خودروهای سنگین

تحول در کشنده فرایت لاینر کاسکادیا 2014

کامیون کلاس ۸ «کاسکادیا» قرار است به عنوان مدل سال ۲۰۱۴ فرایت‌لاینر معرفی شود. گرچه یک مدل واقعا متحول شده از آن بصورت کانسپت نیز در نوبت قرار دارد!

Freightliner Cascadia Evolution 2014
Freightliner Cascadia Evolution 2014
مصرف بهینه سوخت و بهبود شرایط آیرودینامیک کامیون، از جمله مزیت‌های مهم کاسکادیا به شمار می‌روند که ۵ درصد مصرف سوخت را نسبت به مدل‌های قبلی کاهش داده‌اند. این ویژگی‌ها آن قدر در هزینهٔ سوخت کامیون‌ها مؤثرند که مسئولان شرکت در معرفی این مدل، سعی می‌کنند حتماً به آن اشاره کنند.

Freightliner Cascadia Evolution 2014
Freightliner Cascadia Evolution 2014
طراحی
کاسکادیا که یکی از آیرودینامیک‌ترین کامیون‌ها در بازار است، مراحل تست و بهینه‌سازی اولیه خود را در تونل باد گذرانده است. همچنین، طبق گفتهٔ مسئولان شرکت، در بزرگراه‌های امریکا نزدیک به ۵ میلیون کیلومتر برای کسب اطمینان و سنجش میزان مصرف سوخت، آزمایش شده است. در مقایسه با مدل‌های فعلی، کاسکادیا چندین اصلاح طراحی در جلوی بدنه از جمله سپر جلو و اتصال آن به کاپوت، به خود دیده است که جریان هوا و آیرودینامیک بهتری را ایجاد می‌کنند. همچنین، آینه‌های بغل نیز به صورت بیضوی طراحی شده‌اند و آنتن نیز طراحی یکپارچه‌ای با بدنهٔ کامیون دارد. این طراحی‌ها در کنار طراحی چرخ‌ها، شاسی آیرودینامیک، همه و همه، به کاهش ضریب دراگ کامیون در هوا کمک می‌کند.
سیستم خنک کننده موتور نیز تا اندازه‌ای ارتقا یافته است و با سطحی به مساحت ۰/۹ مترمربع، می‌تواند باعث کارآیی بهتر کامیون شود.
Freightliner Cascadia Evolution Interior
Freightliner Cascadia Evolution Interior
طراحی داخلی
نسبت به مدل‌های فعلی، طراحی داخلی تفاوت چندانی نداشته است. در داخل، فضای بسیاری برای مانور دادن راننده وجود دارد و سطح صاف در کف، گردش درون اتاقک کامیون را آسان می‌کند. البته مواد به کار رفته هنوز اندکی از کامیون‌های ولوو عقب‌تر هستند و جای کار دارند. نکتهٔ خوب در اتاقک، قرارگیری مناسب داشبورد است. داشبورد، همچنین به خروجی‌های برق مستقیمی مجهز است که می‌توانند برای هر نوع وسیله ارتباطی مورد استفاده قرار گیرند. نشانگرها و صفحات نمایش، هم به قدر کافی بزرگ هستند و هم در نور آفتاب بازتابش ندارند. این ویژگی باعث می‌شوند و اطلاع از وضعیت خودرو در شرایط مختلف آسان‌تر از قبل باشد.

Freightliner Cascadia Evolution Interior
Freightliner Cascadia Evolution Interior
صندلی‌های بزرگ‌تر از حدّ معمول، راحتی بیشتری را به همراه دارند و این در حالی است که برای راحتی بیشتر، شرکت سازنده، فرایت‌لاینر، انتخاب‌هایی را مانند گرم‌کننده صندلی، میله چرخان صندلی و بالشتک‌های اضافی، پیش روی مشتریان قرار می‌دهد. در کنار این‌ها، کنترل مناسب خودرو نیز فراموش نشده است.
این خودرو به سیستم راهبری RSPC مجهز است که باعث می‌شود در بازه‌ای کوتاه‌تر، شرایط راه و سرعت مناسب حرکت را تشخیص دهد و بنابراین سرعت کامیون برای بیشترین بهره‌وری مصرف سوخت، تنظیم شود.

Freightliner Cascadia Evolution
Freightliner Cascadia Evolution
تکنولوژی و موتورها
کاسکادیا، موتور دیزل DD15 جدیدی در خود دارد که ۴۵ کیلوگرم از مدل قبلی سبک‌تر است و نیاز به تعویض فیلترهای آن، هر ۱۶۰ هزار کیلومتر یک بار است. همچنین، کاسکادیا با سیستم استاندارد متخصصان مجازی دیترویت هماهنگ می‌شود و با عیب یابی موتور در هر لحظه از مسیر، مانع از توقف‌های زیاد در سفر خواهد شد. بنابر اعلام فرایت‌لاینر، کاسکادیا ۲۲ لیتر در صد کیلومتر، سوخت مصرف می‌کند که مصرف سوخت مناسبی برای یک کامیون سنگین است. کاسکادیا، چنین مصرف سوختی را بیش از همه، مدیون طراحی بهینه آیرودینامیک است.

Freightliner Cascadia Evolution
Freightliner Cascadia Evolution
مشخصات موتورهای DD15 دیترویت

DD15 ۴۵۵ HP @ 1800 RPM ۱۵۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۴۵۵ HP @ 1800 RPM ۱۶۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۴۷۵ HP @ 1800 RPM ۱۶۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۵۰۵ HP @ 1800 RPM ۱۶۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۴۷۵ HP @ 1800 RPM ۱۸۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۵۰۰ HP @ 1800 RPM ۱۸۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۵۳۰ HP @ 1800 RPM ۱۸۵۰ lb-ft @ 1100 RPM
DD15 ۵۶۰ HP @ 1800 RPM ۱۸۵۰ lb-ft @ 1100 RPM

نتیجه
مدل‌های فعلی کاسکادیا از فرایت‌لاینر، تا حدودی مقرون به صرفه و آیرودینامیک هستند، ولی مدل جدید، محدودیت‌ها را تا حدودی کنار زده و از لحاظ آیرودینامیک بهبود یافته است. در بازار کنونی، هزینه‌های سوخت یکی از موارد مهم در کامیون‌های سنگین است و از این نظر، کاسکادیا می‌تواند به سرعت مورد استقبال بازار قرار گیرد. همچنین، بهبود وضعیت موتور DD15 در فرایت لاینر، برای کارایی بهتر کامیون، امیدوار کننده است.

freightliner revolution innovation truck 628
freightliner revolution innovation truck 628
فرایت لاینر، ساخت کاسکادیای بهبودیافتهٔ خود را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرده است. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. km

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (679 ديدگاه)

    این کامیون از پزاید جلو نزنه صلوات. 560 اسب بخار!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۱ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      پراید که ادعایی نداره، پرادو (با اون موتور قدیمیش) رو هم راحت قورت میده! 560 اسب بخار تو 1800دوره! ببین تو 5000 دور به چه قدرتی میرسه! گشتاورش وحشتناکه 1850 فوت پوند که میشه بیش از 2500 نیوتن متر!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. carbonado aventador

        ۱۱ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        فرامرز جان این قراره چندین تن بار بکشه برای همچین تریلی هایی اعداد و ارقام فضایی ای حساب نمی شه!!!

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. يكي ديگه

        ۱۲ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیزم دور موتور ۵٠٠٠ برای یه موتور دیزل یعنی یه تعمیر موتور کامل.

