جنرال موتورز

نگاهی به تاریخچه الدزمبیل و دلایل تعطیلی یکی از موفق‌ترین خودروسازان آمریکا

هرچند امروز خیلی‌ها الدزمبیل را فراموش کرده‌اند ولی این برند در قرن گذشته یکی از موفق‌ترین خودروسازان آمریکایی محسوب می‌شد. در ادامه به تاریخچهٔ این شرکت، نوآوری‌هایی که به جهان خودرو هدیه کرد و دلایل تعطیلی آن خواهیم پرداخت.

تاریخچهٔ الدزمبیل

الدزمبیل در سال ۱۸۹۷ توسط «رنسوم الدز» با نام الدز موتور کمپانی تأسیس شد. مدت کوتاهی بعد، این شرکت یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ خودروسازی یعنی ایجاد اولین خط تولید انبوه را رقم زد. هرچند معمولاً از فورد به‌عنوان مبدع اولین خط تولید انبوه خودرو یاد می‌شود ولی در اصل الدزمبیل مدل R یا Curved Dash که در سال ۱۹۰۱ معرفی شد اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب می‌شود. در سال ۱۹۰۸، الدزمبیل توسط جنرال موتورز خریداری شد و تا پایان عمر یکی از برندهای پرشمار این غول آمریکایی بود. هرچند نام اصلی این شرکت الدز بود اما مردم خودروهای آن را با نام الدزمبیل می‌شناختند و درنهایت در دههٔ ۴۰ نام شرکت رسماً به الدزمبیل تغییر پیدا کرد.

آغاز عصر ماسل کارها با راکت ۸۸

در سال ۱۹۴۹ الدزمبیل خودرویی را به بازار فرستاد که صنعت خودروسازی آمریکا را تغییر داد. راکت ۸۸ اولین خودرویی بود که مطابق با فرمول ماسل کارها ساخته شده بود یعنی یک خودروی جمع‌وجور با ظاهر تهاجمی و پیشرانهٔ V8 بزرگ و قدرتمند. نام این مدل از پیشرانهٔ V8 راکت گرفته شده بود که زیر کاپوتش قرار داشت. در نسل اول راکت ۸۸، این موتور ۵ لیتر حجم داشت اما بعداً به‌تدریج این رقم افزایش پیدا کرد. راکت ۸۸ راهی را آغاز کرد که پانزده سال بعد منجر به ساخت مشهورترین خودروهای عضلانی تاریخ یعنی پونتیاک GTO و فورد موستانگ شد.

اولین خودروی توربوشارژ

در دههٔ ۶۰ پیشرفت سریعی در زمینه‌های مختلفی از تولید گرفته تا مهندسی صورت گرفت و جهان خودرو هم از این قاعده مستثنی نبود. در همان دوران، الدزمبیل بار دیگر یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های تاریخ خودروسازی را ارائه کرد. این شرکت در سال ۱۹۶۲ مدلی با نام جت‌فایر را معرفی کرد که اولین خودروی توربوشارژ جهان بود. البته این خودرو که نسخه‌ای ویژه از کاتلاس کوپه محسوب می‌شد، به دلیل مشکلات موتور توربو، با استقبال مواجه نشد و پس از تنها دو سال کنار رفت ولی جت‌فایر آغازگر فناوری‌ای بود که حدود دو دهه بعد بسیار در صنعت خودروسازی بسیار فراگیر شد.

اولین خودروی دیفرانسیل جلوی مدرن آمریکا

در سال ۱۹۶۶ الدزمبیل با معرفی مدل تورنادو نقطهٔ عطف دیگری را رقم زد. این اولین خودروی مدرن دیفرانسیل جلوی آمریکایی و یکی از اولین خودروهای دیفرانسیل جلوی جهان با گیربکس اتوماتیک بود. بعداً کادیلاک هم از همین ترکیب تورنادو در الدورادو استفاده کرد.

دوران طلایی الدزمبیل در دهه‌های ۷۰ و ۸۰

دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بهترین دوران الدزمبیل بودند و خودروهای شرکت در طول این سال‌ها فروش بالایی را تجربه می‌کردند. کاتلاس که در سال ۱۹۶۱ معرفی شد، طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به پرفروش‌ترین خودروی الدزمبیل تبدیل شد و حتی چند بار توانست عنوان پرفروش‌ترین خودروی آمریکا را از آن خود کند. فروش الدزمبیل در اواخر دههٔ ۷۰ آن‌قدر بالا رفته بود که به یک چالش برای شرکت تبدیل شد. در سال ۱۹۷۷ زمانی که تقاضا برای موتور V8 راکت از ظرفیت تولید شرکت فراتر رفت، الدزمبیل در برخی مدل‌های خود از پیشرانه‌های شورلت استفاده کرد اما این کار اعتراض خریداران را به دنبال داشت زیرا آن‌ها زیر کاپوت الدزمبیل خود موتور راکت را می‌خواستند. درنتیجه، جنرال موتورز جلوی استفاده برندهای خود از پیشرانه‌های یکدیگر را گرفت.

نابودی الدزمبیل

با نزدیک شدن به پایان دههٔ ۸۰، دوران شکوه الدزمبیل فروکش کرد. افزایش همپوشانی بین برندهای مختلف جنرال موتورز از یک سو و رشد سریع برندهای ژاپنی در بازار خودروی آمریکا از سوی دیگر، فروش الدزمبیل را بشدت کاهش داد و در اوایل دههٔ ۹۰ نفس‌های این برند قدیمی به شماره افتاد. الدزمبیل در آن سال‌ها فاقد هویت منحصربه‌فردی بود که در دهه‌های گذشته داشت و جنرال موتورز آن را به شرکتی با خودروهای ری‌بج شده از دیگر برندهای خود تبدیل کرد. علاوه بر این، خودروهای الدزمبیل برای جوانان هم جذابیتی نداشتند.

هرچند این شرکت در طول دههٔ ۹۰ چندین مدل جدید را به بازار فرستاد ولی این خودروها عمدتاً نسخه‌های ری‌بج شدهٔ محصولات دیگر برندهای جنرال موتورز بودند. همهٔ این عوامل باعث شدند زمانی که جنرال موتورز تصمیم به کاهش برندهای خود گرفت، در اولین گام سراغ الدزمبیل برود. در پایان سال ۲۰۰۰، جنرال موتورز رسماً خبر از تعطیلی الدزمبیل داد. آخرین خودروهایی که هنوز توسط این برند تولید می‌شدند به‌تدریج طی چهار سال بعد کنار رفتند و آخرین خودروی این شرکت که یک سدان آلرو بود در آوریل ۲۰۰۴ از خط تولید خارج شد تا پروندهٔ الدزمبیل برای همیشه بسته شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (711 ديدگاه)

    ممنون امیر جان
    مثل همیشه عالی بود🙏🙏❤️❤️❤️
    حییف که منحل شد…

    موافقم 57
    مخالفم 9
    1. علی Shelby

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (617 ديدگاه)

      راکت ۸۸ اولین ماسل کار🤤🤤
      چقدر زیباست 🤤🤤

      موافقم 45
      مخالفم 4
    2. RR

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (43 ديدگاه)

      یکی از دلایل نابودیش، اسم مسخره ش بوده

      موافقم 9
      مخالفم 78
    3. رامین صفایی

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      واقعا حیف شد . وقتی عقاب ناپدید شود
      کرکس ها به پرواز در می آیند .
      اینها کنار رفته اند تا عرصه برای ورود آشغالهای
      چینی آماده شود .

      موافقم 57
      مخالفم 9
      1. .

        ۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (119 ديدگاه)

        حیف گاوچران های آمریکایی و سامورایی های ژاپنی دارند سر چینی های (پِلَشت)دارند به تقلا می افتند.

        موافقم 33
        مخالفم 6
    4. mmd@

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (393 ديدگاه)

      تقصیر خود آمریکا بود چون به اسرائیل کمک کرد بین کشور عربی همه ریختن سرش بعدش آمریکا اومد کمکش نمی‌دونم چه کشوری بود عربی بود نفت رو روی آمریکا می‌بنده بعدش آمریکا نفت کم میاره بخاتر همین ماشینای کم مصرف میخواست و بعدش آمریکاییا بلد نبودن کم مصرف و کوچک بسازن😥😢

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2999 ديدگاه)

        کشور ما ایران در راس اوپک، نوعی تحریم نفتی را شروع کرد و بعد با همکاری عربستان، ضربه سنگینی به اقتصاد امریکا وارد شد
        در ادامه، این روند برای خودروسازی ژاپن، سود بسیار خوبی داشت و البته تولید مدل‌های بزرگ و پرمصرف امریکایی رو شدیدا تحت تاثیر قرار داد
        https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D9%84_%DB%B1%DB%B9%DB%B7%DB%B3

        در سال ۱۹۷۳، شاه ایران به روزنامه نیویورک تایمز گفت: «البته که قیمت جهانی نفت در حال رشد و افزایش است… شما به عنوان ملت غربی قیمت گندمی را که به ما می‌فروشید را تا ۳۰۰٪ افزایش می‌دهید که این امر دربارهٔ شکر و سیمان هم صدق می‌کند. شما نفت خام را می‌خرید و دوباره آن را به عنوان فراورده پتروشیمی با قیمتی چندین برابر آنچه پرداخت کرده‌اید به ما مجدداً می‌فروشید…؛ از حالا به بعد فقط درصورتی که بهای بیشتری برای نفت بپردازید این امر منصفانه می‌شود، آنهم ده برابر بیشتر.»

        موافقم 13
        1. arash

          ۲۳ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (118 ديدگاه)

          خدا را شکر با پاسخ شما جناب آقای اشتری بنده آگاه شدم که دلیل ورشکستگی خودرو ساز های آمریکایی و برندهای معروفی چون پنتیاک الدزمبیل مرکوری پیلیموت ساترن ایگل هامر و کرایسلر جوانان برومند ایرانی هستند و البته نباید از شرارتهای دشمنان داخلی و مزدوران و ایادی آنها هم غافل شد همانطور که رهبر انقلاب در جلسه ای فرمودند که کارخانه های خودروسازی آمریکایی که ماشینهای گنده بزرگ و پرمصرف تولید میکند همگی ورشکسته شده یا در حال ورشکستگی و اتمام تولیدات خود هستند حال در این شرایط عده ای در داخل کشور سراسیمه بدنبال ورود این محصولات به داخل کشور هستند در حالیکه خود مردم آمریکایی تمایل به خرید این ماشینها ندارند و این البته مشکوک است.

        2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۳ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (2999 ديدگاه)

          ان شاالله مردم ایران آزاد باشند تا خودشان بین خودروهای آمریکایی ژاپنی و چینی و کره‌ای و اروپایی، با قیمت واقعی انتخاب ‌کنند

  2. amir

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3737 ديدگاه)

    امان از مهندسی برند جنرال که کلی رو نابود کرد
    من خودم اولدزموبیل تورنادو پسندمه با 442 شما چی؟

    موافقم 44
    مخالفم 15
    1. JJ

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (293 ديدگاه)

      کاتلاسو خیلی دوست دارم

      موافقم 22
      مخالفم 3
    2. Taha Ayoobi

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5030 ديدگاه)

      همه اونایی که گفتی به علاوه 98

      موافقم 14
      مخالفم 4
    3. سوشیانت

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3729 ديدگاه)

      چه ربطی به مهندسی داره؟! نتونستن تعادل بین برند ها برقرار کنن

      موافقم 12
      مخالفم 10
      1. amir

        ۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3737 ديدگاه)

        خب از همینی که شما گفتی تحت عنوان مهندسی برندها یاد کردم
        البته اشکالی نداره چون میدونم از درک مطالب عاجزی

        موافقم 7
        مخالفم 7
  3. 718

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    تولید غیربهینه ( نقطه مقابل ژاپنیا ) ، بازار محدود به امریکا ، همپوشانی و نزدیکی با برندهای دیگه ، ریبج کردن و از دست دادن هویت قبلی همگی باعث شد کمپانی که به اولین ها شهرت داشت و جزو قدیمی ترین خودروسازان امریکا بود ( اگه نگیم قدیمی ترین ) نابود بشه

    موافقم 41
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5030 ديدگاه)

      قدیمی ترین بود

      موافقم 18
      مخالفم 4
  4. Mosafer

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    یادش بخیر و نامش گرامی باد

    موافقم 20
    مخالفم 3
  5. یوسف

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    اما علت شکست این جور برندها به نظر من نبود نسل بعدی مناسب هست. به طور مثال خودردی هوب تورنادو نسل مناسب نداشت در واقع شرکت فقط به تولید امروز فکر میکرد و به فکر فردا های دیگه نبود

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. مهدی

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1773 ديدگاه)

    همون طور که توی متن هم اشاره شد همپوشانی برندهای جنرال موتورز واقعا زیاد و بیهوده بود! بهترین راه حل جدا شدن و مستقل شدن پونتیاک و الدزمبیل بود که بتونن هویت خودشون رو داشته باشن اما این اتفاق نیفتاد و محکوم به نابودی شدن

    موافقم 24
    مخالفم 3
  7. Saeed Jame

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    خودروهای درون مقاله همه زیبا و منحصر بفردن من خودم تجربه دیدن و بررسی مدل دلتا ۸۸کاستوم داشتم در یک کلمه واقعا عالی و دلچسب بود حیف شد واقعا مثل خیلی دیگر از برندهای جنرال موتورز این شرکت منحل شد

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. مهدی

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1773 ديدگاه)

      سوار چه مدل از اولدز ۸ شدین ؟

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. Saeed Jame

        ۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (69 ديدگاه)

        مدل 1967 cui v8 425

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. مهدی

          ۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1773 ديدگاه)

          مدل ۱۹۶۷ آبی رنگ ؟

          موافقم 4
          مخالفم 2
  8. Taha Ayoobi

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5030 ديدگاه)

    حیف که الدزمبیل ورشکست شد
    این همپوشانی برند های جنرال موتورز زیادی بود واقعا
    واقعا حیف شد، نمیدونم میشه یا نه ولی ایکاش احیا شه.
    برند کمی نبود، قدیمی ترین آمریکا با کلی اختراع

    موافقم 13
    مخالفم 7
  9. Cert

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    الدزموبیل موش آزمایشگاهی جنرال موتورز

    موافقم 8
    مخالفم 5
  10. nima.jdm

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (457 ديدگاه)

    راکت ۸۸ آدمو یاد دکتر هادسن میندازه
    یادش بخیر مک کویین عجب دورانی بود و چه زود گذشت دوران کودکی

    موافقم 15
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD-B

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3117 ديدگاه)

      دکتر هادسن درواقع هادسن هورنت بود
      گلگیراش یک دست بود

      موافقم 4
      مخالفم 3
  11. hosen

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (949 ديدگاه)

    حیف از اولدزموبیل و پونتیاک واقعا

    موافقم 5
    مخالفم 4
  12. کامران رضایی

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من در سال ۱۳۷۴به عنوان مکانیک لیفت تراک وارد شرکت شهد ایران شدم (مشهد) در اونجا دو تا الدزموبیل کاتلاس سییرا اس۱۹۹۰ داشتند که یکی واسه واحد تشریفات شرکت بود ویکی دیگه مال مدیر عامل بود. من عاشق این ماشینها بودم به لطف خدا در بهمن سال ۹۷به طور کاملا اتفاقی صاحب یکی از اون دوتا شدم ودر حال حاضر هم دارمش، عالی عالی عالی حتی تو سرعت ۱۳۰کیلومتر هم صدای موتور کم شنیده میشه. مجهز به موتور 3.1لیتری V6 ۱۶۵اسب بخار با ۲۵۱نیوتن متر گشتاور و برای اولین بار در تاریخ خودرو سازی با مبدل گشتاور مجهز به لاک آپ تولید شده درسال ۱۹۹۰با گیربکس اتوماتیک ۳دنده

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. اشكان

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (39 ديدگاه)

      اون دوتا اولدز سفید با شماره شهربانیهای پشت سر همشون و ….. عجب ماشینهای خوش رخ و زیبایی بودن در اون زمان .

  13. حمیدرضا

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (383 ديدگاه)

    اخ امان از تورنادو و ریجنسی🤤 ی زمانی تا پای قولتامه کردن ریجنسی رفتم ولی جور نشد.

    موافقم 1
    مخالفم 4
  14. Omid

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا بعضی از ما ایرانیا فقط حرف میزنیم اونم طوطی وار.چرا میگین خودروی چینی بده از پراید و پژو وسمند و دنا مونده واقعا! تویوتا بهترین برند لکسوس رو داده به چین که براش بزنه چرا که همه میدونن آینده خودروسازی و حتی جهان بدست چینه و دیگه آمریکا و ژاپن و … نیستن.

    موافقم 1
    مخالفم 11
  15. zm

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    اسمش چه سخته نتونستم تلفظش کنم 😁

  16. Arash

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    با سلام آمریکایی‌ها بی وجود باید می آمدند غروی و منطقی ایران خودرو را مدیرعامل یا مشاور مدیرعامل پنتیاک و الدزمبیل و پلیموت می‌کردند تا یاد بگیرند که چطور میشه ایران خودرو ویران شده با یکصد هزار میلیارد تومان بدهی انباشته یا سایپا ورشکسته همچنان به تولید خودروهای سی الی چهل سال پیش ادامه دهند و آن وقت یاد می‌گرفتند بجای تعطیلی الدزمبیل مدل راکت پلاس مدل راکت پلاس با موتور بلیزر و امثالهم را تا سالیان تولید و به خورد مردم بدبخت آمریکا بدهند.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. رضا

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به عنوان مهندس ارشد مکانیک شرکت الدزمبیل، باید بگویم پایان این شرکت برای من و بسیاری از همکارانم مثل یک رؤیای ناتمام بود. الدزمبیل نه فقط یک برند، بلکه یک نماد بود؛ نمادی از نوآوری، طراحی‌های برجسته و تعهد به کیفیت. این شرکت زمانی یکی از ستون‌های صنعت خودروسازی آمریکا بود و مدل‌هایی تولید می‌کرد که برای بسیاری از مردم معنای واقعی خودرو بودند.

    متأسفانه، عوامل مختلفی باعث شد که این میراث ارزشمند به سرانجامی نافرجام برسد. تغییرات بازار، رقابت شدید، عدم هماهنگی با نیازهای جدید مشتریان و شاید تصمیمات مدیریتی اشتباه، همه دست به دست هم دادند تا الدزمبیل به آرامی از نقشه خودروسازی محو شود.

    برای من به عنوان مهندس ارشد، بیش از هر چیز این غم‌انگیز است که دیدم تلاش و زحمات یک تیم متعهد و خلاق، که سال‌ها برای ارتقای فناوری و طراحی خودروهای برتر صرف شد، به تاریخ پیوست. اما باور دارم که روح الدزمبیل هنوز زنده است؛ در خاطره افرادی که با محصولاتش زندگی کردند و در درسی که به همه ما داد: اینکه نوآوری و تطبیق با تغییرات، کلید بقای هر برندی است.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  18. Saeed Jame

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    نه مهدی جان اونی که تجربه کردم مشکی رنگ بود ولی اون آبی رنگه تو موزه خودروهای کلاسیک تهرانه الان
    ببخشید بابت تاخیر😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا