دیدار با هوندا CR-V مدل 2016

یک‌شنبه 24 مرداد 1395 - 12:30
مطالعه 8 دقیقه
2016-honda-cr-v-review3
هنگامی‌که دوستان، خانواده و آشنایان از من برای خرید خودروی جدید مشاوره می‌خواهند، بیشتر آن‌ها میگویند که قصد خرید یک کراس‌اوور را دارند و جاداری،...
تبلیغات

هنگامی‌که دوستان، خانواده و آشنایان از من برای خرید خودروی جدید مشاوره می‌خواهند، بیشتر آن‌ها میگویند که قصد خرید یک کراس‌اوور را دارند و جاداری، مصرف سوخت مناسب، ایمنی و مقرون‌به‌صرفه بودن نیز معمولاً از اولین صفاتی است که برای کراس‌اوور موردنظر خود ذکر می‌کنند. من نیز معمولاً به آن‌ها هوندا CR-V را پیشنهاد می‌کنم زیرا من در محصولات هوندا عاشق CR-V، سیویک و آکورد هستم چراکه قابلیت‌هایی فراوانی دارند که حتی بیشتر از انتظار و نیاز مالکان است. همچنین CR-V، سیویک و آکورد 72 درصد از کل فروش امسال هوندا در ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند که CR-V بیشترین سهم را در بین آن‌ها دارد. بااین‌وجود من اگر قصد خرید یک کراس‌اوور کامپکت داشته باشم قطعاً به مزدا CX-5 هم فکر می‌کنم چراکه گزینۀ وسوسه کننده‌ای است اما از خوبی‌های CR-V هم نمی‌توان گذشت.

محاسن

فضای پای فوق‌العاده یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت CR-V است به‌گونه‌ای که سرنشینان ردیف دوم می‌توانند پاهای خود را کاملاً دراز کرده و بدون هیچ مشکلی بنشینند. البته ارتفاع بسیار کم صندوق بار، هم حجم فضای بار را کاهش داده، هم موجب اعمال فشار هنگام جای دادن بارها شده و هم ممکن است به اشیاء بزرگ آسیب وارد کند. بااین‌حال به دلیل عریض و عمیق بودن صندوق بار می‌توان وسایل را در کف صندوق گذاشت. صندوق باری که بزرگ‌تر از صندوق فورد اسکیپ، شورلت اکوئیناکس و مزدا CX-5 است. همچنین صندلی‌های عقب نیز به سهولت با کشیدن زبانه در بالای آن‌ها تا می‌شوند که این فضای بار بیشتری را در اختیار قرار می‌دهد.

CR-V رانندگی بسیار راحتی را برای راننده فراهم می‌آورد. داشبورد مناسب، دید عالی و سرعت‌سنج بزرگی که با یک نگاه به آن می‌توان به‌آسانی اطلاعات را خواند از موارد مثبت کابین این هوندا هستند. بعلاوه یک دوربینِ نقاط کور نیز در آن تعبیه‌شده که هنگام تغییر خط در ترافیک بسیار مفید است. سرنشینان نیز در این خودرو راحتی بالایی دارند. کابین حتی هنگام حرکت با سرعت ‌بالا در بزرگراه کاملاً بی‌صدا است و تعلیق نیز تمامی عیوب جاده را قبل از رسیدن به سرنشینان دفع می‌کند؛ بنابراین این کراس‌اوور انتخابی عالی برای سفرهای جاده‌ای طولانی است.

در این کلاس قدرت یکی از ویژگی‌های مهم است و موتور 2.4 لیتری CR-V هم کاملاً قدرتمند است درحالی‌که کارکرد ساکتی و آرامی هم دارد. گیربکس CVT آن نیز تجربهٔ رانندگی قابل‌توجهی را فراهم می‌کند ولی تنها هنگام شتاب گیری، دور موتور برای مدت‌زمانی طولانی بیش‌ازحد بالا می‌رود.

معایب

سیستم اطلاعاتی-سرگرمی CR-V متعلق به چندین سال قبل احساس می‌شود. هرچند با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی می‌توان بدون هیچ مشکلی موسیقی پخش نمود، اتصال به تلفن همراه را از طریق بلوتوث برقرار کرد، تماس تلفنی برقرار نمود و یا منوهای ناوبری را ملاحظه کرد اما فقدان میانبر برای عملکردها مختلف کاملاً احساس شده و این یعنی برای هر عملکردی باید منوهای زیادی را باز کنید درحالی‌که هیچ دکمهٔ تنظیم فیزیکی هم برای آن وجود ندارد؛ بنابراین به‌راحتی نمی‌توان موج رادیو یا موسیقی در حال پخش را عوض کرد و یا صدای سیستم صوتی را کم‌وزیاد نمود. بااین‌حال روی فرمان دکمه‌هایی برای انجام این کار تعبیه‌شده است. علاوه بر این، نقشه‌های ناوبری CR-V نیز رزولوشن پایینی دارند.

پدال ترمزدستی پایی خودرو درست کنار پدال ترمز و به‌جای پدال کلاچ قرارگرفته که موقعیت کاملاً نامناسبی دارد. همچنین علاوه بر ناراحت‌کننده بودن، این پدال می‌تواند در هنگام تصادف نیز آسیب‌زا باشد. من متوجه شدم که این مشکل در وانت ریج‌لاین جدید که به تارگی آن‌را آزمایش کردم هم وجود دارد؛ بنابراین شاید زمان آن رسیده که هوندا در CR-V هم مانند جدیدترین مدل سیویک از ترمز پارک برقی استفاده کند. معتادان به گوشی‌های موبایل هوشمند نیز توجه داشته باشند که هوندا CR-V هنوز از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل پشتیبانی نمی‌کند هرچند که این امکان در هر دو مدل سیویک و آکورد فراهم‌شده است.

در ایران

هوندا CR-V درحالی‌که در بازار جهانی رقبایی چون کیا اسپرتیج و هیوندای توسان را روبروی خود می‌بیند، در ایران با قیمت‌های بسیار بالایی از 230 میلیون تا 260 میلیون تومان عرضه می‌شود که آن‌را رودرروی کراس‌اوورهای بزرگ‌تری چون هیوندای سانتافه و کیا سورنتو قرار می‌دهد درحالی‌که حتی از خودروهای مذکور که در یک کلاس بالاتر قرار دارند هم قیمت بیشتری دارد. بااین‌حال از دیگر رقبای CR-V در بازار ایران می‌توان به ولوو XC60، تویوتا رافور، سوبارو فارستر، میتسوبیشی اوتلندر، DS 6 و ب‌ام‌و X1 18i اشاره کرد. البته گران‌ترین خودروی چینی بازار حال حاضر ایران یعنی هاوال H9 هم با قیمت 196 میلیون تومانی، ازلحاظ قیمت تا حدودی نزدیک به CR-V است اما نه ازلحاظ کلاس و نه ازلحاظ اعتبار برند قابل‌مقایسه با هوندا CR-V نیست.

 

مشخصات فنی

Honda CR-V 2016

پیشرانه

4 سیلندر 2.4 لیتری

قدرت

181 اسب بخار

گشتاور

245 نیوتن متر

گیربکس

CVT

مصرف سوخت

8.7 لیتر

محور محرک

چهارچرخ

وزن

1643 کیلوگرم

ظرفیت کشش

680 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

5 نفر

حجم صندوق بار

1053/2007 لیتر

قیمت پایه

23,845 دلار

قیمت تست‌شده

34,145 دلار

 

رقبا

شورلت اکوئیناکس، فورد اسکیپ، هیوندای توسان، جیپ چروکی، کیا اسپورتیج، مزدا CX-5، نیسان روگ (قشقایی)، سوبارو فارستر، تویوتا رافور

منبع: Motor1

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.