خودروهای سنگین

گزارشی از نمایشگاه ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و دیزلی اصفهان (قسمت اول)

نهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات راه‌سازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، دیزلی و خدمات شهری اصفهان، کم رونق‌تر از همیشه

پس‌ازاینکه نمایشگاه خودروهای تجاری و سنگین اصفهان از نمایشگاه خودروهای سواری جدا شد، تقریباً هرسال محصولات تجاری و سنگین در غالب نمایشگاهی مجزا در اصفهان به نمایش درمی‌آیند. سال ۱۳۹۳ همانند امسال، نمایشگاه خودروهای سنگین و دیزلی به همراه ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی برگزار شد و سال گذشته شاهد برگزاری نمایشگاه صنعت دیزل بودیم. حال امسال هم خودروهای دیزلی به همراه ماشین‌آلات معدنی راه‌سازی تحت عنوان «نهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات راه‌سازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، دیزلی و خدمات شهری» از تاریخ ۴ مهر لغایت ۷ مهر ۹۵ در اصفهان برگزار شده است.

DSC_0468

بنابراین مناسب دیدم سری به این نمایشگاه زده و گزارشی از آن تهیه کنم. بدین ترتیب روز اول برگزاری نمایشگاه راهی محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان شدم که در کنار یکی از قدیمی‌ترین پل‌های این شهر یعنی پل شهرستان در کنار زاینده‌رود خشک و بی‌آب واقع است. با توجه به اینکه در ساعات اولیهٔ شروع نمایشگاه در محل برگزاری حاضر بودم، نمایشگاه بسیار خلوت بوده و امکان تصویربرداری بهتر و راحت‌تر محیا بود. البته شاید بی‌رونقی عجیب و تکراری بودن نمایشگاه هم دلیل دیگر بازدید کم مردم باشد. همچنین برخلاف سال‌های گذشته، در محوطهٔ بیرونی نمایشگاه هم خبری از نمایش خودروها نبود که این هم رونقِ کم این دوره را تشدید می‌کرد. به همین دلیل وارد اولین سالن نمایشگاه یعنی سالن شیخ بهایی شدم. بازهم مثل همیشهٔ نمایشگاه تا حد زیادی تحت سلطهٔ چینی‌ها بود. بااین‌حال در سالن اول گروه بهمن مثل همیشه با کامیونت‌های ایسوزو حاضر بود. از نسل قبلی این کامیونت‌ها، تنها نمونهٔ کوچک NKR دیده می‌شد درحالی‌که انواع مختلفی از نسل جدید ایسوزوها در سوی دیگر جلب‌توجه می‌کردند.

DSC_0452

در بین این کامیونت‌ها، یک ون بزرگ با نام مکسوس محصول شرکت چینی-بریتانیایی LDV به چشم می‌خورد. شرکت LDV یکی از زیرمجموعه‌های شرکت لیلاند بود که به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات مالی در سال ۲۰۰۸ تولیدات آن متوقف شد و پس از تلاش‌های نافرجام جهت بهبود اوضاع، سرانجام در سال ۲۰۰۹ ورشکسته شده و دارایی‌های آن توسط یک شرکت چینی خریداری شد. این شرکت چینی هم‌اکنون LDV را احیا کرده و مجدداً تولیدات آن‌را از سر گرفته است.

DSC_0436

ون مکسوس از محصولات سابق LDV است که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد؛ یعنی دورانی که هنوز شرکت به دست چینی‌ها نیفتاده بود. این ون با طول ۵.۷ متری، ون بسیار بزرگی است که ظرفیت حمل ۱۶ نفر را دارد و به دلیل استفاده از پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربودیزل، می‌توان آن‌را تا حدودی یک مینی‌بوس دانست. چهرهٔ این خودرو به نسل قبلی فورد ترانزیت شباهت دارد که البته کاملاً قدیمی شده است. این ون یا مینی‌بوس ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که چرخ‌های عقب آن برخلاف مینی‌بوس‌ها دوبل نیست. قیمت آن‌هم ۱۲۳ میلیون تومان اعلام شده است.

در کنار گروه بهمن، شرکت «کاریزان خودرو» حضور داشت و دو کامیونت کاویان‌ را به نمایش درآورده بود. این کامیونت‌ها در اصل ساخت شرکت چینی دانگ‌فنگ هستند که با نام کاویان در ایران عرضه می‌شوند.

در سمت چپ سالن اول دو لودر غول‌پیکر محصول شرکت چینی LiuGong دیده می‌شدند. لودرهایی که یکی از آن‌ها از نوع لیفتراکی بود و ابعاد فوق‌العاده بزرگی داشت. یک بولدوزر که البته تیغهٔ آن جدا شده بود (!) و یک بیل مکانیکی هم از دیگر محصولات LiuGong در نمایشگاه بودند.

در سمتی دیگر، ماشین‌آلات راه‌سازی دیگری بازهم ساخت یک شرکت چینی بنام Lonking به نمایش درآورده شده بودند. شرکت «تیراژه ماشین» نمایندگی این شرکت چینی در ایران است که دو لودر، یک مینی لودر چرخشی، یک لیفتراک و یک بیل مکانیکی ساخت Lonking را به نمایشگاه آورده بود. مینی لودرهای چرخشی وسایل جالبی هستند که در مکان‌های کوچک استفاده می‌شوند و کاربرد زیادی دارند.

در کنار ماشین‌آلات Lonking، یک کامیون باری دو محور با چهره‌ای آشنا دیده می‌شد. این کامیون محصول شرکت چینی Beiben Truck است که با استفاده از اتاق کامیون‌های سری NG مرسدس بنز متعلق به دههٔ ۸۰ میلادی ساخته شده است. حتی لوگوی این شرکت هم شبیه به لوگوی مرسدس بنز است! شرکت «تیراژ دیزل» نمایندگی «بیبن تراک» در ایران است و فقط یک نمونهٔ دو محور باری از کامیون‌های این شرکت را به نمایشگاه آورده بود. کامیونی مجهز به پیشرانهٔ دیزل شش سیلندر با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۷۰ نیوتن متر گشتاور.

DSC_0423

سرانجام از جذابیت‌های فوق‌العادهٔ سالن اول (!) دست کشیده و راهی سالن دوم یا سالن میرداماد می‌شوم. در اینجا اوضاع کمی بهتر است. در میانهٔ سالن یک کشندهٔ ولوو FH جدید دیده می‌شود که یکی از ستاره‌های نمایشگاه به‌حساب می‌آید. FH موجود در نمایشگاه از نوع دو محور ۴×۲ و مجهز به پیشرانهٔ ۱۲.۸ لیتری با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور بود.

DSC_0418

این درحالی‌که است که سایپادیزل نسخهٔ سه محور ۶×۴ ولوو FH را هم مونتاژ می‌کند که البته در نمایشگاه حضور نداشت و فقط بَنِر و کاتالوگ آن دیده می‌شد. این مدل ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و از رینگ‌های متفاوت آن کاملاً می‌توان به مونتاژ داخل بودنش پی برد! حداکثر ظرفیت کشش FH سه محور در کارت ۶۰ تن ذکر شده است درحالی‌که ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به این دارد اما قوانین راهنمایی و رانندگی اجازهٔ حمل بار بیشتر را نمی‌دهد.

Untitled-1

در کنار ولوو FH، کِشندهٔ به‌اصطلاح ملی سایپا یعنی کاوه دیده می‌شد. کشنده‌ای که کاملاً بر اساس کشندهٔ چینی دانگ‌فنگ T375 ساخته شده که البته چهرهٔ آن از اسکانیا کپی شده و لوگوی سایپادیزل روی آن نصب شده است! البته کاوه موتور متفاوتی از دانگ‌فنگ T375 داشته و قوی‌تر از آن است. این کشندهٔ مثلاً ملی، در دو نوع ۴×۲ و ۶×۴ ساخته می‌شود و مجهز به پیشرانهٔ ۱۱ لیتری ساخت رنو با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۷۰ نیوتن متر گشتاور است. نسخهٔ کمپرسی کاوه هم ساخته می‌شود که البته در این نمونه سایپا زحمت تغییر اتاق را به خود نداده و آن‌را با همان اتاق دانگ‌فنگ عرضه می‌کند!

DSC_0465

آخرین محصول غرفهٔ سایپا هم کامیونت چینی فوتون است که با نام الوند توسط سایپا عرضه می‌شود و نمونهٔ مجهز به جای خواب آن به نمایشگاه آورده شده بود.

DSC_0414

روبروی غرفهٔ سایپا غرفهٔ شرکت «دلتا راه ماشین» قرار داشت که ماشین‌آلاتی راه‌سازی همچون لودر و بیل مکانیکی را به نمایش درآورده بود.

در سوی دیگر یک کشندهٔ تنها ساخت شرکت چینی C&C دیده می‌شد که توسط «آریا دیزل» عرضه می‌شود. شرکتی که قبلاً محصولات رنو همچون مدل پریمیوم را عرضه می‌کرد هم‌اکنون همانند اکثر خودروسازان ایران به سمت چینی‌ها رفته است. بااین‌حال کشندهٔ C&C طراحی زیباتر و بهتری نسبت به هم‌وطنانش دارد درحالی‌که از موتور قدرتمندی با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰۰ نیوتن متر گشتاور و گیربکس ساخت ZF آلمان برخوردار است.

DSC_0474

این بود قسمت نخست گزارش نهمین نمایشگاه ماشین‌آلات راهسازی، معدنی و دیزلی اصفهان. در قسمت بعدی و پایانی گزارش این نمایشگاه همراه ما باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر از اقای دهقان عزیز

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      خواهش میکنم وظیفه س

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فورد

      ۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (853 ديدگاه)

      چین رسما ایران و گرفته حالا یه جنس با کیفیت غربی بیاد صدای همه درمیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ارش

      ۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      واقعا ۸۰ درصد برند ها رو الان دیدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Amir Kral

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    فقط ولوو اف اچ جدید……
    ولوو:لایک
    چینی ها:دیسلایک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (255 ديدگاه)

      نسخه اصلی رو نگاه کنی متوجه میشی که تو نسخه مونتاژ جایی نمونده که اینا ازش نزده باشن کامیون رو لخت کردند و بالای 500 میلیون دارن میفروشن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. Genius

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    فقط میتونم تاسف بخورم برای کشوری که روزی مامن اتوبوسهای لیلاند و کشنده و کمپرسی مان و مرسدس و ادوات راهسازی کاترپیلار بوده و امروز تبدیل به آزمایشگاه برندهای درجه سه و چهار چینی شده و این یعنی طی این سالها نه خودمان علیرغم شعارهای خوش آب و رنگ خودکفایی توانسته ایم بجایی برسیم و نه اجازه داده ایم کمافی السابق مردم و خریداران از تکنولوژی روز و کیفیت جهانی محصولات بین المللی با بهایی منطقی لذت ببرند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حامد

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    فقط مایه تاسفه!!! کپی مدلهای تاریخ گذشته آلمانی و انگلیسی . خوب اگه لیلاند مدل به درد خوری داشت که ورشکست نمیشد . حالا چینیا از زیر خاکستر درآوردنش با کیفیت عالیه چینی!! میخوان به ما قالب کنن.به اسما دل بدین : لیوگونگ، لونکینگ،دانگ فنگ هم که دیگه یادگرفتیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حميد

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    سلام من هم رفتم بازدید نکته مثبت اسکانیا و ولو بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سلطان ای بی اس

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    یه بار به عکسی که کمپرسی دانگ فنگ(دنگ و فنگ)و اف اچ500هستش نگاه کنید و ارتفاع شاسی دوتارو مقایسه کنید ،یعنی اگه با لندکروز با سرعت پایین با دانگ فنگه تصادف کنی قطعا میری زیر کامیون به اصطلاح میلی و انالله و……(البته دور از جون همه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. وحید

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ایناکه دیگه نمایشگاه نمی خواد اینا رو هرروز تو خیابون و جاده اونم تازه تو طرح و رنگ ها ی مختلف می بینم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. milad

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    نمایشگاه خودروهای چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    همه از دم اشغال چینی…اه حال ادم بد میشه
    فقط fhعشقه تواینا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا