خودروهای سنگین

بررسی کشنده رنو مگنوم یورو 5

از اولین باری که رنو کشنده  مگنوم را روانه بازارهای اروپا کرد بیش از ۳۰ سال میگذرد . در طول این سال ها تنها تغییرات اندکی در ظاهر این کشنده لوکس انجام شده ولی داخل کابین – موتور و گیربکس آن دستخوش تغییرات گسترده ای شده است . کشنده ای که در حال حاضر به بررسی آن می پردازیم محصول سال ۲۰۰۹ بوده و با استاندارد یورو ۵ روانه بازار شده است .

Renault Magnum 2009
Renault Magnum 2009

در میان کشنده های حاضر در بازار اروپا قطعاً رنو مگنوم با سایرین تفاوتهای فراوانی دارد . از اولین باری که رنو کشنده ای با این پلتفرم را تولید کرد بیش از ۳۰ سال میگذرد اما کماکان رنو مگنوم در اروپا و در سطح اول کشنده  های بین المللی حضور دارد به طوری که پرفروش ترین کشنده فرانسه نام گرفته است . با کمی دقت در استیل این کشنده متوجه میشوید که شباهتهایی با کشنده های بی دماغ آمریکایی دارد . نحوه قرارگرفتن رکابها و طریقه سوار شدن به کشنده با کمک دستگیره های طویل جانبی – باک های بزرگ و چیدمان داخل کابین همانند کشنده های آمریکایی می باشد . شاید این موضوع به خاطر بهره گیری از نظریات طراحان ماک در طراحی مگنوم باشد ( همانطور که میدانید رنو سهامدار و مالک کمپانی ماک می باشد ).
رنو مگنوم یکی از بلند قدترین کشنده های اروپاست . ارتفاع داخل کابین آن به بیش  از ۲ متر میرسد در حالیکه کف کابین هم کاملاً صاف و مسطح است . صاف بودن کف کابین یکی از نقاط قوت این کشنده است زیرا باعث میشود زیبایی و جاداری داخل کابین خیلی بیشتر به چشم برسد .

Renault Magnum 2009
Renault Magnum

از دیگر تفاوتهای این کشنده با سایر رقبا کابین سه تکه آن است به طوری که اگر از جلو به کشنده نگاه کنید کاملاً متوجه آن می شوید : قسمت سپر و زیر سپری – قسمت میانی و محل قرارگیری رادیاتور – قسمت اصلی کابین . با بهره گیری از این شیوه طراحی که در نوع خود منحصر به فرد است و با استفاده از بالن های هوای فشرده که سرتاسر قسمت زیرین کابین را دربرگرفته اتاق کشنده کاملاً مواج شده و کمترین میزان لرزش ناشی از دست اندازهای جاده به داخل منتقل می شود .

داخل کابین :
همانطور که گفته شد ارتفاع داخل کابین مگنوم به بیش از ۲ متر میرسد و با بهره گیری از کف صاف فضای در دسترس داخل کابین  ۱۰۹۰ لیتر می باشد که فوق العاده است . رنو با استفاده از مواد هم رنگ تریم داخلی کابین را یکدست و هماهنگ کرده است . چیدمان داخل کابین هم با رقبا متفاوت است . اگر چه ممکن است برای برخی خوشایند نباشد ولی این کشنده تنها یک تخت خواب آن هم در بخش فوقانی کابین دارد و قسمت پایینی به یک اتاقک چند منظوره تبدیل شده : میز کار – اتاقک نهارخوری و میز نشیمن جهت تماشای تلویزیون .
در قسمت ادوات سنجش هم رنو همانند خودروهای سواری خود ، با سایرین متفاوت است : استفاده از یک دور سنج آنالوگ و سرعت سنج دیجیتال به صورت ترکیبی با نور پردازی پشت آمپر زیبا .

Renault Magnum interior
Renault Magnum interior

در رنو مگنوم ۲۰۰۹ اثری از دسته دنده در داخل کابین نیست . تعویض دنده به صورت اتوماتیک از طریق کلیدهای قرارگرفته بر روی قربلیک فرمان انچام می شود . همچنین ترمز توقف در سربالایی – شیشه بالابر برقی و کارکیت و دکمه های کنترل سیستم موسیقی همگی بر روی فرمان تعبیه شده اند .

renault magnum dashboard
renault magnum dashboard

موتور :
مگنوم  مجهز به یک موتور ۱۳ لیتری با کد DXi 13  که قادر است ۴۸۰ و یا ۵۲۰ اسب بخار را در دور ۱۰۵۰ دور در دقیقه ایجاد کند . حداکثر گشتاور خروجی ۲۵۵۰ نیوتن متر برای موتور ۵۲۰  اسبی  می باشد . رنو ادعا کرده که ۹۰% گشتاور خروجی در کمتر از ۲ ثانیه در اختیار راننده قرار خواهد گرفت و این باعث شتابگیری فوق العاده کشنده در ابتدای حرکتش می باشد .

همچنین با استفاده از سیستم engine stop وقتی کشنده به مدت ۵ دقیقه در حالت توقف قرار دارد موتور به صورت اتوماتیک خاموش میشود در حالیکه دمای موتور پایین نمی آید و نیازی به گرم کردن دوباره موتور ندارد . بعلاوه در مصرف سوخت هم صرفه جویی میشود .
این موتور دارای ۶ سیلندر به صورت خطی بوده و منطبق با استاندارد یورو ۵ و EEV میباشد .

گیربکس :
در رنو مگنوم ۲۰۰۹ از جعبه دنده اتوماتیک Optidriver+ به صورت استاندارد استفاده شده است . این جعبه دنده  باعث کاهش مصرف سوخت – کاهش استهلاک قطعات متحرک و افزایش شتاب و ایمنی خودرو می شود.

سیستم های ایمنی :
رنو سیستم ترمز موتور Optibrake را به صورت اینترلاک با گیربکس اتوماتیک خود ارائه میکند . این ترکز موتور یکی از قویترین نوع خود در بازار می باشد و قادر است کشنده را با شتاب معکوس ۷ متر بر مجذور ثانیه متوقف کند . قدرت این ترمز ۴۱۴ کیلووات است .
از دیگر سیستم های ایمنی این کشنده میتوان به چرخهای تمام دیسکی- ABS-ASR – ترمز توقف در سربالایی و سیستک کنترل پایداری ESP اشاره کرد .
همچنین شیشه یک تکه جلو با زاویه دید بسیار وسیع – آینه های متعدد- نمایشگر دیجیتال عقب تریلر – چراغهای جلویی هالوژن و سیستم های ماهواره ای و کنترلی ثانویه از دیگر امکانات ایمنی این کشنده است .

مشخصات کابین :
رنو ۴ سطح از امکانات را برای کابین مگنوم تدارک دیده است : Classic cab(standard)-Multipass cab-Privilege package-Excellence package.
هر کدام از این پکیج ها شامل تجهیزات رفاهی متعددی می باشند . در بالاترین سطح این امکانات شامل : سیستم تهویه مطبوع – دریچه برقی سقف – صندلی راننده ارگونومیک – بخاری درجا – تلفن – ریموت کنترل برای قفل کردن دربها و روشن و خاموش کردن موتور – یخچال فریزر- سیستم برقی خم کن کابین – رادیو پخش بلوتوث – شیشه شور چراغ های جلو – بادگیر جانبی و شاسی  و … می باشد .

renault magnum interior
renault magnum interior
renault magnum comfort
renault magnum interior

در پایان باید گفت اگرچه رنو مگنوم در بین تولید کننده گان اروپایی قدیمیترین کشنده محسوب میشود اما طراحی فوق العاده آن باعث شده کماکان به عنوان یک رقیب جدی در بازار مطرح باشد . امیدواریم این کشنده هم هرچند با تیراژ محدود وارد بازار داخلی کشورمان شود چرا که ارزش خریدن دارد .

magnum renault
magnum renault

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. مسعود

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (103 ديدگاه)

    سلام
    من نمےدونم چرا ھرکسے ھر کامیونےسوار شدہ فکر مےکنہ بھترینہ
    من خودم رنو داشتم
    رنو ھمہ چیش ولوو ھستش
    دراصل نسخہ ارزان سازےشدہ ولوو رنوست
    ھرکے مےگہ نہ از مکانیک بپرسہ
    اکثرا لوازمش با ولوو یکیہ
    رنو سیستم باد مسخرہ اےدارہ
    کلا کشندہ ھاےجدید خوبن، از نظر استھلاک و نون دادن اول بنز، بعد اسکانیا، بعد ولوو
    داف خیلےعالیہ، الان دارم
    یک میلیون و سیصدھزارتا کارکردہ ولے موتور پلمپ دیفرانسیل و گیربکس ھم پلمپ
    رنو داشتم رو یک و صد تعمیر کردم کہ ولوو و ھم تو ھمین مایہ ھا تعمیر مےشہ
    ولےاویکو زیر یک میلیونہ
    بنز ھم اگہ جوش نیارہ بالاے یک و پونصد ھم من دیدم کہ کار کردہ و تعمییر نشدہ
    ھیچ کامیونے کامل نیست، یہ سرے نقاط قوت دارہ یہ سرے ضعف
    از نظر لذت رانندگے من داف510 رو بیشتر مےپسندم
    بہ نظرم خوشگلترم ھست

    موافقم 19
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا