تجربه و آزمایشهوندا

تجربهٔ رانندگی با هوندا N-One، قوطی کبریت متحرک!

در ژاپنی دستهٔ خاصی از خودروها بنام کی کار (Kei Car) از فروش و محبوبیت بالایی برخوردارند. این خودروها پس از جنگ جهانی دوم یعنی از دههٔ ۴۰ میلادی به‌عنوان راهی برای حمل‌ونقل ارزان‌قیمت به بازار ژاپن عرضه شدند. این ایده به‌سرعت همه‌گیر شد تا جایی که امروزه کی کارها تقریباً یک‌سوم از کل فروش خودروی در بازار ژاپن را تشکیل می‌دهند. کی کارها خودروهای بسیار کوچکی هستند که برای استفاده در شهرهای شلوغ ژاپن که از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا هستند طراحی شده‌اند؛ بنابراین این خودروها صرفاً در بازار ژاپن عرضه شده و در کشورهای دیگر به فروش نمی‌رسند.

بااین‌حال اگر یک کی کار وجود داشته باشد که طبق سلیقهٔ اروپایی طراحی شده باشد، آن هوندا N-One است. این خودرو با برخورداری از دوربین دید عقب، سیستم کمک به شروع حرکت در سراشیبی‌ها و نمایشگر لمسی با ناوبری، در دنیای کی کارها حکم مرسدس بنز S کلاس را دارد. N-One در بیرون به شیوهٔ موسوم به رترو یا با نگاه به گذشته طراحی شده که شاید باب میل خریداران اروپایی نباشد اما داخل آن از لحاظ طراحی، فضا، کیفیت، تکنولوژی و کارایی، مشابه رقبایی چون فولکس‌واگن آپ به نظر می‌رسد.

در کابین این خودروی کوچک ژاپنی خصوصاً در قسمت عقبی، فضای سر و پایی بیش از آنچه انتظار می‌رود وجود دارد تا جایی که واقعاً چهار بزرگ‌سال به‌راحتی می‌توانند در آن بنشینند. این در حالی است که علاوه بر کابین جادار، N-One از صندوق بار مناسبی هم برخوردار است که فضای کافی برای قرار دادن کیف‌دستی و یا خریدهای روزانه را ارائه می‌کند.

در زیر کاپوت این کی کار ژاپنی یک پیشرانهٔ ۶۶۰ سی‌سی سه سیلندر توربو قرار دارد که تنها ۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مطمئناً خروجی این موتور زیاد به نظر نمی‌رسد اما برای خودروی کوچکی که حدود ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد کافی احساس می‌شود و پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ آن پاسخ سریعی به فشردن پدال گاز می‌دهد. این در حالی است نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور نیز برای N-One ارائه می‌شود که فقط ۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

نیروی موتور توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند (سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز برای N-One قابل سفارش است) که این یعنی با هر تلاش برای افزایش سرعت، دور موتور به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و در چنین مواقعی موتور با صدای بلند سعی می‌کند نیروی بیشتری را به چرخ‌ها بفرستند. البته تجربهٔ سرعتی بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت در توکیو بسیار نادر است.

کیفیت سواری N-One مناسب است اما فرمان خودرو سبک و مبهم احساس می‌شود. البته این موضوع در سرعت‌های پایین مشکل چندانی محسوب نمی‌شود اما در بزرگراه‌ها و مسیرهای سریع، فرمان کمی گیج عمل کرده و برای هدایت خودرو به مسیر موردنظر باید کمی بیش‌ازاندازه فرمان را چرخاند. همچنین با توجه به موتور کم‌حجم و کم‌توان، ابعاد بسیار کوچک و برخی ایرادات، انتظار می‌رود N-One قیمت پایینی داشته باشد اما این خودرو در ژاپن با قیمتی در حدود ۱.۸ میلیون ین عرضه می‌شود که معادل حدود ۱۱ هزار پوند است.

بااین‌حال کی کارهایی مثل همین هوندا N-One در شهرهای شلوغی چون توکیو، وسایل بسیار مفیدی هستند زیرا ابعاد کوچک آن‌ها به مالکین این امکان را می‌دهد که اتلاف وقت کمتری در ترافیک داشته باشند و برای تردد، از اتوبوس‌های شلوغ رهایی پیدا کنند. به همین دلیل در شهرهای شلوغ ژاپن، هیچ وسیله‌ای، حتی موتورسیکلت یا مترو، بهتر از کی کارها نیستند.

نتیجه

در شهرهای شلوغ و پرتردد ژاپن، هوندا N-One یا هر کی کار دیگری، عملکرد بسیار خوبی داشته و گزینه‌های مناسبی برای حمل‌ونقل‌ها و ترددهای شهری محسوب می‌شوند؛ زیرا این خودروها برای چنین موقعیت‌هایی طراحی شده‌اند و فقط در زادگاهشان کارایی دارند. به همین دلیل کی کارها با استانداردهای اروپایی مطابقت ندارند و بعید است در بازار اروپا توجه خریداران را به خود جلب کنند.

 

مشخصات فنی

Honda N-One 2018

قیمت حدود ۱۱ هزار پوند
پیشرانه ۶۶۰ سی‌سی ۳ سیلندر توربو
قدرت ۶۴ اسب بخار
گشتاور ۱۰۴ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۵ کیلومتر/ساعت
طول ۳.۳۹ متر
وزن ۸۷۰ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری ۲.۵۲ متر
مصرف سوخت ۳.۷ لیتر
ظرفیت باک ۳۵ لیتر

 

 

منبع: AutoExpress

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    چه نمکیه برای خودش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      خوبه ولی تقریبا با همین پول هوندا فیت رو بیشتر میپسندم
      1.5 لیتر تنفس طبیعی 130 اسب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ماشین های جالب و جادار و کم مصرفی اند که هر جا ، جا میشن!
    اما ۱۱ هزار پوند یعنی تو ژاپن هم مثل انگلیس ماشین گرونه!
    کاش میشد یه ماشین کوچیک ارزان برای قشر ضعیف جامعه بسازیم که ایمن ، کم مصرف و کم مصرف باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mohamad

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (812 ديدگاه)

      کنجکاو شدم یکی از اینارو از نزدیک ببینم چون انقدر جمع و جور طراحی شده که اینطوری توصیفش کرده:
      “در شهرهای شلوغ ژاپن، هیچ وسیله‌ای، حتی موتورسیکلت یا مترو، بهتر از کی کارها نیستند”

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. savarani

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (3 ديدگاه)

        خرید ماشین تو ژاپن یه مسئله ی اساسیه
        اکثرا حتی گواهینامه ندارن یعنی به چیزی که ما میگیم به دردسرش نمی ارزه
        بعد نیاز ندارن
        و اینکه تو ژاپن یکی که گواهینامه داره به معنی ضمانت شغلیه براش. خیلی از شرکتا فقط یکی رو استخدام میکنن گواهینامه داشته باشه و مثلا کارمندا رو اینور اونور ببره. اگه اینجا تو کشور خودمون بگی کارم اینه که کارمندای یه شرکتو اینور اونور ببرم بهمون میخندن و حتی بیسواد تقلیمون میکنن ولی تو ژاپن این کار کاملا با کار اون کارمندا در یک رتبه و درجه ی احترام قرار میگیره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. savarani

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      درامد معمولی یه فرد تو ژاپن بالای چهل هزار دلاره. با دستمزد سه ماه اینو میخره
      اصولا این فکرا که کاش ماشین ارزان برا قشر کم درامد بسازیم کم مصرف و اینا باشه یه فکر اشتباه و شکست خورده هست
      تو شوروی همین فکر رو کردن این شد تو ایرانم همینطوری فکر کردن که این شد
      کم مصرف و ایمن و ارزون اصلا باهم نمیخونه مثل اینه بگیم یه لامپ با نور سفید روشن کنیم تو اتاق ولی اتاق تاریک باشه. به نظرت میشه؟
      به یه صورت میشه اینکه دولت هزینه شو تامین کنه. مثلا یه ماشین کم مصرف ارزون ایمن یازده هزار دلار یا حدودا هفتاد میلیون تومن میشه دولت پنجاه میلیون تومن خرید ماشینو بده و مردم بیست میلیونشو بده. بازم قطعا یکی پیدا میشه که بیست میلیون نداشه باشه. خب با این تفکر باید دولت یه ماشین مجانی بده به مردم. اگه نده خب دولت برابری رو رعایت نمیکنه. اگه بده پولشو از کجا بیاره؟
      شوروی اقتصادش با این افکار ضعیف شد و فروپاشید. مشکل اقتصاد ایرانم همینه
      اصلا چرا باید همه ماشین داشته باشن؟

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (2810 ديدگاه)

        الان تو هند و چین ماشین های ارزون زیاده و بین شون رقابت هس و از دل این رقابت اونی پیروز می‌یاد که ماشین اش بهتره!
        تو استهلاک ، مصرف و ایمنی بهتره!
        پس میشه ماشین خوب و ارزون تولید کرد!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. فرشید

      ۱۷ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (179 ديدگاه)

      پراید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Lamborghini

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    اتفاقاً طراحیش خیلی قشنگ و ماندگاره ، من که لذت بردم ، مشخصات فنیش هم برای داخل شهر عالیه ، وزن بسیار کم و مصرف سوخت زیر ۴ لیتر !

    جالبه حجم موتورش از نصف یه بطری نوشابه هم کمتره با این وجود شتابش در حد پرشیا و ۴۰۵ خودمونه که موتور بالای ۱/۵ لیتر دارند
    سقف سرعتش هم که ۱۵۵ کیلومتر و بسیار مناسبه من که بیشتر از ۱۲۰ تا اصلا لازمم نمی‌شه

    حجم موتورش نصف پراید مصرف سوختش هم نصف پراید اما حجم باکش اندازه ی پرایده ، یعنی فکر کنم راحت ۷۰۰ -۸۰۰ کیلومتر میشه باهاش رفت

    در کل عالیه ، دست مریزاد هوندا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر.عارف

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (876 ديدگاه)

    با یک سیلندر کمتر از پراید خیلی مشخصات و کارآیی بمراتب بهتر از پراید داره . هر دو ماشین برای یک منظور ساخته شدن اما این کجا و آن کجا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      قیمتشون هم این کجا و ان کجا؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    با توجه به قیمتش برای ما گرونه ولی در ژاپن قیمتی محسوب نمیشه حیفه که دیگه تو ژاپن گودزیلا ها در خیابون نباشن و به جاش این اسب های ارام شده حرکت کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. savarani

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3 ديدگاه)

      انوقت میشه یه شهر جهان چهارمی شلوغ کثیف پر از دود
      ما جهان پنجمی هستیم. چون ژاپنی ان بهشون تخفیف دادم که جهان چهارمی میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. پرهام

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (200 ديدگاه)

    دولت یه کشور میتونه یارانه بده برای خودروی خوب و ایمن که مردم راحت تر بتونن بخرن و اگه زیر ساخت اکتریکی ایجاد کنه که به نظر من کلی هم صرفه اقتصادی داره ولی …….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mercede kaviani

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان وت
    وتشکر از مطلب عالی شما
    در بین اتوموبیل های مدرن بعد از محصولات جنرال موتور فورد و
    کرایسلر
    تنها کی کارها زیبای دارند وکابردی واقتصادی
    باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا