تجربه و آزمایشجنرال موتورز

امپراطور دیترویتی، تجربهٔ رانندگی با جی‌ام‌سی یوکان دنالی مدل 2018

جی‌ام‌سی یوکان در میانهٔ بخش اس‌یووی‌های فول سایز شاسی نردبانی جنرال موتورز قرار می‌گیرد که این یعنی شورلت تاهو و سابربن در زیر آن و کادیلاک اسکالید در بالای آن قرار گرفته است. یوکان به‌صورت استاندارد به سه ردیف صندلی مجهز است و در دو نسخهٔ معمولی و XL (کشیده) عرضه می‌شود. این ماشین برای کسانی ساخته شده که کادیلاک را بیش‌ازحد لوکس و شورلت را بیش‌ازحد ارزان می‌دانند. قیمت یوکان از ۵۰,۳۹۵ دلار برای تیپ پایهٔ SEL آغاز شده و نهایتاً به ۶۷,۴۹۵ دلار برای مدل لوکس دنالی می‌رسد. برای سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک اما باید سه هزار دلار به این مبلغ اضافه کرد و کسانی که خواهان مدل کشیدهٔ XL هستند نیز باید سه هزار دلار دیگر نیز بپردازند. این اس‌یووی غول‌پیکر با توانایی بکسلی بیش از ۳.۸ تن، می‌تواند در تعطیلات آخر هفته، یک قایق هفت متری را تا ساحل حمل کند.

مدل‌های معمولی یوکان به یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 بلوک کوچک مجهز هستند که ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در مدل‌های دنالی، یعنی نمونهٔ آزمایشی ما، به‌صورت استاندارد پیشرانهٔ قوی‌تر ۶.۲ لیتری متعلق به کادیلاک اسکالید ارائه می‌شود. این موتور ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یوکان مورد آزمایش ما در بیرون به رنگ مشکی بوده و تریم داخلی آن قهوه‌ای-بژ است. این ماشین به سامانهٔ چهارچرخ محرک به همراه پکیج ۲۹۳۵ دلاری شامل سانروف و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عقب، رینگ‌های ۲۲ اینچی ۲۴۹۵ دلاری، کروز کنترل تطبیقی ۸۹۵ دلاری و بستهٔ امنیتی ۴۱۰ دلاری مجهز است. همهٔ این‌ها قیمت یوکان ما را به ۷۸,۴۷۵ دلار رسانده است.

اما علت اینکه ما دوباره به سراغ یوکان رفته و آن‌را مورد آزمایش قرار داده‌ایم این است که بجای گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک که از ابتدای معرفی نسل کنونی یوکان یعنی از مدل ۲۰۱۵ برای نمونه‌های دنالی ارائه شده بود، حالا یوکان دنالی مدل ۲۰۱۸ به گیربکس جدید ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک مجهز شده است. البته مدل‌های ارزان‌تر یوکان یعنی نمونه‌های غیر دنالی هنوز هم از همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک سابق استفاده می‌کنند. این تغییر گیربکس موجب شده که مصرف سوخت یوکان در بزرگراه از ۱۱.۷ لیتر به ۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش پیدا کند که بهبود قابل‌توجهی را نشان می‌دهد؛ اما در آزمون شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر، مدل ۲۰۱۸ عدد ۵.۸ ثانیه را به ثبت رساند که ۰.۳ ثانیه بیشتر از مدل ۲۰۱۵ است اما هنوز هم برای اس‌یووی بزرگی با بیش از ۲.۶ تن وزن، شتاب چشمگیری محسوب می‌شود.

ویژگی‌های مثبت

گیربکس جدید یوکان به‌ندرت در بین تعداد زیاد دنده‌ها دنبال دندهٔ مناسب می‌گردد و تعویض دنده‌های روان آن نیز سواری دلپذیری را فراهم می‌کند. سیستم فرمان خودرو نیز بسیار نرم عمل کرده و بدون هیچ‌گونه تعللی فرامین راننده را انجام می‌دهد. کمک‌فنرهای مگنتورلوجیکال استاندارد یوکان دنالی نیز تحسین‌برانگیز بوده و به‌خوبی از پس جذب ناهمواری‌های مسیر برمی‌آید اما کسانی که خواهان سواری حتی بهتری از این هستند می‌توانند بجای رینگ‌های ۲۲ اینچی، نمونه‌های ۲۰ اینچی و یا حتی کوچک‌تر را سفارش دهند. این در حالی است که مدل‌های غیر دنالی با رینگ‌های ۱۸ اینچی و کمک‌فنرهای معمولی ارائه می‌شوند. یوکان همچنین به‌صورت استاندارد به پکیج مناسبی از تکنولوژی‌های اتصالی هم مجهز شده که شامل مواردی چون اپل کارپلی و اندروید اتو به همراه اینترنت وای فای می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های دوست‌داشتنی یوکان نیز جلوپنجرهٔ کرومی ویژهٔ مدل دنالی است که ابهت و زیبایی خاصی به نمای جلویی خودرو بخشیده است.

ویژگی‌های منفی

مسافت توقف و ترمز گیری یوکان از سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت کمی طولانی است. به‌عنوان‌مثال، اینفینیتی QX80 با وزنی بیش از ۲.۷ تن، ظرف ۵۳ متر از این سرعت به توقف کامل می‌رسد درحالی‌که یوکان دنالی برای این کار به ۵۸ متر مسافت احتیاج دارد. این مسافتِ بیشتر، تقریباً به‌اندازهٔ طول یک یوکان است. البته در مدل XL مسافت ترمز گیری ۲ متر کمتر می‌شود. از سوی دیگر، ردیف سوم صندلی‌های یوکان فقط برای استفاده‌های ضروری مناسب است. علاوه بر این، کف صندوق بار نیز ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد که این امر قرار دادن اشیاء سنگین در صندوق را خصوصاً برای افراد کوتاه‌قد دشوار می‌کند.

البته ارتفاع زیاد کف خودرو نتیجهٔ استفادهٔ یوکان از ساختار بدنه روی شاسی است که این ویژگی خود یکی از دلایل بزرگ توانایی‌های بالای یوکان در زمینه‌هایی چون یدک کشی است؛ بنابراین ساختار بدنه روی شاسی هم خوبی و هم بدی دارد؛ و درنهایت آخرین ویژگی منفی یوکان، استفاده از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت در سراسر کابین حتی در مدل دنالی است. علاوه بر این، طراحی و گرافیک کلی کابین این خودرو نیز در مقایسه با شیوه‌ای که این روزها توسط شرکت‌هایی مانند لینکلن و مرسدس بنز ارائه شده است، متوسط بوده و کهنه به نظر می‌رسد؛ بنابراین اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم، باید بگوییم با این مبلغی که برای خرید یک جی‌ام‌سی یوکان دنالی باید پرداخت کرد، اس‌یووی‌های لوکس‌تری می‌تواند خرید.

نتیجه

به‌روزرسانی ظاهری یوکان و ارائهٔ گیربکس جدید ۱۰ سرعته برای آن، از لحاظ بازاریابی و فروش اقدامات مثبتی محسوب می‌شوند اما این تغییرات، تفاوت‌های معناداری را در یوکان دنالی مدل ۲۰۱۸ نسبت به نمونه‌های قبلی ایجاد نکرده‌اند.

 

مشخصات فنی

GMC Yukon Denali 2018

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت
طول ۵.۱۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۴ متر
وزن ۲۶۳۷ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۲۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۷۰,۴۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۷۸,۴۷۵ دلار

 

 

منبع: Car&Driver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    نزدیک به ۳ تُن وزن داره ولی شتابش عالیه
    شاسی بلند آمریکایی یعنی همین ????????

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      ای خدا این امریکایی ها چه حالی میکنن!ما با ۸۰ میلیون دنا پلاس سوار میشیم اونا با ۸۰ هزار دنالی…?????

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سجاد نجفی

        ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش گذشت اون موقع.
        الان با ۸۰ میلیون باید پراید وانت (دمپایی) خرید.
        یا اگر خیلی خوش شانس باشی میتونی کوییک r ثبت نام کنی تحویل بگیری سوار شی.!!!.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. (Ali (Chevy nova

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    موتور با اىن حجم بالا فقط صدى 13/8 مىسوزونه
    گشتاورش معرکست و معرکه تر اونکه بىشترىن مقدار گشتاورش رو تو دور پاىىن بدست مىاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Abbas us.c

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (269 ديدگاه)

      علی جان کجایی داداش.یه مدت نبوده دلمون برات تنگ شده بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. (Ali (Chevy nova

        ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (6801 ديدگاه)

        عباس تو کجاىى دادا
        من درگىر کارهاى ماشىن بودم
        ببىن اگه تهرانى ىه جا قرار بذار ببىنمت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. (Ali (Chevy nova

          ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (6801 ديدگاه)

          عباس
          کرج مسابقه درگه چند وقت دىگه
          خبر دارى؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Abbas us.c

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (269 ديدگاه)

          بد نباشه داداش.ماشین خراب شده بود دوره کاراش بودی.؟؟؟
          نه داداش من ساکن اهوازم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. مانی

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      ۲تا موتور که هم قدرت هستن اونی‌ که حجم بیشتری داره کم مصرف تره
      داداش خودت که میدونی‌ نمیگن موتور با این حجم اینقدر مصرف داره
      میگن موتور با این قدرت اینقدر مصرف داره
      البته مصرف زیاد این ماشین بخاطر وزن زیادش هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. mahdy

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    امپراطور دیترویتی رو خوب اومدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (191 ديدگاه)

      این گنده لات دیترویتیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سید

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (132 ديدگاه)

    چیدمان و تم کابینش یکم قدیمی نیس؟!
    طراحی بیرونش قشنگه ولی کابینش دله آدمو نمیگیره…ولی موتورش عالیه حرف نداره حسه امپراطورسواری حسه جالبی میتونه باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمدرضا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    عجب ماشینیه.لامصب انگاری میخواد تیکه تیکه کنه زمینو.اما یه گله دارم از بعضی دوستان که نگاه به این حجم موتور و قدرتش بندازین؟؟مشابه همین خجم موتور و قدرت و گشتاور رو لندکروز و ال ایکس ۵٧٠ تولید میکنن اما من هرجایی که پست مربوط به این دو خودرو باشه دوستان و بزرگواران کلا تخریب میکنن این دو مدلو.قصدم مقایسه نیست با جی ام سی هر دو برتری خودشون رو دارن اما بعضی وقتا خوب نیست وقتی از چیزی خوشمون نیاد بکوبیمش.اینا سگمنتی هستن که برای افرود نیاز به حجم موتور بالا دارن و طبق معمول با توجه به شرایط افرودی اکثر این خودروها رو به دلیل اینکه فشار زیادی به موتور وارد میشه حین اقرود توربو نصب نمیکنن پس این حجم و قدرت با یکمی کم و زیاد توان این موتوراس.حالا چه بنز بسازه چه تویوتا چه جنرال موتوز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Muty

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1842 ديدگاه)

    عشقمه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ford

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (68 ديدگاه)

    خوش به حالشون چه جاهایی دارن این ماشینو داشته باشی برا سوار شدنشم مکان گردش خای خوب لازمه مثل طبیعت گردی افرود و … ما اینجا اب پیدا نمیکنیم بخوریم بعد نوشته شده اخر هفته برای بکسل یه قایق 7 متر قدرتش کافیه پول اینو داشته باشی بگیری هم اینجا هیچ لذتی نداره این همون جا خوبه یه افرود بخوای بری تا گیلان باید بری حالا وقت خالی داشته باشی کارت اجازه بده هزار تا داستان دیگه اینجا بیاد چی شه بمونی تو ترفیک تهران چه لذتی داره اخه حالا هر وقدر هم قدرت شتابش بالا باشه خوب هر کشوری به سبک تلبیده مردم کشور خودش به اون سبک خودرو میسازه اون تو اونجا جواب گو هست اینجا هم فقط تو منطقه ازاد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا