هوندا

هوندا: ربات‌ها هنوز نمی‌توانند جایگزین انسان شوند!

رسانه‌ها داستان‌سرایی‌های متعددی درباره جایگزین شدن ربات‌ها بجای انسان‌ها دارند اما در صنعتی که از ربات‌ها استفاده فراوانی می‌کند، برخی خودروسازان ارزش والایی برای کار انسانی قائل بوده و آن‌ها را در فرایند ساخت خودرو رده‌بالاتر می‌دانند. هوندا یکی از این خودروسازان است.


تام شوپ، مدیر ارشد عملیات ساخت هوندا در تأسیسات اوهایو می‌گوید:

ما نمی‌توانیم هیچ جایگزین دیگری برای ویژگی‌های انسانی همچون دیدن، شنیدن و بوییدن داشته باشیم.

از نظر هوندا، انسان در فرایند مونتاژ نهایی اهمیت به سزایی دارند. میزان اتوماسیون صنعت این خودروساز از زمان تأسیس کارخانه Marysville و استفاده از کارگرانی که چرخ‌ها، پیشرانه‌ها و داشبوردها را نصب می‌کرده‌اند تغییر چندانی نکرده است. هوندا از حدود ۲۰ ربات در فرایند نهایی مونتاژ استفاده می‌کند.


جیمز اروین یکی از کارکنان باسابقه این کارخانه می‌گوید:

شما باید زمان‌بندی داشته باشید. من فکر نمی‌کنم ربات‌ها بتوانند جایگزین انسان شوند. آن‌ها فاقد احساساتی هستند که ما داریم.

در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸ هوندا آکورد که در همین تأسیسات مونتاژ می‌شود برنده جایزه خودروی سال آمریکای شمالی شد.


هر دو کمپانی مرسدس بنز و تویوتا نیز بر نیروی کار انسانی تکیه داشته و مرسدس در واقع می‌خواهد از کارکنان انسان بیشتری استفاده کند. البته تمامی خودروسازان در این راه حرکت نمی‌کنند. تسلا می‌خواهد جهتی عکس را امتحان کند.


ماسک در کنفرانس سال ۲۰۱۶ که برنامه‌های اتوماسیون شرکت را تشریح می‌کرد گفت:

شما واقعاً نمی‌توانید انسان را تنها در خط تولید داشته باشید. در غیر این صورت به‌صورت خودکار به سرعت وابسته به نیروی کار انسانی افت خواهید کرد. هنوز هم انسان‌های زیادی در کارخانه هستند اما چیزی که انجام می‌دهند حفظ ربات‌ها و ارتقای آن‌هاست؛ اما در خود فرایند تولید اساساً انسانی نباید باشد.

تسلا درباره تولید خودرو تفکرات متفاوتی داشته و موضوع مهم برای آنها فرایند تولید خودروست. تسلا چندین مشکل در تولید مدل ۳ داشته است. هر چه که باشد باید به این نکته اشاره کرد که انسان‌ها همچنان نقش مهمی در آینده صنعت خودرو خواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Saeed Boroomand

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    کلا کارخونه دار ها از این حرف ها میزنن که دل گرمی بدن به نیروی کار و ازش استفاده کنن که سه ماه بعدتر بتونن راحت بریزنش دور.
    طی یک تا دو دهه آینده بین پنجاه تا صد ملیون فرصت شغلی به دلیل اتوماتیک شدن فرایند ها فقط توی امریکا قراره از بین بره. و حدس بزنید چه اتفاقی میوفته، اختلاف طبقاتی شدید، بیکاری گسترده، افت رشد اقتصادی پس از ترکیدن بهره وری ناشی از روبات ها- به دلیل کاهش تعداد مصرف کننده ها – و در نهایت شورش های اجتماعی جهت حذف نابرابری یک بار برای همیشه.
    بازگشت سرمایه هایی که اخیرا داره به سمت امریکا اتفاق میوفته بازتاب شکل گیری اولیه همین موج هستش، تکنولوژی اولش گرونه و بازارش هم الزاما کشور های ثروتمند تر هست، و جایی که نیروی کار گرون تره بهترین مکان برای شروع جایگزینی آدم هاس. البته از منظر سرمایه اهمیتی نداره که دستمزد نیروی کار چقدره اگه بشه یک سنت هم صرفه جویی کرد باید نیروی کار حذف شه، اتفاقی که توی یونان هم رخ داد.
    الان دارن پزشک ها رو و برنامه نویس های کامپیوتر رو با ماشین لرنینگ جایگزین میکنن چها تا کارگر با کار تکراری که کار شاقی نیست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Travel4ever

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (40 ديدگاه)

      داداش همچی کوبوندی امریکا رو که ادم فکر میکنه اونا دارن بدبخت میشن و ما الان تو عسلیم.
      به شدت از کوبوندن مخصوصا به اصلاح دشمن و مخصوصا برا توجیه اعمال خودی مخالفم
      واقعا ادم یه سری کاراشونو میبینه اصن میبینه اینا حداقل مارو نباید رقیب و دشمنشون فرض کنن که اونا کجان و ما تو کجاها موندیم
      محض اطلاع همین ترامپ که همه دیوونه فرضش میکنن و به باد انتقادش میگیرن تو همین مدت حدود دو میلیون و پونصد هزارتا شغل ایجاد کرده یه اماری که تو دو سه دهه اخیرش بی سابقست
      خوب یه سری از حرفات درسته ربات ها در یه سری از از امور مثل سرهم کردن و جایگذاری بهترن ولی اینکه ادما هنوز رو دورن وبعدش شما 100 میلیون فرصت شغلی رو از کجا آوردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      امریکا که فقط ماشین نیست سلاح،تجهیزات درمانی،لوازم دیجیتال،کشاورزی(رقیب رفیقش اسرائیله)،ساختمان و آسمان خراش و ….. تو همه اینا سرآمده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        آمار بلومبرگ رو دادم خدمتتون. البته خودتون هم میتونید سرچ کنید، صاحبان سرمایه این ادعا رو دارن که این بیکاری با شغل های جدید جایگزین میشن اما اگه قرار بود به ازای بیرون کردن آدم ها از کار همونقدر کار ایجاد بشه دیگه بیماری شون چیه که بیان روبات بذارن سر کار.
        بحث من سر کشور خاصی نیست در مورد یه تحول اساسی حرف میزنم، همون طور که الان فضای کاری توی امریکا نسبت به بیست سال پیش تغییر کرده و برای عموم شغل ها شخص باید هر روز تلاش کنه و آپدیت باشه و خلاق و بسیاری از شغل های تولیدی وجود خارجی ندارن، حتی فروشگاه ها دیگه دیده نمیشن و تعدادی فروشگاه بزرگ با کارمند محدوده که خب بهره وریه دیگه اما بهره اش برای همه نیست.
        در مورد آمار اشتغال اوباما توی شش ماه آخرش حدود ۱۰۸۰ هزار شغل رو شاهد بوده و ترامپ حدود ۱۰۷۰ هزار ( آمار. از سی ان ان) و کلا فرایند اقتصادی رو نمیشه با ادعا و حرف به پیش برد، امریکا توی دوره رونق اقتصادی هست که دو سه سال قبل از ترامپ آغاز شده اما من در مورد یه دوره بلند مدت تر صحبت میکنم.
        و در مورد مقایسه اصولا من حرفی از ایران و عسل و غزل نزدم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Saeed Boroomand

          ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (477 ديدگاه)

          بله من آمارتون رو رد نکردم، من واسه شش ماه گفتم که دو برابرش میشه یک سال که فرمودین اما این رو بر خلاف تبلیغات به ترامپ مربوط نمیدونم . الان شرکت هایی مثل اپل و تقریبا همه با تیم ترامپ خاضر نیستن حتی مذاکره کنن و از طرفی اپل اعلام میکنه سی میلیارد میخواد به امریکا تزریق کنه و خب این ها ارتباطی به ترامپ یا اوباما در کوتاه مدت نداره.
          اما در مورد اتفاق هایی که الان داره میوفته و آینده بشر بحث این روز ها زیاده و واقعا اتفاقی که گفتم داره میوفته. آخرین شغل با درامد متوسطی که نیاز به تخصص بالای و کار طاقت فرسا نداشت رانندگی هستش که مثلا واسه ی کامیون ها فقط سه و نیم میلیون راننده الان هست توی امریکا که خب همه این ها به زودی حذف میشن. امریکا تکنولوژی رو همیشه داشته و اگه نیروی کار حذف شه و مالیاتم که داره کم میشه سرمایه ها بدون ایجاد شغل یا مزیت اقتصادی بزرکی هجوم میارن به امریکا. آماری که دادم از ماسک بود. توی دنیا طی سی چهل سال آینده ممکنه تا یک میلیارد نفر بیکار شن! و اینو بهره و وری و بازار جدید نمیتونه حل کنه، و باید سیستم های مدرن تری بیان و به مردم پول داده شه و روبات ها کار کنن و نیازی هم به سرمایه دار ها دیگه وجود نداره، شخص هیچوقت بهترین تصمیم گیر برای سرنوشت مالی نبوده اما گروه ها و مجموعه متخصص ها و مراجع دیگه چرا.
          ??

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Travel4ever

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (40 ديدگاه)

    و راستی یه چیزی که چندوقته میخواستم بگم
    از سایت پدال و عواملش بخصوص شما جناب شاهین به خاطر مطالب فوق العادتون قدردانی ویژه میکنم امیدوارم همیشه سربلند باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      سلام
      ممنون از اظهار لطفتون
      همه اینها انجام وظیفه هستش.
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. me84

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    بنظر من این جایگزینی رباتها با انسان کم کم اتفاق میافته و اصلا جای نگرانی نیست. مگه قراره شب بخوابیم و صبح پاشیم ببینیم همه بیکار شدن و رباتها جای انسان رو گرفتن؟ همه چیز کم کم اتفاق میافته و این چیز خوبیه و انسانها فرصت تطبیق با شرایط دارن .
    بعدشم من اصلا موافق این نیستم که میگن رباتها جای انسان رو میگیرن و آدمای زیادی بیکار میشن. یه زمانی در مورد کامپیوتر ها هم همین اظهارات میشد. اما میبینیم که نتیجه کاملا برعکس شد. با روی کار اومدن کامپیوترها، یسری کسب و کارها از بین رفت اما چندین برابرش فرصت کارآفرینی و کسب و کار در دنیا بوجود اومده که قبلش اصلا نبود. در مورد رباتها هم همین داستانه. بجای این نگرانیها باید به این فکر کنیم که داریم وارد عصر جدیدی میشیم و این یه فرصت عالیه برای ما که تو این دوران زندگی میکنیم.
    یه نگاهی به تلگرام و اینستاگرام بندازین ببینین چند هزار نفر فقط تو ایران دارن از این راه پول درمیارن. جالب اینکه مغازه های سنتی هم همچنان دارن کارشونو میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      ظاهر حرف ها زیباست، کامپیوتر هدفش کمک به آ م ها بود توی بهتر و سریع تر کار کردن، کسی باید قلم رو دست بگیره که بشه نوشت. توی ایران موج بیکاری میلیون ها جوون کم کم اتفاق افتاد، اما فکر نمیکنم تدریجی بودنش تاثیر ملموسی داشته یا درد رو کمتر کرده یا تطبیق پذیر کرده فرد رو الزاما .
      ببیند الان توی فلسطین الاغ های بار بر رو با موتورسیکلت های چینی جایگزین کردن، صاحب کار شغلش رو و د.ارامدش رو داره ( مدیر ها ) و به ازای هر ده تا الاغ یه نفر توی چین رفته سر کار( این مهمه که افزایش حجم بازار رشدش به اندازه رشد مشاغ جدید نخواهد بود و همه این رو در مورد روبات ها میدونن)، کار هم انجام میشه، اما آیا شما میتونید به اون الاغ ها وعده فردایی بهتر و کفش های نایکی بدید… مسیله اینه.
      توی خود قالب سرمایه داری یه راح حل تدریجی اما وجود داره برای مشکل، کاهش ساعت کاری و یا روز های کاری افراد و الزامی شدن این برای همه کشور ها… روبات ها میان که به ما کمک کنن پس به جای پنج روز کار میشه چهار روز کار کرد و کم تر و کمتر مگه فردی که خودش دوست داشته باشه شغلش رو و زمان بیشتر رو …
      الان فاکس کان داره سه میلیون نفر رو جایگزین میکنه تدریجی با ربات ها، این طوری نیست که کاهش قیمت محصولاتش سه میلیون شغل جدید ایجاد کنه، بخصوص افزایش اختلاف طبقاتی هم به خوبی گویاست که افزایش درامد ها صرف کاهش قیمت کالا یا توسعه شغلی نمیشه الزاما… الان هم که مالیات ها رو هم دیگه دارن شرکت های بزر با نفوذشون کم میکنن….

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا