آموزشخودروهای سنگین

چرا موتور اتوبوس در عقب بدنه نصب شده است؟

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که علت نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه چیست؟


اتوبوس‌های شهری راهی ارزان‌قیمت و رایج برای حمل‌ونقل در شهرها هستند. این اتوبوس‌ها که به‌طور ویژه برای حمل افراد در خیابان‌های شلوغ ساخته می‌شوند معمولاً پلتفرمی کم ارتفاع برای سوار و پیاده شدن راحت افراد داشته و حداکثر سرعت آن‌ها نیز چندان زیاد نیست. در برخی کشورها، درهای ورود و خروج در دو سمت اتوبوس‌ها تعبیه شده‌اند و بسیاری از آن‌ها صندلی‌های بادوام و راحتی دارند. از آنجایی که صنعت خودرو در حال حرکت به سمت برقی سازی است بنابراین در بخش اتوبوس نیز شاهد تولید محصولاتی همچون ولتا زیرو کارگو هستیم اما اتوبوس‌های سنتی همچنان از پیشرانه‌های دیزلی استفاده می‌کنند. محل نصب پیشرانه این اتوبوس‌ها تأثیر زیادی روی هندلینگ، عملکرد و همچنین تجربه سواری مسافران دارد.

برخلاف اکثر خودروهای سواری و شاسی بلندها و وانت پیکاپ ها که پیشرانه در بخش جلو نصب شده است (پیشرانه برخی خودروهای اسپرت در میانه بدنه نصب می‌شود) تا توازن وزن مطلوب حاصل شود، موتور اکثر اتوبوس‌های شهری در بخش عقب بدنه نصب شده است؛ اما نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه به خاطر زیبایی نیست. یکی از دلایل اصلی انتخاب عقب بدنه برای نصب موتور اتوبوس ایجاد حداکثر فضا برای حمل مسافر است. بدون وجود پیشرانه بزرگ در جلو، اتوبوس‌های شهری می‌توانند کف تخت داشته باشند که ورود و حرکت مسافران را راحت‌تر می‌کند. از طرف دیگر وجود موتور در بخش عقب صدای کمتری را وارد کابین خواهد کرد تا راننده و مسافران آرامش بیشتری داشته باشند.

از نظر مهندسی، نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه باعث بهبود توزیع وزن، کشش و عملکرد سیستم ترمز می‌شود. با این کار اتوبوس‌های شهری پایداری بهتری در خیابان‌ها و جاده‌ها خواهند داشت؛ اما دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود چنین طرحی تأثیر زیادی داشته باشد؟ مزیت اصلی نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه به دسترسی بهتر مسافران به کابین مربوط می‌شود. اگر موتور در جلو نصب شود، شرکت مجبور به نصب آن زیر صندلی راننده خواهد شد که روی فضای داخلی تأثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین موقعیت راننده در این اتوبوس‌ها بالاتر از سایر اتوبوس‌هاست. در مقابل باید گفت کابین اتوبوس‌هایی با موتور عقب کاملاً تخت بوده و ورودی راحتی دارند. این نوع طراحی باعث ایجاد فضای داخلی بیشتر و حرکت راحت‌تر مسافران در طول کابین می‌شود. از طرفی در اکثر اتوبوس‌های شهری شاهد ایستادن مسافران نیز هستیم که فضای تخت و مسطح کابین به توزیع بهتر فضا کمک می‌کند.

نکته دیگر اینکه شرکت‌های تولید کننده اتوبوس با این نوع طراحی می‌توانند شیشه جلوی بزرگ‌تری را روی اتوبوس نصب کنند و میدان دید راننده را بهبود بخشند. مزیت دیگر نصب موتور اتوبوس در عقب کاهش سر و صداست. در اتوبوس‌های موتور جلو، راننده و سرنشینان بخش جلوی کابین مجبور به شنیدن سر و صدا و تجربه لرزش‌های زیادی خواهند بود اما با انتقال موتور به عقب اکثر این صداها از کابین به دور خواهند بود. این موضوع در مورد اتوبوس‌های شهری که مکرراً توقف می‌کنند اهمیت دارد. استفاده از مواد ضد صدا در بخش عقب کابین اتوبوس می‌تواند به کاهش هر چه بیشتر سر و صدا کمک نماید.

موضوع به توزیع وزن بهینه و بهبود کشش اتوبوس‌ها مربوط می‌شود. همانطور که در خودرویی همچون پورشه ۹۱۱ دیده ایم، نصب موتور در عقب باعث می‌شود بخش اعظم وزن اتوبوس روی چرخ‌های عقب قرار گیرد که نتیجه آن شتاب گیری بهتر و توانایی‌های بیشتر در زمان عبور از پیچ‌ها خواهد بود. عملکرد سیستم ترمز اتوبوس نیز ارتقا می‌یابد زیرا بجای انتقال وزن کلی اتوبوس به سمت جلو در زمان ترمز شدید، وزن اتوبوس به‌صورت بهینه و برابر توزیع می‌شود. از آنجایی که اتوبوس‌های موردبحث نیازمند شفت‌های طویل برای انتقال قدرت به چرخ‌های عقب نیستند بنابراین تلفات قدرت کمتر بوده و راندمان کلی قوای محرکه افزایش می‌یابد.

البته نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه معایبی هم دارد. یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این اتوبوس‌ها کاهش فضای حمل بار و وسایل است. از آنجایی که موتور اتوبوس تقریباً همه فضای بخش عقب را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین فضایی برای قرار دادن وسایل باقی نمی‌ماند. به همین خاطر است که برخی اتوبوس‌های بین‌شهری به ویژه در آمریکا دارای طراحی موتور جلو هستند؛ اما اتوبوس‌های شهری روی حمل مسافر تمرکز دارند و بنابراین نیاز چندانی به حمل وسایل گوناگون نخواهند داشت. البته بدون وجود شفت طویل می‌توان فضایی را زیر کابین تعبیه کرد.

عیب دیگر نصب موتور در بخش عقب هزینه‌های تولید است. به‌طورکلی هزینه ساخت، سرویس و نگهداری این نوع اتوبوس‌ها بیشتر است چراکه طراحی موردبحث پیچیدگی بیشتری داشته و نیازمند تلاش‌های مهندسی بیشتر و نصب سیستم‌های خنک‌کننده کاراتر و بهتر است. همچنین تعمیرات این نوع اتوبوس‌ها چالش‌برانگیز است زیرا مکانیک‌ها اغلب باید از زیر اتوبوس به موتور دسترسی داشته باشند. این امر می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را در درازمدت افزایش دهد. مهم‌تر اینکه اتوبوس‌های موتور عقب با چالش رانندگی در مسیرهای شیب‌دار مواجه هستند چراکه بخش اعظم وزن آن‌ها در عقب کابین متمرکز است؛ مثلاً زمانی که اتوبوس در حال عبور از یک سربالایی تند است چرخ‌های جلو به دلیل حفظ کشش خود به تقلا می‌افتند و بنابراین اتوبوس‌های موتور عقب گزینه مطلوبی برای مسیرهایی با شیب‌های خیلی تند نخواهند بود. همچنین در صورت عدم طراحی مناسب قوای محرکه، گرمای تولیدی موتور می‌تواند مسافران پشتی را اذیت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4016 ديدگاه)

    اصلا موتور جلو برا اتوبوس جور در نمیاد ،موتور عقب برا اتوبوس فضای زیادی رو ایجاد کرده اولا موتور اگه جلو باشه فضای زیادی رو اشغال میکنه و بعد تونل گاردن اصلا فکر نکنم جور در بیاد مثلا ۱۲ متر میل گاردون!! ، کل فضای بار و جای خواب رو هم به هم میریخت

    موافقم 114
    مخالفم 8
    1. مازیار

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1379 ديدگاه)

      و همین موتورعقب بودن باعث میشه تو برف خیلی خوب حرکت کنه. سنگینی موتور پشت محور عقب باعث میشه کمتر بکسوات کنه و نبود رادیاتور در جلو مانع جمع شدن برف میشه

      موافقم 83
      مخالفم 6
      1. net

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3689 ديدگاه)

        زیباترین صفحه نمایش اتوبوس و تریلی صفحه نمایش عمود اویکو نویگیتور هست

        موافقم 20
        مخالفم 6
      2. رضا

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        برعکس گفتی عمو، وقتی یه خودرو محور محرکش جلو باشه برای برف و شیب زیاد بهتر زمین رو چنگ میزنه و عقب خودرو رو با خودش میکشه، ولی محور عقب تعادل سر جلو رو به هم میزنه

        موافقم 20
        مخالفم 18
    2. ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5839 ديدگاه)

      حاجی مگخ اتوبوس‌ها موتور جلو نبودن؟ من فکر میکردم اتوبوسهای قدیمی موتور عقبن
      عجیب است

      موافقم 10
      مخالفم 28
    3. میلاد

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بله گاردان خیلی بلندی میخواد ولی اگه موتور جلو نصب بشه فک کنم گیربکس انتقال نیرو ب چرخ های جلو میده و اینکه تو شیب های تند بنظرم اتوبوس با موتور و گیربکس جلو متصل ب چرخ های جلو بهتر باشه که بتونه ب اصطلاح با آوانس و ریچارد کنترل سرعت بیشتری داشته باشه.

      موافقم 6
      مخالفم 33
      1. بابک قربانی زاده

        ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        فکرکنم منظور این داداشمون آوانس و ریچارد شیردل بوده که با رابین هود اتوبوس میروندن!!!

        موافقم 22
        مخالفم 1
      2. جواد

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اولا ریچارد نه ریتارد
        دوما این که گفتی اصلا ربطی نداره

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (464 ديدگاه)

    البته برای موتور جلو بودن لازم نیست زیره صندلی راننده قرار بگیره میشه دماغ دار باشند مثل اتوبوسهای مدرسه آمریکایی که بعضی دماغ دار هستند که ایمنی بیشتر داره ولی اتوبوس موتور عقب مشخص شده که بهترین گزینه هست.یادی کنیم از اتوبوسهای بنز ایران پیما که بهترین خاطرات رو برامون ساختند وقتی دستی میکشیدن خرتتتت خرتتت خرتت خرت.

    موافقم 100
    مخالفم 3
  3. محی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (200 ديدگاه)

    من فقط نمیدونم لیور دنده وقتی جلو هست با چه مکانیزمی با گیربکس که عقب هست اتصال داره؟ اگه با کابل باشه تو سرما و گرما طولش تغییر میکنه

    موافقم 29
    مخالفم 6
    1. amirboss

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (979 ديدگاه)

      داداش اتوبوس ها معمولا گیرباکس اتومات هستن و نیازی به لیور تعویض دنده ندارن.

      موافقم 35
      مخالفم 11
      1. محی

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (200 ديدگاه)

        اونایی که دنده ای هستن

        موافقم 26
        مخالفم 3
        1. مازیار

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1379 ديدگاه)

          با شیش

          موافقم 17
          مخالفم 1
        2. I,m nothing

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          با باد تعویض دنده انجام میشه.گیربکس های نصبی روی کامیون و اتوبوس های جدید،اتوماتیک نیست،همون گیربکس دستی هست که یه مکانیزم روش سوار شده و تعویض دنده رو انجام میده.اسمش اپتی کروز هست.اگر رو حالت اتومات باشه خودش دنده عوض میکنه با تغییر مسیر باد روی درب گیربکس،اگر بذاری رو حالت دستی راننده در حقیقت مسیر باد رو تغییر میده،نیازی به کابل و اهرم ندارن.گیربکس اتوماتیک کلا از نظر ساختاری با آپتی کروز فرق داره،

      2. مهیار

        ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (39 ديدگاه)

        نه نیست حداقل اتوبوس‌های ایران همه دنده ای هستن

        موافقم 5
        مخالفم 11
        1. R

          ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1296 ديدگاه)

          تا حالا اتوبوس سوار نشدی؟ اتوبوس دنده ای ندیدم تو بین شهریا

          موافقم 12
          مخالفم 2
        2. محمدی

          ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          یادش بخیر اتوبوسهای موتور جلو قدیم

    2. رحیم

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (112 ديدگاه)

      در اتوبوسی مثل بنز ۳۰۲ با شفت ( اصطلاحا” گاردان) که از جلو تا عقب اتوبوس کشیده شده بود و دسته دنده رو به گیربکس متصل میکرد.

      موافقم 20
      مخالفم 4
  4. شکیبا

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    ضمنأیکی دیگه از معایب موتور عقب اتوبوس اینه که سیستم خنک کردن موتور بسیار بزرگتر و پبچیده تر و سنگین تر میشه که توی هوای خیلی گرم واقعا عمر موتو ر رو خیلی کاهش میده

    موافقم 28
    مخالفم 4
  5. ماهان

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین کاربرد موتوردر عقب اتوبوس حذف میل گاردون هست که سرعت وتیزی دراتوبوس را بهبود می بخشدومکان بار خیلی زیادی که میل گاردن اشغال می کند رانداردودیگر مسله مهم نبودصدا ولرزه موتور درنزد راننده هست

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. غریبه

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اساتید پیاده شید آخر خطه

    موافقم 19
    مخالفم 1
  7. قدرت طهماسبی

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    در اتوبوس های بین شهر موتور جلو و داشتن دماغه خوبه جهت ایمنی بالا و انتقال نیرو به چرخ جلو و خنک کاری بهتر و همچنین با عایق حرارتی و صوتی و لرزش گیر می توان موارد فوق را حذف نمود و در موتور عقب باید هواکش در دو طرف موتور نصب نمود جهت خنک کاری بهتر

  8. حسین

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اول بگو چرا کشوری با این همه منابع به فلاکت افتاده..موتور اتوبوس پیشکش

    موافقم 9
    مخالفم 6
  9. ظفرعظیمی مهر

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط ایران پیما کولر تخت بعدش تراویگو بقیه را بنداز دور

  10. حسن محمدزاده

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هیچ کدوم از اینا دلیل اصلی نیست اتوبوس به خاطر بدنه یکپارچه دوتا محور تایر بیشتر نمیتونه داشته باشه و چون محور جلو که فرمان و کنترل ماشین هست نمیتونه بیشتر از دوتا لاستیک داشته باشه پس موتور سمت عقب که چهار تا لاستیک داره گذاشتن تا وزن قابل قبولی روی همه تایرها تقسیم بشه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. حسن محمدزاده

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دلیل اصلی این نیست اتوبوس به خاطر بدنه یکپارچه که داره نمیتونه بیشتر از دوتا محور چرخ داشته باشه و چون محور جلو فرمان و کنترل ماشین هست نمیتونه بیشتر از دوتا تایر داشته باشد پس موتور اتوبوس عقب می‌زارن که چهار تا تایر داره اینطوری وزن قابل قبولی روی همه تایرها تقسیم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا