزار دلار از آکادیا دنالی گران‌تر است؛ بنابراین با توجه به اینکه آکادیا دنالی و XT6 اشتراکات زیادی باهم دارند، از لحاظ ابعاد بسیار به هم نزدیک هستند و هردو سه ردیف صندلی را ارائه می‌کنند، آیا کراس‌اوور لوکس جی‌ام‌سی می‌تواند جایگزین ارزان‌تری برای کراس‌اوور لوکس‌تر کادیلاک باشد؟

استایل بیرونی هردو خودرو جعبه‌ای شکل، نسبتاً ساده و جذاب است. آکادیا طی فیس‌لیفت اخیر تغییرات قابل‌توجهی را در بخش جلویی تجربه کرده که در نسخهٔ دنالی با جلوپنجرهٔ کرومی به جذابیت آن افزوده است. XT6 هم طبق زبان طراحی جدید کادیلاک شکل گرفته و شیک و زیبا به نظر می‌رسد ولی درمجموع در طراحی بیرونی کفهٔ ترازو کمی به سمت کراس‌اوور کادیلاک سنگینی می‌کند. در داخل نیز به‌وضوح کابین XT6 سطح بالاتر و لوکس‌تر از آکادیا به نظر می‌رسد. البته کیفیت متریال داخلی دنالی در قسمت جلو نسبتاً خوب است اما در قسمت سرنشینان کمی از کیفیت کاسته می‌شود. در همین حال، هرچند کیفیت کلی کابین کادیلاک بالاتر است اما برخی قسمت‌ها کیفیتی در حد خودرویی ۵۴ هزار دلاری را ندارند.

اما مهم‌ترین ویژگی این دو کراس‌اوور برخورداری از فضای کافی برای شش یا هفت سرنشین است. همان‌طور که اشاره شد، آکادیا و XT6 از لحاظ ابعاد بسیار نزدیک به هم هستند ولی بااین‌حال کادیلاک کمی بزرگ‌تر است به‌گونه‌ای که با ۵,۰۴۲ میلی‌متر طول، ۱۳ سانتی‌متر از جی‌ام‌سی کشیده‌تر است که عدد قابل‌توجهی است اما این اختلاف در فاصلهٔ محوری بسیار کمتر بوده و فاصلهٔ بین دو محور کادیلاک تنها ۵ میلی‌متر بیشتر از پسرعموی ارزان‌تر خود است. بااین‌حال در داخل در صندلی‌های ردیف دوم و سوم هردو خودرو فضای کافی برای بزرگ‌سالان وجود دارد. البته آکادیا با وجود ابعاد بیرونی کوچک‌تر، در داخل فضای کمی بیشتری را ارائه می‌کند به‌گونه‌ای که فضای پای صندلی‌های ردیف دوم آن ۱,۰۰۸ میلی‌متر و ردیف سوم ۷۹۰ میلی‌متر است درحالی‌که این اعداد در XT6 به ترتیب ۹۹۳ و ۷۴۹ میلی‌متر هستند.

از سوی دیگر، نسخهٔ دنالی آکادیا صرفاً با صندلی‌های ردیف دوم تکی (خلبانی) ارائه می‌شود و بنابراین ظرفیت حمل شش نفر را دارد درحالی‌که صندلی‌های ردیف دوم XT6 به‌صورت استاندارد از نوع نیمکتی است. البته هرچند کادیلاک در حالت عادی ظرفیت حمل یک نفر بیشتر را دارد اما کسانی که خواهان صندلی‌های خلبانی در XT6 باشند باید ۸۰۰ دلار برای سفارش آن پرداخت کنند. در بخش فضای بار هم برتری با آکادیا است به‌گونه‌ای که در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، فضای باری برابر با ۳۶۲ لیتر ارائه می‌کند درحالی‌که این عدد در کادیلاک ۳۵۷ لیتر است. البته این اختلاف بسیار جزئی بوده و چندان تعیین‌کننده نیست. در صورت خواباندن دو ردیف صندلی‌های عقب خودروها نیز فضای کلی بار در جی‌ام‌سی به ۲۲۳۷ لیتر و در کادیلاک به ۲۲۲۸ لیتر می‌رسد.

در بخش پیشرانه‌ها، جنرال موتورز برای کادیلاک XT6 تنها یک پیشرانه در نظر گرفته که همان ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی آشنا با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور است. برای جی‌ام‌سی آکادیا اما سه موتور مختلف شامل ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۹۳ اسب بخار قدرت، ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و همان ۳.۶ لیتری V6 ارائه می‌شود که البته موتور آخر فقط زیر کاپوت نسخه‌های AT4 و دنالی قرار می‌گیرد؛ بنابراین آکادیا دنالی از لحاظ پیشرانه هم کاملاً با XT6 یکسان است و انتقال نیرو در هردو خودرو نیز توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. نیروی موتور به‌صورت استاندارد در هردو خودرو صرفاً به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما در هردو می‌توان با پرداخت ۲ هزار دلار سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم سفارش داد. البته با وجود قوای محرکهٔ یکسان، XT6 به خاطر حدود صد کیلوگرم وزن بیشتر، از آکادیا دنالی کمی کُندتر بوده و مصرف سوخت کمی بیشتری هم دارد.

بنابراین مشخص است که کادیلاک XT6 و جی‌ام‌سی آکادیا دنالی اشتراکات و شباهت‌های بسیار زیادی باهم دارند که می‌تواند هر خریداری را با تردید مواجه کند. این در حالی است که حدود ۶ هزار دلار قیمت کمتر آکادیا دنالی می‌تواند وسوسه کننده باشد خصوصاً با توجه به اینکه سطح تجهیزات دنالی (به‌عنوان بالاترین و کامل‌ترین نسخهٔ آکادیا) تقریباً با تیپ پایهٔ XT6 برابر است. در همین حال، در صورت سفارش آپشن‌های مختلف برای XT6 قیمت آن به‌سرعت افزایش یافته و به بیش از ۷۰ هزار دلار می‌رسد. با همهٔ این‌ها، جی‌ام‌سی آکادیا دنالی با قیمت کمتر، تجهیزات مناسب و کمی فضای داخلی بیشتر، می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد اما کسانی که خواهان خودرویی شیک‌تر با کابین لوکس‌تر و باکیفیت‌تر هستند می‌توانند کادیلاک XT6 را انتخاب کنند هرچند که اگر آپشن‌های بیشتری را هم بخواهند باید قیمت بسیار بیشتری پرداخت کنند.

 

مشخصات فنی

کادیلاک XT6

جی‌ام‌سی آکادیا دنالی

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6 ۳.۶ لیتری V6
قدرت ۳۱۰ اسب بخار ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۷ نیوتن متر ۳۶۷ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ جلو یا چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۸ ثانیه ۶.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۲ ثانیه ۱۵.۰ ثانیه
مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر ترکیبی ۱۱.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۷۲ لیتر ۸۳ لیتر
ظرفیت سرنشین ۷ نفر ۶ نفر
ظرفیت بکسل ۱۸۰۰ کیلوگرم ۱۸۰۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۵۷/۱۲۲۰/۲۲۲۸ لیتر ۳۶۲/۱۱۸۰/۲۲۳۷ لیتر
طول ۵,۰۴۲ میلی‌متر ۴,۹۱۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۶۲ میلی‌متر ۲,۸۵۷ میلی‌متر
وزن ۲۰۱۵ کیلوگرم ۱۹۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۵۳,۶۹۰ دلار ۴۷,۴۹۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3454 ديدگاه)

    با جی ام سی دنعلی بیشتر حال میکنم
    مردونه تره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. فورد

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (853 ديدگاه)

      معاوضه پراید با دنالی ۲۰ ت هم سر میگیریم فوری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Car lover

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (688 ديدگاه)

    ۶ هزار تا اونقدری نیست که کادیلاکو ول کنی

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. meysam

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    از رخ جی ام سی بیشتر خوشم اومد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. MOHAMADjesko

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (227 ديدگاه)

    جی ام سی بنظرم از هر نظر بهتره در این مورد

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. Elmiraj

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    من باشم آکادیا AT4 را برمیدارم…
    یک آفرودر زیبا با قابلیت حمل ۶ سرنشین و ابعادی متوسط .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. مانی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    مثل حذف موتور بلک وینگ
    اینم یکی‌ دیگه از کار‌های احمقانه کادیلاک و جی ام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. آریا ماشین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    آکادیا باید با xt5 مقایسه بشه و یوکان با xt6 ، اینجا خب معلومه برنده xt6 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا