هوندا

معرفی هوندا e پروتوتایپ، هاچ‌بک الکتریکی برای بازار اروپا

هوندا با معرفی کانسپتی بنام اوربان EV در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ برای اولین بار رسماً خبر از ساخت یک هاچ‌بک کوچک تمام الکتریکی برای بازار اروپا داد. حال این خودرو بسیار به خط تولید نزدیک شده است چراکه سازندهٔ ژاپنی در آستانهٔ نمایشگاه ژنو کانسپت نزدیک به تولیدی از این هاچ‌بک الکتریکی را با نام e Prototype معرفی کرده است. خبر خوب در رابطه با این خودرو اینکه در ظاهر بسیار به کانسپت اوربان شباهت دارد. هوندا می‌گوید e Prototype نسخهٔ تکامل‌یافتهٔ کانسپت مذکور است و با نگاهی دقیق می‌توان به تفاوت‌های کلیدی میان این دو ماشین پی برد. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که کانسپت اوربان نمونه‌ای سه‌در بود، این نسخهٔ جدید به خودرویی پنج‌در تبدیل شده و درهای جلوی آن کوچک‌تر از قبل شده‌اند؛ بنابراین حالا استایل کلی خودرو بیشتر کاربردی به نظر می‌رسد تا اسپرت.

یکی دیگر از تغییرات بزرگ e Prototype چراغ‌های عقب آن هستند یعنی جایی که نمونه‌های مربع شکل نسخهٔ کانسپت جای خود را به چراغ‌های دایره‌ای داده‌اند که با چراغ‌های جلو هماهنگ هستند. هرچند e Prototype خودرویی دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد اما درعین‌حال هوندا تکنولوژی‌های مدرن زیادی را هم در آن ارائه کرده است. ازجملهٔ این تکنولوژی‌ها می‌توان به دستگیره‌های بیرون زننده برای درهای جلو و جایگزینی آینه‌های جانبی سنتی با دوربین‌های کوچک اشاره کرده که هردوی این‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی در این کلاس محسوب می‌شوند. روی کاپوت خودرو نیز بخش مشکی‌رنگی به چشم می‌خورد که پورت شارژ است. هوندا هدف از تعبیهٔ پورت شارژر در این مکان را دسترسی آسان از هردو طرف خودرو اعلام کرده است. این پورت به همراه چراغ‌های LED که میزان شارژ باطری‌ها را نشان می‌دهند، از زیر پوششی شیشه‌ای قابل‌مشاهده است. چراغ‌های جلو و عقب خودرو نیز همانند کانسپت اوربان درون پانل‌های مشکی‌رنگی جای گرفته‌اند.

سبک طراحی رتروی e Prototype به داخل آن‌هم کشیده شده است و در اینجا هوندا با استفاده از نمایشگرهای افقی دوگانه که بیشتر ویژگی‌های خودرو درون آن‌ها ادغام شده است، ساده‌گرایانه‌ترین رویکرد ممکن را ارائه کرده است. علاوه بر این نمایشگرها، به‌منظور نمایش تصاویر دوربین‌های جانبی، دو صفحه‌نمایش هم در طرفین داشبورد تعبیه شده و حتی آینهٔ مرکزی عقب هم با دوربین و نمایشگر جایگزین شده است. هوندا می‌گوید به لطف کف مسطح در عقب و جلو، کابین e Prototype بسیار جادار است درحالی‌که با استفاده از پارچه‌ها و دیگر موادی که در خانه‌های امروزی پیدا می‌شود، احساس راحت و سالن مانندی دارد. هوندا فعلاً ابعاد این هاچ‌بک کوچک الکتریکی را اعلام نکرده اما می‌گوید e Prototype فاصلهٔ محوری نسبتاً کشیده، فاصلهٔ عرضی زیاد محورها و اوورهنگ‌های کوتاهی دارد که قابلیت مانور شهری بالا و رانندگی پویایی را برای خودرو فراهم می‌کند.

زیر بدنهٔ دوست‌داشتنی این خودرو یک پلت‌فرم مخصوص الکتریکی با ترکیب دیفرانسیل عقب قرار دارد. این پلت‌فرم با موتور الکتریکی قدرتمندی که چرخ‌های عقب را به چرخش درمی‌آورد، عملکرد نسل آیندهٔ خودروهای شهری و تجربهٔ رانندگی سرگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌کند. به گفتهٔ هوندا، پلت‌فرم الکتریکی سفارشی این خودرو ترکیبی از کارایی، عملکرد و قابلیت استفاده‌ای را ارائه می‌کند که برای محیط‌های شهری عالی است. هوندا فعلاً اطلاعات و مشخصات چندانی از e Prototype منتشر نکرده و صرفاً گفته است که بُرد آن به بیش از ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد. این خودرو همچنین از قابلیت شارژ سریع هم برخوردار است و می‌توان ۸۰ درصد از باطری‌های آن‌را ظرف تنها ۳۰ دقیقه شارژ کرد. هوندا e Prototype در نمایشگاه ژنو به نمایش عمومی درآمده و اواخر امسال راهی خط تولید خواهد شد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. مهزیار

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (442 ديدگاه)

    از این بهتر مگه میشه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mahmood

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (197 ديدگاه)

    با اینکه من به شخصه از هرچی خودرو هاچ بک و الکتریکی متنفرم اما این خیلی خوب دراومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    جون میده برای ترافیک تهران
    عجب دِلنشینه این ماشین
    این خودرو با موتور بنزینی و با موتور برقی و حتی دیزل هم ارائه بشه ، میتونه تو دنیا بِتِرِکونه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. me84

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    طراحیش حرفی برای گفتن باقی نمیذاره.
    دف عقب هم که هست.
    از متریال ساده و کم هزینه و مطمئنا با کیفیت هم استفاده کرده.
    داشبوردش هم که بیشتر شبیه اتاق کار بیل گیتسه تا ماشین
    خلاصه همه چیز تمومه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. emad1990

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    طراحی رترو همیشه جواب میده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا