هرچند امروز خیلیها الدزمبیل را فراموش کردهاند ولی این برند در قرن گذشته یکی از موفقترین خودروسازان آمریکایی محسوب میشد. در ادامه به تاریخچهٔ این شرکت، نوآوریهایی که به جهان خودرو هدیه کرد و دلایل تعطیلی آن خواهیم پرداخت.
تاریخچهٔ الدزمبیل
الدزمبیل در سال ۱۸۹۷ توسط «رنسوم الدز» با نام الدز موتور کمپانی تأسیس شد. مدت کوتاهی بعد، این شرکت یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ خودروسازی یعنی ایجاد اولین خط تولید انبوه را رقم زد. هرچند معمولاً از فورد بهعنوان مبدع اولین خط تولید انبوه خودرو یاد میشود ولی در اصل الدزمبیل مدل R یا Curved Dash که در سال ۱۹۰۱ معرفی شد اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب میشود. در سال ۱۹۰۸، الدزمبیل توسط جنرال موتورز خریداری شد و تا پایان عمر یکی از برندهای پرشمار این غول آمریکایی بود. هرچند نام اصلی این شرکت الدز بود اما مردم خودروهای آن را با نام الدزمبیل میشناختند و درنهایت در دههٔ ۴۰ نام شرکت رسماً به الدزمبیل تغییر پیدا کرد.
آغاز عصر ماسل کارها با راکت ۸۸
در سال ۱۹۴۹ الدزمبیل خودرویی را به بازار فرستاد که صنعت خودروسازی آمریکا را تغییر داد. راکت ۸۸ اولین خودرویی بود که مطابق با فرمول ماسل کارها ساخته شده بود یعنی یک خودروی جمعوجور با ظاهر تهاجمی و پیشرانهٔ V8 بزرگ و قدرتمند. نام این مدل از پیشرانهٔ V8 راکت گرفته شده بود که زیر کاپوتش قرار داشت. در نسل اول راکت ۸۸، این موتور ۵ لیتر حجم داشت اما بعداً بهتدریج این رقم افزایش پیدا کرد. راکت ۸۸ راهی را آغاز کرد که پانزده سال بعد منجر به ساخت مشهورترین خودروهای عضلانی تاریخ یعنی پونتیاک GTO و فورد موستانگ شد.
اولین خودروی توربوشارژ
در دههٔ ۶۰ پیشرفت سریعی در زمینههای مختلفی از تولید گرفته تا مهندسی صورت گرفت و جهان خودرو هم از این قاعده مستثنی نبود. در همان دوران، الدزمبیل بار دیگر یکی از مهمترین نوآوریهای تاریخ خودروسازی را ارائه کرد. این شرکت در سال ۱۹۶۲ مدلی با نام جتفایر را معرفی کرد که اولین خودروی توربوشارژ جهان بود. البته این خودرو که نسخهای ویژه از کاتلاس کوپه محسوب میشد، به دلیل مشکلات موتور توربو، با استقبال مواجه نشد و پس از تنها دو سال کنار رفت ولی جتفایر آغازگر فناوریای بود که حدود دو دهه بعد بسیار در صنعت خودروسازی بسیار فراگیر شد.
اولین خودروی دیفرانسیل جلوی مدرن آمریکا
در سال ۱۹۶۶ الدزمبیل با معرفی مدل تورنادو نقطهٔ عطف دیگری را رقم زد. این اولین خودروی مدرن دیفرانسیل جلوی آمریکایی و یکی از اولین خودروهای دیفرانسیل جلوی جهان با گیربکس اتوماتیک بود. بعداً کادیلاک هم از همین ترکیب تورنادو در الدورادو استفاده کرد.
دوران طلایی الدزمبیل در دهههای ۷۰ و ۸۰
دهههای ۷۰ و ۸۰ بهترین دوران الدزمبیل بودند و خودروهای شرکت در طول این سالها فروش بالایی را تجربه میکردند. کاتلاس که در سال ۱۹۶۱ معرفی شد، طی دهههای ۷۰ و ۸۰ به پرفروشترین خودروی الدزمبیل تبدیل شد و حتی چند بار توانست عنوان پرفروشترین خودروی آمریکا را از آن خود کند. فروش الدزمبیل در اواخر دههٔ ۷۰ آنقدر بالا رفته بود که به یک چالش برای شرکت تبدیل شد. در سال ۱۹۷۷ زمانی که تقاضا برای موتور V8 راکت از ظرفیت تولید شرکت فراتر رفت، الدزمبیل در برخی مدلهای خود از پیشرانههای شورلت استفاده کرد اما این کار اعتراض خریداران را به دنبال داشت زیرا آنها زیر کاپوت الدزمبیل خود موتور راکت را میخواستند. درنتیجه، جنرال موتورز جلوی استفاده برندهای خود از پیشرانههای یکدیگر را گرفت.
نابودی الدزمبیل
با نزدیک شدن به پایان دههٔ ۸۰، دوران شکوه الدزمبیل فروکش کرد. افزایش همپوشانی بین برندهای مختلف جنرال موتورز از یک سو و رشد سریع برندهای ژاپنی در بازار خودروی آمریکا از سوی دیگر، فروش الدزمبیل را بشدت کاهش داد و در اوایل دههٔ ۹۰ نفسهای این برند قدیمی به شماره افتاد. الدزمبیل در آن سالها فاقد هویت منحصربهفردی بود که در دهههای گذشته داشت و جنرال موتورز آن را به شرکتی با خودروهای ریبج شده از دیگر برندهای خود تبدیل کرد. علاوه بر این، خودروهای الدزمبیل برای جوانان هم جذابیتی نداشتند.
هرچند این شرکت در طول دههٔ ۹۰ چندین مدل جدید را به بازار فرستاد ولی این خودروها عمدتاً نسخههای ریبج شدهٔ محصولات دیگر برندهای جنرال موتورز بودند. همهٔ این عوامل باعث شدند زمانی که جنرال موتورز تصمیم به کاهش برندهای خود گرفت، در اولین گام سراغ الدزمبیل برود. در پایان سال ۲۰۰۰، جنرال موتورز رسماً خبر از تعطیلی الدزمبیل داد. آخرین خودروهایی که هنوز توسط این برند تولید میشدند بهتدریج طی چهار سال بعد کنار رفتند و آخرین خودروی این شرکت که یک سدان آلرو بود در آوریل ۲۰۰۴ از خط تولید خارج شد تا پروندهٔ الدزمبیل برای همیشه بسته شود.
🥇M🏆 Bavaria///👑
۶ دی ۱۴۰۳ممنون امیر جان
مثل همیشه عالی بود🙏🙏❤️❤️❤️
حییف که منحل شد…
علی Shelby
۶ دی ۱۴۰۳راکت ۸۸ اولین ماسل کار🤤🤤
چقدر زیباست 🤤🤤
RR
۶ دی ۱۴۰۳یکی از دلایل نابودیش، اسم مسخره ش بوده
رامین صفایی
۷ دی ۱۴۰۳واقعا حیف شد . وقتی عقاب ناپدید شود
کرکس ها به پرواز در می آیند .
اینها کنار رفته اند تا عرصه برای ورود آشغالهای
چینی آماده شود .
.
۷ دی ۱۴۰۳حیف گاوچران های آمریکایی و سامورایی های ژاپنی دارند سر چینی های (پِلَشت)دارند به تقلا می افتند.
mmd@
۸ دی ۱۴۰۳تقصیر خود آمریکا بود چون به اسرائیل کمک کرد بین کشور عربی همه ریختن سرش بعدش آمریکا اومد کمکش نمیدونم چه کشوری بود عربی بود نفت رو روی آمریکا میبنده بعدش آمریکا نفت کم میاره بخاتر همین ماشینای کم مصرف میخواست و بعدش آمریکاییا بلد نبودن کم مصرف و کوچک بسازن😥😢
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ دی ۱۴۰۳کشور ما ایران در راس اوپک، نوعی تحریم نفتی را شروع کرد و بعد با همکاری عربستان، ضربه سنگینی به اقتصاد امریکا وارد شد
در ادامه، این روند برای خودروسازی ژاپن، سود بسیار خوبی داشت و البته تولید مدلهای بزرگ و پرمصرف امریکایی رو شدیدا تحت تاثیر قرار داد
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D9%84_%DB%B1%DB%B9%DB%B7%DB%B3
در سال ۱۹۷۳، شاه ایران به روزنامه نیویورک تایمز گفت: «البته که قیمت جهانی نفت در حال رشد و افزایش است… شما به عنوان ملت غربی قیمت گندمی را که به ما میفروشید را تا ۳۰۰٪ افزایش میدهید که این امر دربارهٔ شکر و سیمان هم صدق میکند. شما نفت خام را میخرید و دوباره آن را به عنوان فراورده پتروشیمی با قیمتی چندین برابر آنچه پرداخت کردهاید به ما مجدداً میفروشید…؛ از حالا به بعد فقط درصورتی که بهای بیشتری برای نفت بپردازید این امر منصفانه میشود، آنهم ده برابر بیشتر.»
arash
۲۳ دی ۱۴۰۳خدا را شکر با پاسخ شما جناب آقای اشتری بنده آگاه شدم که دلیل ورشکستگی خودرو ساز های آمریکایی و برندهای معروفی چون پنتیاک الدزمبیل مرکوری پیلیموت ساترن ایگل هامر و کرایسلر جوانان برومند ایرانی هستند و البته نباید از شرارتهای دشمنان داخلی و مزدوران و ایادی آنها هم غافل شد همانطور که رهبر انقلاب در جلسه ای فرمودند که کارخانه های خودروسازی آمریکایی که ماشینهای گنده بزرگ و پرمصرف تولید میکند همگی ورشکسته شده یا در حال ورشکستگی و اتمام تولیدات خود هستند حال در این شرایط عده ای در داخل کشور سراسیمه بدنبال ورود این محصولات به داخل کشور هستند در حالیکه خود مردم آمریکایی تمایل به خرید این ماشینها ندارند و این البته مشکوک است.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ دی ۱۴۰۳ان شاالله مردم ایران آزاد باشند تا خودشان بین خودروهای آمریکایی ژاپنی و چینی و کرهای و اروپایی، با قیمت واقعی انتخاب کنند
amir
۶ دی ۱۴۰۳امان از مهندسی برند جنرال که کلی رو نابود کرد
من خودم اولدزموبیل تورنادو پسندمه با 442 شما چی؟
JJ
۶ دی ۱۴۰۳کاتلاسو خیلی دوست دارم
Taha Ayoobi
۶ دی ۱۴۰۳همه اونایی که گفتی به علاوه 98
سوشیانت
۶ دی ۱۴۰۳چه ربطی به مهندسی داره؟! نتونستن تعادل بین برند ها برقرار کنن
amir
۷ دی ۱۴۰۳خب از همینی که شما گفتی تحت عنوان مهندسی برندها یاد کردم
البته اشکالی نداره چون میدونم از درک مطالب عاجزی
718
۶ دی ۱۴۰۳تولید غیربهینه ( نقطه مقابل ژاپنیا ) ، بازار محدود به امریکا ، همپوشانی و نزدیکی با برندهای دیگه ، ریبج کردن و از دست دادن هویت قبلی همگی باعث شد کمپانی که به اولین ها شهرت داشت و جزو قدیمی ترین خودروسازان امریکا بود ( اگه نگیم قدیمی ترین ) نابود بشه
Taha Ayoobi
۶ دی ۱۴۰۳قدیمی ترین بود
Mosafer
۶ دی ۱۴۰۳یادش بخیر و نامش گرامی باد
یوسف
۶ دی ۱۴۰۳اما علت شکست این جور برندها به نظر من نبود نسل بعدی مناسب هست. به طور مثال خودردی هوب تورنادو نسل مناسب نداشت در واقع شرکت فقط به تولید امروز فکر میکرد و به فکر فردا های دیگه نبود
مهدی
۶ دی ۱۴۰۳همون طور که توی متن هم اشاره شد همپوشانی برندهای جنرال موتورز واقعا زیاد و بیهوده بود! بهترین راه حل جدا شدن و مستقل شدن پونتیاک و الدزمبیل بود که بتونن هویت خودشون رو داشته باشن اما این اتفاق نیفتاد و محکوم به نابودی شدن
Saeed Jame
۶ دی ۱۴۰۳خودروهای درون مقاله همه زیبا و منحصر بفردن من خودم تجربه دیدن و بررسی مدل دلتا ۸۸کاستوم داشتم در یک کلمه واقعا عالی و دلچسب بود حیف شد واقعا مثل خیلی دیگر از برندهای جنرال موتورز این شرکت منحل شد
مهدی
۶ دی ۱۴۰۳سوار چه مدل از اولدز ۸ شدین ؟
Saeed Jame
۶ دی ۱۴۰۳مدل 1967 cui v8 425
مهدی
۷ دی ۱۴۰۳مدل ۱۹۶۷ آبی رنگ ؟
Taha Ayoobi
۶ دی ۱۴۰۳حیف که الدزمبیل ورشکست شد
این همپوشانی برند های جنرال موتورز زیادی بود واقعا
واقعا حیف شد، نمیدونم میشه یا نه ولی ایکاش احیا شه.
برند کمی نبود، قدیمی ترین آمریکا با کلی اختراع
Cert
۶ دی ۱۴۰۳الدزموبیل موش آزمایشگاهی جنرال موتورز
nima.jdm
۶ دی ۱۴۰۳راکت ۸۸ آدمو یاد دکتر هادسن میندازه
یادش بخیر مک کویین عجب دورانی بود و چه زود گذشت دوران کودکی
JaMsHiD-B
۷ دی ۱۴۰۳دکتر هادسن درواقع هادسن هورنت بود
گلگیراش یک دست بود
hosen
۶ دی ۱۴۰۳حیف از اولدزموبیل و پونتیاک واقعا
کامران رضایی
۷ دی ۱۴۰۳من در سال ۱۳۷۴به عنوان مکانیک لیفت تراک وارد شرکت شهد ایران شدم (مشهد) در اونجا دو تا الدزموبیل کاتلاس سییرا اس۱۹۹۰ داشتند که یکی واسه واحد تشریفات شرکت بود ویکی دیگه مال مدیر عامل بود. من عاشق این ماشینها بودم به لطف خدا در بهمن سال ۹۷به طور کاملا اتفاقی صاحب یکی از اون دوتا شدم ودر حال حاضر هم دارمش، عالی عالی عالی حتی تو سرعت ۱۳۰کیلومتر هم صدای موتور کم شنیده میشه. مجهز به موتور 3.1لیتری V6 ۱۶۵اسب بخار با ۲۵۱نیوتن متر گشتاور و برای اولین بار در تاریخ خودرو سازی با مبدل گشتاور مجهز به لاک آپ تولید شده درسال ۱۹۹۰با گیربکس اتوماتیک ۳دنده
اشكان
۷ دی ۱۴۰۳اون دوتا اولدز سفید با شماره شهربانیهای پشت سر همشون و ….. عجب ماشینهای خوش رخ و زیبایی بودن در اون زمان .
حمیدرضا
۷ دی ۱۴۰۳اخ امان از تورنادو و ریجنسی🤤 ی زمانی تا پای قولتامه کردن ریجنسی رفتم ولی جور نشد.
Omid
۷ دی ۱۴۰۳چرا بعضی از ما ایرانیا فقط حرف میزنیم اونم طوطی وار.چرا میگین خودروی چینی بده از پراید و پژو وسمند و دنا مونده واقعا! تویوتا بهترین برند لکسوس رو داده به چین که براش بزنه چرا که همه میدونن آینده خودروسازی و حتی جهان بدست چینه و دیگه آمریکا و ژاپن و … نیستن.
zm
۷ دی ۱۴۰۳اسمش چه سخته نتونستم تلفظش کنم 😁
Arash
۷ دی ۱۴۰۳با سلام آمریکاییها بی وجود باید می آمدند غروی و منطقی ایران خودرو را مدیرعامل یا مشاور مدیرعامل پنتیاک و الدزمبیل و پلیموت میکردند تا یاد بگیرند که چطور میشه ایران خودرو ویران شده با یکصد هزار میلیارد تومان بدهی انباشته یا سایپا ورشکسته همچنان به تولید خودروهای سی الی چهل سال پیش ادامه دهند و آن وقت یاد میگرفتند بجای تعطیلی الدزمبیل مدل راکت پلاس مدل راکت پلاس با موتور بلیزر و امثالهم را تا سالیان تولید و به خورد مردم بدبخت آمریکا بدهند.
رضا
۷ دی ۱۴۰۳به عنوان مهندس ارشد مکانیک شرکت الدزمبیل، باید بگویم پایان این شرکت برای من و بسیاری از همکارانم مثل یک رؤیای ناتمام بود. الدزمبیل نه فقط یک برند، بلکه یک نماد بود؛ نمادی از نوآوری، طراحیهای برجسته و تعهد به کیفیت. این شرکت زمانی یکی از ستونهای صنعت خودروسازی آمریکا بود و مدلهایی تولید میکرد که برای بسیاری از مردم معنای واقعی خودرو بودند.
متأسفانه، عوامل مختلفی باعث شد که این میراث ارزشمند به سرانجامی نافرجام برسد. تغییرات بازار، رقابت شدید، عدم هماهنگی با نیازهای جدید مشتریان و شاید تصمیمات مدیریتی اشتباه، همه دست به دست هم دادند تا الدزمبیل به آرامی از نقشه خودروسازی محو شود.
برای من به عنوان مهندس ارشد، بیش از هر چیز این غمانگیز است که دیدم تلاش و زحمات یک تیم متعهد و خلاق، که سالها برای ارتقای فناوری و طراحی خودروهای برتر صرف شد، به تاریخ پیوست. اما باور دارم که روح الدزمبیل هنوز زنده است؛ در خاطره افرادی که با محصولاتش زندگی کردند و در درسی که به همه ما داد: اینکه نوآوری و تطبیق با تغییرات، کلید بقای هر برندی است.
Saeed Jame
۷ دی ۱۴۰۳نه مهدی جان اونی که تجربه کردم مشکی رنگ بود ولی اون آبی رنگه تو موزه خودروهای کلاسیک تهرانه الان
ببخشید بابت تاخیر😁