        موافقم 2
        مخالفم 0
      3. کیانوش

        ۱۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (788 ديدگاه)

        عزیز انجین دیزلی با پونزده لیتر حجم اصلا به پنج هزار دور در دقیقه میرسه به نظرت؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مارال

      ۱۳ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (94 ديدگاه)

      آقا 560 اسب که واسه کشنده ها رقمی نیست ،توی ایران FH16 با قیمت 550 ملیون تومن الان با 610 اسب و 2300 نیوتن متر گشتاور ، موجود است، و با وجود این اسب بخار بالا ،170 کیلومتر بدون بار ، میتونند سرعت بگیرند و یه نکته اینکه با FH16 تک محور تیکاف هم میشه کشید به اندازه ماشینهای سبک،

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر اتابک

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    یعنی کسی میتونه عاشق این خشگله نباشه
    عاشق کامیون های آمریکایی هستم
    همه چی تمومه
    خوش بحال صاحبش
    در ضمن مصرفش میشه صدی 22 لیتر به بالا ، که از فورد خیلی بیشتره
    میشه mpg 10.6
    اشتباه حساب کردی مهندس بجا ضرب باید تقسیم کنی

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. محسن.د

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    بنظرم بین کامیونها اسکانیا ی چیز دیگس.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مهیار

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      اسکانیا رو دوست ندارم چون همشون تو طراحی برقشون مشکل دارن به نظرم ولوو خیلی از اسکانیا سر تره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. aventador twin turbo

        ۱۲ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        اتوبوس هایی که ایران می زنه اصلا اسکانیا نیست . فقط اسم اسکانیا روشه!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. محسن.د

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    آخه چقد عقده حرف زدن داری تو! هیچکسم که…حسابت نمیکنه.آفرین به این همه اعتماد بنفس :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. VAHID JINPACHI

      ۱۱ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (847 ديدگاه)

      اقای محسن.د عقده ای منم یا مسیح…
      هه هه هه هه
      این مسیح حرف مفت زیاد می زنه پس بگذارید توو خیالاتش باشه………………………………
      پدال جان از این که از نظر من رو پاک نکردی ممنونم…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سینا

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (217 ديدگاه)

    حاجی یه دونه از اینا بهم بدن من ازدواج می‌کنم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امین

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    امکاناتش از خونه ما هم بیشتره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محسن.د

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    این چه حرفیه آقا وحید!
    البته ایشون اون مسیح معروف نیست.اگه زودتر اینو میفهمیدم با اون لحن بد صحبت نمیکردم. مسیح اصلی چندوقتیه این طرفا پیداش نشده (خداروشکر)
    آقا اصغر اگه خودتی،خواهش میکنم با اسم خودت بیا،میدونی که بچه ها از اسم مسیح دل خوشی ندارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. یارو

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    راستی پدال از این مطلبی که گزاشتی ممنون بچه ها دیگه خسته شدن از بس راجع به ماشین سواری مطلب می زاری لطفا از کامیون . موتور دو جرخه و… بیشتر مطلب بزارید. با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ESI

    ۱۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    قشنگ هست ولی باید دید چغدر هزینه دربرداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. hesan

    ۱۴ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (484 ديدگاه)

    دوس دارم باش ادم زیر کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ایمان

    ۱۳ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمتش چنده ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. میلاد.فقط المان.فقط بنز.

    ۱۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.
    منونم پدال.ممنون.
    من الان این مطالب رو دارم میبینم.ممنون که به خواسته های ما اهمیت میدی.کامیون هم دنیایی داره واسه خودش.

    باز هم ممنون پدال جان

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. میلاد.فقط المان.فقط بنز.

    ۱۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    عجب چیزی ساختن.
    انگاری یک خونه ی 50 متریه!!!!
    چه دم و دستگاهی!!!
    همچین ایرو دینامیکی از کامیون های امریکایی بعید بود.

    خیلی حال کردم.

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. میلاد.فقط المان.فقط بنز.

    ۱۴ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    یادم رفت این و بگم.
    شرکت فرایت لاینر زیر مجموعه ی دایملر بنز است.
    شاید همین توجه به مصزف کمتر سوخت و ایرودینامیک بیشتر از اهداف بنز باشد.که شکی توش نیست .

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (149 ديدگاه)

    خدای من!این از فوق العاده هم فوقالعاده تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohammad fm480

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      یعنی چی از فوق العاده فوق العاده تره؟؟
      این کجاش فوق العاده هست؟؟
      باید بگم شما فوق العاده ندیدی.
      فوق العاده یعنی ولوو اف هاش از اف هاش بهتر هم مگه داریم؟؟

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا